Jumaat, Disember 19, 2008

PEMBELIAN INSTITUT JANTUNG NEGARA (IJN) DITANGGUH

Hari ini Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan akan menangguhkan pengambilalihan 51 peratus ekuiti dalam Institut Jantung Negara (IJN)oleh Sime Darby hingga kajian mendalam dilakukan oleh kementerian-kementerian yang berkaitan.

Pihak yang terlibat dalam kajian itu termasuk Kementerian Kewangan dan Kementerian Kesihatan serta Unit Perancang Ekonomi.

Walaupun secara dasarnya kerajaan memberi kelulusan kepada syarikat berkaitan kerajaan itu untuk mengambil alih kepentingan dalam IJN Holdings tetapi kajian yang rapi mestilah dilakukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku sehingga memberi kesan kepada rakyat miskin untuk menikmati kemudahan ini.

Penangguhan pembelian ini menunjukkan kepekaan kerajaan terhadap rungutan rakyat yang jelas kurang menyokong pengambilahan IJN ini. Dalam masa yang sama Sime Darby perlulah memberi penjelasan yang terperinci mengenai 'tindakan' membeli IJN ini supaya rakyat mengetahui apakah alasannya.

13 ulasan:

Panglima Perang Cyber berkata...

Betul..IJN perlu menjadi tempat orang susah mendapatkan khidmat.

Manakala golongan berada, mendapat harga yang berpatutan berbanding harga di luar negara.

Akhirnya semua rakyat Malaysia akan untung.

sokong kaji dulu pembelian IJN ! tindakan dato najib menangguhkannya tepat...

kifli berkata...

woi pang567 kalah perang sebelum bertempur,apa pasai otak kau ni dungu macam taik ba..ni kau baca elok2 artikel ni!!!!!!!!!!!Jarang orang pembangkang rasa kesian kat kerajaan Barisan Nasional. Siang tadi, ketika belum lagi saya baca berita pembatalan keinginan melelong IJN (lihat Malaysiakini “Kabinet tangguh swastakan IJN“), Ketua Penerangan PAS Haji Mahfuz Omar memberitahu, beliau kesian kepada kerajaan BN yang akan dinakhodakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Kesian… Punyalah tak dak duit, sampai rumah sakit, orang sakit, orang mati semua depa nak jual,” katanya.

Petang tadi barulah saya tau kenapa kerajaan BN tak dak duit, sampai rumah sakit, orang sakit, orang mati semua depa nak jual. Mahfuz cerita kat saya, seorang tokoh korporat hantar SMS berikut kepadanya:

“Hari ini oil is traded below US$34 in NY Merchantile Exchange! Justeru itu Bajet Malaysia 2009 yang disandarkan kepada imbuhan daripada Petronas harus dikaji semula. Bajet tersebut menganggarkan harga minyak sekitar US$65-US$75 dan 40%-50% daripada bajet adalah daripada imbuhan Petronas (kalau tak silap ingatan saya). Persoalannya adakah Bajet 2009 ini masih realistik/relevan? Adakah kita mampu mencapai pertumbuhan ekonomi 4.5% seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan? Economist Intelligence Unit dan Macquarie Bank menganggarkan pertumbuhan ekonomi Malaysia sekadar 1.5% (Sila lihat “Operational risk: Economist Intelligence Unit downgrades Malaysia,” “EIU: Malaysia politically unstable, 2009 growth at 1.5pc” dan “Economist.com | Country Briefings: Malaysia” - bakaq a.k.a. ~penarik beca) . Tetapi dengan harga minyak yang merudum ini, saya rasa kita Insya Allah akan berhadapan dengan recession”.

Tu yang Mahfuz cerita kat saya. Hampa jangan tanya aku bab-bab ekonomi ni. Mana aku tau!

Yang saya tau, dulu pagi-pagi boleh beli koi (kueh) RM1 tiga, nasi lemak RM1 sebungkus. La ni kueh empat kupang sebijik, tiga RM1.20 dan nasi lemak pun RM1.20 sebungkus. Dulu teh tarik kat Restoran Thaqwa tu RM1 segelas sederhana, la ni RM1.10. Roti canai lama dah naik harga. Kalau ada duit tak pa jugak. Aku ni tau-tau ja la. Mana ada kerja tetap.

Nak jual apa benda pun tak dak. Orang yang dituduh Bapa Jual Borong Malaysia boleh jugak jual macam-macam. Tau siapa dituduh Bapa Jual Borong Malaysia? Saya pun tak tau. Tapi dalam pukul 3.27 petang tadi, ada pengkagum Tun Dr Mahathir Mohamad (sokong tak sokong, tak perasan la pulak, yang saya tau dia kagum kat Dr Mahathir) hantar kat saya SMS lagu ni:

1. Tengku Abdul Rahman - Bapa Kemerdekaan
2. Tun Abdul Razak Hussein - Bapa Pembangunan
3. Tun Hussein Onn - Bapa Perpaduan (zaman dia PAS kena hambat macam anjin kepala buruk dari BN - bakaq a.k.a. ~penarik beca)
4. Tun Dr Mahathir Mohamad (Bapa Pemodenan)

Semenjak Pak Lah jadi PM:
1. MV Augusta kena jual
2. Avenue Capital kena jual
3. Pantai Holding pun jual
4. Bank Bumiputra jual juga
5. IJN nyaris tak kena jual

Pengkagum Dr Mahathir itu kemudiannya mendakwa dan menuduh Abdullah sebagai “Bapa Jual Borong Malaysia”! Dia la kata, saya lapor ja..

kifli berkata...

Penjualan IJN atas dasar penswastaan itu menandakan kedudukan kewangan negara barada pada tahap kritikal akibat dari penyelewengan dan rasuah yang semakin meningkat, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar.

“Kita mempersoalkan apa keperluan terdesak kerajaan mahu menjual IJN ini kepada Sime Darby sedangkan IJN tidak menghadapi masalah kewangan sebaliknya kerajaan yang menghadapi masalah kewangan.

“Kalau Kementerian Kewangan sudah tidak mampu menguruskan IJN serahkan saja kepada Kementerian Kesihatan,” kata beliau ketika dihubungi sebentar tadi.

Beliau turut mempersoalkan apakah hasrat kerajaan mahu menjual IJN kepada Sime Darby kerana ada pihak tertentu yang bakal memperolehi keuntungan.

Mahfuz menegaskan PAS mebantah penjualan IJN kerana kerana selama ini institusi itu sedikit sebanyak membantu rakyat yang tidak berkemampuan.

Selain itu beliau berkata, banyak projek yang diswastakan di negara ini mengakibatkan bayaran yang meningkat dan beliau tidak melihat mana-mana projek yang diswastakan bayarannya menurun.

“Sudah tentu apabila bayaran meningkat ia akan membebankan golongan berpendapatan rendah,” kata beliau.

Beliau juga menegaskan apa yang penting ialah sama ada penswastaan boleh menjamin kecekapan dan keberkesanan khidmat yang diberikan.

“Bila diswastakan tentu akan ramai doktor pakar memilih untuk berkhidmat di hospital swasta kerana tawaran gaji dan beberapa insentif yang menarik dan akhirnya hospital kerajaan tidak lagi mempunyai doktor pakar,” tegas Mahfuz.

Bernama pada 17 Disember lalu melaporkan Sime Darby Berhad melalui Sime Darby Healthcare telah menulis surat kepada kerajaan menyatakan hasratnya membeli kepentingan dalam IJN Holdings Sdn Bhd.

Kabinet pada prinsipnya sudah bersetuju untuk menjual kepentingan Kementerian Kewangan kepada Sime Darby Healthcare.

IJN ditubuhkan untuk membantu rakyat mendapatkan rawatan jantung pada kadar yang lebih murah berbanding hospital swasta.

Ketika ini, Kementerian Kewangan melalui syarikat Menteri Kewangan diperbadankan memiliki 99 peratus saham IJN.

UNITED MUSHRIKIN/MUNAFIQIN NATIONAL ORGANISATION

kifli berkata...

"Dukacita dimaklumkan bahawa kerajaan Barisan Nasional yang menunggang rakyat negara ini telah mengambil keputusan untuk menangguhkan SEMENTARA penswastaan IJN sehingga pilihan raya kecil Kuala Terengganu selesai. Seelok sahaja rakyat Kuala Terengganu memberi semula mandat kepada BN, insyaalah, kerajaan BN akan mengambil langkah sewajarnya untuk menswastakan semula IJN. Oleh itu kepada rakyat Kuala Terengganu jangan lupa mengundi BN bagi memastikan kesinambungan kezaliman BN. Kepada Sime Darby, harap bersabar kerana tak kan lari Altantuya dikejar, bagi C4 lenyaplah dia. Harap maklum"
Kerajaan menagguhkan penswastaan IJN kerana mendapat maklum balas bahawa PR akan menggunakannya sebagai isu dlm PRK Kuala Terengganu. Soalnya sampai bila penagguhan itu? Masihkah kita ingat kepada jaminan kerajaan sebelum PRU ke-12 dahulu bahawa harga petrol DITANGGUHKAN kenikannya hingga tahun hadapan? Masih ingatkah anda dgn janji manis itu? Tapi janji hanya tinggal janji. Janji hanya sbg janji menghadapi PRU-12. Tak sampai 3 bulan lepas BN kembali berkuasa, janji dilupakan lalu harga petrol pun dinaikkan mendadak! Dan kini rakyat menaggung kesannya - harga barang tidak juga turun-turun walau sudah 7 kali harga petrol diturunkan.

Dan sekarang senjata yg sama digunakan utk menghadapi PRK K.Terengganu dgn mengumumkan penagguhan penwastaan IJN. Tunggulah lepas PRK K.Terengganu selesai, kita akan tahu jawapannya yg kinipun sudah boleh diteka dengan tepat!!

Jika kerajaan benar-benar jujur dlm isu IJN ini, BATALKAN saja penswastaan itu, bukannya MENANGGUHKAN yg bererti masih boleh diteruskan. BATALKAN, BATALKAN!!!

KAPANKAN DAN KUBURKAN TERUS UMNO PASTI RAKYAT SELAMAT SEJAHTERA

bungaraya berkata...

Cakap banyak pula Kiflau ni. Ku sunat semula baru tau. Kau diam. Ini masalah kami BN. Urus saja masalah puki mak PAS di Selangor, Kedah dan Perak tu. Bodoh.

kifli berkata...

maaflah bunga rayau,aku bukan menyibuk atau bermaksud sedemikian yang sebenornye nak tarbiah dan brain wash engkorang supaya minda korang kembali suci bersih sebagaimana pada permulaan anugerah ILAHI........kalau ye pun janganlah sampai mencarut,kau rasa kenal tak ini carutan dari siapa yang ditujukan kpd engko,mari kita tengok spa yang kena!!!!!!!!!bungaraya said...
Buat ringkasan karangan bolehkah?
Terlalu panjang. MENCARUT-CARUT.
Akhirnya entah kemana.Akhirnya kerana terlalu panjang berjela-jela, perjuanganpun entah kemana.

December 15, 2008 2:24 PM

GGMM SAID...

MESTI KAU MELAYU...

SEBAB MELAYU MALAS MEMBACA....

TERUTAMA YANG PANJANG-PANJANG TULISANNYA....

DAH LA BODOH....ILMU TAK PENUH DI DADA...

BERANI NAK MENGUSIK AKU????

OK LAH....

DI PENDEKKAN CERITA YANG PANJANG SEPERTI PERMINTAAN KAU....

WOI BUNGARAYA PUKIMAK....

ISLAM MEMBENARKAN MENCARUT IKUT KEADAAN...

DALAM KEADAAN KEBUDUHAN NYATA KAU NI....

MAKA HALAL AKU MENGKIMAKKAN KAU...

SEKIAN...

BUDUHBUDUHBUDUHBUDUH (jangan marah aaaaa,aku copy paste dari blog GGMM

Medan Info Kita berkata...

melayu kena gadai disgor...

tunggulah anwar jadi PM, satu malay melayu akan digadai...

mujurlah anwar tak akan jadi PM

kifli berkata...

PERMATANG PAUH - Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa langkah kerajaan Barisan Nasional menangguhkan isu penswastaan Institut Jantung Negara semalam adalah satu tindakan terdesak bagi meraih undi rakyat di Kuala Trengganu. Kerajaan tahu, isu tersebut bakal menjadi senjata utama bagi meraih sokongan rakyat di situ dalam pilihanraya kecil yang akan diadakan nanti. Anwar kini sedang berada di Permatang Pauh, untuk bertemu rakyat di sana. Menurut beliau dia telah mengadakan perjumpaan dengan pimpinan Pakatan Rakyat. Sokongan padu dan semua bersetuju untuk turun habis-habisan , maka kerana itu Barisan Nasional takut dan menangguhkan penswastaan IJN.

“Saya beri pandangan yang jelas kita tak boleh swastakan institusi kepada rakyat terutamanya perkhimatan kesihatan . Saya menyatakan bahawa kita tak perlu swatakan kemudahan yang diberikan manfaat kepada rakyat terbanyak. Dana besar diberikan untuk tujuan yang jelas walaupun dapat pulangan tetapi dari segi membeeri perkhidmatan kepada rakyat berpendapatan rendah. Kebimbangan dirasakan kerana rakyat miskin terpaksa menunggu lama dan mengutip derma dan mendapatkan rawatan dan ini satu keputusan di tangguh. Saya tidak yakin ianya akan menolak. Penangguhan ini hanya sementara kerana kerajaan memikirkan pilihanraya kecil Kuala Terangganu. Selepas itu sambung lagi. Dengan demikian jika ianya di perbandingkan di US yang memberi perkhidmatan yang banyak ,dan bagaimana CUBA yang mana kemudahan kesihatannya baik kepada rakyatnya, jadi pemimpin yang rajin melawat cuba buatlah” demikian jelas Anwar lagi.
[Ternyata UMNO dan Barisan Nasional gusar dengan sokongan rakyat terhadap isu ini. Lantaran itu mereka terpaksa menangguhkannya buat sementara waktu. Namun, kami yakin bahawa penswastaan ini akan terus dijalankan selepas pilihanraya kecil Kuala Trengganu nanti. Apatah lagi jika mereka menang kerusi itu nanti. Maka itu, bagi menidakkan perkara ini dari terus berlaku rakyat Kuala Trengganu harus bijak mengajar puak-puak UMNO dan Barisan Nasional ini. Pastikan BN tumbang di Kuala Trengganu, ini kerana hanya tinggal Kuala Trengganu, Johor Bharu, Arau dan Kota Kinabalu sahaja ibu negeri yang belum ditawan oleh Pakatan Rakyat. Bagi ibu neger-negeri lain, kesemua parlimen disitu dimenangi oleh Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum yang lalu. Suara Rakyat Suara Keramat

Kassim Baba berkata...

jangan biarkan rakyat menderit akibat kemudahan asas dinafikan kepada mereka!

api, air, elektrik, ruamah, pendidikan dan kesihatan adalah hak kami!

Kassim Baba berkata...

untuk keadilan nah najiss aku !

belepooop atas muka!

bungaraya berkata...

Dukacita saya ingin memberitahu Sdr Kifli bahawa nama saya bukan Bunga Rayau. Tetapi BUNGA RAYA.
Sdr Kifli memang bijaksana dalam menyakitkan hati orang lain. Sehingga mengubah nama saya pun boleh dijadikan bahas isu beliau.
Inilah dia melayu masa kini yang bercampur susu lembu didalam darahnya. Dalam memberikan ilmu kepada pembaca, seenaknya beliau mengata dan memperbanyakkan dosa kepada dirinya sendiri dengan mengata sesuatu yang tidak nyata yakni 1/9 benar kepada pembaca.
Saya tak pandai berkata-kata, tapi jiwa saya cuma satu. Hasrat dan perjuangan saya cuma satu. Yakni ingin melihat negara Malaysia tetap dipimpin oleh melayu selamanya. Bergaduh kerana hanya tidak dapat permit taxi, bukan saya. Suatu ketika kelak, jika ada orang melayu naik ke Bulan atas usaha UMNO, pun tentu Kifli memburukkannya. Kenapa?. Saya yang tak tinggi sekolah ni pun boleh meneka..tindakan itu silap dan tidak bersandar kepada prioriti.

bro berkata...

Hee' sedih aku bc rintihan si bungarayaU ni..xpayahla ko risau sgt ngan nasib bangsa melayuku yg kini sudah hampir merempat di tanah air nya sendiri sepanjang pemerintahan umno khianat ni.. Ko tggu la lpas PRK kat tgganu ni misti benda ni jadi jgk di swastakan..nah satu lagi projek kerajaan barisan nasional, habis hak org melayu tgadai kat kroni BN..
Korang cubala menangkan BN n korang boleh tenggok apa dia punya keputusan selepas di tgghkan ats sbb PRK ni..
Tadi ko ckp yg ko ni xlah pandai sgt,dah tau x pandai'dengar la sikit apa yg org nak bg tau, janganla di amalkan perangai bodoh kebanyakkan org2 umno tu.tutup mata tutup pintu hati..
Kami pun suka jgk kalo sampai bilapun negara tercinta ni di urustadbir oleh anakbangsa melayu,tp biarlah anakbangsa yg benar2 dpt mendaulatkan islam n membela hak ketuanan melayu yg sebenar(bukan umno yg mengkhianat hak anak bangsaku di dlm semua sudut pendidikan,ekonomi,kuota,saham,dan seluruhnya di farait oleh kroni pemimpin umno dgn x peduli samaada kroni itu melayu atau bukan melayu..)
Aku berharap korang ni bukalah mata n hati utk menilai siapakah sebenarnya pengkhianat kpd ummat melayu n ugama islam..
Walaupun secara peribadi aku x harap korang akn bersama kami tp di ats dahsar menyampaikan kebenarab,aku sampaikan jugak apa yg pincang di dlm umno kerana akibat buruknya akn di rasai olh seluruh ummat islam n melayu..
Cukplah umno kamu menzalimi org2 melayu dgn selogan yg pelbagai...

bungaraya berkata...

Bro. seenaknya mengatakan kami yang mentokong UMNO ni membutakan mata diatas apa yang berlaku mengenai kepincangan yang dibuat oleh kepimpinan UMNO. Saya pula berpendapat Bro and the gengs yang lupa daratan dan Kacang lupa kan kulit. Kenapa tidaknya...setelah 50 lebih tahun merdeka, UMNOlah menjadi pembela dan pejuang bangsa melayu yang "confirmed" terbukti kehandalannya. Bukan PKR dan Bukan PAS. Ditambah pula kini tanpa disedari oleh orang-orang spt Bro dan Kifli, PAS semakin jauh terdampar dan tersasar dari matlamat perjuangannya. Sedang UMNO masih terus dengan matlamat perjuangan asalnya. DAN terbukti seharian. Jangan nak dinafikan. Kami diperingkat akar umbi ini sekalipun dalam UMNO, seperti juga Bro dan Kifli, tidak menjadi kroni kpd pemimpin negara sehingga kami makan duit haram. Banyak dan menjadi kaya raya. Tapi kami terus berjuang dlm UMNO hingga keanak cucu. Kerana UMNO telah membuktikan kewibawaannya. Tidak seperti PAS yang hanya pandai membuka retorik spt penjual ubat dijalanan. Dengan menggunakan ayat-ayat suci untuk menarik undi. Lebih dasyat drp menggunakan wang untuk menarik perhatian pengundi. Satu perkembangan baru yang amat memalukan ialah apabila HUSAM MUSA menarik balik kenyataannya utk melaksanakan hukum Hudud apabila PAS memerintah negara. Kini kenyataan tersebut telah berubah. Munkgin takut kepada PKR dan DAP agaknya. Parti spt ini nak diharap membela agama bangsa dan negara. Hari ini ckp lain besok cakap lain?.

Kongsi Link Anda