Ahad, Jun 07, 2009

Tingkat Empat PAS

4 Komen!!!
Lepas pemilihan PAS ni banyak aku dengar cerita masalah dalaman PAS.. terkini adalah isu tingkat empat PAS!.. kes UMNO dah selesai dah kini kes PAS pulak..  post ni aku cilok dari penarik beca"
"Berdasarkan kepada pemimpin kali ini seolah-olah pemimpin yang menang bukan keraja kerja yang dilakukan tetapi berdasarkan populariti.

"Kita risau keputusan tadi tamai yang tidak turun ke medan tetapi menang dalam pemilihan. Kita melihat ada di antara dipilih bukan berdasarkan kerja malangnya lagi jika ia dipilih berdasarkan puak-puak" - Perwakilan negeri Pahang, Yusuf Embong (Dari berita Malaysian Insider 7/6/09 bertajuk "Wujudkah ‘chai’ di dalam pemilihan PAS?")
Dengan kemenangan Ustaz Nasharudin Mat Isa, Tingkat Empat PAS sudah mula naik tocang. Mereka mula nak mencaturkan siapa pemegang-pemegang jawatan penting di dalam parti itu.

Antara lain, mereka mahu Ustaz Idris Ahmad menjadi Setiausaha Agung dan Ustaz Nik Amar Nik Abdullah menjadi Ketua Penerangan. Tidak ada masalah siapa pun yang akan dilantik ke jawatan mana pun. Presiden PAS berhak berbuat demikian.

Secara naturalnya, Presiden tentulah akan melantik orang-orang yang boleh berkerja dengannya sambil mengambilkira faktor perpaduan parti. Menurut Perlembagaan PAS, beliau boleh berbuat demikian di dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Ahli-Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Presiden boleh melantik. Lainlah kalau dipilih oleh muktamar. Beliau terpaksa menerima sesiapa sahaja yang dipilih muktamar walaupun berkali-kali beliau merungut orang itu "tidak membantu".

Tetapi kalau perlantikan pemegang jawatan utama dalam parti dicaturkan oleh penagih-penagih Umno, tidak kira Tingkat Empat atau apa yang digelar Komiti 7, adakah akan berlaku satu lagi fenomena seperti yang melanda Tun Abdullah Ahmad Badawi?

Tahniah kutu cikai yang bernama Datuk Wan Abu Bakar dari Task Force 2010.

Sampai bila kemurahan hati Melayu?

1 Komen!!!
Oleh AWANG SELAMAT

Awang tidak menduga tulisan dalam ruangan ini minggu lalu bertajuk Melayu dikhianati? menjadi panas. Agak aneh, hampir 90 peratus daripada kandungan tulisan itu yang memetik kenyataan pemimpin kaum Cina, mendiang Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T Sambanthan, menimbulkan rasa tidak senang hati pihak-pihak tertentu.

Ada portal berita iaitu Malaysiakini memainkan isu tersebut secara berlebihan, yang tidak sukar untuk menelah agenda tersirat. Agak memalukan apabila Malaysiakini secara jurnalistik gagal memahami kandungan tulisan Awang, yang kemudiannya ghairah mendapatkan komen beberapa pihak yang memang diketahui motif mereka.

Sebagai penjelasan, Awang paparkan kenyataan Tan Siew Sin dan V.T Sambanthan pada minggu lalu untuk renungan kita semua betapa pemimpin bukan Melayu ketika itu amat menghargai pengorbanan dan tolak ansur masyarakat Melayu.

(Mesej yang cuba Awang sampaikan ialah pihak-pihak bukan Melayu tidak wajar membuat tuntutan keterlaluan dan bersikap terlalu rasis, yang keadaan tersebut makin ketara dan membimbangkan selepas pilihan raya umum ke-12).

Itu bahan sejarah yang dinyatakan sendiri oleh kedua-dua tokoh bukan Melayu itu. Ia bukannya daripada kata-kata Awang. Kenapa perlu takut kepada fakta sejarah? Yang menyatakan "orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati menerima bukan Melayu sebagai warganegara" adalah Tan Siew Sin sendiri. Sebagai balasan kemurahan hati orang Melayu, kata beliau, MCA dan MIC (yang menaungi kaum Cina dan India ketika itu) bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu.

Al kisah Blogger PAS - lu sapa!

3 Komen!!!
Ni aku ciplak dari blog Ummi Hani :

"pimpinan iktiraf blogger...urusetia muktamar tak pandang langsung blogger...

Sumbangan media baru khususnya media siber termasuk portal berita dan blog memainkan peranan untuk menyediakan maklumat alternatif kepada rakyat yang selama ini di cengkam oleh media arus perdana yang dikuasai kerajaan UMNO BN telah berjaya mencelikkan rakyat sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil yang diadakan selepas pilihanraya umum lalu, kata Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang.

Sebenarnya, walaupun tiada majlis penghargaan khusus untuk para blogger dan wartawan internet pada majlis muktamar pada tahun ini. Namun pengiktirafan yang diberikan oleh Presiden PAS itu telah lama ditunggu oleh para blogger sekalian yang telah bertungkus-lumus selama ini memperjuangkan kebenaran dan keadilan melalui alam siber membantu Pakatan Rakyat mencapai kemenangan. Moga-moga ibadah dan perjuangan kita ini dapat membantu kita berhadapan dengan ALLAH SWT di akhirat kelak.

betul lah pimpinan atas menghargai bloggers ni..tapi hakikatnya blogger tetap dipandang sebagai 'nobody'...kalau benar seperti yang TGHH sebut..blogger ini diiktiraf kenapa bila kita nak mintak pas media dari urusetia tak dilayan..

'' kami tak berikan pas media kepada blogger..hanya media perdana sahaja diberi pas media muktamar''..alasan mereka,"kalau beri kat sorang blogger nanti semua blogger nak.." susah sangat ke kalau berikan untuk 2 @ 3 orang blogger pas media..? blogger bukan nak mintak keistimewaan apa sangat..dapat masuk semasa PC pun dah cukup la...

kalau kita dengar ucapan dari perwkilan negeri Melaka disebut bagaimana media perdana ini mensensasikan akhbar mereka dengan memburukkan pimpinan PAS..tapi mereka2 ini juga la yang diiktiraf..blogger2 yang membawakan liputan yang benar tak diberi keistimewaan seperti media perdana..apa ni...

bila ummi tanya ada wifi ke? pakai password ke..?..."ha'ah ada password..hanya unit IT aje yang boleh guna line wifi ni..orang lain tak boleh.."hangin tol ummi bila dia jawab macam tu...tapi sebagai muslim kita telah ditarbiyyah supaya bersabar...takpa lah ummi tetap ucapkan terima kasih...bukan kebuluq sangat pun pasal ummi ada bawak broadband sendiri..cuma ummi saja tanya tapi jawapan memang menghanginkan hatiku...

ummi telah mengikuti 2 program besar oleh 2 parti..satu semasa Kongres PKR di tempat yang sama Stadium Melawati Shah Alam...dan yang terkini Muktamar Tahunan PAS ke 55...2 parti yang besar..ummi sebagai ahli PAS tapi tidak menjangka ini cara pengurusan PAS ..berbanding dengan PKR..kami blogger mendapat tempat bersama media perdana...memang ummi kecewa dengan pengurusan PAS..untuk mendapat pas media kami telah ditolak mentah2 apatah lagi untuk mendapat liputan di dalam sidang media ... kami memang tak dapat..nak mintak letak recorder pun tak kasi..hina sungguh blogger ni rupanya..

ummi tunjuk kad media yang ummi dapat dari kerajaan Pakatan Rakyat di Perak oleh DS Nizar sendiri..tapi tetap tak diiktiraf..

"akak ni ada pas media tapi pas yang bukan dari media perdana.."kata petugas

"ni pas dari kerajaan PR Perak ..DS Nizar yang iktiraf blogger sebagai media kerajaan PR"

"kami tak kisah siapa yang beri..Nizar ke siapa ke..tapi akak bukan dari mana2 yang boleh kami beri pas media"..aduiii hangat hati betul la dengar ayat tu...kalau nak bukak cerita dalam kain PAS ni memang banyak sungguh..tapi disebabkan sayangkan jemaah ummi tak sanggup nak bukak buruk parti sendiri..seperti bukak pekung di dada la pulak...


tapi ummi luahkan ketidakpuasan hati ummi kerana perkara in tak sepatutnya berlaku terhadap blogger jemaah sendiri..kerana pimpinan sendiri telah memberi pengiktirafan kepada blogger kerana sumber berita yang kita sampaikan tidak seperti media arus perdana yang bermuka2..

bak kata MSK sapa suruh gatai jadi blogger...sendiri tanggung la...kalau Topeng Perak pulak cakap..blogger ni dapat apa..dapat maki aje..kalau Cenangau kata pulak..blogger ni macam daun kari..untuk menyedapkan bau masakan hang buh la..masa nak makan hang kena tolak ketepi...

ummi mengharapkan agar perkara ini diberi ruang sedikit untuk dipertimbangkan..permintaan blogger tidaklah besar sangat..tidak minta dilayan seperti media perdana pun sekurang2nya beri sedikit ruang untuk kami blogger berdiri dibelakang para media perdana pun tak apalah..jangan dihalau terus jauh2..sebelum para blogger rasa bosan dengan layanan yang begini harap ada sedikit perubahan minda dalam pengurusan pada majlis besar yang akan datang..

wallahualam..

Nampaknya Bloggers PAS hanya syok sendiri! Kesiankan.. umpama melukut di tepi gantang!! bak kata pepatah Melayu.. "kera di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan"..

DAP strategis - same PAS old story

0 Komen!!!

DAP strategist Liew Chin Tong who authored an academic thesis on PAS described the latest development in the party as “the same story with different actors and people playing different roles.”

“For instance, a few years ago, Nasharudin was regarded as one of the agents of change. Today, he has become part of the conservative establishment,” he said.

He noted that PAS, in the last 10 years had struggled with the question of whether it should cooperate with another party, who it should cooperate with and, most of all, the compromises it will have to make.

“It is evident they want to respect the ulama and keep the party intact,” said Liew.

PAS will assume a more conservative outlook after this, or at least, over the next two years.

But it will not go backwards as some have suggested. It will also not go very far forward without the ideas, energy and networking of the reformist group whose powers have been checked.

Basically, the party is still trying to find a balance between its Islamic ideals and the imperatives of politics.

It has very clear objectives for the near future – a spanking new headquarters in Putrajaya, capturing the Federal Government and claiming the post of Prime Minister.

The only problem is that not many people believe the party can achieve that under the new team.

Us Nasha tak sangka dapat sokongan besar

0 Komen!!!



Nasharuddin Mat Isa

KELOMPOK ulama yang diwakili Nasharuddin Mat Isa akhirnya dipilih mengekalkan jawatannya sebagai orang nombor dua Pas selepas berjaya mengetepikan dua wakil kumpulan pembaharuan atau Erdogan yang juga bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu dalam pemilihan pada Muktamar Tahunan Pas ke-55 di Shah Alam, semalam. Wartawan Berita Minggu, WAN JAILANI RAZAK dan TUAN NAZURI ISMAIL mendapatkan ulasan Nasharuddin mengenai kemenangannya itu. 

TAHNIAH YB kerana berjaya mengekalkan jawatan Timbalan Presiden Pas. 

Ini adalah keputusan yang dibuat perwakilan. Saya serahkan sepenuhnya kepada perwakilan untuk membuat pilihan siapa saja yang mahu dipilih. Pertandingan ini bukan antara musuh tetapi pertandingan antara sahabat dalam parti.

Adakah kemenangan ini menandakan perwakilan Pas mahu ulama menerajui parti. 


Jika dilihat kombinasi Ahli Jawatankuasa (AJK) Pusat, keputusan ini agak seimbang dengan pemimpin pelbagai latar belakang. Ada ulama dan bukan. Keputusan ini manifestasi untuk Pas dipimpin secara bergabung. Seperti kata Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kepemimpinan Pas bersifat kolektif. 

Adakah YB akan meneruskan agenda terdahulu, termasuk mengadakan muqabalah (perbincangan)

Seperti ucapan dasar Presiden, kita tidak pernah menutup pintu untuk perbincangan dengan sesiapa saja, termasuk badan bukan kerajaan (NGO), parti politik atau gerakan Islam. Pintu perbincangan tidak akan ditutup dengan sesiapa pun. Kita akan terus berbincang. 

Kemenangan YB ini dilihat selari dengan kehendak Presiden parti yang mencadangkan kerajaan perpaduan. 

Perwakilan tidak terikut dengan mainan media sepanjang tempoh sebulan ini. Mereka datang dengan satu keputusan dan persiapan. Saya rasa mereka tahu arah mana parti patut dibawa. 

Apakah komitmen peribadi YB terhadap Pakatan Rakyat.

Kita akan meneruskan dan berusaha meningkatkan kerjasama yang menjadi dasar parti. Kita teruskan agenda yang sudah ditetapkan parti. 

Datuk Husam Musa kata bukan mudah untuk kepemimpinan Pas meneruskan perbincangan dengan Umno. 

Bukan mudah atau tidak mudah bukan menjadi persoalan. Tetapi kita tidak pernah menutup pintu perundingan dengan pihak luar. 

Tetapi parti dalam Pakatan Rakyat tidak selesa dengan kerajaan perpaduan ini. 

Kita bercakap mengenai isu yang memberi manfaat kepada kerajaan kecuali ada keputusan besar yang perlu dibawa semula untuk dibincangkan pada peringkat parti dan kepemimpinan Pakatan Rakyat. 

Husam mendakwa wujud unsur dalaman dalam Pas menjatuhkan beliau. 

Saya ambil sikap tidak membuat sebarang komen. Ramai rakan media yang marah kerana saya ambil sikap ini. Saya tidak mahu guna media untuk berkempen. Ini urusan dalaman parti biar ahli parti yang buat keputusan. 

Bagaimana YB mahu meyakinkan ahli parti yang setuju dengan idea Husam bahawa Pas tidak patut berbincang dengan Umno. 

Dalam parti bukan seorang boleh membuat keputusan, apa lagi jika membabitkan dasar. Ia harus kembalikan ke muktamar. Sebarang perubahan besar membabitkan parti, muktamar sebagai kuasa tertinggi akan tentukan. 

YB menang dengan majoriti yang besar. 

Berdasarkan apa yang sudah saya buat dalam parti sejak empat tahun lalu seperti meningkatkan imej parti pada peringkat domestik dan antarabangsa dan membawa parti hingga tahap ini, saya memang yakin akan menang. Tetapi tidak sangka boleh menang seperti ini. 

Nampak berlaku perpecahan dalam parti selepas pemilihan. Bagaimana untuk rapatkan balik hubungan. 

Ini bukan pertama kali (pemilihan). Pemilihan sering berlaku. Ada yang menang dan kalah. Selepas berlaku perubahan, barisan saf akan dirapatkan semula dan tumpuan kita selepas ini ialah Pilihan Raya Umum ke-13, memantapkan Pakatan Rakyat, pamerkan keupayaan tadbir lima negeri dan persembahkan kepada rakyat kemampuan kita. 

Wujud percanggahan mengenai isu kerajaan perpaduan. Adakah ahli tidak mendapat maklumat cukup. 

Beberapa negeri bahas isu ini dan minta pintu perbincangan tidak ditutup. Sudah tentu maklumat lanjut tidak diperoleh dan kerana itu Presiden parti minta isu ini ditangguhkan sehingga maklumat lanjut diberikan kepada semua ahli. 

Adakah benar Pas mahu menjadi ketua dalam Pakatan Rakyat. 

Pakatan Rakyat membabitkan ramai pemimpin antara tiga parti. Banyak isu besar yang dibincangkan bersama pada majlis Presiden yang diuruskan sekretariat yang sudah ada dan aktif. Apabila tiga parti berbeza ideologi bergabung sudah tentu keputusan tidak boleh buat berseorangan. Perlu ada pihak yang menjadi ketua. 

DAP dan PKR tidak setuju dengan kerajaan perpaduan kerana perkara itu dakwa mereka tidak pernah dibincangkan. 

Sebenarnya kenyataan Presiden disalah petik. Beliau menyebut perbincangan dan bukan keputusan kepada satu dasar. Hanya berbincang. Belum ada dasar konkrit. Sebarang reformasi yang hendak dibuat perlu diperhalusi. 

Bagaimana YB melihat apabila sebahagian besar jawatan tertinggi Pas dimonopoli ulama. 

Ini bukan keputusan seorang. Bertepatan dengan parti Islam, kita mahu menyelesaikan masalah berdasarkan prinsip Islam. Kita tidak nafikan ada yang bukan golongan ulama tetapi jika berbalik kepada asasnya, kita mahu pemimpin yang tahu hukum syarak dan syariah.

Muktamar PAS - Pas Kelantan ditolak?

0 Komen!!!
Aku terbaca artikel ulasan Nik Aziz tentang kerajaan perpaduan yang ditulis dakam Bahasa Inggeris di Malaysia Kini "Tok Guru Nik Aziz: Unity talks with UMNO ridiculous". Aku cuba menilai artikel tersebut serta kaitkan dengan Muktamar PAS kali ini. Cuma aku pelik artikel ini Malaysiakini tak dikeluarkan terjemahannya dalam bahasa Malaysia tetapi hanya dalam bahasa Inggeris setakatjam 10.30 pagi.

Kemudian aku cuba kaitkan dengan kekalahan ramai tokoh PAS kelantan sebagaimana dalam
Blog Tinta Merah (MSO)

"Betapa tidak sembilan orang calon daripada Kelantan termasuk Husam Musa, Mohd Amar Nik Abdullah, Takiyuddin Hassan, Annur Tan Abdullah, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Abdul Halim Abdul Rahman, Apandi Mohamad, Omar Mohammad, Rosli Ibrahim semuanya kalah. Kecuali Kamaruddin Jaaffar menang jawatankuasa agung. Kamaruddin walaupun ahli Parlimen dan Bendahari Pas Kawasan Tumpat tetapi dia lebih dilihat sebagai orang Segambut Dalam, Kuala Lumpur daripada orang Kelantan.

Ada yang mengatakan di selepas Husam menang jawatan Naib Presiden, perpaduan yang pernah wujud kira-kira lima tahun lepas sudah tidak ada kini. Hasil daripada perpecahan dan wujudnya ‘puak-puak’ sendiri menyebabkan pemimpin Pas Kelantan membawa haluan sendiri-sendiri. Situasi ini tidak memberi keuntungan kepada mereka. Hakikat ini boleh dilihat kepada keputusan pemilihan kelmarin.

Ertinya semua calon Kelantan kalah semuanya. Kemungkinan kalau Nik Aziz Nik Mat turut bertanding juga akan kalah. Sebenarnya dari segi pencalonan presiden, Nik Aziz sudah kalah apabila beliau tidak cukup pencalonan untuk jawatan presiden!

Apakah ini kebaikan kepada Kelantan? Dan kenapa kekalahan besar ini berlaku? Persoalan dan kejadian ini sepatutnya difikir dan direnung jauh-jauh. Mungkin jawaban awal, sebabnya ialah kerana Pas Kelantan tidak bersatu. Pas Kelantan hari ini sedar atau tidak, nafi atau menerimanya telah terbahagi kepada beberapa tiga puak dan kumpulan.

Satu puak rancangan dikepalai oleh Husam Musa, kedua puak diketuai oleh Takiyuddin Hassan dan satu lagi puak dipelopori oleh Wan Ismail Wan Jusoh. Mungkin pengasas-pengasas puak atau kem dan blok ini bukan tepat, tetapi inilah hakikat yang berlaku di Kelantan kini atau lebih tepat selepas tumbangnya empayar tiga tungku, Tiga Abdul tahun 2001 wujud keadaan ini yang mana mereka dilihat atau disebut sebagai ketua.

Dalam pemilihan kelmarin kenapa Husam mendapat undi hampir sama dengan Mohamad Sabu. Tidak sewajarnya nilai dan pencapaian Husam yang hebat dan profesional itu diberikan sama markah dengan Mohammad Sabu yang lebih boleh dianggap sebagai aktivis parti. Faktor pertama kenapa undi Husam kurang ialah kerana beliau gagal mendapat 50% undi daripada Kelantan.

Saya yakin kalau kesemua perwakilan Kelantan solid memilih Husam beliau akan berjaya meraih sehingga 300 undi dan mengurangkan jarak dengan undi yang diperolehi Nasharudin Mat Isa sebanyak 480 undi. Pengaruh sokongan padu Kelantan juga akan menambahkan undi kepada Husam dengan menarik undi Nasharudin dan Mat Sabu. Ini sudah tentu membolehkan Husam memperolehi 400 undi.

Sudah pasti orang dari tanah rancangan Takiyuddin Hassan dan Wan Ismail tidak akan mengundi Husam. Demikian juga apa yang berlaku kepada Mohd Amar, beliau tidak mendapat undi solid. Orang dari tanah rancangan Husam tidak akan mengundinya. Kalau undi Kelantan solid, Mohd Amar akan berjaya meraih lebih 400 undi.

Makanya kesan dari perpecahan mengikut blok puak itu menyebabkan kesemua calon ahli jawatankuasa agung kecundang. Kesemua mereka tidak mendapat undi solid dari Kelantan kerana diasingkan mengikut sentimen tanah rancangan itu. Ini satu keadaan memalu dan menyedihkan. Bahawa Kelantan ini tidak lagi boleh bangga mereka sebagai menjadi memadu Pas di peringkat pusat dengan tewas kesemua pemimpin mereka.

Kewibawaan dan keagungan pemimpin Kelantan merundum. Seandai Nik Abduh Nik Aziz tidak memenangi jawatankuasa kerja Pemuda dengan undi kedua terbanyak dan Zailah Mohd Yusuf tidak memenangi jawatan timbalan Ketua Muslimah, kehebatan Kelantan selama ini hampir berkubur."

Hai lah... nasib... nasib... adakah bermakna PAS Kelantan ditolak? Bagaimana PAS Kelantan dan Nik Aziz hendak meletak muka mereka.. Bukan UMNO yang menolak mereka tetapi perwakilan PAS yang menolak mereka...

PKR refutes PAS claim that Pakatan supports unity govt

0 Komen!!!
By FLORENCE SAMY (the star)


PETALING JAYA: PKR has refuted PAS' claim that they supported the forming of a unity government between Pakatan Rakyat and Barisan Nasional.

PKR deputy president Dr Syed Husin Ali said there had been no deep discussions or decisions on the unity government, contrary to what was claimed by PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"I am a member of the Pakatan (Rakyat) leadership council and I have never heard this matter being discussed seriously let alone a decision to support it.

"At the height of the issue, the PAS president did inform the leadership about what he meant or intended to do but that was about all.

"Personally, I do not think that PKR will enter into any unity government with Umno," he said.

wow!... it's so much to talk about.. what happen with Pakatan.. is it there no respect from each other?

Kongsi Link Anda