Khamis, Mei 08, 2014

Bila hantu pun pandai tersengih!!

4 Komen!!!
Seorang pelayar laman web Stomp berkongsi satu gambar yang didakwanya seram dan tidak diedit.

Dalam gambar tersebut, pengirim yang dikenali sebagai Sljl mendakwa kelibat satu entiti terakam secara tidak sengaja ketika dia mengambil gambar rakannya dalam kenderaan yang disewa oleh mereka pada hujung minggu lalu.

Entiti yang duduk di bahagian belakang kenderaan tersebut kelihatan meniru aksi rakannya di kerusi depan dan tersenyum memandang kamera.

Selepas melihat gambar tersebut, mereka kemudiannya menyedari sebelum itu kenderaan tersebut ada dipandu melalui satu kawasan perkuburan.

Apa pun, kami rasa pengirim gambar ini patut bersyukur makhluk halus ini hanya menunjukkan diri dalam gambar dan bukan secara depan-depan.

Betul tak?

Pemimpin Pemuda UMNO semakin angkuh

2 Komen!!!

Bila akibatnya belajar tinggi sangat dah terasa hebat.. sudah lupa asal usul bangsa sendiri!!

Mungkin ini sindrom yang berlaku kepada pemimpin muda Umno sekarang.. diri dah terasa hebat..

“Saya tukar agama, tapi saya tak tukar bangsa”

10 Komen!!!


Admin suka budak cina ni … baca apa yg dia tulis tentang nama cina pada IC tapi agama islam.
Assalammualaykum to my dearest readers

Ok today.. my blog is regarding my name.

last month I went to collect my identity card from JPN. Alhamdulillah , it was done after such a long process.

 Then..suddenly I recall an incident that happened when I was attending a talk regarding Shalat. This talk was registered by my boss from my working place ( All Praise to Allah, my boss sayang me so much and she reserved this ceramah agama seat for me )



So I was searching my name on the attendance sheet…… and I found this :
Sophea Ng bt Abdullah

Hmm…. Since when my father become Abdullah?

Then I took my pen and draw a line on the name, and I wrote my name beside it — Ng Pooi Kheng.

 And then there was a pretty lady ( the person incharged of the attendance ) looked at me with a very unusual eye sight and asked :

“ ni ke nama betul?”
“ya Cik , ni nama saya.” I answered.
“eh.. betul ke ?” she asked again.
“ ya Cik.” I answered again , with a big wide smile *wink* ,



xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx

Hmmm….. lots people still dunno that it is not compulsory to change the name after someone embrace Islam.

I was once asked by someone :
XX :“ tahniah dah masuk Islam.. nama baru ?”
ME : “oh… saya takde nama baru.”
XX : “yang orang lain dok panggil Sophea tu?”
 ME : “ooh tu nama panggilan. Dalam IC tak tukar.”
XX : “ekk apasal pulak? Kena lah tambah bt Abdullah kat belakang.”
ME : “yea boleh kalau nak tambah BT ABDULLAH.. tapi kalau x tambah pun takpe. Tak wajib.”
XX : “ ehhh kenalah tambah. Ng Pooi Kheng tu nama orang cina. Dah masuk Islam kena tukar nama , baru lar orang lain tau dah tukar agama.”
ME : “ Saya tukar agama , tapi saya tak tukar bangsa.”

Don’t worry , I answered it in a very nice way and smile of course… *ngeeee*



xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ng is my surname — 黄 (huang2)
Pooi Kheng is my name — 佩琼 (pei4 qiong2)
My name roughly means — fine , nice, good things and happiness.

 For me…it might not be an Islamic name. but my name was given by my parents. It is just like the first gift they gave me when I was born. I appreciate my name so much.

And again.. embraced Islam doesn’t mean I turn myself into a Malay or Arabian. Not to be racist, but I am sure all of us are proud of our own blood. Same goes to me. I was a Chinese, and the only thing changed is… I am now a Chinese Muslim ( Allah is the Greatest)

Islam is a peaceful religion, that teach and guide us towards the right pathway.

The beauty of Islam should be seen through our attitude , personality , our life , our heart and our soul…. Not through our name.



But anyway…. You can still call me anyway u like.. depends on how close we are

 Ng , Angie , Sophea , Sophy , ah kheng , pooi kheng, kheng kheng….et c. hehehe if we are close enough , no matter how u called me , I will sure recognize you

that’s all I want to share.

Chinese is my root ; Islam is my way of life.

forgive me if my sentences offended anyone. Allah knows the Best.

Lots of love
Wa’laykumussalam
Regards,
Sophea Ng, 佩琼。

sumber : AANS

Perangai pelik mangsa kemalangan

0 Komen!!!
Seorang pelajar yang mengalami kecederaan selepas dilanggar sebuah kereta, cuba menahan kesakitan yang dialami dengan menghafal perkataan Inggeris dari kamus elektronik, sambil menunggu kehadiran ambulans.

Laman web Mail Online melaporkan, ketika kejadian, Wang Dafan, 18, dalam perjalanan ke kelas tutorial, sebelum motosikalnya dilanggar sebuah kereta di pusat bandar. Selepas mengetahui kecederaan yang dialami tidak serius, Dafan mengeluarkan kamus elektronik Gizmo dan mempelajari kira-kira 107 perkataan Inggeris, sambil menunggu kehadiran ambulans.

"Setibanya di tempat kejadian, kami agak terkejut kerana walaupun cedera dia tetap tekun belajar. Dafan memberitahu saya, dia tidak boleh membuang masa kerana masa itu emas," ujar seorang jurucakap polis. Dafan yang memenangi banyak anugerah dalam bidang akademik dan turut menerima biasiswa hanya mengalami cedera ringan di tangan, kaki dan kepala dalam kemalangan itu.

"Mempelajari perkataan Inggeris begitu membantu saya untuk melupakan kesakitan yang dialami. Kemalangan itu turut mengingatkan saya bahawa hidup ini terlalu singkat dan pelajaran amat penting dalam mengubah hidup seseorang," kata Dafan. Pelajar Universiti Capital Normal itu, bercita-cita mahu menyambungkan pelajarannya ke Universiti Oxford atau Cambridge.

PRK Teluk Intan 31 Mei, Penamaan Calon 19 Mei

0 Komen!!!
imagePUTRAJAYA – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 31 Mei ini sebagai tarikh Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi Parlimen Teluk Intan.
Sementara penamaan calon pula akan diadakan pada 19 Mei.
Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dalam satu sidang media yang diadakan selepas selesai mesyuarat khas di ibu pejabat SPR di sini, hari ini.
Pilihan raya kecil itu, yang keenam selepas pilihan raya umum, diadakan selepas kematian wakil rakyat dari DAP Seah Long Peng, 48, pada 1 Mei kerana barah.

GST : semakin pembangkang berhujah semakin terserlah kebodohan mereka

0 Komen!!!

Antara hujah pembangkang yang popular tentang GST

1. Kerajaan kutip GST sebab negara nak bankrup
Jawapan : mengikut rekod hutang kerajaan semuanya dibayar dengan baik tanpa gagal oleh kerajaan. 

2. Kutip GST sebab nak kurangkan defisit hutang kerajaan
Jawapan : sebab utama dilaksanan gst bukan kerana defisit hutang semata-mata tetapi kerana SST sekarang terlalu banyak kelemahan sehingga menyebabkan cukai langsung dan tidak langsung tidak lg seimbang.. Cukai langsung adalah seperti cukai pendapatan merangkumi 52% sedangkan cukai tidak lgsung hanya merangkumi 14% shj.. pada awal 80 dan 90 an.. cukai ini seimbang.. tetapi ini tidak dak ini tidak baik kpd negara.. selain itu juga sst ini juga byk kelemahan seperti cukai berganda, cukai atas cukai, peniaga pindahkan cukai dalam harga, byk peniagaan yg sembunyikan brg dan bhn eksport juga dikenakan cukai.. sbb itu digantikan kpd sst dgn kadar lebih rendah iaitu 6% berbanding kadar sst 5-20%.

3. Kenapa GST baru sekarang & kenapa tidak 10 tahun lalu
Jawapan : perancangan untuk melaksanakan GST telah dimulakan sejak tahun 1983 lagi.. dan pada tahun 92 telah disebut dlm parlimen namun ditangguhkan juga.. sehingga tahun 2004 Abdullah badawi kata nak laksana namun ditangguhkan juga.. shingga lah sekarang.. maksudnya dah 3 kali cuba untuk buat gst.. siapa yang tentang.. bukan ke pembangkang juga??

4. hanya negara maju melaksanakan GST kerana pendapatan mereka telah melepasi grid gaji yang boleh dilaksanakan GST?
Jawapan : Tntg rakyat kurang pndptn isu ni tidak tepat sbb negara indonesia, laos, vietnam, juga laksanakan gst adakah mereka lebijh kaya drpd malaysia.. jawapannya tidak.. mereka laksanakan gst sebab sistem cukai ini lg cekap.

5.  GST dilaksanakan kerana hasil mahsul bumi mereka mungkin terhad
Jawapan : Negara yang mempunyai hasil mahsul lebih besar daripada Malaysia juga melaksanakan GST. Lihat negara lain yang ada hasil mahsul laksana GST seperti USA, Rusia, Iran, Nigeria, UK dan Iraq

6. GST untuk menghidupkan kroni-kroni yang dengan sengaja merompak wang rakyat.
Jawapan :  Sebenarnya isu ketirisan negara kita telah tanganinya dengan baik.. sebab tu audit menunjukkan negara ini telus.. rakyat dpt kembali hasil cukai yg mereka bayar melalui pembangunan, kesihatan, ekonomi.. setakat ini tuduhan kroni tidak tepat juga.. sebab yang dapat hasil cukai adalah rakyat keseluruhan tanpa kira parti politik.. BR1M pun ramai puak pembangkang yang dapat.. beratur cantiik je.. x tahu malupun sebab nak ambil duit..  tiada isu kata kerajaan rompak wang rakyat..

Kalau ada apa2 persoalan sila komen di ruangan komen.. terima kasih..  



Kongsi Link Anda