Selasa, Jun 02, 2009

Pemilihan PAS -Persaingan golongan haluan sederhana dan konservatif

0 Komen!!!
Oleh Ismail Mat dan Jamhariah Jaafar
rencanabh@bharian.com.my

BAHANG pemilihan barisan kepemimpinan baru Pas, kian terasa. Jika pemilihan dalam Pas dua penggal lalu, disifatkan pertembungan antara golongan profesional muda dengan ulama mewakili golongan tua, pemilihan kali ini dilihat lebih kepada saingan antara puak profesional liberal dengan golongan agama yang lebih cenderung mempertahankan jati diri asas penubuhan parti itu.

Ramai penganalisis politik sukar melarikan diri daripada melabel persaingan yang bakal berlaku sebagai ‘ulama vs profesional’, ‘Pas-Umno vs Pas-PKR’ atau calon proksi Umno atau calon proksi Anwar Ibrahim.

Tiada siapa terkejut dengan keghairahan Pas untuk menggembar-gemburkan berita mengenai pemilihan barisan kepemimpinan barunya, apa lagi calon yang bakal bertanding ramai yang suka publisiti dan tidak lagi teragak untuk menggunakan media arus perdana bagi menyerlahkan kewibawaan mereka sebagai pemimpin.

Bagi orang luar, perhatian sudah pasti tertumpu kepada pertarungan antara kepemimpinan ulama yang selama ini menjadi tonggak kekuatan Pas dengan golongan profesional yang berharap dapat membawa parti itu ke era yang lebih baik.

Kegagalan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat, mendapat kuota untuk bertanding, membolehkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, terus menjadi Presiden yang disandangnya selepas kematian Datuk Fadzil Noor pada 2002.

Tumpuan pemilihan Pas yang akan diadakan di Stadium Malawati Shah Alam bermula Khamis ini sudah pasti bagi jawatan Timbalan Presiden yang kali pertama menyaksikan saingan tiga penjuru antara penyandangnya, Nasharuddin Mat Isa, yang juga Ahli Parlimen Bachok; pemimpin veteran, Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai ‘Mat Sabu’ dan Ahli Dewan Undangan Negeri Salor, Datuk Husam Musa.

Umum mengetahui mengenai pergolakan dalaman membabitkan lapisan kedua kepemimpinan Pas yang kini diterjemah dalam persaingan jawatan kedua tertinggi parti itu.

Antara ketiga-tiga pemimpin muda ini, Husam ternyata lebih ‘mesra media’ termasuk media arus perdana. Bekas Adun Kijang dan Ahli Parlimen Kubang Kerian ini juga dilihat umum sebagai lebih pro kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau lebih tepat pro Anwar Ibrahim.

Exco kerajaan negeri Kelantan yang tidak teragak-agak untuk menonjolkan bakat kepemimpinannya pada peringkat pusat ini dan tindakannya mengadakan sidang akhbar di ibu pejabat Pas di Kuala Lumpur untuk mengumumkan keputusan bertanding jawatan timbalan presiden, sudah cukup untuk menenggelamkan populariti dua lagi pesaingnya di kalangan pengamal media massa.

Tetapi agak mengejutkan di kala ramai menganggap beliau seorang yang liberal dan boleh membawa Pas ke pentas yang boleh diterima penyokongnya yang Islam dan bukan Islam, Husam mengambil pendekatan mengkritik Nasharuddin.

“Saya menganggap penyandang jawatan sekarang (Nasharuddin) juga liberal tetapi terlalu liberal (condong) kepada Umno adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Pada pendapat saya, Pas perlu berada di tengah, bukan bersikap terbuka kepada Umno atau untuk menyelamatkan Umno,” kata Husam.

Populariti Husam yang dikaitkan dengan kumpulan Erdogan, mencetus kebimbangan di kalangan golongan ulama yang tidak mahu perjuangan untuk membentuk sebuah negara Islam tenggelam dalam keghairahan membentuk sebuah Kerajaan Pakatan Rakyat bersama sekutu mereka - PKR dan DAP.

Ada yang menyifatkan Husam sebagai pembawa ‘virus Anwar Ibrahim’ dan virus itu kini membawa konflik dalaman yang serius antara golongan haluan sederhana dan konservatif di dalam Pas.

Namun, amaran Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din supaya parti itu harus berhati-hati terhadap usaha ‘musuh dalam selimut’, termasuk yang ditaja oleh Umno atau negara asing, di kalangan pemimpin yang bakal menguasai pucuk pimpinan parti, perlu direnungi.

Baginya, musuh-musuh parti berpeluang menaikkan pemimpin tertentu melalui liputan meluas di media seperti yang terjadi menjelang muktamar kali ini, kerana percaya faktor kemenangan dalam pemilihan parti ialah kekerapan liputan dalam akhbar seperti Harakah atau media-media lain.

“Justeru, musuh berpeluang besar mempromosikan individu-individu tajaan mereka bagi mendapatkan kemenangan dalam pertandingan parti ini. Keahlian terbuka Pas ini akan membuka peluang besar kepada Umno dan musuh luar negara untuk meramaikan ahli Pas bagi tujuan mempengaruhi pemilihan Pas atau memenangkan musuh Islam yang sedang berada di dalam,” katanya pada seminar sehari kepimpinan ulama di Markaz Tarbiyah Pas di Gombak baru-baru ini seperti dipetik oleh portal berita.

Meskipun boleh diagak siapa dimaksudkan Dr Haron, tetapi apakah benar seperti diperkatakannya itu.

Husam sebagai naib presiden yang mendapat undi tertinggi pada muktamar lalu, pastinya anak didik Nik Abdul Aziz yang rapat dengan Penasihat PKR Anwar, tidak mahu tewas dalam percaturan selanjutnya.

Kemenangan dalam pemilihan kali ini adalah penting untuk Husam terus relevan dalam politik Pas, sama ada dalam konteks pakatan pembangkang atau hieraki pentadbiran Pas Kelantan menjelang percaturan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti, apatah lagi beliau adalah antara nama yang sering dikaitkan sebagai pengganti jika mentornya, Nik Abdul Aziz, tiada dalam politik Kelantan suatu hari nanti.

Sesungguhnya, persaingan kerusi timbalan presiden Pas pada muktamar kali ini mempunyai banyak implikasi jangka panjang yang memerlukan perwakilan ke muktamar nanti membuat pendirian jelas, sama ada mahu mengekalkan Pas kekal di bawah tradisi kepemimpinan ulama yang dimulakan sejak 1982 atau sedia menerima kepemimpinan golongan profesional liberal pada masa depan.

Sejarah pemilihan Pas menyaksikan dua jawatan tertinggi, presiden dan timbalan presiden parti itu hanya diisi pemimpin yang mempunyai latar belakang agama atau ulama, sambil disokong barisan naib presiden yang menggabungkan pelbagai latar belakang.

Justeru, perwakilan Pas perlu membuat pilihan sama ada mahu mengekalkan ulama untuk terus memimpin parti itu pada masa depan atau bertukar selera kepada golongan profesional yang bukan ulama sebagai pemimpin mereka pada masa depan.

Terpulang kepada perwakilan Pas untuk menilai terutama apa yang dikatakan oleh Dr Haron. Apakah orang ini digunakan oleh orang luar yang dianggap beliau menjadi musuh dalam selimut yang menggugat kepemimpinan ulama dalam Pas?

Utusan berjiwa besar!

1 Komen!!!
Ramai yang menghentam utusan suatu masa dahulu apabila Utusan mengeluarkan artikel bertajuk 'Melayu Bersatulah!'. Kali ini Utusan sekali lagi dihentam khasnya oleh akhbar Cina apabila utusan mengeluarkan artikel 'Melayu diikhianati'.

Terkini utusan ditegur oleh TPM atas artikel tersebut. Harap utusan jangan berkecil hati, Tiada yang bersalah, Utusan menjalankan tugasnya sebagai wadah perjuangan orang Melayu sejak dahulu lagi dan Muhyidin dengan tugasnya pemimpin kepada semua kaum...

Apa yang utusan dan Muhyidin kata semuanya betul dalam konteks masing-masing. Di harap utusan selepas ini terus memberi kefahaman yang utuh kepada kaum Melayu mengenai suasana politik sekarang. Apa yang ditulis Utusan adalah betul, Melayu sebenarnya berhadapan dengan ancaman survival Melayu. 

Orang bukan Melayu dihasut oleh parti politik tertentu yang sengaja menjadikan Melayu sebagai alat untuk dihentam dan dijadikan sebagi perkauman walaupun Melayu hanya mahukan hak mereka di kekalkan. Adakah ini perkauman. 

Persoalan : Adakah pengkhianatan kaum bukan Melayu ini benar-benar berlaku ataupun tidak?. Memang benar pengkhianatan ini memang pengkhianatan yang 'real'.  Apa yang awang Selamat katakan :  

  • Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
  • ''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara.
  • Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
  • Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:                                                                                                                                                     ''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?
  • "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''. Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.'
  • Hal ini tidak lagi menjadi peringatan kepada kaum lain. Semua mengaanggapnya sebagai satu sejarah.. bahkan mereka kini mula mengkhianati dan memijak kaum Melayu. 
  • Namun peranan dalangnya lah seperti DAP, PKR, PAS dan Gerakan yang membuat  kaum lain ini terus membenci Melayu. Mereka sendiri yang mahu menikam kaum Melayu, melemahan kaum Melayu sehingga Melayu sendiri terpaksa mengemis untuk mempertahankan hak mereka.
  • Politik durjana pembangkang telah menyebabkan Melayu dikhianati... Pembangkang amat membenci Melayu!.. mereka mahu hak Melayu di hapuskan termasuklah PAS. Mereka kata Melayu Perakauman kerana mereka mahu mempertahankan hak mereka. Nik Aziz pernah mengatakan mereka sedia mengatakan PAS sedia menerima MB dari yang bukan Melayu selagi ianya orang Islam... Namun jika MB bukan Islam adakah PAS akan menerima... Adakah ini semua kaum bukan Islam boleh menerima cara PAS ini sebagai diskriminasi agama!
  • Sudah cukup pembohongan yang dibuat oleh parti pembangkang.. mereka menipu rakyat dengan berkata di depan lain dan dibelakang lain.. BN sahaja yang berani  bercakap benar kepada pengundi mereka kerana mereka jujur atas perjuangan mereka!
Orang Melayu perlulah ambil aktibar dengan apa yang dikatakan oleh Awang Selamat. Tujuannya ialah untuk orang Melayu perlu faham dan sedar serta bersatu dalam menangani cabaran politik durjana pihak tertentu yang mahu menjual Melayu!

Penanti - Rumah dah siap, tapi tukul masih berbunyi!

1 Komen!!!
Begitu hebatnya penangan Pilihanraya Kecil Penanti.. Media pro pembangkang semua menyebut Calon PKR menang besar... tetapi tentang jumlah peratusan keluar yang sikit dan penurunan undi calon PKR sebanyak 1,294 undi tidak langsung disebut, begitulah juga blog yang pro pembangkang. Agaknya jumlah yang sedikit ini sangat mengguri hati penyokong pembangkang.

Cuma aku tertarik ada satu blog pmbangkang yang komen tentang penanti;

"Pilihanraya di Penanti di menangi oleh calon PR dari PKR dengan mendapat 5,200 undi, pilihanraya kali ini juga menyaksikan suatu yang busuk kerana tiada mendapat kerjasama di antara parti-parti dalam PR. Saya menjangkakan bahawa kerjasama di dalam PR juga akan berkubur tidak lama lagi jika inilah sikap yang di tunjukkan oleh anggota-anggota di dalam PR
karangan ~PakKaramu"

Begitulah rungutan seorang bloggers pembangkang... mungkin perasaan ini dikongsi oleh ramai lagi penyokong PAS yang lain... Nampaknya kerjasama antara jentera dalam Pakatan Rakyat tidak secantik yang diharapkan.. beliau mengulas :

"Saya menjangkakan bahawa kerjasama di dalam PR juga akan berkubur tidak lama lagi jika inilah sikap yang di tunjukkan oleh anggota-anggota di dalam PR"

Begitulah terdesaknya PR untuk mendapat kerjasama antara dalaman parti mereka. Kesimpulannya yang boleh dibuat ialah, tanpa UMNO mereka tidak mungkin boleh bersama. Kerjasama mereka ialah kosmetik semata-mata ataupun tujuan ad-hoc. Bukanlah kerjasama yang kukuh sebab itu Pakatan Rakyat hanya mengharapkan 'understanding' antara pemimpin mereka. Pemimpin setiap parti pun tak tertakluk dengan parti-parti lain. Bukan ada undang-undang yang menulis mereka mesti bekerjasama pada setiap waktu dan masa.

Jadi ini ialah sebahagian gambaran kerjasama antara parti dalam Pakatan Rakyat pasa masa akan datang.. jika mereka ikhlas untuk bersama dan berjuang memanglah mereka perlu ikatan yang jelas sesama mereka. Jika sekadar suka-suka, kerjasama yang bila-bila masa boleh berkubur... tu lah lain kali nikah lah secara sah... jangan main duduk bersama secara haram... tuhan marah!

Perang terhadap Husam

0 Komen!!!
Tadi saja-saja je dok belek blog pembangkang ni... tiba-tiba terbaca la pulak satu blog yang hentam Mohd Sayuti Omar atau nama glamornya MSO lah.. kerana MSO ada komen sikit tentang husam ni kat laman blog beliau. Ramai penyokong Husam yang melenting.. memang tak boleh dicuit langsung Husam ni... Ya lah... bakal Timbalan Presiden PAS... Budak kesayangan Anwar...

Antara yang diusik ialah artikel yang bertajuk Apakah Makna Dan Ertinya Semua Ini:

BARU sekejap tadi salah seroang calon Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu telah menghubungi saya bertanya mengenai siapakah calon timbalan presiden yang akan mengadakan pertemuan di Batu Gajah Malam ini. Beliau menjelaskan berita yang dimaksudkan itu bukan beliau.

Kata Bang Mad malam ini dia akan berada di Penanti menyelia pilihan raya kecil itu untuk malam terakhir. 11:43 am.

JAM 8:48 satu pesanan rengkas (SMS) masuk ke dalam telefon saya.

Bunyi SMS itu ialah; Assamualaikum, tuan-tuan YDP, TYDP, NYDP, SETIAUSAHA, DAN PERWAKILAN KE MUKTAMAR, adalah dijemput untuk menghadiri majlis dialog dengan calon Timbalan Presiden (nama). Pada 30 Mei Jam 9:00 malam. Bertempat di Markas PAS Batu Gajah, No 21 Bandar Baru Batu Gajah Gopeng sebelah FT Supermerket. Jalan Batu Gajah. Berdepan simpang masuk Taman Tasik SM Noor. Turut menjemput dan hadir sama (nama). Seberang pertanyaan tempat hubungan YDP Batu Gajah. (Nama dan telefon) atau (nama dan telefon) dan (nama dan telefon). 8:48 am 30/05/09.

Nama dan nombor telefon yang berkenaan saya sembunyikan takut timbul fitnah, maklumlah musim ini musim fitnah.

Berhubung dengan majlis ini ingin ditanya apakah ini tidak dinamakan majlis berkempen menjelang muktamar Pas? Dan apakah ini tidak boleh dinamakan politik wang? Dan apakah majlis 'dialog' ini tidak boleh disama ertikan apa yang ditimbulkan oleh Ketua Dewan Ulama, Mohamed Daud Iraq yang membangkitkan berlaku jamuan sebelum mesyuarat!

Apakah majlis dialog itu sekadar dialog saja tanpa makan dan minum? Apakah mereka yang dijemput itu membawa makan dan air dari rumah? Tidak pula diarahkan supaya berbuat demikian.

Terang bagaikana disuluh bahawa majlis dialog itu adalah majlis untuk berkempen untuk calon timbalan berkenaan. Saya percaya seratus peratus segala jamuan dan perbelanjaan lain dilakukan oleh calon berkenaan.Untuk pengetahuan, majlis seumpama ini tidak pernah berlaku disepanjang 54 kali muktamar sebelum ini. Tidak ada mana-mana calon yang ingin bertanding apa-apa jawatan tiba-tiba pecah liur untuk menganjur majlis dialog seumpama itu.

Dialog mengenai apa, mengenai balak?Inilah yang dikatakan perubahan dan transformasi politik dalam Pas. Budaya dan perangai Umno sudah meresap dan meluas dalam Pas. Makanya, makanya janganlah mengata dulang paku serpih lagi. Sebab diri kita juga sedang giat mempelajari politik wang dan rasuah politik.

Untuk mengetahui siapa calon timbalan presiden yang akan berdialog dijemput ramai-ramai hadir! [wm.kl 11:20 am 30/05/09]

Begitulah antara kandungan blog tersebut, namun biasalah barua Husam pun jawab balik blog MSO ni sperti berikut:

from Malaysia Waves by Tulang Besi

Barulah saya tahu kenapa MSO marah sangat dengan Husam Musa. Pada satu masa dahulu, Kerajaan Negeri Kelantan telah melancarkan projek penternakan kambing di Kelantan.

Maka datanglah MSO bersama seorang Dato' bernama Dato' A untuk membuat tawaran "supply" kambing kepada kerajaan Kelantan.Pada awalnya, tawaran MSO+Dato' A ini, bagi baka Jama Lapari yang Betina dan Bunting adalah RM600 seekor.

Tetapi, apabila mereka membuat tuntutan pembayaran, MSO dan gengnya telah memberikan tuntutan sebanyak RM1600 seekor.Oleh kerana ini adalah projek kerjasama antara portfolio Husam dan Exco Pertanian, Dr Nik Mazian, maka Husam telah memberitahu kes ini kepada Dr. Nik Mazian.

Lantas dicadangkan oleh Husam, serta dipersetujui oleh Dr Nik, bahawa perlu dicari sebut harga dari sumber lain.Apabila dicari sebut harga dari sumber lain, yang paling mahal dari berbagai sebut harga adalah RM900 seekor.

Maka, Kerajaan Negeri Kelantan TIDAK JADI mengambil kambing dari MSO+Dato' A. Dato' A ini pula kemudiannya didapati ada kena mengena dengan Khir Toyo, yakni seorang yang rapat dengan UMNO Selangor.

Jadi aku belek-belek hujah ni.. alasannya hanyalah tenatng kambing sahaja... ini yang ditulislah tetapu aku percaya mungkin ada yang lebih dalam lagi yang mungkin tidak diketahui umum. Jadi nak sedapkan cerita dikaitkan kambing tu dengan UMNO... takkan pasal kambing je kot..

Tapi aku sebenarnya tertarik dengan artikel MSO ni.. mereka ni macam biasalah mesti yang buruk tu nak kaitkan dengan UMNO. Walaupun kekadang memang tiada kaitan langsung,... iaitu berkaitan majlis dialog dan jamuan, MSO menulis:

Berhubung dengan majlis ini ingin ditanya apakah ini tidak dinamakan majlis berkempen menjelang muktamar Pas? Dan apakah ini tidak boleh dinamakan politik wang? Dan apakah majlis 'dialog' ini tidak boleh disama ertikan apa yang ditimbulkan oleh Ketua Dewan Ulama, Mohamed Daud Iraq yang membangkitkan berlaku jamuan sebelum mesyuarat!

Nampakaya yang terang lagi bersuluh.. Rosaknya UMNO kerana Anwar dan rosaknya PAS kerana budak suruhan Anwar, Husam Musa... iaitu Politik Wang... tapi PAS sebut Politik Hadiah!... sama je la kan..

POLITIK KOTOR HUSAM TELAH PECAH - PAS perlu berhati - hati

1 Komen!!!
Tanpa diragu lagi, Husam Musa sudah membuat survey, beliau akan menang Timbalan Presiden PAS, sebab itu beliau penuh yakin menawarkan diri bertanding jawatan itu meskipun mendapat pencalonan 30 peratus, berbanding dengan Nasharuddin yang mendapat pencalonan lebih 60 peratus.

Ketika mengumumkan hasrat bertanding di Pejabat PAS, Kuala Lumpur pada 25 Mei lalu, Husam berkata :

"Saya menganggap penyandang jawatan sekarang (Nasharudin) terlalu liberal (condong) kepada Datuk Haji Hadi Wang adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Pada pendapat saya, Pemimpin PAS perlu berada di tengah, bukan bersikap terbuka kepada Presiden sahaja atau untuk menyelamatkan Presiden."

Dr Haron Din, Timbalan Musyidul Am PAS memberi amaran kepada ahli PAS supaya berhati-hati dengan ‘musuh dalam selimut’ kerana PAS sekarang semakin terdedah dengan pengaruh luar yang cuba menyusup masuk dan “kita tidak mempunyai mekanisme khusus bagi dijadikan perisai menghadapi musuh kerana strategi ini dilakukan oleh Amerika Syarikat di dalam organisasi Islam di peringkat dunia."

Timbalan Musyidul Am PAS membuat kesimpulan : "Justeru itu, musuh berpeluang besar mempromosikan individu-individu tajaan mereka bagi mendapatkan kemenangan dalam pertandingan parti,".


Transformasi PAS, dari ulama ke liberal ?

Husam Musa telah menunjukkan visinya yang jelas. Visi dan misinya melebihi daripada visi Presiden dan Timbalan Presiden PAS sekarang ini. Inilah yang dikatakan oleh penyokong Husam, visi Husam melebihi visi Presiden PAS, lebih genius dan laju bekerja!

Ketika arwah Hj Yusof Rawa dan ustaz Fadzil Noor meletakkan visi PAS di bawah bayangan kepimpinan ulama, Husam Musa pula menongkah arus, mahu mentranformasi PAS secara keseluruhan, menjadikan PAS sebagai alternative kepada UMNO.

Seolah-olah apa yang dilakukan oleh arwah ustaz Fadzil Noor, 15 tahun lampau adalah silap kerana meletakkan ulama sebagai payung PAS akan menjauhkan diri daripada diterima umum khususnya di kalangan bukan Islam.

Imej lebai, berserban, berjubah akan menyukarkan PAS diterima sebagai alternative kepada UMNO. Oleh itu Husam mengagaskan landasan baru yang diistilahkan sebagai transformasi atau grand design besar-besaran PAS mengubah imej ulama menjadi imej professional Islam yang lebih dikenali sebagai “Erdogan”.

Imej Erdogan akan lebih mudah diterima semua lapisan masyarakat termasuk bukan Islam, kerana imejnya segak, berkot, bertali leher dan tidak berkupiah. Pemikiran ‘Erdogan’ lebih moden, boleh berkompromi antara agama dan boleh menerima pandangan barat.

Strategi politik Anwar Ibrahim kepada Husam Musa :

“Negara-negara seperti Amerika Syarikat atau pengamal sistem kapatilis dan liberalisma mungkin suka kalau Husam menang sebab cara politik yang Husam nak bawa ialah politik moden yang liberal dan tidak meletakan Islam sebagai lambang gerakan Pas. Sudah pasti para pendokong Amerika Syarikat turut berdoa baik di gereja dan masjid agar Husam menang”

"Inilah bakal Presiden PAS", kata Anwar, memperkenalkan Husam Musa kepada Amin Rais. "Bagus-bagus..ini baru pemimpin Islam yang liberal", kata Amin Rais sambil memandang Anwar. Husam tersenyum malu bila dipuji Anwar dan Amin Rais.

Empat faktor kekuatan Husam :

1. Naungan Muryidul Am PAS & de factor PKR

Husam Musa mengamalkan politik ‘naungan’. Beliau bernaung kepada sesiapa sahaja yang dianggap puncak kuasa. Dalam kontek PAS, puncak kuasa adalah Mursyidul Am PAS, maka dia akan bernaung dengan payung Muryidul Am PAS itu. Di depan tok guru Nik Aziz, lagaknya seperti anak murid yang alim, pijak semut pun tidak mati. Di PKR, puncak kuasanya adalah de facto PKR.

Kalau Muryidul am PAS terkenal alim agama, de factor PKR pula terkenal dengan liberalisme . Maka di depan Anwar, Husam laksana murid plato, yang bijak berfalsafah antara dunia Islam dengan dunia barat. Maka Husam menjadi ‘orang perantaraan’ antara tok guru Nik Aziz (dunia Islam) dengan Anwar Ibrahim (dunia barat)

2. Kuasa Ekonomi

Dua penggal Husam Musa memegang exco paling kanan di Kelantan sebagai exco ekonomi. Bermakna hampir 10 tahun Husam memegang kunci duit kerajaan negeri Kelantan. Semua kelulusan projek, terutamanya kelulusan tender balak adalah melalui kelulusannya. Golongan korporat, tauke-tauke Cina berlumba-lumba untuk menghampiri, melobi dan membodeknya untuk mendapatkan kelulusan projek-projek mereka.

Sebab itu, blog anti-Husam menulis begini;

“Setelah lebih dari 18 tahun PAS memerintah Kelantan, yang kaya bukan PAS Kelantan tetapi Husam Musa. Semua orang tahu Husam banyak duit hasil dari kekayaan kerajaan negeri. Cuma dia bijak “berbelanja”. Dia tidak tunjuk kekayaannya atau berbelanja untuk membeli banglo mewah atau kereta mewah. Tetapi duitnya yang banyak digunakan untuk menjayakan cita-cita politiknya.

Sudah berapa banyak kawasan dan negeri yang melaporkan bahawa Husam memberikan mereka wang yang agak banyak untuk menjalankan aktiviti-aktiviti tertentu. Husam memang pandai kerana dia belajar daripada mentornya Anwar Ibrahim untuk bermain dengan politik wang.

Dia tahu bahawa Pemimpin PAS kawasan-kawasan atau Pemimpin PAS negeri yang diberikannya wang sudah tentu akan terhutang budi dengan beliau dan akan menyokongnya kelak bila tiba masanya. Ada juga dikalangan pimpinan kita di Perak dan negeri2 yang lain yang mendapat projek dan imbuhan secara tidak langsung daripada hasil balak di Kelantan. Semuanya hanyalah untuk membeli sokongan daripada negeri dan kawasan”


Husam sangat berminat dengan kambing japnari, hingga dibeli tiga ekor kambing secara cash, melalui laci mejanya bernilai RM66,400. Memang banyak duit Husam, dalam laci mejanya sahaja boleh dicekau wang sebanyak itu, tidak tahulah berapa asset Husam di tempat lain.

Husam telah dibawa berkenalan dengan peniaga kambing japnapari di Negeri Sembilan. Husam sendiri turut melihat kawasan perternakan itu dan telah meluluskan satu tapak penernakan projek kamping Japnapari di Tok Uban, Pasir Mas Kelantan.

Pada mulanya urus niaga usahasama berjalan baik di antara syarikat projek kambing Negeri Sembilan dengan projek Japnapari Kelantan yang dinamakan Akademi Pembangunan Keluarga Bahagia Bhd. (APKBB), milik Zulkifli Yaakob kroni Husam.

Husam mengarahkan Fazli Abd Samat, Pengarah Urusan Komplek Perkayuan Kelantan (KPK) menggunakan duit KPK sebanyak RM 6 Juta untuk dimasukkan kedalam akaun APKBB sebagai modal untuk Projek Kambing Jihad Ternak.

Namun pada akhirnya projek Jihad Ternak itu menemui kegagalan kerana berlaku perselisihan faham, masing-masing berebut menjadi pemilik autonomi. Akhirnya berlaku tembak menembak dan akhirnya projek itu difailkan ke mahkamah.

Banyak lagi cerita-cerita gelap Husam semasa menjadi exco kanan kerajaan Kelantan. Termasuk tuduhan menerima sejumlah wang tunai dari Pengarah Urusan CAM Contract Work & Development (M) Sdn. Bhd. dan dari syarikat SBJ Development Sdn. Bhd pada tahun 2005.

Takiyudin Hassan dan ustaz Nik Amar, kedua-dua juga exco Kelantan tahu permainan-permainan gelap Husam sebab itu mereka tidak segan silu menjadi penentang Husam di Kelantan.

3. Percaturan Kroni

Sebenarnya sudah lama Husam mencaturkan orang-orangnya di tempat strategik untuk bantu karier politiknya di Kelantan, sebab itu nama Husam begitu gagah sekarang ini .

Kebanyakan kroni-kroni Husam yang dicaturkannya mempunyai rekod buruk dan terlibat dengan rasuah;

i) Mohd Fazli Ab. Samat pernah dicaturkan Husam sebagai Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK).

ii) Mohd Fauzi Abdullah dilantik Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB walaupun tidak disukai pekerja bawahan. Kedua-dua kroni Husam itu telah disiasat oleh BPR.

iii) Anual Bakri Haron kawan Husam ketika di Universiti Malaya telah dilantik sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar untuk menggantikan jawatan asal Husam sebagai ‘penjaga pintu pejabat tok guru’.

iii) Sebelum Saifuddin Nasution Ismail diambil semula oleh Anwar menjadi Pengarah Strategik PKR dan sekarang ini menjadi Pengarah Pilihanraya PKR, Saifuddin adalah anak buah Husam.

Pada tahun 2005-2007, Saifuddin telah dilantik menjadi Pengarah Urusan Yayasan Tabung Tok Kenali. Husam telah membayar Saifuddin sebanyak RM8000 sebulan menggunakan duit Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Tabung Tok Kenali digunakan sebagai flatform untuk memperkasakan parti selepas PAS menang dengan majority tipis di Kelantan (hanya majoriti satu kerusi).

Saifuddin pula menjadi ‘orang perantaraan; antara Husam dengan Anwar Ibrahim. Dari peranan Saifuddin selama tiga tahun di Kelantan, di bawah naungan Husam maka muncullah kumpulan Erdogan yang dikenali hari ini.

Kumpulan Erdogan merupakan kumpulan dua wajah antara wajah PAS dan wajah PKR sepertimana Saifuddin Nasution.

4. Penguasaan media alternatif

Husam banyak duit. Boleh beli sesiapa sahaja. Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas yang pro Anwar.

Husam berminat dengan Sheikh Kickdefella, walaupun wataknya dan kehidupannya tidak sesuai dengan PAS. Kickdefella sendiri mengakui di dalam blognya bahawa kehidupannya bebas, bergaul dengan artis dan terlibat dengan minuman keras, namun, Husam berfikir sebaliknya, ‘latar belakang seperti itu’ adalah asset kepada PAS.

Kickdefella, blogger upahan Husam ditangkap polis kerana menyiarkan artikel yang berniat menghasut. Husam telah membeli Sheikh Kicdefella dengan harga RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK dan ditugaskan menggunakan media internet untuk menyerang musuh PAS dan musuh-musuh Husam.

Husan juga mempunyai satu pernigaan penerbitan Media yang diperolehi dengan memipu rakan dan taulan sendiri yang bernana WASILAH . Sekarang SIASAH merupakan salah satu media tabloid alternative yang berpengaruh di Negara ini. Walaupun pada asalnya milik orang lain, tetapi pemain di sebalik tabir SIASAH adalah kroni Husam yang bernama Zulkifli Sulong. Zulkifli Solong adalah bekas Ketua Pengarang Harakah yang tidak disambung kontrak kerana menggunakan pengaruhnya menjadikan berita-berita Anwar sebagai berita muka depan Harakah.

Husam dikatakan menaja Syarikat Global Media Channel atau ipglobal.tv (syarikat IT) yang terletak di bangunan bersebelahan Jalan Telipot, Kota Bharu. Syarikat projek IT itu menggunakan 30 orang pekerja di bawah seliaan Sheikh Kicdefella dan Hisham.

Syarikat Global Media Channel berperanan menyediakan media tv dan portal berita untuk mengangkat imej Husam kepada pelawat dunia maya.

Husam telah menggunakan pengaruhnya sebagai exco Ekonomi Kelantan untuk mengeluarkan duit PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan) bagi menyengarakan kos operasi syarikat itu.

Jadi beradasarkan hipotisis ini, Husam Musa bakal menjadi pemenang Timbalan Presiden PAS dan bakal Presiden PAS untuk generasi akan datang.

PAS perlu - berhati - hati terhadap Husam Musa yang mempunyai agenda peribadi. Sekiranya ahli - ahli PAS yang cintakan wadah perjuangan ISLAM Tulen perlu menyingkir Husam Musa Musa dari sekarang. Husam akan cuba sedaya upaya untuk membawa seberapa ramai puak - puak ERDOGAN ke dalam PAS untuk merampas kuasa dari golongan ULAMA.

Apakah Nasharuddin yang ada sekarang tidak mampu untuk membawa PAS yang tahap yang lebih tinggi. Adakah rakyat Kelantan sedar bahawa satu hari nanti Kelantan akan di tadbir oleh puak - puak Erdogan. Apakah suatu hari nanti Haji Hadi serban Haji Haji akan dipijak oleh Husam. Apa akan jadi pada Tok Guru Nik Aziz suatu hari nanti.

Ingatlah Orang Melayu Islam dalam PAS jangan terpedaya dengan permainan kotor Anwar Ibrahim. Dia adalah pelancap politik di malaysia, Perogol Demokrasi di Negara kita. Anwar pemimpin yang bertopengkan Islam. Anwar adalah agen kepada YAHUDI yang cuba menguasai negara Islam.

Kongsi Link Anda