Khamis, Oktober 07, 2010

PAS kemungkinan kalah kata bekas penyokong PAS

1 Komen!!!
Pengumuman yang mengesahkan bahawa YBM Tengku Razaleigh Hamzah telah bersetuju menerima perlantikan selaku Pengarah Pilihanraya BN di dalam Pilihanraya Kecil DUN N45 Galas, melegakan penyokong BN tetapi tidak menjamin BN mampu menawan semula kerusi tersebut.

Keriuhan di sebelah PAS pula, bukan kerana mereka merasakan perlantikan YBM Tengku boleh memastikan terlucutnya kerusi itu dari genggaman mereka sebaliknya menyukarkan mereka untuk mengetengahkan isu-isu tertentu, khasnya berhubung royalti minyak.

Bagaimanapun, dari sudut statistik, PAS mempunyai harapan yang lebih cerah untuk mempertahankan DUN Galas berbanding harapan BN untuk menawan semula kerusi tersebut.

Di dalam PRU2008, calon PAS Allahyarham Chek Hashim Bin Sulaima memperolehi 4,399 undi atau 53.73% undi berbanding penyandang ketika itu iaitu Mohamad Saufi Bin Deraman dari BN yang memperolehi 3,753 undi atau 45.85% undi. Di dalam PRU2004, BN memperolehi 62.93% undi di Galas berbanding 36.92% oleh PAS.
Pada tahun 2008, Galas mempunyai 10,330 pemilih berdaftar dan merupakan satu dari tiga DUN di dalam Parlimen Gua Musang. YBM Tengku Razaleigh mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang dengan majoriti sebanyak 4,394 undi. 3,826 undi atau 27.3% dari undi yang diperolehi oleh YBM Tengku Razaleigh datangnya dari daerah-daerah mengundi di dalam DUN Galas.

Secara kasarnya, di dalam PRK akan datang, sekiranya YBM Tengku berjaya membawa kepada BN jumlah undi dari Galas yang diperolehinya dalam tahun 2008, BN masih kekurangan sekurang-kurangnya 290 undi untuk menawan semula kerusi tersebut.

Kekalahan BN dan cabaran terbesar BN ialah di Daerah Mengundi Sungai Terah. Penguasaan BN juga semakin terhakis di Daerah Mengundi Sungai Ber dan juga Pos Brook, iaitu termasuk kawasan pertanian Tanah Tinggi Lojing.

Secara peribadi saya merasakan ketiga-tiga Daerah Mengundi tersebut adalah contoh beberapa Daerah Mengundi yang menunjukkan peningkatan kepada Pembangkang tetapi bukan disebabkan faktor tsunami politik 2008.

Sungai Ber menempatkan FELCRA Panggung Lalat yang pada Januari 2008 sebahagian besarnya dipulangkan kepada Kerajaan PAS Kelantan setelah rundingan berpanjangan di antara kedua-dua pihak. PAS menggunakan ladang ini sebagaimana ia menggunakan Ladang Sungai Terah sebagai platform indoktrinasi politiknya. Tetapi diwaktu yang sama terus mendakwa BN menggunakan FELDA, FELCRA dan KESEDAR untuk tujuan yang sama sejak berdekad lamanya.

Selain dari itu, tidak dapat dinafikan Allahyarham Chek Hashim juga menikmati undi-undi yang datang dari alunan tsunami politik 2008 menerusi undi-undi tinggi yang diperolehi di Daerah-Daerah Mengundi yang mempunyai ketompokan penempatan pengundi Bukan Melayu yang tinggi.

Daerah Mengundi ini dan juga Daerah-Daerah Mengundi yang disebut sebelumnya turut menghakis undi-undi yang diperolehi oleh YBM Tengku Razaleigh di Parlimen Gua Musang.

Bagaimana KuLi Boleh Mengubah Keadaan

Sebenarnya BN hanya perlu meningkatkan kurang dari 400 undi untuk menawan semula N45 Galas. Bagaimanapun, menerusi penjelasan di atas, ia bukanlah 400 undi yang mudah. Apatah lagi dalam PRU2008 PAS memenangi semua Daerah Mengundi yang pemilihnya melebihi 1,000 ke 2,000 pemilih berdaftar. BN pula menenangi daerah-daerah Mengundi yang pemilihnya kurang dari 500 pemilih berdaftar.

Itulah sebabnya, kembali kepada YBM Tengku Razaleigh Hamzah adalah satu keputusan politik bijak BN. Mudahnya UMNO membuat keputusan sedikit sebanyak menunjukkan UMNO, khasnya pimpinan UMNO Kelantan telah berjaya mengatasi kepentingan peribadi masing-masing. Ia adalah permulaan yang baik bagi UMNO Kelantan untuk menghadapi PRU ke 13 kelak.

Sudah lama segelintir pemilih berdaftar di Kelantan mengharapkan pimpinan UMNO Kelantan kembali bersatu dan mengenepikan kepentingan peribadi. Hari ini seolah-olah laluan gelap menerusi terowong berliku UMNO Kelantan sudah melihatkan cahaya di penghujungnya.

Persetujuan pucuk pimpinan UMNO menerima YBM Tengku Razaleigh sebagai Pengarah Pilihanraya Kecil N45 Galas turut menampakan tanda-tanda transformasi yang disebut-sebut oleh Perdana Menteri Malaysia bukan lagi retorik tetapi transformasi itu kini dimulai dengan parti politiknya sendiri.

Tidak dinafikan YBM Tengku Razaleigh boleh menjadi pemangkin kepada transformasi tersebut. Saya amat yakin, jika benar seperti dijanjikan, YBM Tengku boleh melaksanakan transformasi tersebut bukan sahaja menerusi calon yang bakal dipilih tetapi juga taktik dan strategi kempen BN kelak.

Saya amat yakin YBM Tengku Razaleigh tidak akan memimpin jentera pilihanraya seperti panglima perang dan medan PRK tidak akan menjadi medan “Perang Badar” atau “Perang Salib”. Sebaliknya PRK N45 Galas seharusnya menjadi medan meraikan demokrasi. Lantas ia adalah medan orang-orang baik menjadi calon untuk memberitahu pemilih, niat-niat baik mereka supaya pemilih boleh membuat pilihan yang terbaik antara yang baik-baik.

Inilah yang ditakuti oleh PAS.

Kalau kempen tidak menyertakan ceramah berdegar-degar dengan maki hamun dan sumpah seranah serta melondehkan calon lawan, maka tidak banyaklah di dalam pimpinan PAS di Kelantan yang tahu untuk berkempen.

YBM Tengku Razaleigh Hamzah adalah seorang Negarawan dan sudah sekalian lama berada di atas politik. YBM Tengku sudah lama dilihat menolak fahaman politik ketepi apabila memikirkan arah tuju Negeri Kelantan dan Negara Malaysia.

UMNO tentu faham benar dengan YBM Tengku Razaleigh sebagaimana UMNO faham dengan YABhg Tun Dr. Mahathir. Sebagaimana Tun Dr Mahathir faham Allahyarham Tun Hussein dan Al Marhum Tunku.

PAS pula sebelum ini mengambil kesempatan di atas prinsip YBM Tengku Razaleigh sebagai Negarawan untuk mengeruhkan suasana antara UMNO dan Tengku Razaleigh.

Sudah tentu YBM Tengku sedar implikasi tersebut tetapi tidak pula ia menimbulkan kemurkaan di pihak YBM Tengku.

Kerana beliau adalah seorang Negarawan.

Kontrari dengan tanggapan umum, tangunggjawab yang bakal dipikul YBM Tengku di dalam PRK N45 Galas bukanlah satu tangungjawab yang ringan. Tetapi YBM Tengku mampu menggalasnya. Lantas menjana transformasi yang kita rindui.

oleh : Kickdefella

Modal kempen PAS untuk PRK Galas

1 Komen!!!
Modal Kempen PAS

1) pertikaikan pelantikan KuLi sebagai pengarah Pilihanraya BN dan bakal calon BN kerana mengganggap menghina KuLi yang pernah pegang jawatan menteri dan ahli Parlimen. PAS patut beri jawatan MB Kelantan kepada Ku Li sesuai dengan kedudukan Ku Li.

2) Isu janji manek urai.. sebenarnya tidak menjadi isu.. biasalah projek pembangunan akan mengambil masa untuk pelaksanaan.. PAS pun tak huraikan satu persatu janji pilihanraya Manik Urai

3)hak royalti minyak Kelantan tidak boleh dipakai kali ini, kerana KuLi sudah dilantik sbg Ketua Jentera UMNO. Pendirian KuLi yg tidak menentang Isu royalti minyak menyukarkan kempen PAS.

4)Isu negara Islam hukum Hudud, adalah modal lapuk PAS. Namun ianya masih boleh dipakai bg menarik pengundi2 yg masih berada di bwh tempurung yg masih menggangap PAS adalah pejuang Islam sebenar. Manakala bg anak2 muda dan pengundi yg tinggal di luar Kelantan sudah mengetahui Negara Islam dan hukum hudud adalah mainan politik PAS.

5) Isu kebajikan dan pembangunan. PAS agak sukar menggunakan isu ini sbg modal p/raya.disini kerana Parlimen Gua Musang memperoleh pembangunan yg stabil dan sekata dr pemerintahan BN yg lama.

6) Isu nasional mungkin bole dibangkitkan, tetapi isu ini tidak sgt berkesan utk pilihanraya di Kelantan. Isu APCO, Judi Bola, Kes Liwat DSAI agak sukar utk menarik pengundi2 di Galas. Pengundi di Galas lebih suka membincangkan isu2 dan masalah setempat mereka.

7) UMNO dan PERKASA mempunyai peluang lebih mudah, dgn menggunakan isu penyelewangan PMBK, Isu Air Kelantan, Tender Balak, dan keputaralam Nik Ajis dlm menangani isu perpaduan Melayu.

8) SPR ikut tarikh UMNO.. tentang tuduhan ni dah agak dah.. macam biasa.. bulan November bulan yang sibuk.. raya haji, Depavali.. dsbg.. yang pentingnya SPP ikut tempoh yang dibenarkan perlembagaan untuk tetapkan tarikh pilihanraya.

Harus diingat PRK kali ini, PAS berada dlm keadaan defensif manakala UMNO/BN akan menyerang.

Patutpun Anwar takut

2 Komen!!!
oleh : AzliSyukri



Segalanya Bermula Apabila
Dua Akuan Bersumpah Rahimi Osman
Hilang Dalam Simpanan Latheefa Koya?


1. Ramai yang agak keliru dan tidak faham apakah yang sebenarnya berlaku berhubung isu terbaru yang melibatkan Rahimi Osman, bekas Pegawai Khas yang membuat laporan polis baru-baru ini. Para penyokong fanatik Anwar Ibrahim, termasuk Sayuti Omar, menyoal mengapa baru sekarang Rahimi Osman mendedahkan bahawa beliau telah dipaksa menandatangi akuan sumpah yang menyokong Anwar Ibrahim, bagi membantu kemenangan kes liwat Anwar Ibrahim di mahkamah. Mereka bertanya, mengapa setelah setahun kes liwat Anwar Ibrahim berjalan, baru hari ini Rahimi Osman bersuara. Pada hemat saya - inilah kenyataan jahil lagi mengarut para penyokong Anwar yang selama ini sangat fanatik dan tidak dapat menerima kebenaran.

2. Sebenarnya, isu ini bermula apabila Rahimi Osman menyedari akuan bersumpah aslinya yang ditandatangani pada bulan 28 Jun 2008 telah hilang dalam simpanan Latheefa Koya dan Saiful Izham Ramli. Oleh kerana akuan sumpah tersebut telah hilang, maka percubaan untuk mendapatkannya semula hanyalah dengan cara meminta agar Rahimi Osman sekali lagi melakukan akuan bersumpah, seperti mana akuan sumpahnya pada bulan 28 Jun 2008 itu. Bagi mengelakkan dirinya sekali lagi terperangkap dengan niat jahat para peguambela Anwar Ibrahim, maka Rahimi Osman telah membuat laporan polis.

3. Menurut Rahimi Osman beberapa bulan yang lalu, Latheefa Koya agak terdesak untuk memperoleh semula akuan sumpahnya yang telah hilang dalam simpanan Latheefa Koya Oleh kerana akuan sumpah tersebut telah hilang, maka cara terbaik adalah dengan meminta Rahimi Osman melakukan akuan sumpah semula. Dan inilah yang sama sekali tidak dipersetujui oleh Rahimi Osman.

4. Oleh kerana akuan sumpah yang dilakukan oleh Rahimi Osman pada 28 Jun 2008 merupakan akuan bersumpah yang dipaksa ke atas dirinya tanpa kerelaan, maka apabila beliau diminta sekali lagi untuk membuat semula akuan sumpahnya yang telah hilang dalam simpanan Latheefa Koya itu, maka, sudah pastilah beliau tidak mahu dan cuba melarikan diri. Sebab itulah, mengikut kenyataan Rahimi Osman, beliau cuba beberapa kali menjauhkan diri daripada Latheefa Koya yang cuba meminta agar dia sekali lagi menandatangi satu lagi akuan sumpah, kerana akuan sumpah yang lama/asal telah hilang.

5. Soalnya sekarang, mana perginya dua surat akuan sumpah yang telah ditandatangani oleh Rahimi Osman pada 28 Jun 2008 itu? Dan apakah kandungannya? Inilah KUASA ALLAH! yang Maha Besar. Allah mahu menyelamatkan Saiful Bukhari daripada terus dianiayai oleh Anwar Ibrahim, sehingga akuan bersumpah Rahimi Osman yang sepatutnya disimpan rapi oleh para peguam Anwar dengan secara tiba-tiba telah hilang.

6. Oleh sebab itulah, para peguam Anwar Ibrahim terpaksa melakukan pelbagai cara bagi menangguh dan terus menangguh kes liwat Anwar Ibrahim, sehinggalah pasukan peguambela Anwar menemui semula dua akuan bersumpah yang telah dipaksakan ke atas Rahimi Osman. Untuk menyelamatkan Anwar, hanya akuan bersumpah Rahimi tersebut sahaja yang mampu membebaskan beliau daripada kembali ke penjara.

7. Dua akuan bersumpah Rahimi Osman yang telah hilang itu sangat berguna kepada para peguambela Anwar Ibrahim, khususnya Karpal Singh. Oleh sebab itulah, jika sesiapa sedar, beberapa minggu yang lalu, Karpal Singh sering mendakwa, bahawa pasukan peguambela Anwar akan memastikan Perdana Menteri dan isterinya "dipaksa" hadir ke mahkamah untuk menjadi saksi penting kes liwat Anwar Ibrahim.

8. Usaha untuk memastikan DS Najib dan Rosmah "diwajibkan" turun ke mahkamah hanya dapat dilakukan, sekiranya terdapat keperluan besar dan pertimbangan hakim yang relevan untuk berbuat sedemikian. Dan cara terbaik untuk memaksa Najib dan Rosmah menjadi saksi kes liwat Anwar Ibrahim hanyalah melalui akuan bersumpah Rahimi Osman - melalui akuan bersumpah ini sahajalah yang akan "memaksa" hakim untuk memanggil Najib dan Rosmah hadir ke mahkamah sebagai saksi - dan sekiranya hal ini benar-benar berlaku, maka kes liwat Anwar Ibrahim akan menjadi isu politik dan bukan isu peribadinya lagi.

9. Dan inilah yang sebenarnya yang dikehendaki oleh Anwar Ibrahim - beliau mahu memerangkap Najib - sekurang-kurang Naib sanggup untuk hadir sebagai saksi pun sudah memadai. Sekarang, tanpa dua akuan bersumpah Rahimi Osman, peguambela Anwar Ibrahim sudah tidak boleh melakukan apa-apa lagi. Mereka sepatutnya menyalahkan Latheefa Koya yang telah menghilangkan dua akuan sumpah Rahimi Osman tersebut. Tapi, pada hemat saya inilah kuasa Allah yang jelas lagi terang, berkenaan siapakah yang benar, dan siapa pula yang salah.

10. Soalan mula timbul, mengapa baru sekarang Rahimi Osman mahu mendedahkan bahawa beliau telah dipaksa untuk menandatangani dua akuan bersumpah tersebut? Jawapannya mudah. Selagi dua akuan bersumpah yang telah beliau tandatangani itu masih berada dalam simpanan Latheefa Koya, maka Rahimi Osman tidak boleh berbuat apa-apa, kerana dia telah diperangkap dengan dua akuan bersumpahnya itu.

11. Tetapi, sejak beberapa bulan yang lalu Rahimi Osman didesak untuk menandatangi semula akuan bersumpahnya oleh Latheefa Koya, maka beliau mula yakin, sesungguhnya dua akuan sumpahnya yang terdahulu telah pun hilang dalam simpanan para peguambela Anwar Ibrahim - maka inilah peluang terbaik Rahimi Osman untuk mendedahkan segala tipu muslihat Anwar Ibrahim and the gengnya berhubung paksaan mereka terhadap beliau untuk menandatangi dua akuan bersumpah yang sebenarnya penuh dengan kepalsuan dan penipuan.

12. Sekiranya dua akuan sumpah Rahimi Osman yang terdahulu, ditulis dan diakui secara sukarela oleh Rahimi, saya yakin sudah pasti beliau tiada masalah untuk membuat sekali lagi akuan sumpahnya, apabila diminta oleh Latheefa Koya bagi menggantikan dua akuan sumpahnya yang telah hilang itu. Tetapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya, Rahimi enggan bekerjasama dengan Latheefa Koya untuk membuat semula akuan sumpahnya yang telah hilang itu, maka jelaslah dua akuan sumpah Rahimi Osman yang terdahulu telah dibuat secara paksaan dan tanpa kerelaan Rahimi Osman sendiri - lantaran itulah beliau tidak mahu lagi membuat akuan bersumpah untuk menggantikan dua akuan bersumpahnya yang telah hilang itu, kerana dua akuan sumpahnya dahulu telah dibuat secara paksaan.

13. Soalnya sekarang ialah, apakah kandungan dua akuan bersumpah yang telah ditandatangi oleh Rahimi Osman pada 28 Jun 2008 itu? Soalan ini timbul apabila dalam laporan polis yang dibuat oleh Rahimi Osman, sama sekali tidak tertera secara jelas apakah kandungan dua akuan bersumpah beliau itu. Hal ini terjadi adalah disebabkan Latheefa Koya tidak memberi apa-apa salinan kepada Rahimi Osman setelah dia menandatangi dua akuan sumpahnya itu. Namun demikian, antara andaian awal, ada yang mendakwa bahawa akuan bersumpah pertama Rahimi Osman adalah berkaitan dengan dakwaan "beliaulah yang sebenarnya telah meliwat Saiful", manakala akuan bersumpah kedua pula adalah berkaitan dengan dakwaan, "konspirasi DS Najib dan Saiful untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim".

14. Tetapi malangnya, sehingga sekarang kedua-dua akuan sumpah Rahimi Osman itu telah hilang. Malah, Rahimi Osman pun tidak berapa ingat secara keseluruhan kandung akuannya itu. Tanpa akuan sumpah yang asal Rahimi Osman, maka Anwar Ibrahim semakin panas dan gagal untuk membina plot dan teori konspirasinya. Saya yakin dan percaya, Latheefa Koya sudah dimarahi oleh Anwar Ibrahim kerana menghilangkan dua akuan sumpah Rahimi Osman yang sangat penting itu.

15. Tetapi, sekali lagi, saya tegaskan, inilah KUASA ALLAH yang Maha Besar. Apabila dua akuan sumpah Rahimi Osman telah hilang, maka berakhirlah sudah plot pembohongan Anwar Ibrahim selama ini - jelaslah sudah, sesungguhnya Saiful Bukhari berada di pihak yang benar. Malah, kita juga mencabar Latheefa Koya agar segera mendedahkan dua akuan sumpah Rahimi Osman tersebut, jika benar ia masih berada dalam simpanan mereka. Allah Huakhbar!

Ugut lagi

1 Komen!!!
Dah macam taktik biasa PKR.. biasalah.. kalau tak ugut tak sah!!... Mohon maaf terbuka atau menghadapi tindakan undang-undang!!! tarik balik dalam 24 jam [klil sini]..
"Saya rasa dia tak perlu seminggu. Dia tahu dia berbohong. Hanya perlu 24 jam untuk tarik balik,"
Perangai macam apa ini?.. wah.. ingat dia peguam dia boleh buat suka hati.. dia ingat apa.. kosnpirasi jalanan.. perkara ini bukan sembarangan.. Rohaimi pastinya tahu kesan dan akibat tindakan beliau... ingat ini barang mainan apa?..

Wah.. ganas nampak... kenapa perlu mohon maaf.. tidakkah patutnya dibuat siasatan dahulu. ini bukan sembarangan konspirasi.. konspirasi ditahap tertinggi ayang dibuat oleh Anwar Ibrahim.. semua nama yang tersebut perlu dibuat siasatan secara terpirinci.. kerana mungkin ada pihak lain seperti CIA atau Yahudi yang terlibat dalam konspirasi menjatuhkan DS Najib dan Ds Rosmah...
Peguam N Surendran berkata, kenyataan Rahimi itu jelas pembohongan dan fitnah terhadap dua anak guamnya Latheefa Koya dan Saiful Izham Ramli.

"Tanpa ragu, kami rasakan ia merupakah satu fitnah. Kami akan keluarkan surat peguam supaya beliau membuat permohonan maaf terbuka atau menghadapi tindakan undang-undang," kata Surendran.
Peguam pun sekarang ramai menipu.. bukan setakat menipu.. membunuh pun ada.. kalau tak caya lihat kes Datuk Sosilwati Lawiya.. siapa yang bunuh? peguam.. inikan pula menipu.. dah biasa sangat dalam kehidupan seorang peguam..

Macam skrip biasa..
Menurut mereka, Rahimi sebaliknya membuat akuan tersebut dengan kerelaan.

Latheefa dan Saiful - kedua-duanya pemimpin kanan PKR - juga mempersoalkan dakwaan Rahimi semalam memandangkan ia dibuat selepas dua tahun setengah.

Sementara itu, Naib Presiden PKR R Sivarasa pula berkata, pihaknya mengesyaki ada pihak lain di belakang Rahimi.
Dah tak de modal lainlah... nak tuduh orang lagi.. ini semua skrip biasa PKR.. setakat tuduh sahaja, buktinya takde... sepatutnya Latefa patut menjelaskan keadaan sebenar bukan bersekongkol untuk menutup tuduhan jijik aljuburi..

Tidak kira berapa tahun sekalipun.. ini adalah konspirasi jahat yang dibuat oleh ajen Yahudi dan CIA kepada pemimpin negara ini.. oleh itu siasatan mesti dibuat..

Orang buat jahat mana nak mengaku!!!

1 Komen!!!
Memang dah sikap orang buat jahat takkan mengaku.. sikap ni samalah macam apa yang berlaku sekarang.. hari PKR nafi ganggu sidang media Rahimi [rujuk sini]...

“Saya ingin tegaskan bahawa PKR tidak pernah merestui, apatah lagi mengarah tindakan kumpulan ini. Orang yang dikatakan memimpin kumpulan ini bukannya naib presiden parti ataupun pembantu khas Anwar, seperti mana dilaporkan oleh sesetengah media,” kata timbalan presiden PKR, Syed Husin Ali

Bagi PKR yang salah semua orang lain.. PKR tidak pernah buat salah..

hehehe.. PKR ingat rakyat bodoh lagi ke.. Ingat PKR tu pasti apa.. semua yang duduk dalam tu setan dan iblis.. bapa setan ada... cucu setan pun ada...

PKR sekarang semakin terdesak.. apabila peluru makan tuan.. maklumlah kali ini yang buat sidang media sorang lagi bekas pegawai Khas Anwar Ibrahim.. hmmm cuba kira berapa ramai agaknya bekas pembantu khas ANuwar yang cabut lari... yang Islam semuanya dah lari.. tak nak terlibat dengan kerja mungkar yang dilakukan Anwar..

Inilah muslim sejati.. tahu bezakan yang betul dan yang salah, yang pahala dan yang dosa.. bukan macam Anwar Aljuburi yang kiblatnya Yahudi.. Allah pun dia tak takut.. nama Allah pun dimain-mainkan...

Sebenarnya rakyat Malaysia patut bersyukur mempunyai macam Rohaimi yang masih kekal beriman kepada Allah walaupun dengan ugutan dan pengaruh setan di sekeliling beliau.

Agen Yahudi pantau PRK Galas

1 Komen!!!
Komfirm.. muka tak mancung, hidung tersorong-sorong.. walaupun tidak dibenarkan memantau Pilihanraya, namun Mafrel masih berkeras untuk memantau PRK Galas [rujuk sini].
Pengerusinya Syed Ibrahim Syed Noh berkata pemantauan tersebut akan dibuat di luar skop peranan dan kuasa SPR.

“Kita akan mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan SPR bagi membincangkan perkara ini, malah esok (hari ini) kita juga akan bermesyuarat dengan jawatankuasa Mafrel.

“Sekiranya selepas perbincangan SPR tetap tidak akan melantik Mafrel sebagai badan pemantau pilihan raya kecil Galas, kita tetap akan melaksanakannya tetapi di luar kawasan panas yang dibenarkan SPR,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.
April lalu, Mafrel mengaku menerima duit dari ajen Amerika untuk membiayai kos operasi mereka [rujuk sini].
Pendedahan Phil Agee, bekas pegawai CIA mengesahkan bahawa MAFREL adalah mata rantai CIA, sebuah badan perisikan terkemuka di Amerika Syarikat.

Menurut Phil Agee, CIA menubuhkan satu pasukan task force untuk memantau pilihan raya di peringkat Asia Pasifik yang dikenali sebagai NAMFREL berpusat di Filipina.

Menurut bekas pegawai CIA itu lagi walaupun diwar-warkan motif NAMFREL adalah untuk 'memantau pilihan raya' tetapi peranan badan itu lebih besar daripada itu, iaitu campur tangan dan membantu calon proksi Amerika Syarikat di sesebuah negara itu.

NANFREL adalah singkatan kepada Nasional Association Free Election.

Menurutnya lagi, sebelum ini CIA pernah menaja beberapa yayasan Kristian Jerman seperti Friedrich Ebert Foundation (FEF) dan Konrad Adeneur Foundation (KAF) untuk melaksanakan misi yang sama.
Sebuah badan pemantau yang kononnya mengaku sebagai bebas sebenarnya tidak bebas.
Menurut Abd Malek Hussin penubuhan MAFREL di Malaysia kerana bantuan dana daripada IRI dan IRI sendiri mengakui menaja badan 'pemantau pilihanraya' Malaysia itu. Klik di sini

Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketua pembangkang Malaysia adalah salah seorang panel pemikir NED yang dilantik sejak dari tahun 2007 [klik di sini] dan NED khususnya IRI telah terlibat secara langsung membantu karier politik Anwar di Malaysia khususnya dalam PRU 12. Klik di sini

Hakikatnya Mafrel adalah oranng suruhan Anwar Aljuburi yang berselindung di sebalik nama pemantau bebas... adakah pembangkang benar-benar bebas? jawapannya tidak!!!

Siapa Rahimi Osman?

1 Komen!!!
Oleh Cybertrooper, AIDCclub

Anda kenal Rahimi Osman ? Namanya cukup famous di kalangan ahli PKR, tetapi sejak akhir-akhir ini menjadi lelaki misteri kerana tidak dapat dikesan, walaupun perintah mahkamah memerlukan kehadirannya untuk proses pengecaman kes liwat Anwar Ibrahim.

Siapa Rahimi Osman ? Penama ini adalah bekas pegawai khas Anwar Ibrahim mewarisi 'dairi merah'(istilah popular di kalangan inner circle Anwar untuk menggambarkan betapa dekatnya hubungan dengan Anwar sebagai penjaga dairi) daripada Nik Nazmi Nik Ahmad. Mula direkrut oleh Nik Nazmi sebagai pembantunya untuk mengupdate laman anwaribrahimblog setelah gagal menamatkan pengajiannya di UIA, sekitar Mac 2007.

Ketika itu, Anwar Ibrahim menetap di Amerika Syarikat dengan menjadi pensyarah pelawat di SAIS, John Hopkins dan Universiti Georgetown. Tetapi dalam masa sama, Anwar sekali sekala pulang bercuti di Malaysia dan membantu kerja-kerja parti. Ketika itu juga Anwar mempunyai tiga ofis, di Washington/Dubai diuruskan oleh Aasil Kazi Ahmad, di Seksyen 16, Petaling Jaya diuruskan oleh tiga pegawai khas, Nik Nazmi, Nurul Izzah dan Sim Tze Tzin.

Manakala satu lagi ofis Anwar adalah di Phileo Damansara (Yayasan Aman) yang diuruskan oleh Nathaniel Tan(Nat). Nat juga merupakan Setiausaha Foundation For The Future yang Anwar merupakan pengerusi dan Presiden yayasan demokrasi Amerika Syarikat untuk Timur Tengah itu.

Jadi Rahimi bertugas di pejabat Anwar di Seksyen 16, Petaling Jaya. Semasa PRU 12, ketiga-ketiga pegawai khas Anwar di pejabat Seksyen 16, PJ bertanding pilihanraya, maka Rahimi dilantik mengambil alih tugas Nik Nazmi sebagai pegawai khas Anwar.

Semasa PRU 12, PKR kekurangan tenaga kerja. Rahimi menjadi 'superman'. Dari menjaga Anwar hinggalah menjadi posmen menghantar poster ke Pulau Pinang. Ketika itu, Rahimi adalah Setiausaha Politik, Setiausaha Sulit, Pembantu Khas dan Koordinator Politik kepada Anwar. Dia juga lah Presiden Anwar Ibrahim Club (AIC).

Bagaimana Saiful boleh bekerja di pejabat Anwar ?

Menurut keterangan Saiful di mahkamah, pada awal Mac 2008, dia mendapat panggilan telefon daripada kenalan sekolahnya (SMK Damansara Utama), Rahimi Osman. Rahimi telefon untuk ajak dia berborak di pejabatnya, Seksyen 16, PJ. Ketika berkunjung ke pejabat Anwar, Rahimi bertanyakannya apakah dia sudah bekerja sekarang. Saiful menjawab, tidak. Rahimi bertanya lagi, adakah dia berminat bekerja membantu pejabat Anwar, kerana ketika itu kekurangan tenaga kerja. Saiful mendiamkan diri. Rahimi seterusnya menjemput Saiful masuk ke bilik mesyuarat yang akan dipengerusikan oleh Anwar berkenaan dengan program pilihanraya.

Selepas Anwar memasuki bilik mesyuarat, Rahimi memperkenalkan Saiful kepada Anwar. Mereka bersalam, sambil Anwar berkata, "I appreciated your help for helping us".

Menurut Saiful lagi, dia mula bekerja di pejabat Anwar sebagai sukarelawan, kira-kira seminggu sebelum PRU 12. Tugasnya antara lain mengatur jadual perjalanan pilihanraya, membantu Rahimi dan kadang kala mengikuti ceramah-ceramah politik Anwar.

Sekitar April 2008, Rahimi dinaikkan pangkat menjadi Setiausaha Sulit, manakala Saiful juga turut dilantik sebagai pembantu peribadi Anwar. Pelantikan dibuat secara lisan oleh Anwar sendiri. Ketika itu, tugas Rahimi sebagai penjaga 'dairi merah' iaitu pencatat jadual perjalanan Anwar. Begitu juga dengan tugas Saiful. Semakin bertambah, antaranya mengatur pertemuan sulit Anwar untuk berkomunikasi dengan ahli parlimen BN yang bakal melompat parti, membantu Ibrahim Yaakub, Ketua Staff Anwar di pejabat Seksyen 16, PJ, memfiling dokumen-dokumen sulit dan menyemak handphone peribadi milik Anwar.

Rahimi dan Saiful letak jawatan

Saiful memberitahu mahkamah pada pagi, 27 Jun 2008, dia hantar e-mel(menggunakan blackberrynya) kepada Anwar memberitahu perletakan jawatannya yang berkuat serta merta.

Dalam e-mel itu, dia memberitahu Anwar alasannya berhenti kerja kerana dua sebab iaitu beliau tidak berdisiplin ekoran selalu datang lambat ke pejabat dan kurang kelayakan.

Rahimi juga mengambil langkah sama meletakkan jawatannya dengan alasan untuk menumpukan bisnes keluarga.

Apa sebenarnya yang berlaku sehingga kedua-dua pegawai Anwar itu meletakkan jawatan ?

Saiful memberitahu Mahkamah Tinggi, Rahimi Osman mengatur pertemuannya dengan bekas Setiausaha Politik Anwar, Ezam Mohd Nor pada lewat malam, 27 Jun 2008, di tempat letak kereta dekat dengan persinggahan Plaza Tol Rawang. Turut bersama Saiful dan Rahimi adalah bapa saudara Saiful, Tuah Mohamad Ali.

Ezam pula ketika hadir di Mahkamah Tinggi untuk sesi pengecaman pada Mei lalu memberitahu media bahawa sebelum ini dia tidak kenal langsung Saiful Bukhari sehingga lah ke tarikh pertemuan itu.

Ezam menceritakan lebih lanjut berkenaan pertemuan tersebut. Ketika itu, Ezam berada di Larut Perak dalam satu program ceramah politik. Selepas ceramah, dia menerima panggilan telefon daripada kawannya (Rahimi) yang bekerja lama dengan Anwar Ibrahim.

"Abang kat mana ? ", tanya kawannya itu.

"Saya kat Perak, ceramah", jawab Ezam.

"Ni ada orang kanan Anwar (Saiful) nak jumpa", tanya kawannya lagi.

"Apa hal nak jumpa pulak ?" soal Ezam.

"Dia dah 'kena' dah!" jawab kawannya.

"Kena apa ?" soal Ezam.

"Macam tak tau pulak..kena tu lah (liwat)" jawab kawannya.

Kongsi Link Anda