Khamis, November 27, 2008

Ahli PAS batal usul kawal arak - takut kat DAP ke?

7 Komen!!!
Seorang ahli PAS yang merancang membentang usul mengawal jualan arak di Majlis Perbandaran Klang (MPK) membatalkan hasrat itu di saat-saat akhir semalam kerana tidak mahu ia menjadi isu politik sehingga boleh mencetuskan kontroversi. Semalam, akhbar-akhbar berbahasa Cina mendedahkan cadangannya itu untuk membataskan jualan alkohol di beberapa premis terbuka sehingga mencetuskan kebimbangan bahawa Selangor berniat mengharamkan minuman keras.

Dalam kertas cadangan itu, kini tersebar meluas di kalangan media, Mohd Termizi mencadangkan:

bullet buttonarak dijual di sudut agak tertutup dan papan tanda melarang jualan kepada umat Islam hendaklah dipaparkan dengan jelas,

bullet buttonkaunter jualan hendaklah dikendalikan oleh pekerja bukan Islam. Kaunter khas harus diwujudkan untuk jualan barangan bukan halal.

bullet buttonMPK melarang jualan alkohol di premis-premis berikut: kedai serbaneka 24 jam, kedai runcit, pasar mini, kedai ubat, restoran terbuka dan kiosk di stesen minyak.

Akhbar-akhbar itu juga membayangkan wujud gerakan di kalangan ahli-ahli PAS yang menduduki majlis PBT di negeri itu untuk memperkenalkan dasar itu setelah ditolak oleh mesyuarat exco kerajaan bulan lepas. Susulan kontroversi itu, menteri besar Selangor petang semalam berkata "semua keputusan di peringkat PBT mesti selari dengan keputusan yang dibuat oleh exco negeri".

Kata Aspirasi : Kalau bawa usul kawal arak pun takut, apatah lagi hendak kesediaan PAS untuk mengharamkan arak. Jika setakat memerintah negeri pun takut dengan desakan DAP... apa yang hendak diharap jika PAS memerintah negara. Matlamat PAS untuk perintah negara dan mendaulatkan Islam hanyalah pembohongan semata-mata. Macam mana nak perintah negara ni. penakut!.

Dakwaan isu arak hendak dipolitikkan hanyalah perkara remeh jika PAS betul-betul memegang teguh perjuangan menegakkan Islam. Hakikatnya PAS takut kepada DAP. Demi undi hukum halal dan haram diketepikan, ianya sangat memalukan.

Keadaan ini jelas menunjukkan ketidak sepatakatan ahli pakatan Rakyat dan terpaksa menerima sebelah pihak sahaja. Sangat memalukan jika setiap usul yang dibawa PAS ditolak oleh rakan kongsi mereka.

Sumber : Malaysiakini

MACAM MANA NI EXCO AGAMA SELANGOR ?

1 Komen!!!
Setelah didesak oleh pihak tertentu, akhirnya MB Selangor mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) untuk menangguhkan dasar membataskan jualan minuman keras, yang asalnya dirancang berkuatkuasa Januari depan, sehingga diputuskan oleh kerajaan Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, walaupun kerajaan negeri prihatin dengan kebimbangan sesetengah pihak berhubung pengambilan alkohol, ia tidak akan mengambil tindakan drastik menghadkan jualan secara menyeluruh.

MBSA dikatakan akan membataskan jualan arak di beberapa premis terbuka seperti kedai serbaneka 24 jam dan restoran diputuskan oleh MBSA hujung bulan lepas. Menurut Malaysiakini sumber-sumber PBT itu lagi, berikutan itu, pengeluaran lesen bagi tiga premis - kedai runcit, restoran dan kedai serbaneka 24 jam - akan disemak semula. Bagaimanapun, tambah sumber-sumberi itu, semakan semula ini tidak melibatkan premis lain seperti hotel, kelab malam, kedai ubat Cina, pasaraya besar dan jualan oleh pemborong.

Sementara itu, di sidang media lebih awal di bangunan Parlimen, exco kanan Selangor, Teresa Kok menjelaskan tiada larangan jualan alkohol di negeri itu.

Selangor exco meeting 261108 pc"Keputusan exco negeri hanya (memutus) meningkatkan penguatkuasaan, melarang penjualan alkohol kepada mereka bawah 18 tahun, dan juga kepada masyarakat Islam," kata Abdul Khalid apabila diminta mengulas hasrat MBSA membataskan jualan minuman beralkohol.

Kata aspirasi : apa sebenarnya yang berlaku wahai EXCO Agama?... nampaknya masing-masing membuat kenyataan sendiri, PAS kata larang, DAP pula kata tidak. Akhirnya rakyat selangor yang kena tipu....

Kalau dahulu PAS kata nak tutup kilang arak... nak tutup ke tidak sekarang ni?

JANGAN GANGGU URUSAN UMAT ISLAM

0 Komen!!!
Islam sebagai agama yang membawa rahmat ke seluruh alam sentiasa mengamalkan rasa hormat dan tolenransi terhadaop agama lain tanpa rasa prejudis. Sebab itu di dalam Islam terdapat prinsip yang jelas mengenai amala agama lain iaitu "bagi aku agamaku, dan bagi kamu agama kamu"

Dalam pemakaian sesuatu fatwa ianya hanyalah melibatkan umat Islam dan kalau di Malaysia sudah tentu ianya terpakai kepada kaum Melayu yang beragama Islam. Dengan kata lain ianya urusan hal ehwal agama Islam dan Umat Islam. Bagi penganut agama lain fatwa ini tidak dipakai oleh mereka. Oleh itu amat jelas prinsip pematuhan tehadap fatwa hanya terpakai kepada umat Islam.

Di dalam hal ini penganut agama lain dinasihatkan supaya tidak mengganggu isu fatwa ini kerana mereka tidak berkaitan. Jika mereka hendak amalkan agam yang mereka anuti... jadi silakanlah.. Tapi jangan mencampuri urusan umat Islam kerana ia ada prinsip dan ajarannya yang mesti diikuti semua umat Islam.

Bagi umat Islam yang mengamalkan senaman yoga tetapi tidak menggunakan sebarang bentuk mantera, mereka boleh meneruskan aktiviti tersebut kerana ia adalah untuk kebaikan kesihatan mereka. Namun jika postur senaman yoga juga berbentuk persembahan dan juga sembahan kepada lain selain Allah maka mahu tidak mahu amalan yoga ini hendaklah ditinggalkan tanpa kompromi.

Sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama, mereka patut tahu rasa hormat kepada agama lain khasnya agama Islam yang menjadi Agama rasmi Persekutuan. Perlembagaan negara ini juga jelas menanamkan rasa hormat menghormati dengan memberi kebebasan kepada penganut agama lain mengamalkan agamanya. Bersama kita menghayati dan memahami keluhuran perlembagaan negara yang kita cintai ini.

TERIMA KASIH DAUN KELADI

0 Komen!!!
Terima kasih kepada semua bloggers serta kekawan yang melawat laman blog ini.... kini aspirasibangsa telah melepasi 10,000 hits.....

Keadaan politik tidak izinkan saya berundur - Nik Aziz

0 Komen!!!
Kalau zaman Tun Mahathir dahulu pastinya perkataan Firaun kerana hendak memerintah dalam pasrti sampai mati pastinya akan timbul dari mulut penyokong PAS dan pembangkang.

Nampaknya apa yang berlaku kini sebaliknya... sudah sudahlah Pok Nik wei... mu tok sihat laghi doh... berilah kat ore lain pulok.. mu nak jadi MB sampai ajal kunjung tiba ke?... takut selain Firaun... mu pulok...?.. tok ke kat kelate tu tak pemimpin lagi doh...

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini berkata, keadaan politik semasa masih tidak membolehkan beliau untuk melepaskan jawatan yang disandangnya selama lebih 18 tahun. Namun sekiranya terdapat desakan yang jelas di kalangan ahli Pas agar dirinya berundur, Nik Abdul Aziz menegaskan, beliau tidak akan menunggu lebih lama dan tidak teragak-agak berbuat demikian. Malah katanya, ia boleh dilakukan sekarang kerana sudah lama berhasrat untuk berundur atas faktor kesihatan tetapi beliau tetap mengutamakan kepentingan perjuangan parti. Penyokong PAS pun tahu jika tiada Nik Aziz PAS sudah lama tumbang.. Pemimpin muda sekarang ni tidak boleh diharap. Apatah lagi krisis yang kini berlaku dalam PAS. Pembersihan puak Erdogan dalam PAS dikatakan sedang rancak dibuat...

''Masalah-masalah baru timbul sekarang seperti keadaan politik yang tidak mengizinkan. Dalam keadaan bergelora, angin kencang, saya sebagai kapten, mana boleh saya tidur. ''Kerajaan pimpinan UMNO sekarang juga dalam keadaan separuh sedar, lagi saya tak boleh tinggal. Kalau UMNO dah tak kuat lagi, baru boleh saya tinggal, sebab masa itu dah tak ada musuh lagi," ujarnya. Katanya, tidak timbul kesukaran bagi Pas mencari pengganti tetapi beliau tidak akan menyebut siapa yang bakal mengambil alih kelak.

''Saya tak boleh sebut siapa pengganti saya, sama macam ketika Datuk Asri dulu, tak ada siapa jangka saya yang ganti. ''Kalau saya sebut, bermaknanya hanya seorang, bagaimana yang lain. Tiap-tiap seorang ada kelebihan sendiri dan saya serahkan kepada Perhubungan. Timbalan-timbalan saya semua berkebolehan," jelas beliau.

Berikutan isu pembersihan Erdogan dalam PAS ini ramai penganalisis politik menjangkakan bahawa pertandingan PAS akan datang lebih dahsyat dari UMNO mungkin sehingga menimbulkan pecah belah antara mereka.

Rabu, November 26, 2008

Caj 1% PTPTN mulai Jan, bukan 1 Jun

0 Komen!!!
Nampaknya isu caj PTPTN hampir sampai dipenghujung apabila Caj satu peratus terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mula dilaksanakana pada 1 Jan tahun depan dan bukan 1 Jun tahun ini seperti yang diumumkan sebelumnya.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin berkata tarikh penguatkuasaan itu ditunda kerana beberapa perkara yang perlu diteliti dan diselesaikan oleh perbadanan itu termasuk proses dokumentasi.

"Kita telah menyatakan ia (caj) bermula 1 Jun tahun ini tetapi memandangkan ada beberapa perkara yang perlu diteliti dari segi dokumentasi, penerimaan dan sebagainya, maka pelaksanaan itu ialah pada 1 Jan depan," katanya, lapor Bernama.

Ogos lepas, kerajaan mengumumkan pengurangan caj PTPTN kepada satu peratus bagi semua pelajar universiti berkuatkuasa Jun tahun ini.

Sebelum ini, caj perkhidmatan PTPTN yang dikenakan terhadap penuntut peringkat siswazah ialah sebanyak tiga peratus, manakala pasca siswazah pula lima peratus.

Namun akhirnya caj PTPTN ini diturunkan... tidak cukup lagi ke?... terima kasih daun keladi... nampaknya lepas ni mahasiswa kita boleh lah menarik nafas lega... Tapi bila dah pinjam pandai-pandailah banyar balik. Janganlah nak 'enjoy je'....

Perintis Piawaian pengurusan berasaskan syariah

0 Komen!!!
Biar apapun tuduhan yang dilemparkan terhadap kerajaan, Melayu dan Islam. Sebagai sebuah negara Islam contoh, Malaysia bakal muncul sebagai negara Islam pertama memperkenalkan piawaian pengurusan organisasi berasaskan syariah apabila melancarkan Sistem Pengurusan Kualiti (MS1900:2005) pada pertengahan tahun depan.

Sistem piawaian itu diperkenalkan sebagai salah satu usaha kerajaan melalui Jabatan Piawaian Malaysia bagi meningkatkan tahap prestasi sesebuah organisasi meliputi pelbagai sektor di negara ini. Pengerusi Jawatankuasa Piawaian Industri Halal, Nik Mustapa Nik Hassan berkata, sistem piawaian itu dijangka mampu menangani masalah ketidakcekapan serta kelemahan pentadbiran yang dialami oleh syarikat serta organisasi terutamanya yang dimiliki oleh mereka yang beragama Islam.

Katanya, sistem itu berbeza dengan piawaian ISO 9001:2000 kerana ia dirangka berdasarkan prinsip-prinsip syariah yang menjadikan al-Quran dan hadis sebagai elemen utama piawaian pengurusan.

''Walaupun kita mengambil model piawaian ISO 9001:2000 sebagai asas kepada sistem ini, kita masukkan prinsip serta hukum syariah dalam pelaksanaan pengurusan sesebuah organisasi.

''Malah, sistem piawaian ini juga boleh dilaksanakan di organisasi yang dimiliki oleh bukan Islam. Kita yakin ia mampu meningkatkan produktiviti pengeluaran produk supaya boleh bersaing di peringkat tempatan mahupun antarabangsa,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian seminar "Quality Management Systems (MS1900:2005) Requirement From Islamic Perspective" yang disempurnakan oleh Timbalan Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM), Datuk Seri Mohd. Yussof Latiff di sini hari ini.

Dalam pada itu, Nik Mustapa memberitahu, setakat ini, sebanyak lima buah syarikat telah menerima pakai sistem MS1900:2005 yang terlibat dalam pelbagai aktiviti seperti pembuatan, industri makanan serta perkidmatan.

Pada masa yang sama, pihaknya turut mengadakan kerjasama dengan DPIM bagi memperkenal serta memperluaskan sistem piawaian tersebut di kalangan syarikat serta industri sama ada dalam mahupun luar negara.

''Sasaran kerajaan ialah menghasilkan sebanyak 6,000 dokumen piawaian dalam pelbagai aspek pada tahun 2010 bagi menaikkan tahap pembangunan negara.

''Sistem ini merupakan salah satu daripadanya. Kita harap dapat menarik minat lebih banyak syarikat dan organisasi untuk menyertai sistem piawaian bagi meningkatkan kemampuan mereka,'' ujarnya.

Hakikatnya usaha sentiasa dibuat untuk memertabatnya syiar Islam di negara ini. Dengan adanya paiwaian yang berasaskan Syariah, ianya merupakan antara produk yang dikeluarkan oleh kerajaan BN yang sentiasa akan mendokong Islam sebagai agama rasmi Persekutuan samapi bila-bila. Al-Quran dan as-Sunnah perlu terus digali bagi manfaat umat Islam keseluruhannya bukan untuk kepentingan politik sempit parti politik tertentu.

Satu lagi lakonan PAS......?

9 Komen!!!
PAS dianggap "bongkak dan sukar bekerjasama" apabila cuba memperkenalkan peraturan membataskan jualan alkohol di Selangor tanpa merujuk parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat.

Tindakan parti Islam yang membelakang sentimen sokongan pengundi bukan Islam yang memberikan kemenangan kepada Pakatan boleh melemahkan kerajaan gabungan itu, kata ketua publisiti DAP Tony Pua.

beer alcohol banAhli parlimen Petaling Jaya Utara menambah, tindakan PAS sedemikian boleh membawa keretakan dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Tony mengulas laporan akhbar-akhbar berbahasa Cina hari ini yang menyebut PAS sedang memperkenalkan langkah sedemikian di restoran, kedai runcit dan kedai serbaguna 24 jam melalui anggota-anggotanya yang berada di majlis-majlis pihak berkuasa tempatan.

"Walaupun PAS Selangor berhak mencadangkan sebarang peraturan yang difikirkannya perlu, mereka jangan lupa bahawa di negeri ini, mereka sebahagian gabungan bersama dua lagi parti dengan menguasai lapan daripada 36 kerusi yang dikuasai Pakatan Rakyat," kata Tony.

"Oleh itu, sebarang percubaan oleh PAS Selangor untuk menegakkan dasarnya tanpa mengambil kira rakan gabungannya booleh dianggap bongkak dan sukar bekerjasama, yang hanya boleh melemahkan kerajaan campuran."

Kata Aspirasi : Ini semua lakonan PAS yang semakin terdesak untuk mempertahankan imejnya setelah sekian lama dicalari oleh DAP. Macam biasa bagi pakatan pembangkang bercakap depan lain dan bercakap di belakang lain.

DIGUGUR AKIBAT TIDAK TAHAN DITEGUR

2 Komen!!!
Bagi kebanyakan penyokong pembangkang jika berita ini keluar dari media massa mereka akan katakan ini sebagai dakyah kerajaan. Tetapi jika menunggu media mereka mengeluarkan artikel yang tidak baik pasti umpama pungguk rindukan bulan yang tidak akan kunjung tiba. Kini menjadi trend media pembangkang untuk menyatakan hanya yang betul tentang mereka... walaupun mereka menuduh media massa dalam masa yang sama. Mereka kini hanya menyebarkan berita-berita baik sahaja tetapi mengenai masalah dalaman mereka pasti tidak akan ditimbulkan.

Terbaru ialah berita pengguguran dua pemimpin kanan parti itu yang dilaporkan oleh Malaysiakini. Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohd Ali didakwa menggugurkan dua pemimpin kanan parti itu kerana "kepanasan" dengan kritikan yang diterimanya berhubung isu agama dan kaum dalam pentadbiran negeri.

Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad dilucutkan jawatan sebagai timbalah pesuruhjaya II PAS negeri itu digantikan ahli parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat, Jumaat lepas.

Sementara ketua penerangan diserahkan kepada setiausaha akhbar presiden PAS, Roslan Shahir Mohd Sharir bagi menggantikan wakil rakyat Hulu Kelang, Saari Sungib.

Keputusan mendadak itu diputuskan dalam mesyuarat Dewan Harian parti itu yang diumumkan dan diluluskan dalam mesyuarat badan perhubungan PAS negeri itu pada hari yang sama.

hasan ali umno pas selangor talk quality hotel 300708 05Sumber-sumber dalaman PAS Selangor memberitahu Malaysiakini, pengguguran itu dicadangkan sendiri oleh Dr Hassan menggunakan kuasanya sebagai pemimpin nombor satu dengan mendominasi kedua-dua mesyuarat itu.

Menurut sumber lagi, keputusan pengguguran Khalid dan Saari itu tidak dipersetujui di kalangan ahli mesyuarat yang terdiri daripada yang dipertua PAS kawasan.

Ramai di antara mereka dikatakan berdiam diri kerana tidak berpeluang mengeluarkan pandangan.

"Tidak ada kebebasan bersuara dalam mesyuarat. (Agenda) tidak bincang isu betul-betul dan selalu disapu di bawah permaidani," kata sumber.

Kedua-dua tokoh gerakan Islam itu dikatakan sering bersuara lantang menyebabkan Dr Hassan jadi sensitif, terutamanya dalam isu pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku pengurus besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan peruntukan RM10 juta kepada rumah ibadat bukan Islam di negeri itu.

Nampaknya apa yang berlaku dalam parti ini menampakkan kelemahan dan perpecahan serta tidak mahu mendengar suara dan pendapat akar umbi.

Malaysiakini difahamkan kedua-dua tokoh yang digugurkan itu berpandangan, isu-isu berunsur perkauman melibatkan penyertaan golongan bukan Melayu dalam kerajaan Selangor tidak harus menjadi keutamaan PAS di negeri itu.

"Isu-isu Melayu ini kita sudah tidak mahu layan," kata sumber... Persoalannya ini bukan isu Melayu sahaja bahkan isu agama Islam yang sepatutnya menjadi perjuangan PAS... Apakah Pas telah meninggalkan perjuangan Islam!?

Bagaimanapun, pandangan Khalid dan Saari ini dikatakan bertentangan dengan pendekatan Dr Hassan yang didakwa tidak mengendahkan teguran-teguran yang dibuat terhadapnya.

Dr Hassan sebelum ini dilaporkan menolak pelantikan Low atas alasan beliau bukan Melayu dan beliau mahu segera menggantikan pemimpin korporat itu dengan seorang calon Melayu.

Tindakan Dr Hassan itu mengundang kontroversi dan reaksi pelbagai pihak.

dap abolish isa forum 230908 khalid samad 02Isu-isu sebegitu, kata sumber, tidak selari dengan slogan "PAS Untuk Semua" yang dilaungkan parti itu.

Penyingkiran kedua-dua tokoh itu juga dikatakan kesan daripada tindakan mereka yang mahukan PAS "kembali kepada asal" dengan memfokuskan kepada usaha mengukuhkan Pakatan.

Dihubungi selepas sidang parlimen hari ini, Khalid (foto atas, kiri) mengakui rombakan PAS negeri terpaksa dibuat kerana perbezaan pendapat, kaedah dan cara beliau menyebabkan Dr Hassan tidak dapat melaksanakan tugas dengan berkesan.

Nampaknya Dr Hassan terpaksa mengorbankan ahli yang tidak bersependapat dengan beliau yang terpaksa mengikut 'buntut' DAP dan PKR. Sungguh malang bagi orang yang mempunyai idea dan pandangan akar umbi ditolak oleh kepimpinan PAS Selangor. Namun itu hakikatnya demi kepentingan politik, kepentingan kaum Melayu dan agama Islam dipinggirkan walau terpaksa mengorbankan suata akar umbi. Pas kini tidak boleh lagi melaungkan slogan membangun bersama Islam kerana kini tidak relevan untuk selamanya.

Artikel Berkaitan :

Apakah Pas menuju pertarungan hebat
Pas mula mencantas puak erdogan
Dr Shafie Khalid digugur kerana rapat dengan PKR


Laporan ke III Sidang Maya Blogger Pembela Negara

0 Komen!!!

LAPORAN PERSIDANGAN MAYA BLOGGER PEMBELA NEGARA KALI KE III ( 3/2008 )

bertarikh 24 NOVEMBER 2008 HARI SELASA.

Sidang Parlimen Blogger Pembela Negara ( BPN )semalam telah dihadiri seramai 17 peserta termasuk pemerhati. Jumlah ini menyamai rekod sebelumnya dan ada yang hadir merupakan buat kali pertama.

Sidang yang sepatutnya membahaskan tajuk Hudud antara arah PAS dan sikap UMNO ditangguhkan oleh majoriti memandangkan ahli merasa ia satu tajuk yang berat dan memerlukan masa yang banyak untuk mengkajinya.


Semakan terkini bagi blog ahli baru yang mendaftar boleh dilihat di senarai blog induk BPN atau di blog Speaker Dewan Parlimen Blogger iaitu Panglima Perang Cyber


Berikut antara agenda yang telah dibincangkan :

1. Logo diterima sebulat suara dan turut dihadiri perekanya iaitu Desperado Blogger Pilihan Anda,,,Namun keputusan berubah kemudiannya apabila Dr Novandri Blogger Minda Intelek mencadangkan untuk mengubah kedudukan keris dan juga saiz. Ahli lain turut sependapat dan mencadangkan untuk warna yang lebih terang lagi.

Serta dimasukkan kalimah Allah dan Rasulullah dalam logo seperti komen SangTawal dalam blog Penembak Tepat . Cadangan ini harapnya dibaca oleh Desperado dengan hati terbuka dan sedia berkhidmat demi negara.

2. Desperado juga dilantik mengetuai Biro Multimedia bagi menjadi pakar rujuk kepada permasalahan IT para ahli BPN..Memandangkan kemahirannya di dalam bidang tersebut.

3. Selendang Delima seorang peserta bertaraf Senator ( kerana tidak ada blog ) turut dilantik sebagai Biro Promosi pasukan BPN ini..

4. Sumandak Bayu dipilih sebagai Exco Negeri Sabah. Yang lain belum ada cadangan dan perlantikan lagi setakat ini.

5. Semua besetuju agar ahli ahli memberi laporan melalui Yahoo Messenger kepada Penembak Tepat selaku Speaket Dewan jika mereka menemui blog yang membuat fitnah atau menghasut untuk tindakan lanjut.

Seterusnya beliau akan membuat pengumuman kepada pasukan untuk buat tindakan sewajarnya samada digerakkan pasukan untuk menjawab kembali di blog ahli dengan membuat artikel atau memberi komen penjelasan beramai ramai di blog tersebut…

6. Ipoh Malay cadangkan dibuat hari tertentu untuk bahas sesuatu tajuk dan juga dibuat nombor untuk setiap resolusi seperti 3/08 untuk rujukan.. Dicadangkan hari Isnin Rabu dan Jumaat untuk perbahasan. Hari lain untuk perbincangan tentang organisasi BPN..

7. Abang Tuah telah dilantik sebagai Biro Etika dan Tatacara bagi mengawal etika blogger BPN agar sentiasa mengikut lunas undang undang negara Malaysia..

8. Dr Novandri dilantik menjadi Penasihat Blogger Pembela Negara dan Panglima sedang menunggu persetujuan beliau…Jika tidak calon lain akan dipilih..

9. Biro Akhbar dicadangkan kepada sidang dengan melantik Ipoh Malay yang sering menulis kepada utusan Malaysia sebelum ini dan sering juga disiarkan artikelnya di sana.Blog himpunan artikel beliau ialah http://tempelak.blogspot.com/

10. Speaker ( Penembak Tepat ) juga dipersetujui untuk membina Yahoo Group bagi memudahkan edaran email sesama anggota BPN bagi melicinkan lagi gerak kerja semua dalam memerangi musuh negara.

Itulah antara hasil permesyuarahan ahli Parlimen Bloggers dan semoga ia akan menjadi asas kepada pergerakan ini untuk terus cemerlang gemilang dan terbilang dengan SATU SUARA SATU ARAH DAN SATU AKIDAH dalam memberi manfaat kepada Agama Bangsa dan Negara.

Diharap semua ahli menyalin kembali laporan ini untuk disiarkan di blog peribadi masing masing...

Sekian.

Laporan disediakan oleh

Panglima Perang Cyber

Http://penembak-tepat.blogspot.com

Apakah Pas menuju pertarungan hebat?

0 Komen!!!
Artikel berkaitan I : (themalaysianinsider)


NOV 25 — Apabila Zubaidah Abu Bakar menulis dalam NST Isnin (24 November) lepas, orang-orang Erdogan mula dipancung di Selangor, ramai yang terkejut dengan berita itu. Ini kerana, bagi kebanyakan orang yang mengikuti politik Pas dengan baik, isu ini sudah selesai pada 12 Oktober lalu. Di mesyuarat Lajnah Politik (lajnah paling berkuasa dalam menentukan hala tuju politik Pas), sudah berlaku genjatan senjata. Namun jika benarlah apa yang ditulis itu sebagai tindakan memancung kumpulan Erdogan, ia satu yang dikesali.

Ekoran tulisan Zubaidah itu, saya diperkenalkan dengan satu blog baru muncul oleh penulis The Star, Joceline Tan. Blog itu bernama scandalasia.blogspot.com.

Tolak ketepi bahasa-bahasa kasarnya, ramai yang terkesan dengan kandungan tulisan pertama dalam blog ini. Ia memberikan satu imput yang sangat bernilai untuk mereka yang ingin faham dengan apa yang berlaku dan pemikiran yang bersimpang siur dalam Pas.

Hasilnya, Joceline berpendapat, boleh jadi pertandingan yang akan berlaku dalam Pas tahun depan lebih sengit dari apa yang berlaku dalam Umno kini.

Inilah persepsi pihak luar terhadap Pas. Benar atau tidak, persepsi tetap persepsi. Ia bakal membawa kepada kotak undi jika tidak ditangani dengan baik oleh pimpinan Pas.

Dengan apa yang berlaku di Selangor, orang sudah membuat andaian bahawa akan berlaku perpecahan dalam Pas. Ia adalah pertembungan antara kumpulan yang dinamakan Erdogan dengan kumpulan penyokong kepimpinan ulama yang memimpin Pas sekarang.

Tindakan Datuk Dr Hassan Ali sebagai pesuruhjaya Pas negeri mengenepikan Khalid Samad dan Shaari Sungib dari barisan kepimpinan utama Pas Selangor telah menyebabkan keyakinan orang terhadap persepsi adanya dua kumpulan dalam Pas ini semakin kuat.

Tambahan pula dengan rekod-rekod kenyataan Hassan Ali dan Khalid selama ini. Hassan dianggap berbeza dengan Khalid dalam mengendalikan isu perlantikan Madam Low sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS. Hassan membantah secara terbuka perlantikan itu dengan mempersoalkan “kenapa tidak melantik dua lagi timbalan pengurus besar” (yang Melayu) dianggap tidak menyokong perlantikan Madam Low kerana kecinaannya.

Khalid pula dalam kenyataan berkata, ketidaksetujuan beliau terhadap perlantikan itu kerana “mahu darah baru dari luar untuk memperkukuhkan PKNS”.

Bagi saya, isu hubungan Hassan dengan Khalid ini menjadi runcing bukan kerana erdorgan atau tidak. Ini kerana, isu ini sudah selesai dan tidak perlu berbangkit lagi. Isu sebenarnya, bagi saya, adalah hubungan tidak rapat antara Hassan Ali sebagai Exco kerajaan negeri Selangor dan juga pesuruhjaya Pas Selangor dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sejak awal lagi, nampak sangat hubungan kedua-duanya tidak berapa baik. Sejak isu konsert Mas Idayu lagi nampak hubungan antara keduanya kurang baik. Kebetulan pula Khalid Samad ini baik dan rapat dengan MB Selangor itu.

Banyak situasi berlaku yang menunjukkan hubungan kurang baik antara Hassan dengan kedua-dua Khalid ini. Misalnya, Hassan Ali selalu sahaja merungut dan melaporkan beliau tidak mendapat kepercayaan penuh Khalid Ibrahim. Tidak dilantik sebagai Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor, tidak dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Zakat dan sebagai sebagainya. Dalam situasi sebegitu, Khalid Samad pula dilihat mempertahankan MB Selangor itu.

Menurut ceritanya, perkara ini selalu berlaku dalam mesyuarat yang disertai Hassan dan Khalid Samad itu. Yang terakhir adalah Dewan Harian Pas Selangor yang membawa kepada keputusan menggugurkan Khalid Samad itu.

Bagi Khalid Samad, Hassan Ali sepatutnya mempergunakan hubungan baik beliau dengan MB Selangor itu untuk kepentingan Pas, Pakatan Rakyat dan kerajaan Selangor. Tetapi, baginya, Hassan Ali tidak menggunakan peluang itu.

Kini, apa yang dibimbangi berlaku sudah berlaku. Hassan telah mengeluarkan Khalid dan Shaari dari inner circlenya. Beliau telah membawa dua pemimpin yang dianggap banyak bersama beliau selama ini ke dalam inner circle beliau itu.

Yang membuatkan saya tidak risau dengan apa yang berlaku adalak kenyataan Khalid Samad dan Shaari Sungib selepas mereka berdua dipecat. Shaari dengan jelas berkata, beliau menerima tindakan itu kerana itu hak pesuruhjaya manakala Khalid pula berkata, beliau boleh bermain dipadang yang lebih luas dengan tindakan ini.

"Kalau sebagai timbalan pesuruhjaya, saya hanya boleh aktif bercakap dalam mesyuarat Dewan Harian sahaja, masa mesyuarat Perhubungan (yang lebih ramai ahlinya), saya kena pertahankan keputusan harian.

"Kini saya bebas untuk bercakap kepada ahli mesyuarat yang lebih besar dengan disertai oleh lebih ramai ahli tanpa terikat dengan keputusan Dewan Harian," kata Khalid Samad.

Dewan Harian Pas Selangor dianggotai 10 anggota iaitu pesuruhjaya, timbalan pesuruhjaya (tiga orang), ketua-ketua dewan Pemuda, Ulama dan Muslimat, setiausaha perhubungan, bendahari dan ketua penerangan.

Kalau masing-masing mengambil positif perkara ini, percayalah apa yang dinyatakan oleh Joceline Tan “pertarungan yang lebih hebat dari yang berlaku dalam Umno akan berlaku dalam Pas tahun depan” tidak akan berlaku.

Namun, semuanya terserah kepada mereka yang terlibat. Mereka yang melihat boleh menelah sahaja apa sebenarnya yang berlaku dan membuat persepsi masing-masing. Tuan ampunya dirilah yang lebih tahu apa yang mereka hendak sebenarnya.


Pas mula mencantas puak 'Erdogan'

0 Komen!!!
Artikel berkaitan II : (AIDC.COM)


oleh : Zubaidah Abu Bakar

Pembersihan kumpulan "pro-Anwar" dalam Pas, yang secara popularnya dikenali sebagai puak Erdogan, telah bermula.

Ia tidak mengejutkan apabila Pas Selangor memulakannya pada Jumaat, menyingkirkan 2 pemimpin terkenal, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad dan Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang Saari Sungip – daripada barisan jawatankuasa utamanya.

Seorang pemimpin bahagian yang menghadiri mesyuarat jawatankuasa perhubungan di pejabat Pas Selangor di Shah Alam mendakwa bahawa keputusan tersebut adalah sebulat suara memandangkan ahli-ahli berasakan bahawa ketua Pas Selangor Datuk Dr Hassan Mohd Ali perlu mempunyai orang-orang yang mana boleh bekerja dengannya dalam jawatankuasa tersebut.

Penyingkiran mereka telah dibuat selepas satu perbincangan yang mengambil masa yang lama di Dewan Harian Pas negeri, atau mesyuarat jawatankuasa pengurusan, yang mana telah diadakan sebelum jawatankuasa perhubungan bertemu.

Kedua-dua Khalid dan Saari mengatakan mereka telah menjangka untuk dicantas.
Orang dalaman parti telah memberikan amaran bahawa ia menunggu masa sebelum lebih banyak malapetaka muncul dalam barisan kepimpinannya memandangkan ketegangan telah terbentuk sejak pilihan raya umum pada Mac di antara Erdogan, rujukan kepada presiden Muslim Turki yang liberal, Recep Tayyip Erdogan digunakan untuk melabelkan golongan moderat muda yang diketuai oleh timbalan presiden Husam Musa, dan kumpulan ulama yang pragmatik.

Terdapat cakap-cakap mengenai malapetaka di kalangan pemimpin nasional yang dilantik sebelum pemilihan parti, dijadualkan pertengahan tahun hadapan.
Seorang pegawai parti menyatakan bahawa terdapat cadangan kepada kepimpinan untuk menyingkirkan Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Dzulkifly Ahmad sebagai pengarah kumpulan pemikir parti.

Perpecahan di antara puak yang sedang bertelagah, berpusat kepada obsesi Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri, telah membawa kepada spekulasi terhadap pertandingan yang akan berlangsung tidak lama lagi untuk jawatan kanan dalam pemilihan parti akan datang. Yang paling menjadi sebut-sebutan adalah tentang Husam yang akan mengambil tempat Nasharuddin Mat Isa untuk jawatan timbalan presiden.

Penentangan secara sembunyi ini menjadi semakin kuat walaupun selepas muktamar parti pada Ogos (perhimpunan umum) di Ipoh yang mengesahkan komitmen Pas untuk bersama Pakatan Rakyat berikutan perdebatan hangat di kedua-dua perhimpunan utama dan belia.

Kali terakhir keretakan timbul adalah terhadap dakwaan Anwar – yang telah dibuktikan sebagai satu pembohongan – untuk membentuk kerajaan baru pada 16 Sept.

Pesuruhjaya Pas Terengganu Datuk Mustaffa Ali diserang apabila dia memberikan sebab dalam satu artikel yang diterbitkan dalam Harakah, lidah Pas, kenapa Anwar tidak dapat merealisasikan tarikh 16 Sept.

Dia telah dipanggil oleh mursyidul am Pas Datuk Nik Abdul Nik Mat, yang secara lantang membela Husam dan rakan- rakannya dalam sokongan mereka merealisasikan mimpi Anwar untuk menjadi perdana menteri.

Sumber dalaman Pas, bagaimanapun, bimbang bahawa konflik dalaman dapat memberikan kesan kepada masa depan pejuang Islam parti dalam Pakatan Rakyat, terutamanya dengan Anwar yang secara berterusan tidak mampu menunaikan janjinya untuk menumbangkan Barisan Nasional dari Kerajaan Persekutuan.

Khalid, yang mendapat pujian daripada bukan Muslim terhadap pendekatan yang “sangat terbuka” dalam bergaul dengan mereka, telah disingkirkan sebagai Timbalan Pesuruhjaya II dan digantikan dengan Ahli Parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat.

Lawatannya ke Catholic Church of the Divine Mercy dalam kawasan pengundiannya, yang telah berdepan dengan pergelutan panjang dengan kerajaan BN negeri sebelum mendapat kebenaran untuk dibina, telah memberikan kesan yang sangat besar terhadap masyarakat Kristian Malaysia.

Dia juga kritikal terhadap cara BN menangani isu yang melibatkan masyarakat India.

Ketua bahagian Kelana Jaya Roslan Shahir Mohd Sharir, yang juga setiausaha akhbar kepada presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang, telah mengambil alih jawatan ketua penerangan daripada Saari.

Sekarang, adakah perkembangan terbaru ini akan mengganggu cubaan Pas untuk mendekati masyarakat melangkaui masyarakat Melayu/Muslim?

Ya, terdapat sokongan yang amat besar daripada pengundi Cina dan India dalam pilihan raya umum yang lepas yang mana melihat satu anjakan yang tidak dijangka terhadap Pas di pantai barat semenanjung dan perkembangan kelab penyokong bukan Muslim Pas, tetapi ramai bukan Muslim masih mempunyai rasa tidak percaya terhadap Pas.

Mereka tidak yakin bahawa Pas komited terhadap slogannya, “Pas Untuk Semua”, secara mudahnya disebabkan oleh pemimpin Pas telah mengeluarkan kenyataan kontroversi dan tindakan yang bercanggah dengan dakwahnya terhadap bukan Muslim.

Kemenangan Pas dalam pilihan raya pada Mac telah memberikan parti satu imej pelbagai kaum tetapi ini dan juga keterbukaan puak “Erdogan” telah berhadapan dengan tentangan daripada mereka yang konservatif dalam parti.

Peranan yang dimainkan oleh “kumpulan Terengganu”, secara meluas dilihat seolah-olah dipimpin oleh Hadi dan Mustaffa dan disokong oleh ulama muda untuk membersihkan parti daripada orang seperti Khalid, mungkin dilihat sebagai tindakan Pas yang akan kembali kepada kepompong yang lama.

AIDC menterjemah artikel NST online, bertajuk " Pas begins to axe 'Erdogan' faction". Artikel asal klik di sini



Dr Shafie: Khalid digugur kerana rapat dengan PKR

0 Komen!!!
Artikel berkaitan III : (malasyia kini)



Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad digugurkan sebagai timbalan pesuruhjaya II PAS Selangor kerana beliau dianggap rapat dengan PKR dan tidak mewakili kepentingan partinya sendiri apabila berdepan dengan rakan kongsinya itu, kata bekas timbalan pesuruhjaya I PAS Selangor.

Menurut Dr Shafie Abu Bakar, hubungan erat Khalid dengan PKR telah menyukarkan PAS menyalurkan rasa tidak puas hati mereka berhubung pengagihan kuasa dalam pentadbiran kerajaan Selangor.

"Realitinya, (walaupun) sesama Pakatan Rakyat, PAS rasa terpinggir. Kita mahu diberikan kedudukan yang wajar dalam pemerintahan," katanya, yang juga wakil rakyat Bangi.

shafie abu bakar"Walaupun daripada segi bilangan kerusi kita berada di tempat ketiga, tetapi daripada aspek pengalaman dan akar umbi, (PAS) ada peranan yang sama besar (dengan PKR dan DAP)."

Beliau berkata, dua daripada tiga portfolio yang dipegang PAS termasuk pesuruhjayanya Datuk Dr Hasan Ali - agama dan pendidikan – juga masih "terbatas dan tidak stabil".

hasan aliDr Hasan dilantik pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan, sementara Dr Halimah Ali memegang Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan.

Ruang kedua-dua mereka untuk bertindak dan menjalankan tugas juga dikatakan selalu "diambil alih dan disabotaj" dalam mesyuarat exco kerajaan negeri.

Dr Shafie bagaimanapun tidak menamakan dengan jelas pihak yang didakwa mensabotaj itu.

iskandar abdul samadSeorang lagi exco PAS, Iskandar Abdul Samad yang memegang Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan bagaimanapun tidak menghadapi masalah dalam pentadbiran kerajaan Selangor.

Beliau, wakil rakyat Chempaka, juga seorang timbalan pesuruhjaya PAS Selangor.

Dr Shafie menambah, Khalid bersama beberapa pemimpin muda PAS yang dekat dengan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mengusahakan projek pembentukan kerajaan baru persekutuan pada 16 September lalu dilihat lebih terikat dan bersimpati dengan parti itu.

"Beliau (Khalid) dilihat terikat, lantang, simpati ke sana (PKR)," kata bekas ahli akademik Universiti Kebangsaan Malaysia itu.

Hubungan erat Khalid itu, tambahnya, menyebabkan rasa tidak puas hati PAS "sulit disuarakan" kepada PKR.

Dihubungi Malaysiakini petang ini, Dr Shafie menambah, keluhan PAS negeri itu perlu diketengahkan sebagai suatu "peringatan" kerana "mereka (PKR) mungkin tidak tahu".

khalid samadBeliau, yang juga yang dipertua PAS Serdang berkata, Khalid (foto) seorang pemimpin yang bagus daripada aspek intelektual dan keberaniannya menyampaikan pandangan.

Bagaimanapun, tambahnya, kelantangannya itu dilihat oleh sesetengah pihak "melanggar batasan, kasar dan menyebabkan banyak (pihak) kecil hati".

Seorang lagi ahli jawatankuasa perhubungan negeri Selangor berkongsi pandangan yang hampir sama dengan Dr Shafie.

Setiausaha PAS Gombak, A Yazid Alias berkata, Dr Hasan dan Khalid malah berbeza pandangan berhubung ruang bergerak PAS yang terbatas di Selangor akibat peranan PKR.

Wujud tanggapan dalam PAS, termasuk ditimbulkan sendiri oleh Dr Hasan, bahawa parti itu tidak diberi tempat untuk bergiat dan mengadakan program dalam kawasan yang dikuasai PKR.

Hasan didakwa menyuarakan perkara itu dalam satu mesyuarat, tetapi tanggapan itu dibantah oleh Khalid yang mendakwa ia tidak berasas.

Khalid juga didakwa berkata, PAS juga bertindakan sedemikian terhadap PKR dalam kawasan yang mereka kuasai.

Menurut A Yazid lagi, oleh itu, Khalid berkata, tanggapan itu tidak perlu dibesar-besarkan kerana boleh merosakkan hubungan baik PAS-PKR dalam Pakatan Rakyat.

Setiausaha kawasan itu menambah, daripada 22 bahagian, tanggapan sedemikian hanya wujud di "dua, tiga tempat sahaja".

Perbezaan pandangan Dr Hasan dan Khalid itu, menurut A Yazid lagi, perkara kecil yang lebih bersifat peribadi dan melibatkan ego masing-masing.

Ketua Pemuda PAS Selangor, Sallehen Mukhyi pula menafikan pengguguran Khalid daripada hirarki PAS disebabkan kelantangngan ahli parlimen itu.

"Kalau kata beliau lantang, saya lagi lantang. Beliau ada juga bertahan-tahan," katanya.

Tambahnya, keputusan yang dibuat Dewan Harian dan badan perhubungan negeri Jumaat lalu itu bawah bidang kuasa pesuruhjaya dengan persetujuan ahli mesyuarat.

"Jika tidak setuju, tentu akan dibantah dan keputusannya hendaklah ditangguhkan."

Sebaliknya, kata beliau lagi, bantahan itu tidak berlaku.

Selain Khalid, wakil rakyat Hulu Kelang, Saari Sungib turut digugurkan daripada jawatan ketua penerangan PAS Selangor.

Isnin, November 24, 2008

Dunia akui tersilap tidak ikut Malaysia

5 Komen!!!
Krisis kewangan global yang berlaku sekarang menunjukkan komuniti ekonomi dunia telah tersilap langkah kerana tidak menerima cadangan Malaysia sejak 10 tahun lalu untuk membuat pembaharuan kepada struktur sistem kewangan yang dikawal selia oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan institusi-institusi Bretton Woods lain.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau memberitahu perbincangan para pemimpin APEC itu bahawa kawal selia sistem kewangan dunia kali ini, seperti juga yang diperlihatkan dalam krisis kewangan Asia 1997-1998, telah gagal mengesan “lebihan belanja yang keterlaluan dalam sistem kewangan antarabangsa.”

Katanya, hakikat bahawa kegawatan tersebut berulang lagi dalam skala dan impak yang lebih besar hingga mengakibatkan negara-negara dunia terjebak dalam kemelesetan menunjukkan “pemikiran lama IMF sudah tidak sah lagi.”

Mengulangi gesaannya supaya wujud respons yang boleh membawa kepada pembaharuan dalam arkitektur kewangan bagi mencipta Bretton Woods 2, Najib yakin kesedaran telah muncul di kalangan negara-negara maju, misalnya seperti ketetapan mengenai isu keberkesanan sistem Bretton Woods yang dimasukkan dalam Deklarasi Washington Kumpulan 20 (G-20) baru-baru ini dan dicerminkan juga dalam kenyataan para pemimpin APEC pada sidang kemuncak di sini.

“Sekarang ini ekonomi mereka yang kena, jadi mereka sedar bahawa mereka sebenarnya telah tersilap langkah.

“Sekarang ini mereka sedar penyusunan semula kepada struktur kewangan dunia perlu dilakukan. Pembaharuan struktur kewangan ini perlu diambil kira sekiranya kita hendak membendung kemungkinan perkara seperti ini berulang lagi,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Kewangaan berkata, kegagalan sistem kewangan sedia ada mengawal gejala seperti pinjaman berlebihan, masalah urus niaga produk derivatif baru khususnya Credit Default Swap (CDS) dan masalah pasaran gadai janji subprima yang tidak dikawal dengan rapi merupakan punca tercetusnya krisis kewangan dunia yang dihadapi sekarang.

Najib juga memberi satu lagi contoh kelemahan besar sistem Bretton Woods yang tidak mengawal CDS yang nilai transaksinya berjumlah beberapa trilion dolar Amerika.

“Tidak diketahui banyak mana yang sebenarnya yang telah diurus niaga setakat ini.

“Untuk mengelak perkara ini berlaku lagi, satu bentuk arkitektur kewangan baru perlu digubal untuk menentukan segala lebihan belanja daripada sistem ini dapat dipantau dan diambil tindakan dengan kawal selia yang lebih berkesan,” ujarnya.

Krisis kewangan global setakat ini menyebabkan pakej menyelamat AS$750 bilion terpaksa diumumkan di AS manakala banyak bank dan syarikat di AS dan Eropah terpaksa diambil alih oleh kerajaan.

“Asas krisis itu ialah kurang keyakinan terhadap sistem kewangan dunia. Apa yang berlaku sekarang boleh menyebabkan pihak yang mempunyai kemampuan pun tidak akan membuat sesuatu dan berasa bimbang untuk memberi pinjaman kepada pelanggan.

“Oleh itu, sidang kemuncak APEC ini mencadangkan rangsangan fiskal dilakukan secara terselaras antara negara-negara APEC dan bukan APEC,” jelas Najib.

Beliau menambah, beberapa negara APEC seperti China dan Malaysia telah mengumumkan pakej rangsangan fiskal masing-masing tetapi “kita mengambil langkah ini berdasarkan keputusan domestik.”

Menurut Najib, terdapat kebimbangan para pemimpin pertubuhan itu yang menyuarakan tiada satu ketetapan dibuat berdasarkan kepada apa yang diperlukan oleh ekonomi global untuk mengelakkan dunia tergelincir dalam kemelesetan. Katanya: “Kalau ada satu perancangan yang lebih terselaras, maka suntikan daripada setiap negara APEC itu boleh dilihat dalam konteks menyelamatkan dunia daripada kemelesetan global.”

Para pemimpin pertubuhan yang mengamalkan dasar tidak terikat itu, kata Najib, bersetuju dengan saranan tersebut dan bersedia menyelaraskan pakej rangsangan fiskal anggota ekonomi masing-masing bagi menambah perbelanjaan selain meningkatkan kecairan dan pinjaman kepada para pengguna. “Para pemimpin APEC telah memutuskan bahawa rangsangan fiskal dalam bentuk satu bajet pengembangan perlu dilaksanakan untuk menyelamatkan dunia daripada terjerumus ke dalam kemelesetan,” katanya.

Najib juga berkata, apa yang menarik dalam sidang kemuncak itu ialah setiap pemimpin negara APEC yang bercakap, tiada seorang pun yang tidak menyentuh mengenai bahaya dasar perlindungan terhadap ekonomi dunia. “Dalam menghadapi keadaan ini, apa yang perlu dilakukan adalah menentukan perdagangan dunia merupakan sistem yang bebas dan terbuka. Sehubungan itu sidang kemuncak ini juga menetapkan supaya segala usaha dilakukan bagi memastikan rundingan perdagangan bebas Pusingan Doha dapat dimuktamadkan pada bulan Disember,” katanya.

Rundingan Pusingan Doha yang dimulakan pada 2001 mencapai kebuntuan pada Julai lalu berikutan pertelagahan antara AS dan India berhubung perdagangan kapas.

kata aspirasi : Dunia kini telah mengakui kesilapan mereka 10 tahun lalu kerana tidak mengikuti langkah Malaysia untuk merombak struktur ekonomi Dunia... tapi terdapat seorang rakyat kita pada zaman tersebut yang terlalu mengangungkan IMF dan pengikut setia IMF. Pada hari ini yang kini menjawat jawatan ketua pembangkang Malaysia.. agaknya kalau beliau jadi PM pada masa tersebut nescaya ekonomi negara pasti lingkup sekarang ini... tapi ramai rakyat kita tertipu dengan tokoh ini.... Siapa lagi kalau bukan Anwar Ibrahim al-penipu

PATUHI KELUHURAN PERLEMBAGAAN BUKAN SENTIMEN

1 Komen!!!
Kebelakangan ini timbul dengan isu papan tanda pelbagai bahasa oleh kerajaan DAP di Pulau Pinang dan juga pengharaman Yoga. Bagi isu papan tanda dan pengharaman yoga terdapat satu persamaan iaitu terdapat pihak yang memainkan sentimen perkauman dan keagamaan yang menggunakan nilai-nilai universal untuk kepentingan mereka.

Bunyinya memang indah tetapi sebenarnya secara tidak langsung telah membelakangkan keluhuran perlembagaan negara yang sepatutnya menjadi amalan rakyat negara ini.

Bagi kes papan tanda memang terdapat isu sentimen yang jelas iaitu menggunakan bahasa lain selain bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris... Apabila terlalu mengikut sentimen kita akan membelakangkan keluhuran perlembagaan di dalam perkara 152 Perlembagaan Persekutuan yang menyebut tentang bahasa rasmi kebangsaan iaitu bahasa Melayu. Apakah kita sebagai rakyat akan membiarkan bahasa Melayu ini dikebelakangkan dan ditinggalkan sebab yang memerintah terdiri dari kalangan bukan Melayu seperti di Pulau Pinang. Pencabulan secara jelas undang-undang dan perlembagaan negara sepatutnya sesuatu yang tidak boleh dimaafkan.

Begitu juga dengan isu pengharaman yoga, Majlis fatwa telah memutuskan ‘‘Setelah meneliti dan mengkaji hujah-hujah serta pandangan, senaman yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu sejak Sebelum Masihi itu yang menggabungkan amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya penyatuan diri dengan tuhan adalah tidak sesuai dan boleh merosakkan akidah".

terdapat pihak juga yang memainkan sentimen dan mewajarkan atas alasan senaman untuk kesihatan tanpa melihat latar belakang dan amalan senaman tersebut. Di dalam Islam, sesuatu yang jelas apa yang baik dan tidak baiknya semua datang dari Allah SWT, kesihatan, kesakitan, kekayaan, kemiskinan dan sebaginya. Bagi amalan yoga kita tidak boleh mendakwa semata-mata kita baik dan sihat kerana amalan tersebut kerana ini bertentangan dengan prinsip Islam. Apa yang manusia buat ialah hanya usaha dan yang menentukan adalah Allah SWT. DiDalam Islam juga, terdapat satu prinsip yang tidak boleh dilanggar iaitu "tiada Tuhan Selain Allah". Maka jika sesuatu amalan yang mempunyai unsur-unsur walau sekecil manapun ianya dalah haram tanpa kompromi. Inilah prinsip utama iaitu beriman kepada Allah SWT. Oleh itu, perkara ini tidak boleh dipertikaikan pihak tertentu, khasnya pertubuhan yang bukan Islam kerana ini adalah urusan hal ehwal orang Islam yang mempunyai prinsip dan syariahnya tersendiri.

Seperti Isu papan tanda, protes terhadap pengharaman yoga juga sebenarnya ialah pencabulan terhadap Kedaulatan Undang-undang dan keluhuran perlembagaan yang menjadikan Islam sebagai Agama Rasmi persekutuan. Apabila terdapat pihak di negara ini yang membuat keputusan dengan membelakangkan perlembagaan, pihak ini mestilah ditolak oleh rakyat. Kerana walau kecil sekalipun pencabulan ini pastinya jika dibiarkan ianya akan menjadi barah kepada rakyat apabila terdapat pihak yang membuat sesuka hati...

Sudah cukup pencabulan Perlembagaan setakat ini dan ianya perlu dihentikan.... tindakan tegas perlu diambil bagi memelihara keluhuran perlembagaan...

Ahad, November 23, 2008

RESOLUSI SIDANG PARLIMEN BLOGGER 23 NOVEMBER 2008 BERKAITAN ISU HARGA BARANG KHUSUSNYA DI SABAH SARAWAK

0 Komen!!!
Bloggers Pembela Negara yang bersidang secara maya pada 23 November 2008, jam 9.00pm-10.00pm atas tajuk “Bagaimanakah kita boleh membantu Sabah, khususnya dan semua negeri umumnya bagi merendahkan harga barangan?”
Kami telah mengenalpasti bahawa kegagalan menurunkan harga barangan walaupun kerajaan telah menetapkan harga siling dan menurunkan harga petrol adalah disebabkan sikap para peniaga, dan bukannya kerana masalah kos terutamanya kos pengangkutan, termasuk di Sabah.
Justeru, kami dengan sebulat suara mengusulkan:
  1. Para petani dan pengusaha produk asas tani diberi insentif khas sebagaimana para pesawah dan nelayan. Insentif ini boleh diberikan berdasarkan produktiviti mereka. Contohnya, jika mereka mengeluarkan sayur kangkung bernilai RM10 maka kerajaan patut membayar insentif sekurang-kurangnya 50% iaitu berjumlah RM15 kepada petani tersebut. Oleh itu, mereka mendapat tambahan pendapatan yang meninggikan kuasa membeli mereka.
  2. Kedegilan pihak pemborong di Sabah untuk menurunkan harga barangan keperluan dikenalpasti sebagai akibat kurangnya persaingan daripada pemborong lain. Selama ini para pemborong sedia ada telah memonopoli pasaran dan membina rangkaian tersendiri sehingga berupaya menentukan harga secara wewenang. Oleh itu kami mengesyorkan para pemborong daripada kaum lain termasuklah kaum India-Muslim untuk menyertai pasaran di Sabah.
  3. Kerajaan perlu melantik syarikat GLC bagi mewujudkan rangkaian pengedaran bagi memberi saingan kepada pemborong sedia ada. Persainagn yang sihat akan memberi lebih pilihan kepada pengguna dan mampu mengawal kualiti serta harga pengguna.
  4. Pihak kementerian iaitu KDNHEP perlu menguatkuasakan semua peraturan dan ketetapan yang telah diputuskan oleh kerajaan.Panglima Perang Cyber: Kami akan menyiarkan resolusi ini di setiap blog kepunyaan Bloggers Pembela Negara (BPN) bagi menarik perhatian orang ramai untuk turut serta memperjuangkan perkara ini. Kami percaya apabila usaha ini dibuat secara kolektif dan bersepadu, pihak kerajaan akan terpanggil untuk melaksanakannya.

Oleh itu, adalah lebih baik pihak-pihak yang terlibat segera mengambil tindakan menurunkan harga barang agar perkara ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik.
Sekian terima kasih.

Disediakan oleh:

CHEGUMAN BLOGGER WAADAT http://waadat.blogspot.com

Jumaat, November 21, 2008

SOKONGAN KEPADA PARLIMEN BLOGGERS MALAYSIA

1 Komen!!!

Parlimen Bloggers Malaysia (http://perakbangkit.blogspot.com/)

Alhamdulillah. 20 November 2008 telah melakar Sejarah Malaysia. Parlimen Bloggers Malaysia diwujudkan. Sila rujuk ke blog Panglima Perang Cyber untuk sebarang maklumat lanjut.

Nampaknya, amaran awal tsunami serangan cyber ke atas barisan pembangkang telah dimaklumi. Jadi bersedialah semua bloggers pro pembangkang untuk memberikan respons bernas kepada Parlirmen Bloggers Malaysia. Marilah kita berforum secara lebih intelek dan kurangkanlah bahasa lucahan.

Kelemahan Pakatan Rakyat perlu diserlahkan agar umum mengetahui betapa lemahnya mereka di dalam memipin negara. Para politikus Pakatan Rakyat jelas hanya pandai berbicara namun omongan mereka kosong tongong. Rakyat terus ditipu oleh Kerajaan Pakatan Rakyat.

Ingatlah kepentingan rakyat mesti menjadi keutamaan. Jadi janganlah memimpin negeri Penang, Perak dan Selangor sesuka hati anda. jangan tipu rakyat! Jangan rampas hak rakyat! Jangan lelong tanah kami! jangan babikan tanah kami yang suci dengan simbahan najis Mughollazah.

Pemimpin Pakatan Rakyat diingat. Kamu telah membuat dosa dua kali. Pertama, kamu menipu rakyat dengan janji kosong semasa pilihanraya. Kedua, kamu merampas harta negeri ini untuk kepentingan kamu. Amat besarlah kebencian di sisi Allah kerana kamu tidak melakukan sepertimana yang kamu katakan.

Ya, Allah! Tumbangkanlah Kerajaan Pakatan Rakyat yang zalim ke atas kami semua. Sesungguhnya mereka telah menzalimi rakyat yang mana mereka telah diberikan amanah untuk menjaganya.

Laporan Konferensi Pertama Team Blogger Malaysia (http://penembak-tepat.blogspot.com/)

Selama ini semua blogger hanya melayari laman blog blogger lain dan bertukar komen.

Kini marilah kita bersama memulakan inisiatif baru untuk berbincang dengan lebih efektif dalam usaha menghubungkan sesama kita bersama dengan lebih pantas dan mudah.

Mulakanlah langkah setapak dengan menyokong usaha ini bersama.

Sebentar tadi (Jam 8.35 pm sehingga 12.25 am) 20 November 2008 berlangsungnya satu konferensi pertama bagi bloggers yang menyahut seruan blogger
Penembak Tepat"> Penembak tepat dalam usaha bersama untuk bergabung idea di Yahoo Messenger.

Antara bloggers yang sempat hadir adalah :-

  1. Panglima Cyber = penembak-tepat.blogspot.com
  2. Che Moq = che-moq.blogspot.com
  3. Zealforce = Pemerhati bukan blogger
  4. Sarfa MS = sarfarizmalsaad.blogspot.com
  5. Hakeem = sejarahmelayu.blogspot.com
  6. Cheguman = waadat.blogspot.com
  7. Ah Lang = perigijernih.blogspot.com
  8. Dato Seri Andalas = medan-info-kita.blogspot.com
  9. Dr Novandri = novandri.blogspot.com

(Nama dalam catatan Che Moq. Jika ada nama blogger yang hadir tetapi Che Moq tidak maklumkan diatas, sila tinggalkan mesej di dalam komen)

Ia satu inisiatif Penembak Tepat bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang mana lebih cenderung mencintai hak, maruah dan keistimewaan bumiputera khususnya melayu yang tidak senang dengan :-

  1. Sikap pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat yang mula menunjukkan belang dengan menggadaikan maruah dan hak melayu.
  2. Blogger Pakatan Rakyat yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka kepada pemimpin dan blogger lain.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam bloglist khas di blog masing-masing (usaha sendiri tuan blog untuk membuat bloglist baru bagi semua ahli group) khusus bagi ahli yang menyertainya.

Nama group akan dibincangkan di perjumpaan kedua malam ini jam 9 malam (21 November 2008). Antara nama awal yang telah dibincangkan sebentar tadi adalah Parlimen Blogger Malaysia, Angkatan Blogger Malaysia dan Team Blogger Negara. Semua ahli digalakkan dan dialu-alukan untuk memberi sumbangan idea tentang nama,logo dan slogan yang akan dibina.

Siapa yang layak untuk menyertai?

  1. Bloggers UMNO tidak kira dari penyokong pro Pak Lah, Najib, Muhyidin, Isa Samad, Muhd Taib, Ali Rustam, Khairy, Mukhriz, Khir Toyo atau sesiapa sahaja tidak kira di dalam dan luar negara.
  2. Bloggers neutral yang mahu menegakkan hak dan keistimewaan melayu dari terus dicabul.
  3. Bloggers Pakatan Rakyat yang sudah muak dengan perjuangan palsu parti pimpinan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang.
  4. Bukan Bloggers (akan dinilai penembak tepat)

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita. Semua dialu-alukan berkongsi idea, pendapat dan cadangan sesama ahli.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Di dalam konferensi pertama sebentar tadi, kelihatan usaha ini membuahkan hasil dengan visi dan misi ianya diwujudkan dapat dicapai dan berjaya memisahkan fahaman dan sokongan peribadi masing-masing demi berkongsi idea untuk menyerang Pakatan Rakyat. Semua forumer yang berbincang sepakat dengan memulakan sesi taaruf suai kenal, bertukar email dan laman blog untuk di masukkan ke bloglist, bersembang tentang tujuan bersama dan juga cadangan-cadangan menarik untuk dibawa ke konferensi kedua malam ini (21 November 2008)

Objektif utama cadangan penembak tepat selaku Speaker Dewan adalah :-

  1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
  2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
  3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
  4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
  5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
  6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan Malaysia ini.

Di harap dapatlah kiranya bloggers bersama memulakan langkah awal bersama dengan add email penembak tepat di bawah untuk memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia. Pada peringkat permulaan conference room di bawah YM panglimaperangcyber@yahoo.com akan digunakan sementara usaha membina medium perbincangan yang lebih baik akan dilakukan:-

Email Speaker Dewan : panglimaperangcyber@yahoo.com
Email Che Moq : utusan_che_moq@yahoo.com

Semua dijemput hadir ke konferensi maya kedua pada :-
21 November 2008 / 9.00 Malam

Perhatian : Sila add YM email speaker dewan untuk menyertai

Laporan oleh :-
Che Moq ( che-moq.blogspot.com )

Khamis, November 20, 2008

Abdul Razak Baginda : Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela

3 Komen!!!
Berikut adalah kenyataan akhbar yang dibaca oleh Abdul Razak Baginda dalam satu sidang akhbarnya di ibu negara pagi ini.

lzinkan saya pertama sekali merakamkan penghargaan saya kepada sdr/sdri sekalian di atas kehadiran sdr/sdri pada pagi ini. Saya juga ingin terlebih dahulu memohon maaf kerana tidak dapat bertemu sdr/sdri sebelum ini.

lzinkan saya mulakan dengan mengucap syukur Alhamdullah, segala pujian bagi Allah SWT, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Agung kerana adanya saya di sini hari ini, di antara sdr/sdri sebagai seorang yang bebas.

Saya telah menghabiskan selama 22 bulan di penjara dan dengan petunjuk Allah SWT jua, dengan keyakinan penuh bahawa saya tidak bersalah dan sokongan yang diberikan oleh keluarga dan kawan karib yang telah membantu saya melalui apa yang boleh saya katakan sebagai satu tempoh yang sangat menekan, sangat menduga dan sangat menyedihkan sepanjang usia 48 tahun saya.

Kata-kata tidak akan mampu menggambarkan dan menyatakan penghargaan saya yang amat mendalam terhadap keluarga saya yang telah bersama-sama saya mengharungi waktu yang sangat mencabar ini. Kasih sayang dan dedikasi mereka yang tidak terhingga yang memberi saya kekuatan. Setiap hari Sabtu tanpa gagal, keluarga saya akan datang melawat saya semasa tempoh lawatan mingguan. Sejumlah lebih 100 kali mereka datang melawat dan lawatan mereka adalah kemuncak dari seminggu saya. Sungguh, saya sungguh bertuah.

Mungkin lumrah manusia apabila seseorang di dalam kesusahan, ramai yang rnenjauhkan diri. Saya telah menjangkakan ini dan tepat sekali, lumrah manusia ini tidak pernah mungkir. Saya telah menyambut dua kali Hari Raya di dalam penjara. Sebelum dipenjara, menjelang Hari Raya saya akan terima ratusan kad raya. Bagi dua tahun yang lepas, saya terima tidak lebih dari dua puluh keping kad.

Kepada mereka yang telah menghantar ucapan selamat kepada keluarga saya dan kepada yang segelintir yang pernah hadir di mahkamah, saya mengucapkan terima kasih. Kehadiran dan sokongan anda bermakna kepada saya dan keluarga saya.

Terirna kasih yang tidak terhingga dari saya kepada para peguam saya yang bukan sahaja telah berkerja keras di dalam kes saya tetapi juga telah datang melawat saya di penjara. Semasa Perang Dunia Kedua, apabila askar ditawan sebagai tawanan perang, memang menjadi tugas mereka untuk melepaskan diri. Tentu sekali, tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk melepaskan diri, bagaimanapun saya tetap terlepas kerana fikiran saya sentiasa bebas. Zahirnya seseorang boleh dipenjara tetapi fikirannya tidak mungkin terpenjara. Keluarga saya, kawan karib, para peguam saya dan buku-buku saya telah membantu saya melepaskan diri, kerana fikiran saya tidak pernah terpenjara. Kepada saya, inilah pelepasan diri yang bermakna.

Ramai orang cenderung mempunyai tanggapan yang sempit dan negatif tentang penjara dan pihak penguasanya. Bagaimanapun, saya ingin menyatakan di sini, ia bukanlah satu tugas yang mudah dan umumnya saya dapati pihak penguasa penjara telah menunjukkan satu tahap profesionalisma yang tinggi. Penghargaan saya juga untuk mereka.

Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada tahanan-tahanan lain. Mereka telah menolong saya melalui kehidupan di penjara yang antaranya, mereka menunjukkan kebaikan yang ikhlas kepada saya. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan semoga yang terbaik untuk mereka.

Tidak ada perkataan yang rnarnpu rnenyatakan dan menggambarkan kesengsaraan yang di lalui keluarga saya selama hampir dua tahun. Sejak saya ditahan dalam bulan November 2006, banyak yang telah diperkatakan oleh ramai orang. Pembohongan dan tanggapan yang tidak berasas telah dijadikan asas yang kononnya dikatakan kebenaran. Kebenaran sebenar sudah tidak lagi menjadi penting. Seolah-olah tiada siapa yang berminat lagi untuk mengetahui perkara yang sebenar. Beberapa pihak telah membuat yang bersepadu untuk rnemutarbelitkan kisah sebenar sehingga menjadi timbunan sampah sarap. Pembohongan cepat sekali memintas kebenaran. Seperti yang dikatakan Shakespeare dalam Henry IV, "Pembohongan sudah setengah pusingan mengelilingi dunia sebelum kebenaran sempat menyarung kasutnya".

Yang tidak bersalah menjadi mangsa
sementara yang berdusta bermaharajalela


Saya akui saya sendiri merasa terperanjat rnenyaksikan bagaimana kes saya telah digembar-gemburkan sebegitu liar dan orang yang tidak tahu-menahu muncul di tengah persoalan dan berjaya memesungkan pandangan sedemikian ramai orang. Ramai yang telah ikut serta dan terbawa dengan perbuatan yang tidak benar ini. Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela. Oraqg ramai
diperdaya dan mereka percaya apa yang ingin mereka percaya, tanpa menghiraukan kebenaran.

Saya sedar akan adanya mereka yang sentiasa mencurigai dan memutar-belitkan segala apa yang saya katakan untuk meremeh dan menyalah tafsir kata-kata saya. Saya terperangkap dalam situasi "dipersalahkan jika berbuat sesuatu dan dipersalahkan jika tidak berbuat sesuatu". Ada yang menasihatkan saya supaya tidak memberi kenyataan kerana ia akan hanya menjadi satu usaha yang sia-sia. Kata mereka, apapun yang saya katakan tiada bezanya kerana orang lebih suka dengan tafsiran mereka sendiri meskipun di ceritakan yang sebenarnya. Walaupun setelah kisah yang sebenar muncul, orang-orang seperti ini akan mempunyai penjelasan mereka sendiri. Seakan suatu yang tidak boleh dimenangkan.

Bagaimanapun, saya rasa jika saya tidak berani dan cuba melawan arus untuk menyatakan yang sebenarnya, saya hanya memejamkan mata dan malah membenarkan pembohongan berterusan. Saya akan cuba dengan rasa penuh tanggungjawap menegakkan kebenaran rnengatasi kepalsuan. Bagi saya, rnengambil sikap tidak peduli adalah tidak bertanggung jawap. Seperti kata Martin Luther, "Di sini saya berdiri, saya tidak dapat berbuat lebih, tolonglah saya Tuhan".

Ahli Media Sekalian,

Saya merayu kepada anda semua supaya berhenti menyebarkan fitnah tentang YAB Dato Sri Mohd Najib Abdul Razak, Perdana Menteri dan isterinya. Saya tahu bahawa Dato Sri' dan isteri tidak pernah menemui si mati, Altantuya. Terlalu banyak fitnah yang dilernparkan kepada TPM dan isterinya. Mereka yang menyebarkan fitnah tidak pernah mengeluarkan bukti yang kukuh kerana sememangnya tidak ada bukti. Kebenaran adalah kebenaran dan tiada apa yang boleh mengubah kebenaran.

Sdr/Sdri mungkin cukup mengenai perbicaraan kes masih berlangsung. Saya telah dinasihatkan oleh peguam saya supaya tidak rnenyentuh secara khusus kes saya demi memelihara keluhuran perbicaraan tersebut.

Akhir sekali, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT bagi membenarkan dan menguatkan lagi bukti yang saya tidak bersalah di mahkamah. Saya juga ingin rnenjelaskan bahawa saya tidak pernah melakukan kesalahan kepada si mati. Walaubagairnanapun, saya mengucapkan simpati saya yang tidak terhingga kepada keluarga simati keatas kehilangan rnereka.

Ribuan terima kasih di atas perhatian sdr/sdri.

SERIUS TANGANI POLITIK WANG - TUN MAHATHIR SERAH LAPORAN POLITIK WANG KEPADA JAWATANKUASA DISIPLIN UMNO

1 Komen!!!
Sebagai bukti sayang kepada UMNO, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata semua laporan yang diterimanya berhubung amalan politik wang dalam Umno akan dipanjangkan kepada Jawatankuasa Disiplin parti itu untuk tindakan lanjut.

Beliau menegaskan laporan tersebut juga akan diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR).

"Jika kedua-dua cara itu tidak berhasil, saya akan siarkan senarai nama mereka yang terlibat itu beserta laporan dalam blog saya," katanya pada sesi soal jawab dalam majlis Dialog Bersama Tun Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Beliau berkata tindakan yang berani amat diperlukan ketika ini bagi memulihkan imej dan kedudukan Umno yang didakwanya kian tercemar ekoran amalan politik wang yang semakin berleluasa.

Masalah yang semakin berlarutan itu, menurut Dr Mahathir, menyebabkan Umno seakan dipandang `jijik' oleh pihak lain kerana ia berlaku dengan begitu terbuka dan keterlaluan.

"Jika kita tidak berani mengambil tindakan, Umno akan hancur. Inilah yang akan menunggu kita kalau keadaan ini berterusan," katanya. Terdahulu dalam ucapannya, beliau berkata amalan politik wang adalah faktor utama yang akan memusnahkan Umno dan struktur keseluruhan parti itu.

Sekiranya tidak dibersihkan, negara perlu bersedia menghadapi keruntuhan kuasa kerajaan Barisan Nasional (BN), kata Dr Mahathir yang pernah menerajui Umno selama 22 tahun. "Apabila mereka menggunakan wang, pandangan pengundi kepada mereka akan lebur. Mereka (pengundi) jijik pada orang macam ini.

Pada pilihan raya akan datang sudah tentu yang akan dapat jadi calon ialah mereka yang kalau tak cekap bodek pun, ialah mereka yang cekap memberi wang kepada pihak tertentu supaya mereka dicalon untuk menjadi calon pilihan raya.

"Rakyat akan pandang mereka ini sebagai calon yang terlibat dengan rasuah. Apakah rakyat akan undi kepada calon-calon ini?," katanya. Dr Mahathir berkata, hanya ahli yang tidak menggunakan akal sahaja akan mengundi calon yang terlibat dengan rasuah.

"Seperti yang saya katakan, undi daripada ahli sahaja tidak memberikan kemenangan kerana undi dari ahli (Umno) itu sedikit. Kita perlukan undi dari pengundi yang bukan ahli Umno tetapi merupakan penyokong setia Umno," katanya.

Rentetan daripada itu, kata beliau, tidak mustahil untuk BN kalah pada pilihan raya ke-13 akan datang jika para pengundi enggan mengundi calon yang terlibat dengan rasuah. "Itu bukan mustahil. Sebelum pilihan raya umum Mac lepas, kita fikir kita tentu menang di Selangor, Perak dan Pulau Pinang, tentu kita menang di Kedah, tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya," katanya.

-Bernama

SEDIA HADAPI KRISIS EKONOMI : PELAN TINDAKAN TANGANI PENGAGGURAN DILANCAR

0 Komen!!!
KUALA LUMPUR, 20 Nov (Bernama) -- Pelan Tindakan Negara bagi Pengangguran yang dilancarkan hari ini akan membolehkan kerajaan memberi tumpuan kepada usaha menangani pengangguran, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata pelan itu merupakan satu langkah persediaan bagi menghadapi kemungkinan peningkatan dalam kadar pengangguran, kesan daripada krisis ekonomi global, pergantungan terlalu besar kepada pekerja asing, perubahan dalam pasaran tenaga kerja dan meningkatkan daya saing negara dalam pasaran tenaga kerja.

"Dalam perkataan lain, pelan tindakan ini adalah agenda negara yang menyediakan hala tuju dan menetapkan keutamaan bagi bidang pekerjaan di Malaysia," katanya dalam ucapan yang dibacakan oleh Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S.Subramaniam pada perasmian persidangan mengenai amalan kerja baik di sini hari ini.

Abdullah berharap pelan tindakan itu akan dilaksanakan dengan segera dan berkesan.

Beliau meminta semua pihak yang berkaitan memberi maklumat balas serta bekerjasama dengan Kementerian Sumber Manusia bagi menjamin kejayaan pelan itu.

Orang Melayu perlu pertahankan hak mereka - Tun Mahathir

0 Komen!!!
PUTRAJAYA 19 Nov. - Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu orang Melayu tidak terus mengambil sikap mempertahankan diri apabila hak-hak dan keistimewaan mereka dicabar oleh pihak tertentu terutama selepas UMNO catat prestasi buruk dalam pilihan raya umum lalu.

Sebaliknya bekas Perdana Menteri itu berkata, sudah tiba masanya untuk orang Melayu mengambil sikap 'menyerang' bagi memastikan hak-hak yang dinikmati selama ini dapat dipertahankan.

''Kita lihat sekarang ini ramai orang Melayu cuma mempertahankan diri tetapi tidak menyerang, kita cuma marah dengan kata jangan sentuh hak keistimewaan Melayu dan agama Islam.

''Kita harus mempertahankan kedudukan kita tetapi ungkapan orang Inggeris kata bahawa serangan adalah satu bentuk pertahanan yang paling baik, jadi kita kena serang, itu cara terbaik untuk mempertahankan diri," katanya ketika berucap pada Program Penerangan Isu-Isu Semasa di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Menurut Dr. Mahathir, orang Melayu sejak dahulu mempunyai sikap yang lemah lembut dan ada kalanya tidak mahu mempertahankan diri walaupun tahu diri mereka tidak bersalah selain enggan menuduh orang lain bersalah.

Sebab itu katanya, apabila terdapat pihak mempertikaikan sosial kontrak, orang Melayu hanya mempertahankan diri bahawa mereka mempunyai keistimewaan yang telah ditetapkan dalam kontrak tersebut.

Bagaimanapun jelas beliau, orang Melayu tidak mendedahkan perkara-perkara yang dipersetujui mereka dalam kontrak sosial yang telah dinikmati oleh kaum lain di negara ini.

''Kita cuma pertahankan bahawa kontrak sosial beri keistimewaan tetapi kita tidak kata tentang apa yang kita beri dalam kontrak sosial, kita bagi banyak.

''Tunku (Abdul Rahman Putra) memberikan satu juta kerakyatan kepada orang bukan Melayu tanpa apa-apa soalan, ini ada dalam ucapan Tun Tan Siew Sin.

''Kalau hendak ambil balik hak Melayu, kita juga nak ambil balik hak yang diberikan kepada mereka," katanya.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir menyatakan, selepas pilihan raya umum lalu, banyak pihak menyatakan mereka menolak perkauman tetapi mereka secara terang-terangan mempersoalkan mengapa orang Melayu mendapat begitu banyak hak di negara ini.

''Mereka mahu bahasa mereka digunakan dalam papan tanda dan mempersoalkan Melayu sebagai pendatang yang dikatakan tidak berbeza dengan orang Cina dan India," katanya.

Beliau turut mempertikaikan tindakan sesetengah pihak menyamakan kemenangan Barack Obama sebagai Presiden ke-44 Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini sebagai satu petanda bahawa negara ini juga perlu dipimpin oleh seorang Perdana Menteri yang bukannya dari kalangan orang Melayu.

''Sejak Obama menang, ia jadi masalah pula kepada kita, sedangkan beliau tidak boleh disamakan dengan kita.

''Memang dia berkulit hitam dan ada campuran sedikit tetapi hakikatnya dia menerima budaya dan bahasa di AS yang asalnya dijajah oleh Anglo-Saxon. Dia cukup dengan identiti Amerika," katanya.

Sementara itu, Tun Dr. Mahathir mengingatkan bahawa UMNO dan Barisan Nasional (BN) mungkin menghadapi risiko tewas dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya gejala politik wang dalam parti itu gagal dibersihkan.

Beliau menegaskan, jika sebelum ini rakyat beralih kepada parti pembangkang disebabkan pemimpin tertentu dalam kerajaan, mereka tidak mustahil akan menolak seluruh calon BN yang didapati memenangi pemilihan parti dengan cara rasuah.

Sehubungan itu, kata beliau, adalah tidak berguna sekiranya para pemimpin UMNO berebut-rebut untuk memenangi pemilihan parti pada Mac depan termasuk melalui cara rasuah tetapi parti kecundang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

''Jadi penolakan terhadap UMNO bukan suatu yang mustahil, kemungkinan besar kerana rakyat sekarang pandang jijik kepada UMNO.

''Kalau dulu UMNO didokong oleh rakyat, mereka bersedia memberikan sokongan kepada UMNO dan BN tetapi hari ini pandangan rakyat sudah berbeza, sekarang saya fikir rakyat sudah benci dengan semua pemimpin kerana mereka terlibat rasuah.

''Rakyat pandang UMNO yang meletakkan calon-calon yang menang dalam pemilihan parti merupakan calon yang rasuah, adakah parti akan mendapat undi?," katanya pada program Penerangan Isu-Isu Semasa di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu juga membidas pandangan segelintir pihak yang menyatakan orang luar daripada UMNO tidak wajar mencampuri dan mengambil perhatian tentang apa yang berlaku dalam parti tersebut.

Ini kerana katanya, selama ini UMNO dan BN berjaya memenangi semua pilihan raya umum lalu bukan sekadar dengan sokongan ahli-ahli parti sebaliknya atas dokongan rakyat yang menyokong dasar serta perjuangan parti tersebut.

Sehubungan itu, Dr. Mahathir berkata, pemimpin yang mengamalkan politik wang perlu disingkirkan daripada menduduki jawatan-jawatan penting parti bagi mengelakkan pandangan buruk rakyat yang berada di luar parti.

''Sudah tentu tidak semua pengundi gila tetapi ada yang masih waras, mereka akan tolak calon BN pada Pilihan Raya Umum Ke-13 dan inilah nasib yang sedang menunggu untuk mereka yang keluarkan wang yang banyak," katanya.

Dalam pada itu, beliau berpandangan, pelan peralihan kuasa yang ditetapkan oleh UMNO tidak akan memberikan kesan sekiranya ia hanya membabitkan pertukaran pemimpin secara fizikal.

Sebaliknya, jelas beliau, peralihan kuasa itu mesti melibatkan pertukaran dasar-dasar yang sebelum ini didapati menjadi punca kebencian rakyat dan kerugian kepada negara serta menyebabkan UMNO menjadi lemah.

''Untuk bersihkan UMNO kita perlu kepada pemimpin yang berani dan bukan lebih mirip kepada hendak menjaga air muka orang lain.

''Oleh itu peralihan kuasa tidak hanya dalam bentuk tubuh badan sahaja tetapi mesti melibatkan segala dasar yang dibenci oleh rakyat, jika tidak peralihan itu akan menjadi sia-sia sahaja, kalau teruskan rakyat akan tolak kepimpinan UMNO," tegasnya.

Sementara itu pada sesi soal jawab, Dr. Mahathir menegaskan beliau akan cuba membantu ahli-ahli UMNO memerangi rasuah politik dalam parti termasuk menghubungi Lembaga Disiplin parti dan menghantar laporan mengenai gejala itu kepada badan tersebut.

''Saya juga boleh masukkan nama-nama mereka yang dilaporkan terlibat dengan politik wang dalam laman blog saya," katanya.

INGATAN KEPADA SEMUA : Terima adat tempatan

0 Komen!!!
Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah menegaskan betapa pentingnya komuniti imigran di sesebuah negara menghormati dan menerima adat, sejarah serta sistem pemerintahan yang diamalkan di negara mereka berhijrah dan menetap sepanjang masa.

Baginda bertitah, mereka sepatutnya mempunyai garis sempadan dalam mempersoalkan sesuatu perkara yang membabitkan antara hak seseorang individu untuk memilih cara hidup pilihannya di negara mereka berhijrah atau keperluan untuk mewujudkan sebuah masyarakat bersatu padu.

Titah baginda, dalam membuat pilihan itu, masyarakat imigran yang datang daripada pelbagai budaya dan adat perlu berpegang kepada pepatah ‘di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.’

“Anggapan bahawa beban tanggungjawab hanya terletak di bahu negara penerima mungkin tidak tepat,” titah baginda ketika menyampaikan ucaptama pada Forum Isu Kepelbagaian Mengenai Diaspora di Kalangan Negara Komanwel di Universiti Monash Kampus Sunway, Bandar Sunway di sini hari ini.

Raja Nazrin bertitah, Malaysia merupakan contoh terbaik bagaimana diaspora atau penghijrahan besar-besaran orang Cina, India dan kaum-kaum lain yang membawa kepada sebuah bangsa yang makmur dan majmuk.

Selasa, November 18, 2008

Kedah Kurangkan Defisit Bajet 2009 Sebanyak 3.5 Peratus

0 Komen!!!
Pelaksanaan konsep perbelanjaan berhemah oleh kerajaan Kedah dengan mengurangkan perbelanjaan pembangunan dan mengurus masing-masing sebanyak 30 dan 10 peratus, menyebabkan defisit pada bajet negeri bagi 2009 turun pada kadar 3.5 peratus.

Tahniah bagi negeri Kedah untuk bajet 2009, sebelum ini Kerajaan PAS negeri Kedah telah meningkatkan pegangan 30% kouta bumiputra kepada 50% bagi setiap projek perumahan di negeri tersebut. Laporan berita hari ini juga ada menyebut Pakatan akan pertahan Islam dan hak istimewa Melayu sebagaimana yang dikatakan oleh Anwar Ibrahim. Tapi tak tahulah jika ini dianggap sebagai keistimewaan Melayu atau macammana yang telah disebut oleh Nik Aziz tentang ketuanan Melayu... Kelebihan pembangkang ialah mereka tidak konsisten untuk membuat kenyataan. Depan cakap lain dan belakang cakap lain ataupun cakap lain buat lain..

Sepatutnya "saya duduk politik yang gunakan Islam"

2 Komen!!!
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tiada istilah ketuanan Melayu atau kelebihan terhadap satu bangsa ditekankan di dalam Islam.

Sebaliknya, Menteri Besar Kelantan itu berkata Islam merupakan agama yang universal tidak memberi sebarang keutamaan kepada mana-mana bangsa melainkan kelebihan itu akan diberikan kepada individu yang mempunyai ketakwaan yang tinggi kepada Allah s.w.t.

"Di dalam Islam tidak mengira bangsa, apa yang penting adalah takwa kepada Allah s.w.t. Tidak kiralah bangsa apa, Cina, Melayu, India dan Arab.

"Tuhan hanya melihat ketakwaan seseorang itu... kerana bila kita bertakwa kita takut kepada Allah dan menjalankan tanggungjawab kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan restoran London Fish Tales, di sini, Isnin.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim semalam yang mengingatkan orang Melayu bahawa mereka tidak boleh terlalu bergantung kepada konsep ketuanan Melayu kerana ia lebih merupakan perasaan atau ego politik yang tidak disokong oleh kekuatan dalam perjuangan atau peruntukan Perlembagaan negara.

Nik Abdul Aziz berkata beliau menyifatkan perjuangan sesuatu parti terhadap satu bangsa tanpa mementingkan agama boleh membawa kepada satu kesan yang tidak sihat dan tidak berkekalan.

"Sebab itu saya masuk parti Islam, yang memperjuangkan agama kerana ianya tidak akan kehabisan. Matlamat perjuangannya sentiasa ada iaitu demi agama tanpa mengira kepentingan bangsa pun.

"Saya tidak duduk dalam politik yang gunakan Melayu, tetapi saya duduk dalam gerakan Islam,"

Kata Aspirasi: Nilai Islam ialah nilai yang universal. Tetapi nilai PAS yang tidak Universal sebab PAS menganggap siapa yang bukan PAS dianggap sebagai tidak Islam dengan kata lain sebagai kafir. Sepatutnya Nik Aziz kata "Saya tidak duduk dalam politik yang gunakan Melayu, tetapi saya duduk politik yang gunakan Islam" itu yang lebih tepat. Sebab itu yang PAS buat selama ini hanya menggunakan hukum dan ayat al-Quran sesukahati, hari ini haram, esok halal. Hari ini tidak boleh berkawan bersama orang kafir tetapi kemudiannya boleh.

Bagi orang Kelantan pula, mungkin tidak kisah jika yang memerintah bukan dari kalangan Melayu dan Islam dan patut dilaksanakan pada Pilihanraya Umum ke-13. Rakyat mahukan tindakan bukan cakap semata-mata.. Bukan ke bengong jika majoriti rakyat adalah kaum Melayu tetapi hendak memberi pemerintahan kepada bukan Melayu. Lekeh sangat ke Melayu Islam ini....

Namun PAS hanya berani dengan UMNO sahaja tetapi dengan DAP penakut....

SELEPAS HARGA MINYAK DAN KADAR TOL TURUN, HARGA BERAS TURUT TURUN

0 Komen!!!
Harga siling beras lima peratus hancur tempatan (ST5) turun 20 sen kepada RM2.60 sekilogram daripada RM2.80 manakala beras 10 peratus hancur tempatan (ST10) turun 30 sen kepada RM2.40 berbanding RM2.70 sebelum ini.

"Harga beras ini merupakan harga barang yang dikawal kerajaan. Pewartaan ini bagi membolehkan kerajaan membuat kawalan terhadap harga tersebut," katanya.

Mustapa berkata berdasarkan pemantauan, terdapat pasar raya yang telah menurunkan harga beras manakala beberapa kedai runcit masih menjualnya pada harga yang lama.

"Mana-mana peruncit yang tidak mematuhi harga siling ini boleh diambil tindakan oleh pihak kawal selia padi dan beras di bawah Perintah Beras (Kawalan Gred dan Harga (1992)," katanya.

-- BERNAMA

Kata Aspirasi ; Harga Beras, harga minyak dan kadar tol sudah turun...

KERAJAAN PULAU PINANG : CAKAP TAK IKUT FAKTA!

0 Komen!!!
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat menegur kerajaan negeri Pulau Pinang yang membuat tuduhan melulu bahawa projek pembinaan landasan kereta api berkembar menyebabkan beberapa kawasan di negeri ini banjir.

"Saya tidak akan menunding jari pada mana-mana pihak tetapi ingin menjelaskan bahawa tuduhan yang dilemparkan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng itu tidak benar sama kali," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan ke-49 Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) Malaysia, di sini Isnin.

Ong berkata, kontraktor utama yang dilantik bagi projek itu, MMC Corporation Berhad-Gamuda Berhad (MMC-Gamuda JV) dan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) turut kesal dengan arahan supaya kerja pembinaan diberhentikan.

Pada 22 Okt lalu, kerajaan negeri mengarahkan KTMB memberhentikan pembinaan landasan kereta api berkembar berkuatkuasa serta-merta atas alasan ia menyebabkan banjir.

-- BERNAMA

Kata Aspirasi : Memang cara pembangkang untuk menyalahkan orang lain....

NAJIB : KERAJAAN TERBUKA TERHADAP LIBERALISASI SETERUSNYA

0 Komen!!!
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan sentiasa bersikap terbuka bagi melaksanakan seterusnya libaralisasi pada tahap mengikut keselesaannya.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan telah berusaha meliberalisasikan keperluan penyenaraian baru-baru ini untuk menjadi lebih kompetitif di seluruh dunia.

"Wujud keperluan bagi kita untuk menjadi lebih kompetitif di peringkat dunia," katanya di sidang media di sini hari ini. Minggu lepas, kerajaan telah melonggarkan keperluan pemilikan ekuiti bumiputera 30 peratus bagi syarikat-syarikat yang mahu disenaraikan tetapi masih belum dapat memenuhi kuota.

Langkah itu adalah untuk memastikan pasaran pelaburan modal Malaysia kekal progresif dan kompetitif. Katanya kerajaan telah mengkaji melaksanakan langkah itu sejak beberapa lama.

"Kita telah menimbangkannya sejak beberapa lama. Secara perlahan-lahan kita akan menimbangkannya," katanyA.

Aspirasi kata : najib akan lebih liberal dan terbuka? Mungkin ini berlawanan dengan pihak pembangkang yang mengatakan UMNO sebagai perkauman...

BERNAMA

Selepas turun harga minyak kini harga tol pula....

4 Komen!!!


Berita gembira lagi untuk rakyat..

Selepas penurunan harga minyak kepada RM 2.00 kini pengguna Lebuh Raya Utara Selatan dari plaza tol jalan duta ke plaza tol Ipoh Selatan hanya perlu bayar RM23.80 berbanding RM26.50 sehala mulai 1 Januari depan.

Pengurangan RM2.70 itu berkuat kuasa antara 12 tengah malam hingga 7 pagi. Mulai 1 Januari depan, pemandu pemandu kenderaan kelas 1 yang menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) dan Elite antara jam 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menikmati diskaun tol 10 peratus.

Menteri Kerja Raya, Datuk Datuk Mohd Zin Mohamed, berkata langkah Plus dan Elite itu sejajar dengan hasrat kerajaan membantu merigankan beban pengguna dalam keadaan ekonomi sekarang.

Katanya, tempoh diskaun itu akan berakhir 31 Disember 2010.

kata aspirasi : Nampaknya kini usaha kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat semakin ketara. Selepas penurunan harga minyak kini turun pula kadar tol, sekarang giliran peniaga pula... apa kata pihak pembangkang apakah mereka akan bersama kempen untuk turunkan harga barang... atau setakat menyalahkan orang lain....

Kongsi Link Anda