Jumaat, Disember 24, 2010

DUN Tenang: Penamaan calon 22 Januari, mengundi 30 Januari

3 Komen!!!
2010/12/24

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebentar tadi menetapkan 22 dan 30 Januari 2011 sebagai tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, di Johor.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, ketika mengumumkannya berkata SPR menerima makluman rasmi daripada Speaker DUN Johor mengenai kekosongan kerusi DUN Tenang berikutan kematian penyandang dari Barisan Nasional (BN), Datuk Sulaiman Taha, 59, akibat jangkitan kuman dlm darah dan kencing manis, pada 17 Disember lalu.

Khamis, Disember 23, 2010

PRK Tenang : calon PAS yang disebut-sebut

3 Komen!!!
Boleh tahan juga angin yang bertiup di Tenang ni.. ramai juga nama pemimpin PAS yang disebut-sebut sebagai calon tak kurang juga ramai yang melobi...

Antara nama popular yang disebut ialah:

1) Md Saim Bin Siran, bekas calon PAS dua penggal yang lalu... seorang pemandu lori yang berjaya dan menetap di Desa Bertemu Jodoh, Chaah, Segamat....

2) Mazlan Aliman, Presiden ANAK, anak Felda di Felda Bukit Ramon, Kota Tinggi (parlimen Tenggara)... tak de pekerjaan tetap.. tapi tak tahu siapa bela dia ni... juga orang luar

3) Firdaus Masod, YDP PAS sekijang, seorang lawyer yang dapat banyak projek urusan mahkamah dari pejabat Agama Segamat khasnya kes cerai, nafkah dan sebagainya.. juga orang luar..

4.) Md Zain Johar , bekas pengurus CIMB dan Bank Muamalat dan sekarang berniaga sendiri.. orang kata dia ni ego sikit.. dan suka tonjolkan diri


Kita tengok... siapa yang kena.. ramai juga yang melobi ni...

Rabu, Disember 22, 2010

Isu APCO : terbukti Anwar memperbodohkan rakyat!!!

2 Komen!!!
KUALA LUMPUR 22 Dis. — APCO Worldwide hari ini berkata, satu afidavit yang baharu sahaja dikeluarkan membuktikan apa yang dikatakannya sebelum ini bahawa ia tidak terlibat dengan program “One Israel” adalah benar.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz hari ini mendedahkan kepada umum satu afidavit daripada perunding politik yang terlibat dengan “One Israel” yang menyatakan bahawa dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap APCO adalah palsu.

"Sebarang kenyataan mendakwa APCO terlibat dengan ‘One Israel’ adalah palsu. Juga tidak benar ialah APCO terlibat dengan kewujudan 1Malaysia,” kata APCO, firma perhubungan awam antarabangsa yang dilantik oleh kerajaan Malaysia, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh ibu pejabatnya di Washington.

Syarikat itu berkata, ia pertama kali mendapat tahu mengenai inisiatif 1Malaysia pada awal 2009, beberapa bulan selepas ianya diumumkan dalam satu ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

APCO juga berkata ia telah bekerjasama dengan jawatankuasa hak dan keistimewaan Dewan Rakyat dan telah memberikan maklumat yang lengkap dan benar bersama bukti berhubung dakwaan palsu terhadap syarikat itu. -

***
Kata Aspirasi: rakyat dah tahu Anwar ni memang kaki penipu!!!

Utusan Malaysia

Malaysia muflis 2013

3 Komen!!!
Kalau dahulu, Idris Jala mengatakan Malaysia akan muflis 2019 jika tidak melaksanaan perbelanjaan secara berkhemah dan berkesan iaitu dengan tempoh 19 tahun.

Namun jika pembangkang memenangi Pru-13, Malaysia akan muflis pada 2013 iaitu seratus hari selepas Pakatan Muflis memerintah negara.

Cuba lihat sahaja dengan gula-gula 100 hari Pakatan Muflis seperti yang disebut:

1. Mereformasikan insititusi-institusi penting negara seperti SPR, SPRM, Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk mengembalikan kewibawaan kepada sistem pentadbiran kerajaan.

* apakah makna tranformasi Pakatan Muflis.. cuba lihat CAT.. Selcat dan Jawatankuasa pemilihan Pusat PKR (JPP).. semua ini atas nama politik.. sudahlah tidak telus, semakin banyak pula menipu rakyat.. sesiapa yang menentang mereka pula akan segera dihukum.. adakah ini reformasi yang dicakapkan.. adakah rakyat harap reformasi sebagaimana alam pemilihan PKR dan DAP..

2. Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

*Perkara ini tidak akan dimansuhkan, kerana mereka ini berdendam dengan BN.. selepas ni ramai pemimpin BN akan masuk dalam ISA.

3. Mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan lain-lain badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuhraya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.

*Apabila DS Najib mula mengumumkan bahawa tol Plus tidak akan naik selama 5 tahun.. maka dengan segera LIM GUAN ENG menuduh.. bajet 2011 sebagai pilihanraya.. tindakan kerajaan menggunakan KWSP sebagai menggunakan wang rakyat dan akan menyebabkan muflis.. tapi lihat siapa yang bercakap sekarang.. dengan tidak menaikkan kadar tol pun, perbelanjaan sudah menelan RM 23 bilion untuk pengambilalihan.. jika nak jadi tol free dengan hutang pembangunan sedia ada pastinya kerajaan akan bayar hutang berlipat kali ganda.. kerana hutang syarikat PLUS akan diambil alihn kerajaan.. tidakkah ini menambah beban kewangan kerajaan.. selain kerajaan juga perlu kelurakan duit untuk membuat penyelenggaran jalan yang berkualiti..

4. Merombak struktur subsidi negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta (seperti subsidi gas sebanyak RM19 bilion kepada penjana bebas) dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.

* kita mengetahui pemberian subsidi kepada swasta tujuannya adalah untuk rakyat mendapat perkhidmatan dengan lebih baik dan dengan harga yang murah.. Apa pun akhirnya kerajaan juga perlu keluarkan kos bagi memastikan rakyat menerima perkhidmatan terbaik.

5. Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap seorang guru sebagai penghargaan guru pendidik bangsa.

*Kenapa perlu perlu dinaikkan gaji guru sahaja.. bagaimana dengan kakitangan awam yang lain.. tidakkah mereka ini juga membantu.. ataupun Pakatan Muflis tidak mengiktiraf kakitangan yang lain selain guru.


Jumlah guru lebih kurang 400,000 orang guru diberikan imbuhan bulanan sebanyak RM500, ini bermakna kerajaan pembangkang perlu membelanjakan RM200 juta sebulan dan jika diukur setahun ia membabitkan kos RM2.4 bilion... setahun.. baru guru sahaja..


tetapi ada baki 800,000 lagi kakitangan awam yang lain yang tidak diiktiraf oleh Pakatan Muflis.. kita faham Pakatan Muflis mahu berin insentif kepada guru kerana guru-guru yang menyokong pembangkang... mereka lebih banyak berpolitik dari mengajar murid.


''Dia kata ada duit jadi kita bacalah (andaikan) tapi implikasinya kalau naik gaji guru tapi tak naik gaji pegawai kerajaan lain yang berjumlah 1.2 juta orang, macam mana?


800,000 kakitangan awam jika diberi sebulan rm 500, keseluruhan perbelanjaan sebulan sebanyak rm 40 bilion.. baru sebulan.. jika setahun 480 bilion..

6. Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan semua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.

* Dengan Kedah dan Pulau Pinang dah naikkan harga air serta menaikkan elaun untuk lembaga pengarah syarikat air di negeri Pakatan... sebenarnya mereka ini tidak berminatpun sebenarnya nak memulangkan kembali syarikat air ini kepada rakyat.. apatah lagi pemimpin pakatan muflis diberi elaun lembaga pengarah.. jika benar mereka hendak memulangkan semula air kepada rakyat sepatutnya mereka dah tunjukkan usaha untuk mengambil alih syarikat air..

Di selangor pun bukanlah beri air secara percuma

7. Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua rakyat di kawasan bandar dan separa bandar...

* Perkara yang dibuat ini sedang dibuat oleh kerajaan BN.. kira macam meniru jelah..


8. Membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

* lihat sahajalah ladang rakyat Kelantan siapa yang uruskan.. nak cakap banyak pun tak guna.. habis tanah difaraid kepada pemimpin PAS Kelantan..

9. Menaikkan royalti minyak kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan kepada 20%.

* Kita lihat sahajalah perbelanjaan yang mahu dibuat sekarang dengan subsidi mahu ditambah, PLUS mahu diambil alih.. elaun untuk kakitangan awam dan pelbagai lagi.. jadi nak 'cekau' duit kat mana.. inilah dia.. dia nak perah duit minyak.. semuanya akan disalukan untuk subsidi.. perlu diingat keadaan ekonomi bukan selalunya baik.. harga minyak naik dan turun.. ini akan menjadi tempat deposit duit mereka untuk difaraidkan..

10. Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah.

* Apa keperluan suruhanjaya diraja ini.. mahu menghalau balik atau bagaimana.. perlu dilihat kepada mekanisme.. pusat tahanan PATI tak cukup, proses untuk hantar rakyat ke negara asal bukan senang.. apatah lagi jika tiada dokumen.. seperti anak-anak mereka yang lahir semasa mereka berada di negara ini... ianya melibatkan dua negara. dan bukan mudah nak diuruskan. Ini juga memerlukan kos yang banyak..

Jumlah subsidi negara meningkat kepada RM24.5 bilion tahun lalu, merangkumi 15.3 peratus daripada jumlah perbelanjaan kerajaan berbanding RM10.1 bilion pada 2006... jika dengan subsidi lagi yang akan dibagi.. angka 74 bilion pasti tercapai...

Bayangkan dengan hutang negara sekarang dan perbelanjaan yang akan dilakukan oleh Pakatan Muflis... negara tidak perlu 2019 untuk muflis.. sudah memadai jika Pakatan Muflis perintah Malaysia 100 hari.. lingkup negara ini..

Selasa, Disember 21, 2010

Poster DAP tawan Melayu.. SEBARKAN!!!

3 Komen!!!
KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN LEBIH BESAR

Tawan Melayu : Lim Guan Eng gunakan strategi Lee Kuan Yew

3 Komen!!!

KUALA LUMPUR 20 Dis. - Masyarakat Islam di Malaysia perlu menolak DAP walaupun parti itu menggunakan pendekatan Islamik kerana jelas ia serupa dengan strategi PAP ketika parti utama Singapura itu mahu mendapatkan kuasa.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin berkata, umat Islam harus sedar dengan 'silap mata' DAP itu kerana matlamatnya hanya mahukan sokongan penduduk Islam bagi membolehkan parti tersebut berkuasa.

Beliau meminta penduduk Islam melihat apa yang berlaku di Singapura, bagaimana umat Islam di negara tersebut dipinggirkan selepas menjadi alat kepada bekas Perdana Menterinya, Lee Kuan Yew dan parti PAP untuk memperoleh kuasa.

"Semasa merancang strategi untuk berkuasa, Kuan Yew dan PAP menjadi terlalu Melayu. Masuk masjid turun masjid menjadi lumrah. Setelah berkuasa, umat Islam, kaum Melayu tiada dalam kamus Kuan Yew mahupun PAP.

"Melayu yang menjadi alat mereka mendapat kuasa akhirnya diterajang dan dengan politik yang licik akhirnya Singapura hilang daripada rumpun Melayu,'' katanya dalam blognya, http://zul4kulim.blogspot.com hari ini.

Beliau mengulas pojok Awang Selamat dalam Mingguan Malaysia semalam, yang antara lain menyentuh mengenai nasib masyarakat Melayu Islam di Singapura yang semakin terpinggir selepas Kuan Yew dan PAP berkuasa.
Cubalah kita renungkan kembali kepada dekad 1960an. Apakah beza pendekatan yang digunakan oleh PAP dahulu dan DAP sekarang, jawapannya - sama sahaja. Pada waktu itu, Kuan Yew dalam usaha mendapatkan sokongan Melayu melakukan apa sahaja yang menjadi harapan orang Melayu. Beliau banyak berinteraksi dan mendampingi orang Melayu. Malah aktif melawat masjid dan surau sambil memberi ucapan yang manis-manis bagi melegakan orang Melayu. Apabila Kuan Yew dan PAP semakin kukuh berkuasa, akhirnya Melayu tidak lagi diberi perhatian yang sama dan mula diabaikan. Di Singapura, azan dari masjid dan surau pun perlu diperlahankan walaupun dulu Kuan Yew tidak kisah dengan suara azan yang kuat berkumandang. Orang Melayu juga tidak berpeluang menyandang jawatan utama dalam agensi dan jabatan penting kerajaan termasuk pasukan keselamatan. Untuk menjadi juruterbang pesawat pejuang apatah lagi. Kuasa undi Melayu dilemahkan dengan pelbagai cara termasuk penempatan semula. Janji-janji untuk membantu Melayu tidak bertahan lama. Pernah termaktub dalam perlembagaan asal pembiayaan penuh kepada pelajar Melayu dari sekolah rendah hingga universiti. Bagaimanapun ia dihentikan pada tahun 1994. Biasiswa presiden juga pernah diwujudkan puluhan tahun lalu tetapi hanya dua pelajar Melayu yang dapat. Cari pula jawapan berapa orang menteri Kabinet Melayu di republik itu ketika ini - tidak seperti peringkat awal. Dokumen sejarah turut ditulis semula mengikut aspirasi PAP agar Melayu tidak kelihatan dominan peranannya.


Yang nyata, di sebalik segala pengorbanan dan sokongan Melayu, kaum itu akhirnya dikhianati dan diragui. Dalam laporan National Geographic, Kuan Yew mengkritik orang Melayu dengan mendakwa kaum itu tidak prihatin untuk membantu kaum lain jika negara ditimpa kebuluran. Maknanya, Melayu tidak boleh diharapkan dan tidak boleh dipercayai sedangkan Melayu merupakan bangsa yang paling pemurah dan bertolak ansur. Banyak lagi penghinaan Kuan Yew kepada Melayu. Mesejnya, itulah juga risiko yang menanti Melayu apabila DAP berkuasa penuh nanti. Sekarang ini pun gerakan untuk melemahkan Melayu semakin menjadi-jadi. Tetapi malangnya ada pemimpin pembangkang Melayu seperti Anwar Ibrahim yang menjadi pengkhianat bangsa. Mursyidul Am Pas, Nik Aziz pula tidak sedar diri dan asyik mengikut rentak DAP. Malu rasanya ada pemimpin Islam dan Melayu yang seperti itu.
Menurut Awang, keadaan itu berlaku selepas orang Melayu menjadi alat kepada Kuan Yew dan PAP mendapatkan kuasa pada awal pemerintahan mereka.

Kini menurut Awang, DAP menggunakan strategi yang sama seperti PAP bagi menarik seramai mungkin Melayu menjadi ahli dan penyokongnya.

Mengulas lanjut mengenai Singapura, Zulkifli berkata, sejarah Sang Nila Utama kemudian dipadamkan dengan kisah Stamford Raffles manakala nama Singa Pura (Bandar Singa) dari sejarah penemuan singa oleh Sang Nila Utama bertukar menjadi Singapore.

Ekoran apa yang berlaku di Singapura, beliau berkata, tidak hairan Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng sanggup turun naik masjid serta surau semata-mata mahu memikat hati orang Melayu.

"Siap isytihar diri sebagai Khalifah Guan Eng lagi. Maka bertakbirlah Melayu terpukau dengan silap mata DAP. Sampai nama tuhan pun dijual tidak apa sebab Kit Siang dan anak lelakinya itu saudara kita sekarang, kata pak janggut,'' tulisnya lagi.

Sehubungan itu beliau berharap umat Islam dan umat Melayu di negara ini merenung kembali sejarah yang berlaku di Singapura.

"Sejarah itu cermin suatu bangsa. Kalau bangsa itu memilih untuk membutakan mata kepada sejarahnya, maka itulah permulaan untuk berakhirnya bangsa itu. Janganlah ulangi kesilapan dahulu,'' katanya lagi.

Utusan Malaysia

Sabtu, Disember 18, 2010

Suasana di perkarangan Rumah Allahyarham Datuk Sulaiman Taha

1 Komen!!!
Allahyarham Sulaiman meninggal dunia di Hospital Pakar Ampang Puteri, Kuala Lumpur awal pagi semalam selepas berada dalam keadaan kritikal selama 24 hari akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis.

Allahyarham yang berusia 59 tahun menghembuskan nafas terakhirnya pukul 1.10 pagi.

Isterinya, Datin Noraini Yaakop dan kesemua tujuh anaknya berada di sisi semasa Allahyarham menghembuskan nafas terakhirnya.

Allahyarham Sulaiman yang juga Ketua UMNO Bahagian Labis dimasukkan ke Hospital Segamat selama dua hari sebelum dipindahkan ke Hospital Pakar Ampang Puteri pada 24 November lalu.

Keadaan beliau dilaporkan kritikal pukul 12.45 tengah malam tadi sebelum disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Van yang membawa jenazah Allahyarham dari ibu negara tiba rumahnya di Labis Park, di sini pukul 8 pagi.

Sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Merah, di sini pukul 12 tengah hari ini, jenazah Allahyarham disembahyangkan sebanyak dua kali iaitu di rumahnya dan di Masjid Labis.

Semoga roh Allahyarham berada dalam lindungan dan rahmat Allah SWT.

Berikut adalah suasana di perkarangan rumah Allahyarham Datuk Sulaiman Taha














Jumaat, Disember 17, 2010

Alfatihah, Salam Takziah untuk keluarga ADUN Tenang

0 Komen!!!
Salam TakZiah kepada Keluarga Allahyarham Datuk Sulaiman Taha, ADUN Tenang yang telah kembali ke Rahmutlulah jam 1.15 Pg tadi di Hospital Ampang Puteri.

Moga Rohnya dicucuri Rahmat di malam Jumaat yang penuh barakah.. Alfatihah

Khamis, Disember 16, 2010

Awas!!! Beruk terlepas di Dewan Rakyat- drama murahan Pakatan bertaraf sampah

4 Komen!!!
Syabas Speaker... memang hebat!!!

Jika Speaker berlembut dan tak bertindak tegas, Pakatan ni pasti pijak kepala dan mempermainkan Speaker..

Ianya adalah isyarat yang jelas.. tidak kira siapapun mesti bertanggungjawab dengan apa yang dibuat.. Semua pihak mesti menghormati Dewan Rakyat yang menjadi simbol dan lambang demokrasi negara.

Apabila ada pihak sengaja merosakkan reputasi Dewan Rakyat dan apatah lagi sabotaj Dewan Rakyat dengan niat hendak membrukkan nama negara demi kepentingan politik mereka.. perkara ini tidak boleh diterima..

Kepada pemimpin Pakatan.. tolong jangan perbodohkan rakyat... rakyat dah muak dengan drama murahan ala sampah Aljuburi...

Ianya bukan kerana hendak membuat rekod walaupun merupakan Sejarah Dewan Rakyat mengenakan hukuman gantung enam bulan membabitkan tiga Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dalam sehari selepas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengalami nasib yang sama hari ini.

Ketiga-tiga wakil rakyat itu ialah Ahli Parlimen R. Sivarasa (PKR-Subang), Azmin Ali (gambar) (PKR-Gombak) dan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) berhubung kesalahan menghina Dewan Rakyat dengan mendedahkan prosiding Jawatankuasa Hak dan Kebebasan yang mendengar kes Anwar-APCO.

Cuba lihat mereka mempermainkan Dewan Rakyat yang mulia.. dah jadi macam zoo.. mereka ni umpama beruk-beruk yang terlepas dari kandang!!!

Tindakan Anwar dan kuncu-kuncunya memang dah diduga.. sekarang apa yang dibuat hanya nak simpati Pilihanraya.. tidak ada yang barunya dalam modus operandi Pakatan..

Selepas ini mereka akan menyalahkan BN.. ini pun macam biasa.. mereka akan menyalahkan orang lain.. tetapi sendiri punya salah mereka tak cerita pada orang ramai.

Sudahlah Anwar... tak payahlah berlakon lagi... satu dunia dah tahu Anwar ni kaki jubur!!!

Rabu, Disember 15, 2010

Monyet pakatan diarah keluar

2 Komen!!!
Tabik kepada Pandikar.. ini baru nama Pandikar!! Berani.. tegas..

Ramai AP Pakatan tak faham bahasa.. biasanya bila tak faham biasa dia ni bukan manusia.. dengan tepat monyet!!!

Tempat monyet ni bukan kat dalam Dewan Rakyat.. tempatnya di Zoo..

Ianya berkaitan tindakan Speaker Dewan Rakyat yang mengarah Monyet2 Pakatan keluar Dewan Rakyat sehingga esok kerana didakwa mengenkari arahan Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia [sini].

Sivarasa, yang bangkit pada akhir sesi soalan mempersoalkan tindakan speaker yang menolak usul yang mengenai WikiLeaks.

Menurut Pandikar, kebimbangan yang ditimbulkan oleh Sivarasa adalah tidak berasas dan mengarahkannya untuk duduk. Namun apabila ahli parlimen itu terus berhujah dan enggan duduk, Pandikar mengarahkan beliau digantung sehingga esok.

Anwar (PKR-Permatang Pauh), kemudian bangkit dan mempertahankan Sivarasa bersama Azmin Ali (PKR-Gombak). Ini menimbulkan pertikaman lidah yang hangat antara speaker dan juga ahli parlimen Pakatan Rakyat yang juga mula campur tangan.

Pandikar kemudian mengarahkan Azmin pula supaya keluar dewan sehingga jam 2.30 petang ini.

Syabas Tok!!!

Selasa, Disember 14, 2010

Muzium 13 Mei akan dibina?

0 Komen!!!
Apa pendapat anda tentang cadangan ni..

Rasanya ada baiknya juga.. Ianya boleh menjadi pengajaran kepada rakyat Malaysia mengenai betapa buruknya akibat jika ada pihak yang melampau sehingga membelakangkan Perlembagaan.

Idea ini cadangan Ibrahim Ali.. Siapa?.. Ibrahim ali la aka Presiden Perkasa. Beliau berkata ianya perlu menjadi pengajaran.

"People have to know who really started May 13, who burned the Malaysian flag on May 10, who held huge processions in KL (that lead to the riots). This, we must tell the younger generations,"

Tambah Ibrahim, muzium ini patut dilihat dari aspek positif seperti muzium Holocaust di Jerman.. Bukan itu sahaja.. Sedangkan Hitler yang jahat pun boleh dijadikan bahan Muzium.

Hakikat 13 Mei merupakan sejarah yang dilupakan.. Ramai sengaja mahu melupakannya..

Kenapa agaknya.. Sedangkan punca berlakunya 13 Mei tidak jauh daripada sekarang yang cuba menggangu gugat Perlembagaan..

Lihat sahajalah pihak tertentu yang sengaja memainkan sentimen perkauman seperti menghapuskan hak Melayu dan sebagainya..

Sampai masanya kerajaan untuk mempertimbangkan cadangan ini kerana ada pihak pembangkang yang semakin melampau membelakangkan Perlembagaan negara.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Elaun Kakitangan Awam P.Pinang : hanya gula-gula atas dosa DAPigs

0 Komen!!!
sekadar hiasan


Kerajaan Pulau Pinang nampaknya sangat terdesak untuk mendapatkan sokongan orang Melayu... dengan kata lain elaun pilihanraya..

Ianya berikutan tindakan kerajaan DAPigs Pulau Pinang memberi Elaun Khas pembayaran khas RM100 sempena Maal Hijrah bermula minggu ini [sini]... la ingatkan nak bagi elaun setiap bulan.. rupanya untuk sebulan je.. Pada bajet 2011, kerajaan BN menambah elaun bulanan guru KAFA daripada RM500 kepada RM800 iaitu penambahan RM 300.

Selain itu, Kerajaan Dapigs memberi elaun tambahan kepada 7,812 anggota perkhidmtan awam Pulau Pinang akan mendapat bayaran bantuan khas sekolah sebanyak RM800... iaitu tambahan sebanyak RM 300.00.

Sebagaimana maklum isu kerajaan negeri yang sebelum ini banyak membuat kontroversi penindasan terhadap bangsa Melayu seperti perobohan gerai-gerai Melayu, Isu bazar ramadan di Komtar yang melarang peniaga berniaga di kawasan tersebut, tanah yang mahu dirampas kerajaan DAPigs di Kg Genting [sini]...

Ini termasuk kerajaan DAPigs Pulau Pinang yang telah memberhentikan projek perumahan mampu milik kepada golongan miskin dan ditukarkan kepada projek perumahan mewah di kawasan Goergetown dan balik Pulau. Hakikatnya Melayu telah dihalau secara halus oleh kerajaan DAPigs [sini].

Selain itu pula kerajaan Pulau Pinag juga telah menaikkan tarif Air sehingga membebankan rakyat Pulau Pinang.. ini semua adalah dosa kerajaan DAPigs terhadap Melayu Pulau Pinang..

Elaun ini hanyalah gula-gula Guan Eng demi dosa yang telah dilakukan kepada orang Melayu Pulau Pinang.. sebenarnya nilai 300 ini terlalu kecil untuk Kerajaan DAPigs mengula-gulakan Melayu.

Panas!!! Kenapa RPK menentang Pakatan

1 Komen!!!
Panjang lebar RPK cerita tentang Pakatan khasnya PKR. Beliau mencerita betapa bobroknya pentadbiran PKR.

RPK mengakui Pakatan adalah sebuah parti yang tidak boleh menerima teguran.. Atas alasan itulah beliau telah meninggalkan Suara Keadilan.. Kerana ada satu tahap mereka tidak boleh bertemu mata antara mereka.

RPK kata pakatan tidak mengamalkan kebebasan bersuara.. Apa yang dikehendaki adalah untuk membuat cerita baik tentang mereka.. Itulah jenis pemimpin pembangkang.. Mereka seronok dipuji..

Kata RPK " The opposition can't even take a small slap on the face. I kick Umno and Barisan Nasional in their balls but I give the opposition a small slap. And when I do they scream that I have been bought over by Umno or Najib.

Sheesh, macam ni nak memerentah negara kah? Come on! Grow up! Learn how to take what you give others. You know how to whack but you can't stand getting whacked back...

Tolong lah! Kalau takut kena pukul jangan cari gadoh. Kalau berani gadoh mestilah terima yang kadang-kadang kena pukul balek. Itu baru kita panggil anak jantan."

Sumber : Malaysia Today (http://malaysia-today.net/mtcolumns/no-holds-barred/36650-why-i-am-a-loose-cannon?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter)
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Panas!!! Anwar akan saman wikileaks

0 Komen!!!
 Balaci-balaci Upahan ANwar Aljuburi

Ramai yang mendesak agar Anwar buat pengakuan tentang isu Liwat ini.. sebenarnya kalau Anwar buat pengakuan memang beliau meliwat.. isu ini takkan timbul lagi dah..

Tak ke naya kepada Anwar.. kali ini rakan karib Amerika dan Israel pula sahkan Anwar Meliwat.. siapa lagi kalau bukan adik beradik DAP iaitu negara singa yang diperintah PAP.. selama ini bukankah DAP dan Pakatan sangat menyanjung Singapura.. Lee Kuan Yew..

Lagi mengecewakan maklumat pengesahan meliwat ini bocor melalui laman Web yang paling bebas sebebas-bebasnya iaitu Wikileaks.. kira-kira macam adik beadik suaram atau suahakam yang memperjuangkan kebebasn bersuara..

Tapi apabila wikileaks mengeluarkan berita tentang Anwar .. ramai pulak askar upahan Anwar yang melenting.. suara-suara yang berjuang untuk kebebasan bersuara menjadi senyap, tidak kedengaran langsung.. bahkan dia dan membisu seribu bahasa..

Kenapa perlu bising-bising sangat wahai balaci upahan Anwar... macam kata Ibrahim Ali... saman je lah [sini]..

“Hal Anwar ini kita dah bincang lama sejak Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga beliau dipecat Timbalan Perdana Menteri. WikiLeaks dah dedahkan. Ini cerita terbaru, kalau ini fitnah, saman sajalah, kerja Anwar saman orang...yang terbaik (bagi saya) samanlah,” kata Ibrahim Ali.

Katanya.. PKR amalkan kebebasan bersuara.. boleh berdemo 24 jam sehari.. 7 hari seminggu... ooo terlupa.. kebebasan bersuara untuk PKR @ Parti Kelentong Rakyat sahaja... kalau orang lain bersuara tak boleh.. hangpa nak senasib macam ahli PKR yang lawan masa pemilihan PKR.. habis hang pa kena pecat nanti...

Inilah kebebasan bersuara ala Anwar.. penipu @ pembohong @ pembeliat dan yangs ewaktu dengannya...

Isnin, Disember 13, 2010

Sedap woo!!! : jawapan kepada Peguam Anwar

2 Komen!!!

Mana boleh tahan.. itu punggung bulat...getah.. baik punyer!!!

Inilah jawapannya.. mudahkan..

Bila seseorang dah ketagih.. susah nak tinggalkan sesuatu perbuatan walaupun perkara terkutuk..

Ianya jawapan kepada Peguam Anwar [sini] yang berkata "Siapakah yang berfikiran waras, akan dengan sengaja memasuki perangkap jika dia sudah tahu mengenainya?"

"Ini sama sekali tidak logik dan benar-benar tak masuk akal," kata Sankara Nair.. sambil menafikan laporan Wikileaks yang tuduhan liwat terhadapnya adalah satu perangkap oleh musuh politiknya.

Bila ketagih ni.. susah nak cakap.. apatah lagi kalau ada peluang... mana tahan wooo!!! sedap!!!

Hakikatnya tuduhan Anwar ini bukanlah satu perangkap politik.. tapi memang dah jenis mamat ni suka jalan belakang...tak payah dah nak buat perangkap!!!..

Sekarang ni Anwar mengerah belaci-balacinya menafikan dakwaan wikileaks.. daripada timbalan Presidennya sampai ke prebetnya.. semuanya cuba menafikan..

Sekarang balaci-balaci upahan Anwar tuduh Singapura buat konspirasi... entah apa kena-mengena pulak nak buat konspirasi terhadap Anwar.. bukannya Anwar nak jadi PM Singapura...

Cuma yang pastinya bila Anwar jadi PM Malaysia nanti beliau akan jadi lembu yang ditarik Singapura.. kerana beliau ada masalah peribadi.. macam Bill Clinton dengan Monica..

Tapi bezanya Anwar dengan Clinton.. kita faham memang naluri lelaki sukakan perempuan.. tapi nafsu Anwar ni songsang.. dia lebih suka lelaki daripada perempuan.. jadi pantang nampak lelaki yang jambu sikit.

Kalau dahulu.. ANwar boleh tuduh kerajaan buat konspirasi.. tapi kalau dah satu dunia tahu perangai Anwar yang suka main jubur.. takkanlah satu dunia salah dan Anwar sorang yang betul.. Anwar mungkin boleh tipu sorang atau dua.. tapi takkanlah ANwar boleh tipu semua orang..

Mungkin kali ini ANwar pening sikit sebab tak boleh buat skrip sama iaitu menuduh media BN yang sengaja mainkan isu ini.. tapi kali ini bukanlah media BN yang mainkan.. takkan nak tuduh BN bayar media luar negara ini...

Cukuplah Anwar.. taubatlah.. pergilah ke Mekah.. buat haji.. cukuplah pusing satu dunia.. bila nak ke Mekah pulak.. takkan cakap tak de masa.. habis ceramah banyak pulak masanya...

Kenapa Perisik Singapura ada maklumat Anwar meliwat

7 Komen!!!
Kita mengetahui Singapura sangat dekat dengan Malaysia.. peranan Singapura di Asia Tenggara tidak jauh beza peranan Israel di Timur Tengah.

Begitu juga dengan kegiatan perisikan Singapura dan Perisikan Israel yang sentiasa maklumat strategik untuk tujuan tertentu... maklumat ini merupakan senjata merbahaya untuk masa depan negara..

Lihat sahajalah kes Liwat Anwar Ibrahim, rupanya perisik Singapura telah mempunyai maklumat pemimpin Malaysia yang meliwat lebih awal lagi.. tdakkah maklumat ini strategik..

Mengulas mengenai perkara tersebut, Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yakin Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew turut tahu tentang kegiatan Datuk Seri Anwar Ibrahim [sini].

“Ya memang... saya pun fikir dia (Lee) tahu tapi parti politik saja buat tidak tahu,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan bertajuk “Globalizing Malaysians in 2020” di Universiti Tenaga Nasional.

Kenapa Lee Kuan Yew perlu mengetahui maklumat strategik ini.. tidak lain dan tidak bukan ianya akan menjadi bahan ugutan kepada Anwar agar menjadi budak suruhan Singapura khasnya dan Amerika amnya.

Jika perisik Singapura tahu pastinya perisik Amerika dan seluruh dunia juga mengetahui sifat buruk Anwar..

Cuba bayangkan pemimpin no.1 negara umpama lembu yang diikat lehernya demi mencapai cita-cita barat.. Barat sudah mengetahui kes Anwar ini dan sikap dia yang suka meliwat.. dengan kata lain Barat sedang menggunakan Anwar untuk mencapai cita-cita mereka untuk memusnahkan Islam di negara ini..

Lihat sahalah bagaimana Anwar digunakan untuk merosakkan negara kita.. mereka menyerang ekonomi, sosial, keselmatan dan agama Malaysia melalui Anwar..

Sampai masanya untuk rakyat Malaysia menolak pemimpin yang boleh menjahanamkan masa depan negara.. bayangkan apa yang akan berlaku jika pemimpin kita dikawal oleh Singapura....

Wikileaks : Doa orang yang dizalimi dimakbulkan

5 Komen!!!
Tidak kira kebetulan atau memang doa Saiful Bukhari Azlan termakbul... itu kuasa Allah Taala sahaja yang Maha mengetahui.

Kita maklum bahawa sebelum ini, Saiful telah pergei ke Mekah pada musim haji baru-baru ini..

Beliau baru pulang daripada menunaikan ibadah haji beberapa hari lalu. Dibawah adalah sebahagian coretan Saiful Bukhari Azlan ketika beliau di sana [sini].
Menulis dalam blognya, Saiful menggunakan kesempatan dan peluang di Tanah Suci dengan secukup-cukupnya untuk beribadah dan berdoa kepada Allah SWT.

Antara tempat-tempat mustajab beliau berpeluang untuk berdoa; Wukuf di Arafah, Mina, Makam Rasulullah, Raudah, Multazam, Rukun Yamani, Gua Hira' Jabal Nur dan banyak lagi.

Tulis Saiful, antara doa yang dipohon; agar terus diberi kekuatan untuk Istiqamah dalam menegakkan kebenaran, diampuni dosa-dosa, kesejahteraan dan keselamatan keluarga, agama, umat, bangsa dan tanah air tercinta.

Beliau juga, mohon rakyat dibukakan Hijjab agar diperlihatkan yang HAQ dan dilenyapkan segala yang batil!

“Sudah dua tahun setengah saya menanti agar Kebenaran dan Keadilan dapat ditegakkan. Walaupun ia belum lagi selesai, namun saya redha dan bersyukur dengan segala bantuan yang Allah berikan.

Banyak hikmah di sebalik kelewatan, penangguhan demi penangguhan. Mungkin ramai yang telah dapat lihat hikmah di sebaliknya. Itulah kebesaran Allah. Dia Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui.

Saya tidak mempunyai apa-apa kekuatan, kuasa, pengaruh, wang untuk berjuang, hanya Allah SWT tempat saya mohon dan mengadu. Walaubagaimanapun, saya akan terus berdoa, istiqamah dan bersabar, tidak sesekali saya akan menyerah kalah! Kebenaran pasti akan bangkit jua akhirnya.
Justru itu meneliti laporan Wikileaks yang disiarkan oleh The Sydney Morning Herald dan The Sun-Herald , pasti ada yang terfikir adakah doa-doa Saiful sudah termakbul..

Ini doa orang yang dizalimi.. Allah Taala menjanjikan untuk memakbulkan doa orang-orang yang dizalimi.

Patut pun Ahli Parlimen Gay Australia sukakan Anwar

1 Komen!!!
Dahulu mungkin ramai yang tertanya-tanya kenapa Ahli Parlimen Australia masuk campur dalam urusan negara kita.

Tidak lain dan tidak bukan ialah campur tangan Australia dalam kes liwat Anwar Ibrahim. AP Australia ini dilihat bersungguh-sungguh mahu mempertahankan Anwar.

Nampaknya persoalan ini telah terjawab apabila Wikileaks semalam mendedahkan Perisikan Australia dah tahu Anwar ini memang kaki Jubur.

Rupanya Australia dah tahu awal tentang kegiatan kutuk Anwar ini.. Jika Perisikan Australia tahu.. Takkan lah AP Australia tak tahu..

Sebagaimana yang diketahui.. Kebanyakan Ahli Parlimen Australia yang menyokong Anwar juga menyokong Gay dibenarkan di negara kangaroo tu..

Sekarang kaitan ini dah diketahui.. Anwar dan Ahli Parlimen Australia ini sejenis.. Depa belakang sama sahaja.. Sama rata, sama rasa..




Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Lim Guan takut hilang kuasa

0 Komen!!!
Teringat masa pemilihan Selangor yang lalu.. datang si anak buah Lee Kuan Yew. Lim Kit Siang yang berkhutbah supaya DAP jangan berpecah.. nanti Selangor akan kalah...

Hari ini.. yang bercakap mengenai perpecahan DAP.. anak Kit Siang.. si Guan Eng DAPigs..juga memberi amaran Pulau Pinang akan kalah jika DAP berpecah [sini]..

Takut benar si anak beranak ni kehilangan kuasa!!!

Sebenarnya apa yang ditakuti ialah segala rahsia kejahatan DAPigs dan Pakatan di negeri yang diperintahnya akan terdedah.. khasnya isu tanah dan penyeleweangan dalam pentadbiran kerajaan..

Nampak dengan jelas. anak beranak Lim ini umpama malaikat.. yang konon sentiasa mengawal keadaan.. sedangkan mereka tidak pernah menceritakan apakah sebenarnya yang berlaku dalam DAPigs.

Pastinya perpecahan ini disebabkan rasa tidak puas hati ahli dan pemimpin mereka.. selain usaha anak beranak lim sedang menyusun orang-orang yang boleh dijadikan mereka sebagai kuda tungangan bagi memastikan anak-beranak Lim terus kekal berkuasa.. bagaimana?.. tidak lain dan tidak bukan ialah dengan penyingkiran tokoh-tokoh politik yang boleh memusnahkan perancangan anak-beranak Lim untuk berkuasa.

Segala laku yang dibuat keluarga Lim dan kroni mereka diminta disembunyikan.. jika tidak mereka akan dihapuskan.. inilag sebenarnya demokrasi ala komunis yang diamalkan anak-beranak Lim..

Sekali lagi!!! undurlah Nik Aziz

2 Komen!!!
Pagi tadi dah ada cerita tentang Pok Nik yang yang semakin sering sakit.. tapi tak nak letak jawatan [sini]..

Sedangkan Sultan yang sakit... kerajaan PAS berjaya 'jatuhkan' Sultan yang gering dan digantikan Sultan yanglain.. tapi macam mana dengan PAS Kelantan..

Teringat cerita Firaun yang mahu berkuasa selagi ada hayat.. inilah juga cerita yang sentiasa dimainkan oleh puak-puak PAS ketika zaman Tun Mahathir jadi PM..

Peliknya, puak-puak PAS bila pemimpin mereka mengamalkan perkara yang sama.. nak memegang jawatan hingga akhir hayat, tak pulak mereka tuduh sebagai Firaun... bahkan mereka minta Firaun ini dikekalkan..

Ironinya PAS hanyalah parti hipokrit yang bertopengkan agama demi nafsu amarah mereka.. lihat sahajalah Nik Aziz.. sedangkan Allah dah bagi isyarat supaya letak jawatan.. tapi tak mahu.. mahu menjadi firaun hingga ke akhir hayat...

Sebelum ni Nik Aziz dilaporkan masuk hospital.. kini sekali lagi beliau masuk hospital kerana masalah buah pinggang [klik sini]..

Seorang pemimpin jika dah memerintah lama tetapi masih tak berjaya nak cari pelapis.. mereka ini adalah pemimpin yang gagal.. lihatlah PAS Kelantan sekarang, jikalau isu pelapis ini dah selesai pastinya isu Nik Aziz menjadi Firaun sampai ke akhir hayat mungkin tak kan berlaku.. tapi disebabkan Nik Aziz pemimpin yang tamak dan gilakan jawatan.. beliau lebih rela mati dalam jawatan dari membina generasi pelapis..

Sekali lagi.. berundurlah Nik Aziz.. bertaubatlah.. dah cukup kamu sesatkan orang Islam dengan fatwa yang berasaskan nafsu kamu itu..

Ahad, Disember 12, 2010

Panas!!! Perisik Singapura dan Asutralia mengesahkan Anwar memang meliwat

3 Komen!!!
Wa.. Gampang..

Ini semua tipu ni.. Mana ada anwar meliwat.. Kalau menjubur ada kot..

Betul aku tak percaya.. Habis macam ne pula perisik Singapura dan Australia kata Anwar meliwat..

Menurut akhbar Australia, The Sun-Herald, kabel tersebut mendedahkan bahawa pegawai perisikan Singapura dan menteri kanan Lee Kuan Yew telah memberitahu pejabat Agensi Perisikan Australia bagi Penilaian Nasional (ONA), bahawa "ketua pembangkang Anwar 'memang melakukan dakwaan perilaku yang sedang dihadapinya'. "

Dokumen tersebut menyatakan bahawa mereka memberitahu ONA bahawa mereka membuat penilaian ini berdasarkan ''technical intelligence", yang menurut The Sun-Herald berkemungkinan berkaitan dengan komunikasi yang dipintas.

ONA juga mencatatkan sebagai berkata bahawa musuh-musuh politik Anwar merekayasa keadaan dari mana dakwaan liwat muncul.

"'ONA menilai, dan rakan sejawatan mereka di Singapura setuju, bahawa 'itu adalah rekayasa dan beliau mungkin menyedarinya, tetapi masuk juga ke dalamnya'," lapor The Sun-Herald yang memetik kabel tersebut.

Anwar, 63, sedang dibicarakan atas tuduhan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara pada 26 Jun 2008.

Anwar telah menafikan tuduhan itu dan menyifatkannya sebagai usaha kedua kerajaan BN untuk menjejaskan karier politiknya. Beliau telah dipenjarakan pada 1999 atas tuduhan yang sama.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Cukuplah Nik Aziz... letaklah jawatan

4 Komen!!!
Agaknya dah tiada pemimpin pelapis agaknya kat Kelantan ni.. manakan tidak.. kalau dah badan tidak terlalu sihat, asyik sakit... rasanya patut dah letak jawatan...

Atau Nik Aziz nak pegang jawatan MB sampai akhir hayat macam Firaun....

Atau Nik Aziz memang tak percaya dengan kepimpinan PAS Negeri Kelantan...

Ataupun Nik Aziz tengah tunggu 'timing' sesuai nak lantik anaknya jadi MB..

Apa-apapun semuanya terpulang pada Nik Aziz..

Cukuplah Nik Aziz.. Allah dah bagi isyarat tu... kalau nak jadi macam Firaun boleh lah perintah sampai akhir hayat...

Sabtu, Disember 11, 2010

Kedegilan PAS menyusahkan Pakatan

0 Komen!!!
Ramai yang dah mengetahui bahawa Pakatan sebenarnya memang tidak boleh bersama dari segi dasar dan perjuangan mereka.

Cuma apa yang dilakukan mereka hanyalah berlakon semata-mata dihadapan penyokong mereka seperti menunjukkan mereka bersatu.

Tetapi sebenarnya Penubuhan Pakatan tidak lebih seperti melanggan pelacur.. Kepuasan nak tapi komitmen tak nak.. Habis madu sepah dibuang.

Begitulah yang berlaku dalam Pakatan.. Masing-masing kurang beri komitmen.

Hadi as Pas President had last week rubbished talk that PR's inability to agree on a common logo was a sign of the coalition's weakness, saying that "logos were not important." 

"Pakatan Rakyat (PR) can form a federal government without having to be (registered) as a formal coalition. We have achieved successes in the past using our current formula," Hadi told The Malaysian Insider in an interview last week. 

Perkara ini bukanlah mengejut kerana memang terbukti melalui sejarah. Pas tidak pernah setia dalam membentuk Pakatan.

Jadi, kedegilan Pas untuk bersama-sama dengan makna Pakatan sebenar memang jelas kelihatan.. Mereka tidak pernah bersama sebab itu mereka tidak berani mempunyai dasar yang sama..

Pas juga tidak mahu Pakatan dengan makna sebenar dan diakui oleh Presiden Pas yang menegaskan mereka tidak perlu berdaftar dan apatah lagi mempunyai logo yang sama.

Lebih teruk daripada itu sebenarnya mereka masih tidak percaya antara satu sama lain..

Dr Zulkifli Ahmad "Some of our leaders still remain unconvinced as to a formal coalition. You can't get a 100 percent conviction before going on with something"

Lebih memburukkan keadaa dengan Ketuanan Anwar yang mahu ditunjukkan dalam Pakatan.

Several PR leaders were upset with Datuk Seri Anwar Ibrahim's recent remarks in saying that DAP advisor Lim Kit Siang was promised the deputy prime minister's post should the opposition take over Putrajaya. 

"The problem is Anwar released this bit of information on his own. In no explicit terms were we made aware that this had been agreed upon," said a PR source. 

Anwar yang sering menipu dan membelakangkan rakan Pakatan menyebabkan Pakatan sebenarnya adalah penipuan terbesar kepada rakyat.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Khamis, Disember 09, 2010

Biar lingkup PKR!!!

3 Komen!!!
AKu suka kalau PKR tak percaya dengan kajian ni... Biar pi lingkup PKR ni.. asyik nak berlagak je.. Ketua Umum, Presiden, Timbalan termasuklah Setiausaha AGung.. sama sahaja berlagak...

Mana ada PKR nak percaya semua kajian ni.. dia percaya kalau Yahudi buat kajian je...


Bancian yang dijalankan oleh Universiti Malaya.

Menurut bancian yang dijalankan di Kuala Lumpur dan Selangor itu, 52 peratus daripada 1124 responden berkata konflik dalaman telah menghakis keyakinan terhadap kepimpinan Anwar manakala 49 peratus pula berpendapat mereka kecewa dengan PKR.



Responden berkenaan disoal oleh Pusat Demokrasi dan Pengajian Pilihan Raya UM (Umcedel) dan dijalankan pada November. Mereka termasuk pengundi di kerusi yang dikuasai oleh PKR, termasuk di Ampang, Bandar Tun Razak dan Lembah Pantai.


Daripada jumlah itu, 37.8 peratus menerima maklumat mengenai pemilihan PKR daripada akhbar arus perdana dan media elektronik.

Hanya 11.6 peratus bergantung kepada Internet atau portal berita.

Meskipun 41 peratus berpendapat Anwar tidak lagi relevan dalam politik di Malaysia tetapi 43 peratus terus bergantung harapan kepadanya. 16 peratus lagi tidak pasti.

Sumber : Malaysiakini

Sultan Johor bidas Pakatan

0 Komen!!!

Daulat Tuanku!!!
Daulat Tuanku!!!
Daulat Tuanku!!!

Ini yang mungkin membezakan DYMM Sultan Johor dengan beberapa Sultan yang lain.. baginda seorang yang sangat berterus dan berani membuat teguran dan sangat jelas tentang pendirian baginda... cara orang Johor...

Tuanku Sultan Johor semalam membidas pihak yang masih mempertikaikan ketuanan Melayu khasnya yang sengaja memutarbelitkan makna ketuanan Melayu.. apatah lagi memesongkan makna ketuanan Melayu iaitu tuan dan hamba [sini]...

Titah Tuanku merasmikan Multaqa Ulama Darul Ta’zim “Perkara ketuanan Melayu saya bangkitkan kerana saya dapati pada hari ini ramai rakyat yang tidak memahami atau sudah salah tafsir maksud sebenar.

“Ketuanan Melayu atau lebih dikenali kedaulatan Melayu mencakupi kedudukan raja-raja Melayu dan rakyatnya yang kekal sehingga ke hari ini dan bukannya soal antara ‘tuan’ dan ‘hamba’,”

Sultan Ibrahim merupakan sultan ketiga di negara ini selepas Sultan Selangor, Sharafuddin Idris Shah dan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah menyelar orang Melayu yang sanggup menggadaikan konsep ketuanan dan kedaulatan Melayu atas dasar kepentingan politik sendiri.

Menurut baginda, apabila British memberi kemerdekaan kepada negara ini, mereka menyerahkan semula Tanah Melayu kepada tuannya iaitu raja-raja Melayu dan rakyatnya.

Bukan itu sahaja Tuanku Sultan Johor menjelaskan kenapa perlu dipanggil Kedaulatan Melayu secara fakta sejarahnya.

“Ini kerana, awal sebelum kedatangan British dan sebelum kedatangan mana-mana bangsa ke negara ini, telah wujud tuan kepada tanah ini iaitu raja-raja Melayu dan rakyatnya.

“Sejak dulu lagi, ketika negeri-negeri Melayu belum dijadikan sebuah Persekutuan, raja-raja Melayu dan rakyatnya menerima orang luar sebagai tetamu dan memberi mereka ruang mencari rezeki serta sama-sama membangunkan Tanah Melayu.

“Apabila sudah menjadi Persekutuan, hak-hak kaum lain terus juga dijaga dan dihormati serta dijamin oleh Perlembagaan,” titah baginda.

Ini adalah teguran pedas Tuanku Sultan Johor kepada pihak yang sengaja mempermainkan sentimen Ketuanan Melayu demi untuk meraih undi bukan Demi dengan menjual dan memperdagang bangsa Melayu.

Perlu jelas.. apa yang disebut bukanlah fakta politik yang direka semata-mata untuk UMNO dan sebagainya.. tetapi ianya adalah untuk Melayu yang sebelum adanya UMNO, PAS dan PKR..

Selasa, Disember 07, 2010

Syabas SPRM, beza Khir Toyo dan ANwar Aljuburi

2 Komen!!!
Sebelum hendak menceritakan tentang penahanan DS Khir Toyo mengenai dakwaan rasuah.. Saya hendak mengucapkan syabas kepada SPRM yang sehingga kini menunjukkan kecekapan dan integriti yang tinggi dalam memerangi rasuah.. seterusnya ia membuktikan komitmen kerajaan BN yang berterusan untuk memerangi gejala rasuah..

Sebagai rakyat yang inginkan warga negara ini bebas rasuah dan mempunyai integriti yang tinggi, usaha SPRM selama ini patut diberikan sokongan oleh segenap lapis masyarakat.

Percayalah bahawa SPRM yang ditubuhkan beberapa tahun yang lalu merupakan badan yang sangat bebas samada dari parti politik mahupun kerajaan.. apatah lagi dari perseorangan atau individu.

Jika dahulu Badan Pencegah Rasuah (BPR) ketua pengarah hanya bertanggungjawab kepada menteri berkaitan.. tapi kali ini berbeza.. SPRM kini liablitinya adalah kepada RAKYAT.. Parlimen boleh panggil SPRM tanpa melalui menteri, rakyat boleh panggil SPRM juga tanpa melalui menteri.. kerana apa.. kerana SPRM sangat bebas..

Bukan setakat itu.. SPRM juga perlu berhadapan dengan 5 panel yang bertanggungjawab terus kepada SPRM daripada yang atas sehingga yang paling bawah... 5 panel ini ialah pemantau kepada SPRM dan kecekapan operasinya.

Di bawah struktur organisasi baru SPRM, terdapat lima panel atau jawatankuasa yang dibentuk yang terdiri daripada 42 orang tokoh-tokoh yang disegani dan berintegriti tinggi mewakili RAKYAT untuk memantau dan memastikan SPRM melaksanakan tugas serta tanggungjawab secara bebas, telus dan profesional.

· Ahli-ahli panel ini terdiri daripada bekas Ketua Hakim Negara, bekas Hakim, bekas Ketua Audit Negara, tokoh-tokoh korporat dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), peguam dan ahli-ahli akademik.

· Kelima-lima panel / jawatankuasa diwujudkan mempunyai terma-terma rujukan dan bidang kuasa yang khusus seperti berikut:

1) Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) yang diwujudkan melalui Seksyen 13 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 berperanan untuk menasihati SPRM dalam menentukan dasar dan strategi SPRM yang digunakan untuk menangani rasuah di negara ini.

2) Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah (JKMR) berperanan untuk menasihati Perdana Menteri mengenai apa-apa masalah rasuah di Malaysia selain dari memeriksa laporan tahunan Suruhanjaya dan ulasan LPPR ke atas perjalanan SPRM

3) Jawatankuasa Aduan yang diwujudkan mengikut Seksyen 15 akta yang sama berperanan untuk memantau pengendalian aduan salah laku yang tidak bersifat jenayah oleh pegawai-pegawai Suruhanjaya di samping mengenal pasti apa-apa kelemahan yang mungkin menimbulkan aduan serta membuat apa-apa syor tentang tatacara kerja Suruhanjaya yang difikirkan patut.

SPRM tidak boleh memilih untuk menyiasat apa dan siapa.. kerana SPRM pelu menyiasat semua aduan... setiap aduan akan dibentangkan kepada panel Aduan untuk mengetahui perkembangannya.

Setiap siasatan yang dibuka oleh SPRM mestilah disiapkan dalam tempuh 2 minggu hingga 6 bulan sepertimana ditetapkan KPI oleh Pengurusan Tertinggi SPRM.

4) Panel Penilaian Operasi (PPO) yang diwujudkan bertujuan untuk menjamin ketelusan dan pertanggungjawaban yang jelas terhadap siasatan-siasatan yang dijalankan oleh SPRM

Seperti kes yang melibihi 12 bulan ( 1 tahun ), SPRM perlu membentangkan kepada Panel Penilaian Operasi (PPO) yang dianggotai seramai 7 orang ahli panel dengan di Pengerusikan oleh Y.Bhg. Tan Sri Datuk Dr. Hadenan bin Abdul Jalil. SPRM perlu menjelaskan kepada ahli panel, kenapa kegagalan menyiapkan siasatan tersebut dalam tempuh yang telah ditetapkan. Ini adalah salah satu mekanisme pemantauan yang dilaksanakan di SPRM.

5) Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) akan dapat menggalakkan penglibatan khusus masyarakat dalam aktiviti dan program pencegahan jenayah rasuah dengan terancang dan berfokus.

SPRM dah cuba sebaik mungkin untuk menjadikan diri mereka bebas, cekap dan profesional dalam menjalankan tugas.. cuma persepsi yang membawa masalah kepada SPRM.. kerana masih tidak mempercayai 'kebebasan'... dengan segala panel yang ada diatas, SPRM kini lebih telus dan integriti tidak boleh dipertikaikan..

Namun dalam masa yang sama SPRM juga mengamalkan pengasingan kuasa.. SPRM sangat berkuasa dalam penyiasatan.. sehingga Ketua Pengarahnya boleh memanggil Menteri, Menteri Besar dan bahkan Perdana Menteri untuk membuat siasatan..

Tapi SPRM tiada kuasa dalam pendakwaan apatah lagi dalam Mahkamah yang membuat keputusan..

Ini semuanya bagi menjamin kebebasan hak asasi manusia yang diamalkan oleh kerajaan BN.. dan setiap tuduhan.. yang didakwa boleh mempertahankan diri..

Khir Toyo Vs Anwar Aljuburi

Penahanan Khir Toyo yang atas dakwaan Rasuah juga manifestasi kebebasan SPRM dalam menjalankan siasatan. Kes ini pastinya sangat besar kerana ianya melibatkan tokoh ternama apatah lagi ianya dari BN.. jika SPRM tangkap tokoh pembangkang, pastinya mereka akan bercakap SPRM barua BN.. walaupun kes Khir Toyo ini boleh dilihat konspirasi dan fitnah Pakatan Rakyat untuk jatuhkan Khir Toyo..

Namun.. khir Toyo patut ditabik.. kerana berani dalam menangani kes beliau.. biarkan mahkamah yang tentukan.. dan inilah masanya untuk beliau membersihkan diri beliau...

Namun sikap ini kita lihat berbeza dengan Aljuburi penakut dan bacul.. yang bukan sahaja menyusahkan mahkamah dan proses keadilan kerana memperlambatkan proses perbicaraan... bahkan Anwar sendiri tidak pernah mahu untuk membersihkan dirinya..
orang kata berani kerana benar takut kerana salah..

Usaha ANwar melambat-lambatkan kes beliau menunjukkan beliau umpama mahu menyembunyikan sesuatu dan hanya melepaskan diri atas alasan teknikal.. jika beliau tidak bersalah beliau patut membenarkan mahkamah menjalankan peranannya dengan adil sebagaimana kes Khir Toyo.

Bukti lawan bukti... bukannya mahu lari...

BUkan tu sahaja.. Khir Toyo memilih meletakkan jawatan sebagai Ketua Pembangkang DUN Selangor.. itupun barulah dakwaan semata-mata belumpun keputusan [klik sini]..

Tapi cuba bezakan dengan tindakan Aljuburi.. dahlah kes liwar beliau dan bertahun-tahun.. tapi masih gilakan jawatan... masih jadi lagi ketua pembangkang.. bukan setakat tu sahaja, siap pergi keluar negara dengan kerap dan mereka-reka cerita diluar negara yang beliau di zalimi... ppiiiirahhh!!!

Inilah pemimpin haprak.. Sikap yang ditunjukkan Anwar menunjukkan beliau seorang pengecut... dan beliaulah sebenarnya yang merosakkan institusi keadilan di negara ini..

Isnin, Disember 06, 2010

Selamat bersara Samy Vellu.. selamat datang G Palanivel

2 Komen!!!
Akhirnya DS S Samy Vellu, Presiden MIC yang telah menyandang jawatan tersebut hampir 31 tahun te;ah meletakkan jawatan sebagai Presiden dan menyerahkan kepada Datuk G.Palanivel selaku timbalan beliau dalam MIC.

Naib Presiden MIC yang juga Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam pula diumumkan sebagai Timbalan Presiden parti.

Pengumuman ini dibuat selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) parti buat kali terakhir di ibu pejabat MIC di sini hari ini.

Siapa yang tidak kenal dengan Samy Vellu selaku pemimpin lama ini yang banyak mewarnai politik negara...

Samy Vellu, 74, pada mulanya akan terus memegang jawatan presiden sehingga bulan Mac 2012.

Bagaimanapun, terdapat gesaan supaya beliau berundur lebih awal dan menyerahkan jawatan itu kepada Palanivel untuk membuat persediaan bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang sehingga timbullah NGO GAS.. gerakan anti Samy yang menuntut beliau supaya letak jawatan..

Ramai yanag akan mengingatinya.. kerana banyak cerita mengenai beliau [klik sini].. dan cerita-cerita ini sangat popular di kalangan rakyat negara ini..

1. Samy Velu quoted on Pos Laju:
"Besoh kirim, hari ini juga sampai".. ketika itu Tun Mahathir masih menjadi PM.. Samy Vellu cakap kepada PM.. YAB PM.. ini pos tersangat laju.. kerana hari ini pos, semalam sampai... yang dimaksudkan beliau ialah satu malam..

2. On one TV news when he tried to say he felt very ashamed:
"Ini prekara sangat memalukan saya dan kemaluan saya sangat-sangat la besar"

3. Samy said in one of his “ceramah”:
"Kita akan bina satu jambatan wuntuk worang2 kampong di sini." Then one pakcik asked, "Datuk, sini takde sungai, buat apa bina jambatan?" And Samy gloriously replied, "Kalao takde sungai, kita bina sungai"

4. Samy's most favourite quote on the news for the decade is this:
"Toll naik sikit, banyak marah saya. You worang ingat semua ini toll saya punyer bapah punya kah!”

5. During water crisis:
"Semua worang diminta jangan membuang aiyerr!"

6. On social society's problem:
"Worang2 muda sekarang banyak suka hisap dade (dadah)"

7. During blood donation's program at Sungai Siput:
"Marilah kita semua menderma dare (darah)"

8. His welcome speech in most of his functions:
"Selamat datang saudara-mara semua" (It should have been “saudara-saudari”)

9. During the height of the Al-Arqam's saga, he said in a press conference:
"Saya gumbira bahawa didapati tiada pemuda MIC terlibat dalam kes Arqam"

10. At an opening ceremony for a new building:
"Mempersilakan Datin Paduka Rafidah Aziz naik dari pentas wuntuk membuka kain"

Banyak lagi cerita-cerita lain tentang beliau..

Sekarang sudah selesai masa untuk politiking.. sekarang masa untuk membuat kerja.. dan berusaha mengembalikan sokongan yang hilang pada PRU ke-12 yang lalu..

Selamat menyambut tahun 1432h

3 Komen!!!
Kepada semua Muslimin dan Muslimat.. Selamat Tahun Baru Hijriah 1432h.

Tanamkan azam baru untuk menjadi Khairul Ummah pada masa akan datang...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Jumlah Peserta demo : Siapakah juara penipu?

3 Komen!!!
Cuba lihat angka-angka kehadiran pserta Demo anjuran Pakatan Haram jadah... yang menyusahkan rakyat... bezakan!!!..


... Harakah dengan anggaran 15,000 jumlah peserta demonstrasi air di Masjid Negara ... kah kah kah


Mengalahkan Utusan dengan anggaran 2,500

Sun dengan 4,200 orang.


Bernama dengan 4.350 campur penuntut2.


AFP 5,000 orang.
The Malay Mail 2,500 - 3,000 orang.

Agendadaily sebanyak 2,000


Pro Pembangkang First Malaysia Today hanya 2,000


mStar berbeza dengan Star pada 2,000.


Hadiah istimewa kepada Malaysiakini yang melaporkan sebagai ribuan ...



Baca juga RBF sini berkenaan penipuan laporan pembangkang.

Syabas Kelantan kerana menjadi juara HIV

3 Komen!!!
Tak sangka negeri yang dipegang Tok Guru, hebat berserban.. dan berjanggut panjang.. menjadi juara HIV...

Bukan nak mempersenda Islam.. tetapi dengan hanya gambar luaran yang nampak Islam tapi tidak diikuti dengan pelaksanaan Islam.. inilah akibatnya..

KOTA BHARU: Kelantan menjadi negeri paling tinggi mencatat kadar jangkitan HIV untuk tempoh dua tahun, sejak 2008 hingga 2009.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kadar jangkitan HIV bagi tempoh berkenaan di negeri itu menunjukkan peningkatan hampir empat kali ganda berbanding kadar di seluruh negara.
Katanya, pada 2008, kadar jangkitan HIV di Malaysia pada nisbah 13.3 orang, manakala 10.8 orang pada 2009 bagi setiap 100,000 penduduk, sedangkan Kelantan mencatat nisbah 47 orang pada 2008 dan 37.2 orang tahun berikutnya.
“Peningkatan kes wanita dijangkiti HIV di negara ini juga membabitkan negeri itu dengan jumlah tertinggi iaitu 1,211 kes, diikuti Johor (1,124 kes) dan Selangor (1,107 kes).

“Ekoran peningkatan kes ini, saya meminta seluruh rakyat Kelantan segera melaksanakan Gempur Aids iaitu satu program bagi membendung peningkatan kes HIV dan Aids di negara ini,” katanya pada majlis Pelancaran Sambutan Hari Aids Sedunia 2010 peringkat kebangsaan, di sini, semalam.

Teks ucapannya dibacakan Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Hasan Abdul Rahman. Turut hadir, Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohd Kamal Hasan dan Presiden Majlis Aids Malaysia, Datuk Zaman Khan.

Liow berkata, senario HIV di negara ini sudah berubah berbanding 10 tahun lalu yang mencatat 75 peratus kes dikesan akibat berkongsi jarum suntikan, berbanding tahun lalu hanya mencatat 55 kes saja.
Bagaimanapun, katanya, kes jangkitan melalui hubungan seksual menunjukkan peningkatan berbanding 10 tahun lalu daripada 18 peratus kepada 32 peratus tahun lalu dan terus meningkat tahun ini.

“Nisbah wanita dijangkiti HIV juga semakin meningkat dengan 3,206 suri rumah dijangkiti sehingga September lalu dan golongan ini diminta menasihatkan suami yang menagih dadah menjalani ujian HIV serta memakai kondom apabila membuat hubungan kelamin,” katanya.

Beliau berkata, dengan pelbagai langkah pencegahan penyakit dilaksanakan secara menyeluruh membabitkan kerajaan dan agensi lain, kes HIV semakin menurun daripada 6,756 pada 2003 kepada 3,080 kes pada 2009, manakala bagi sembilan bulan pertama tahun ini, hanya 2,741 kes HIV baru dilaporkan.

“Kes jangkitan HIV di negara ini masih tertumpu di kalangan mereka yang berisiko tinggi iaitu 71 peratus membabitkan perkongsian jarum suntikan ketika menagih dadah dan 19 peratus menerusi hubungan seks.

“Kerajaan membelanjakan kira-kira RM32.5 juta setahun bagi memberi rawatan serta perkara berkaitan kepada pesakit dan akhir tahun lalu, seramai 9,962 sudah menerima rawatan antiretroviral (ARV),” katanya.

Sementara itu, Zaman berkata, gaya hidup bebas seperti dilakukan segelintir lelaki termasuk dari negeri ini yang selalu ke pekan Golok, Selatan Thailand, menjadi punca meningkatnya penyakit HIV di Kelantan

Sumber; Berita Harian

Najib : amalan nepotisme dan kronisme dalam Pakatan lebih teruk

0 Komen!!!
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggelarkan pembangkang sebagai pakatan nepotisme memandangkan kepimpinannya yang dibarisi suami, isteri, bapa dan anak-anak.

Ianya sangat jelas apabila keputusan pemilihan PKR baru-baru ini menyaksikan ketua umum, presiden dan naib presidennya datang daripada sebuah keluarga... Azizah, Anwar dan Nurul Izzah..

Bukan setakat itu, timbalan presiden PKR ada hubungan istimewa dengan ketua umum PKR.., semua dan tahu dari projek berjuta-juta semasa ANwar jadi Menteri Kewangan dan sehinggalah sekarang..

Kata Najib
''Sungguh lucu rasanya apabila mereka pula yang berani menuduh kita sebagai pengamal nepotisme. Saya ingin bertanya siapa pengamal nepotisme yang sebenar di sini?"

Selain itu, Najib juga sindir Azizah yang dianggapnya sebagai Presiden Tunggul.. '
Ya, kita faham kesetiaan dan kekaguman seorang isteri terhadap 'ke..he..ba..tan' suaminya itu. Namun rakyat Malaysia ingin bertanya, berdasarkan nas atau hadis mana pendapat itu dibuat.

''Berbekalkan justifikasi hukum atau istinbat mana sehingga pernyataan begini sanggup dikeluarkan. Adakah ini ijtihad baru atau lebih tepat, satu lagi ajaran songsang?

Inilah akibatnya.. bila bercakap tapi tak tengok diri sendiri... sedangkan PKR, DAp dan Pas juga mengamalkan kronisme dan nepotisme lebih teruk daripada UMNO..

Ahad, Disember 05, 2010

Teks Ucapan DS Najib sempena Konvensyen BN 2010

1 Komen!!!
Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan barisan kepimpinan tertinggi Parti Parti Komponen Barisan Nasional (BN) menyanyikan lagu "Barisan Nasional" sambil mengibarkan bendera BN pada Konvensyen Barisan Nasional 2010 di Wisma MCA di sini, Ahad. Turut sama Timbalan perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. - Foto BERNAMA


**************************************

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia.

Yi ge Malaysia [Cina],...

Oray Malaysia [Tamil],...

Ndi Malaysia [kata Bidayuh],...

Ji Malaysia [kata Orang Ulu],...

Ise’ Malaysia [kata Kadazan & Dusun],...

Saumi Malaysia [kata orang Murut],...

atau kata orang Iban pula Sato Malaysia

YAB Tan Sri Muhyiddin Hj. Mohd Yassin

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional

Naib-Naib Pengerusi Barisan Nasional

Ahli-Ahli Dewan Tertinggi Barisan Nasional

Ahli-Ahli Majlis Tertinggi parti-parti komponen Barisan Nasional

Menteri-Menteri

Timbalan-Timbalan Menteri

Ahli-Ahli Yang Berhormat

Presiden dan wakil-wakil dari Friends of Barisan Nasional, KIMMA, IPF, Makkal Sakti dan MIUP

Para perwakilan Barisan Nasional terdiri daripada 13 parti komponen

Para Pemerhati

Wakil-wakil media

Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekalian,

1.Pertama sekali, marilah kita sama-sama mengucapkan rasa syukur yang tidak terhingga kerana kita semua dapat berkumpul pada pagi ini di Dewan San Choon yang indah, dalam penuh kesepakatan, dengan kebulatan tekad dan suasana yang begitu harmonis.

2.Sesungguhnya, perhimpunan pada hari ini, membuktikan kepada dunia bahawa, sebagai rakyat Malaysia, we stand united, indivisible with one purpose, that, of building a better future. Apa yang penting kepada kita, yang terdiri daripada pelbagai kaum, agama dan budaya, semua dapat berkumpul beramai-ramai, tanpa rasa takut, tanpa rasa bimbang mahupun gundah gulana terhadap keselamatan diri masing-masing.

3.Ia sekali gus menjadikan telahan para prophets of doom and gloom yang telah meramal dan menujumkan kemusnahan Malaysia selama ini oleh sebab faktor kepelbagaian kita, terbukti salah sama sekali.

4.Sesungguhnya, walau apa warna kulit kita, walau apa anutan kepercayaan kita, walau apa pun taraf sosioekonomi dan di mana sekalipun berada, kita tetap teguh berpadu di bawah payung 1Malaysia.

5.Ternyata pula, Malaysia telah dikurniakan dengan segala nikmat dan kedamaian, sehingga kita mampu berjalan sejauh ini. Dalam keadaan banyak negara majmuk lain di dunia, ditandai dengan bermacam krisis dan konflik, jalan yang dilalui Malaysia jelas istimewa. Kita telah merintis jalan yang panjang dan berjaya menguruskan kepelbagaian yang ada dengan begitu baik.

Tuan-tuan dan puan-puan,

6.Kejayaan terbesar kita adalah menukarkan kerumitan pelbagai yang wujud atau “a potential achilles heel” kepada kelebihan persaingan atau “competitive advantage”. Di sini, sama ada kita sedar atau tidak, ia bukanlah pencapaian yang kecil mahupun lazim, sebaliknya ia adalah satu pencapaian yang amat signifikan serta begitu monumental dalam sejarah pembikinan Malaysia.

7.Pendek kata, kejayaan ini begitu mengkagumkan kerana kita tidak mengambil jalan mudah mengamalkan kaedah ‘kawah pelakuran’ atau ‘melting pot’ dalam membina sebuah negara, di mana perbezaan yang wujud terpaksa dikorbankan manakala identiti tunggal perlu pula dicipta. Waima, kita tidak pernah berusaha melenyapkan mana mana budaya, tidak juga pernah cuba menukar asal usul sesiapa. Hatta sampai sekarang ini, masing-masing bebas mengekalkan jati diri.

8.Misalnya, kalau nama Samy Vellu, tak payah tukar jadi Suhaimi atau Sazali. Kalau Chua Soi Lek, tak payah tukar jadi Salleh, So ud atau Ayoub, kalau John Ambrose tu John Ambrose lah, tak payahlah jadi Johan Ambrose. Sehinggakan, orang Asli sekalipun bebas mengekalkan identiti mereka. Bahkan, kita harus berbangga bahawa kita satu-satunya negara di dunia, membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan yang mengekalkan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar.

9.Ini jelas memperlihatkan bahawa, rakyat Malaysia bukan setakat toleran terhadap kemajmukan, malah kita sesungguhnya melangkah setahap lagi dengan meraikan kepelbagaian itu. Kita telah memilih jalan yang wajar dengan mengaplikasi kaedah integrasi di mana perbezaan yang unik digabungkan dalam sebuah keluarga besar, saling mengukuh dan menyokong, bukannya untuk memusnahkan identiti mana-mana bangsa.

Tuan-tuan dan puan-puan,

10.Hari ini, pagi ini, sekali lagi setelah konvensyen lalu pada tahun 1995, perwakilan tiga belas buah parti komponen dari kesemua tiga belas Negeri dan Wilayah Persekutuan seluruh Malaysia, duduk berhimpun, terdiri daripada pelbagai kaum dan keturunan, berkumpul, dengan satu tekad, satu hati dan satu matlamat yakni untuk memastikan kesejahteraan rakyat didahulukan.

11.Tambahan pula, konvensyen kali ini berlangsung di Wisma MCA, sebagai satu tanda bahawa kita adalah rakan kongsi saksama dalam mengkhidmati rakyat. Indeed, we are committed partners in our endeavour to serve the Malaysian people.

12.Kata orang, we stand on the shoulder of giants, bapa-bapa kita selaku para pendahulu. Mereka telah merintis warisan paling agung yakni mekanisme perkongsian kuasa dan kerjasama politik antara kaum yang telah terbukti paling berkesan, paling praktikal dan kekal merentasi masa.

13.Sudah barang pasti, pendahulu-pendahulu kita adalah political geniuses yang berwawasan. Mereka telah berjaya mengatasi muslihat dan helah penjajah Inggeris dengan dasar pecah perintahnya. Secara sedar atau tidak, sepanjang tempoh penjajahan, rakyat telah diasingkan mengikut kaum dari segi tempat tinggal, jenis pekerjaan dan aliran pelajaran secara halus. Matlamat penjajah sebenar adalah, agar perbezaan ini, akan akhirnya, menyebabkan semua kaum terpaksa bergantung kepada mereka sebagai kononnya the impartial referee.

14.Jadinya, pada waktu itu, pemimpin seperti Allahyarham Dato’ Onn menyedari hakikat dan cuba mengatasinya dengan membuka keahlian UMNO kepada pelbagai kaum, namun percubaan pertama tersebut dan kemudiannya pula melalui Parti Kemerdekaan Tanah Melayu yakni IMP yang dipimpinnya juga, tidak berjaya.

15.Lalu, menyedari bahawa rakyat belum bersedia menerima sebuah parti yang bersifat pelbagai kaum tetapi menginsafi bahawa inilah jalan ke hadapan untuk mencapai kemerdekaan dan membina masa depan yang lebih baik, maka, mereka telah mencipta suatu kaedah kerjasama politik dan perkongsian kuasa melalui konsep Parti Perikatan yang sangat unik dengan mengambil kira persekitaran dan realiti yang ada.

Tuan-tuan dan puan-puan,

16.Jika diimbau peristiwa lalu, benih-benih Perikatan ini telah bermula melalui kerjasama UMNO dan MCA semasa pemilihan Majlis Bandaran Kuala Lumpur pada tahun 1952. Perikatan kedua-dua parti ini telah berjaya memenangi 9 daripada 12 kerusi yang dipertandingkan. Kerjasama ini kemudiannya, telah diperluaskan ke peringkat nasional melalui penyertaan MIC pada tahun 1954 bagi menghadapi pemilihan Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun berikutnya.

17.Seperti pucuk dicita ulam mendatang, kaedah kerjasama politik dan perkongsian kuasa, antara kaum melalui kerjasama antara tiga parti UMNO, MCA dan MIC ini telah diterima rakyat terbanyak apabila Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan dalam Pilihanraya tahun 1955.

18.Seterusnya, konsep dan keanggotaan Parti Perikatan ditambah baik selepas Tragedi 13 Mei 1969 apabila pintu keahliannya dibuka kepada parti-parti yang sebelum ini berada di luar. Malah ada parti-parti yang dahulunya sebagai pembangkang, telah mengiktiraf dan memilih jalan ke arah kesatuan nasional.

19.Ini kerana, mereka mempercayai bahawa, masa depan negara yang terjamin hanya mampu dibela oleh Barisan Nasional. Selanjutnya, Barisan Nasional juga mengembangkan keanggotaan kepada parti-parti di Sabah dan Sarawak, sekali gus menjelmakan era baru integrasi kebangsaan apabila Barisan Nasional menjadi jambatan politik yang merantau jauh, merentasi Laut Cina Selatan.

Tuan-tuan dan puan-puan,

20.Berbanding Pilihanraya Umum 2008, Barisan Nasional yang cuba dimomok-momok, sebagai sudah suram, Alhamdulillah, kini, nampaknya semakin hari sudah semakin pulih. Begitulah, episod merampas kembali kerusi Parlimen Hulu Selangor dan Dewan Undangan Negeri Galas telah meraih kemenangan besar. Serentak dengan itu, kejayaan mengekalkan kerusi Parlimen Batu Sapi mengaut majoriti, hampir sekali ganda, menunjukkan, sokongan rakyat kepada kita telah berputik dan mekar kembali.

21.Justeru, tahniah dan syabas diucapkan kepada semua yang telah membantu kita mencapai kejayaan manis semasa pilihanraya-pilihanraya kecil tersebut. Jelas sekali, ini adalah kejayaan semua pihak, kemenangan demi kemenangan milik kita bersama. Kata-kata tersohor orang Iban “Agi idup agi ngelaban”. Selagi hidup, selagi itu kita berjuang. Kata orang Bajau di Sabah pula “Mangan niak mangan, asal kurung, kurung”. Maksudnya, makan atau tidak makan, asal kita masih hidup bersama-sama. Pastinya, mengambil semangat itu, sama ada dalam keadaan susah atau senang, suka atau duka, kita mesti tetap bersama demi Barisan Nasional.

Tuan-tuan dan puan-puan,

22.Memang benar, dikatakan bahawa politik itu penuh dengan percaturan persepsi dan permainan angka. Namun begitu, ia tidak akan berlaku dengan sendirinya. Sebetulnya lagi, bukan sekadar cukup dengan persepsi positif, akan tetapi kepercayaan sebenar rakyat terhadap Barisan Nasional perlulah terus dipupuk dan dibaja dengan jalan bekerja keras serta usaha yang bersungguh-sungguh.

23.Maka, saya ingin sentiasa mengingatkan bahawa kejayaan-kejayaan awal ini perlu dijadikan asas kepada kemenangan yang lebih memberangsangkan kelak. Dalam kata lain, jangan kita leka dan mudah terpesona. Sifirnya, untuk Barisan Nasional terus menerajui kepemimpinan negara dan negeri-negeri, setiap parti komponen perlu diperkukuh dan diperkuat.

24.Sebab itulah, pasca Pilihanraya Umum 2008, semasa merasmikan Persidangan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO pada tahun tersebut, saya telah dengan tegas mengingatkan bahawa UMNO harus berubah atau berisiko untuk rebah. Saya membunyikan semboyan tersebut kerana menyedari empat penyakit lazim sering melanda parti-parti yang sudah lama berkuasa.

25.Empat penyakit tersebut ialah delusion atau khayalan, amnesia atau kelupaan, inertia atau kejumudan dan arrogance atau keangkuhan. Hakikatnya, parti yang terlampau lama berkuasa jarang melakukan muhasabah atau introspeksi terhadap kelemahan diri.

26.Pertama, penyakit delusion kerana berasa khayal dan terawang-awang bahawa sokongan yang diterima daripada rakyat akan berterusan; kedua, penyakit amnesia kerana sudah terlupa akan sebab musabab atau tujuan perjuangan asal; ketiga pula, penyakit inertia yang terjadi apabila enggan membuat pembaharuan dan perubahan. Seterusnya pula, yang keempat, adalah penyakit arrogance yang mencerminkan sikap tidak boleh menerima teguran ramai. Sesungguhnya, semua penyakit tersebut terutamanya keangkuhan akan hanya menyebabkan rakyat benci dan merasa menyampah.

27.Oleh itu, tidak dapat tidak, keempat-empat gejala penyakit ini perlu dielak, dibuang jauh dan dikikis sebelum rasa sayang berubah menjadi benci, harapan menjadi kemarahan, sokongan menjadi penentangan. Untuk bangun kembali, kita mesti mencari formula pemulihan dan melaksanakan pelan tersebut secara konsisten. Itulah yang sedang kita usaha dan sedang kita lakukan. Barulah nanti akan memperoleh kemenangan besar yang diidam-idamkan.

28.Syukur kepada Tuhan kerana kita melihat perkembangan-perkembangan positif yang memberangsangkan di dalam parti-parti komponen semenjak 2 tahun yang lalu. Perubahan-perubahan yang berlaku menunjukkan bahawa kita, sedia mendengar suara rakyat dan akan terus menggarap aspirasi mereka.

Tuan-tuan dan puan-puan,

29.Sememangnya seperti yang saya sebutkan tadi, kisah-kisah kejayaan Malaysia ini terhasil tidak lain dan tidak bukan, di atas satu formula perkongsian politik antara kaum dicetus oleh our forefathers dan terserlah sebagai satu resipi penerajuan negara yang sangat mujarab.

30.Oleh itu, kita akan sentiasa mengenang jasa-jasa pemimpin utama Barisan Nasional seperti bekas Pengerusi Parti Perikatan dan Barisan Nasional iaitu Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Pemimpin pemimpin parti komponen pula seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun V.T. Sambanthan, Tun Tan Siew Sin, Tun Temenggung Jugah Anak Barieng, Tun Datu Mustapha, Tun Fuad Stephen dan ramai lagi pimpinan pelbagai kaum yang tidak terhitung di sini, namun pasti kita tidak pernah lupakan.

31.Sehubungan itu juga, dengan perasan sedih dan rasa belasungkawa, baru-baru ini kita telah kehilangan seorang lagi negarawan tulen dan bekas pemimpin yang bersifat ikonik yakni mendiang Tun Dr. Lim Chong Eu. Sesungguhnya, beliau merupakan salah seorang pemimpin yang penuh percaya kepada gagasan serta perjuangan Barisan Nasional dan mendiang telah banyak membantu parti bagi membina negara ini.

32.Pastinya segala khidmat dan bakti para pemimpin ini kekal terpahat dengan tinta emas dalam lembaran sejarah negara sebagai muliawan muliawan yang telah berjuang demi membina tamadun rakyat Malaysia.

Tuan-tuan dan puan-puan,

33.Dari dahulu sampailah sekarang dan mudah-mudahan dengan izin Tuhan hingga selamanya, suara Barisan Nasional adalah suara keramat rakyat, berbicara dan berganding atas nama rakyat. Dari Perlis sampailah ke Sabah, Barisan Nasional menjiwai degupan nubari dan hati rakyat, menjadi penyambung rasa, penyambung cita, penyambung lidah serta aspirasi rakyat Malaysia.

34.Pucuk pangkalnya, Barisan Nasional telah sentiasa mendahulukan rakyat, mampu mengota apa yang dijanjikan kepada rakyat, sekali gus mengangkat negara kita ke satu tahap yang sungguh membanggakan. Hakikatnya pun, bukankah Parti Perikatan, yang telah berjuang bagi mencapai kemerdekaan? Bukankah muafakat murni ini, yang sedang mengisi kemerdekaan itu? Dan bukankah barisan ini, yang diberi mandat oleh rakyat, untuk menerajui negara?

35.Jelas sekali, orang lain hanya mampu memperdagangkan mimpi, traders of dreams, mencanangkan angan-angan, mencetak khayalan, walhal parti kita lah sebenarnya menjadi barisan pejuang tulen untuk rakyat, merchant of realities, yang berpasak di bumi, bersandarkan perancangan jitu, serta pelaksanaan kerja yang tersusun.

Tuan-tuan dan puan-puan,

36.Oleh sebab itulah, saya suka mengulang-ulangkan bahawa antara nilai paling penting yang telah menjadi penguat kepada Barisan Nasional adalah sifat kebijaksanaan, keikhlasan dan kemampuan kita, untuk memimpin berbekalkan wawasan serta kepentingan yang jauh lebih besar.

37.Kepentingan itu, adalah mewujudkan sebuah negara yang aman, stabil, maju lagi makmur di mana rendangnya, semua dapat berlindung dan berteduh, di mana limpahan nikmat alamnya, semua dapat mencari rezeki, di mana keamanannya, semua dapat membina kehidupan yang bahagia.

38.Furthermore, when the time comes where each of us can rest assured, that our children and grandchildren and in turn their children will have a better future, a higher standard of living, a better quality of live, able to realise their dreams and their God given potential.

Tuan-tuan dan puan-puan,

39.Seperti yang saya katakan, perhubungan kaum dan cara kita menguruskannya di Malaysia adalah sesuatu hal yang boleh kita banggakan. Cara kita menangani realiti kemajmukan yang wujud adalah secara realistik dan berpegang kepada prinsip universal bahawa semua makhluk dicipta sama oleh Maha Pencipta, dengan hak-hak yang tidak dapat dinafikan. Sejarah menunjukkan bahawa kita tidak pernah sekali-kali mengapi-apikan sentimen perkauman atau menjadikan rasisme teras pengurusan perhubungan kaum di negara ini.

40.Jika kita meninjau di Amerika Syarikat, kononnya sebagai negara yang dijadikan contoh kepelbagaian demokrasi pun, telah mengambil masa lama yakni 87 tahun dari tarikh pengisytiharan kemerdekaan yang menyatakan “semua manusia diciptakan sama” atau “all men are created equal” kepada emansipasi menghapuskan perhambaan. Manakala ia memakan tempoh 102 tahun lagi selepas itu, apabila semua diskriminasi dalam pendaftaran pengundi diharamkan.

41.Namun, di Malaysia ini, semenjak merdeka kerajaan tidak pun menjadikan isu kaum dan warna kulit sebagai alasan untuk menghadkan hak kelayakan mendaftar mengundi. Apatah lagi, bagi menentukan tempat duduk di restoran dan kenderaan awam, serta mengasing penggunaan bilik air, sebagaimana berlaku di negara-negara lain.

42.Lantaran itu, janganlah ada mana-mana pihak yang cuba menafikan peranan Barisan Nasional, sebagai parti pelbagai kaum sebenar, yang memperjuangkan kesejahteraan hidup antara kaum di Malaysia selama ini. Kita dianggotai oleh pelbagai jenis parti berasaskan kaum, dan ada yang bersifat pelbagai kaum. Bersatu dan bersama-sama mewakili kepentingan semua pihak. Sedangkan di pihak pembangkang, tidak terjamin suara kaum minoriti akan sampai ke peringkat perbincangan kepimpinan tertinggi mereka, simply because they, are not adequately represented.

Tuan-tuan dan puan-puan,

43.Kita adalah parti yang progresif, bersatu secara ikhlas dengan matlamat dan nilai yang dikongsi bersama. Kita bergabung secara sah dari segi undang-undang, mempunyai perlembagaan, lagu dan lambang sendiri sebagai panji-panji yang mana kita berdiri megah di belakangnya.

44.Telah terbukti, kerajaan Perikatan dan kemudiannya, Barisan Nasional, berjaya merubah sebuah negara pertanian yang berpendapatan rendah kepada sebuah negara perindustrian moden berpendapatan sederhana tinggi, dalam masa hanya lima puluh tahun. Kita telah bukan sahaja berjaya menguruskan sebuah negara multi-racial dengan baik, malah, kita telah berjaya memajukan bidang sosioekonomi dan memastikan keselamatan serta ketenteraman nasional.

45.Barisan Nasional telah mencipta kemakmuran melalui rancangan pembangunan lima tahun, rangka rancangan jangka panjang, reformasi tanah besar-besaran, perang terhadap kemiskinan, dasar ekonomi baru, dasar pembangunan nasional, dasar pembangunan wawasan, dan hari ini kita telah menggariskan laluan-laluan besar seperti Government Transformation Programme atau GTP, Economic Transformation Programme atau ETP dan mutakhir adalah Political Transformation Programme atau PTP.

46.Antara contoh PTP terkini, adalah perubahan bersejarah dalam Barisan Nasional sejak ia ditubuhkan yakni berkaitan keahlian. Atas prinsip keterangkuman dan berjiwa besar, seberapa ramai rakyat, NGO, persatuan, penyokong dan generasi muda supaya dapat bersama dalam perjuangan ini, maka kita bersetuju untuk mewujudkan empat jenis keahlian baru. Pertama, keahlian secara bersekutu; kedua, keahlian secara bergabung; ketiga, friends of Barisan Nasional dan keempat, kelab rakan muda Barisan Nasional. Kita akan terus bergerak dan berusaha agar dasar keahlian terus Barisan Nasional ini akan menjadi realiti yang membawa manfaat kepada parti dan rakyat.

47.As a matter of fact, we have never rested on our laurel or taken things for granted. We have toiled together with our constituency of one and many, you the people. These are exciting times, these are interesting and challenging times. We are a nation and a people at the crossroad of history, on the verge of the promised future.

48.Ladies and gentlemen, the clarion call of manifest destiny is beckoning upon us to bring this great nation, Malaysia, to its fullest potential, to take its’ rightful place in the community of nations with dignity and pride, holding our head up high, thankful in the blessings of providence.

Tuan-tuan dan puan-puan,

49.Apa yang menghairankan, adalah parti pembangkang cuba mendakwa bahawa merekalah pembawa obor perubahan dan pembaharuan. Betulkah begitu? Bahawa merekalah kononnya manifestasi demokrasi dan segala yang demokratik. Betulkah begitu?

50.Apa yang jelas, parti pembangkang cuba meniru kita dari segi kerjasama. Pada hemah saya, usaha ini sia-sia sahaja, kerana mereka tidak mempunyai ramuan keikhlasan, wawasan dan nilai yang dikongsi bersama. Gagasan Rakyat, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat atau atas nama apapun yang dicipta adalah hanya percubaan-percubaan pembangkang yang hendak bersatu tetapi tidak mungkin berkekalan kerana masing-masing bersikap talam dua muka. Simpulan bahasa menyebut, mereka ini, telunjuk sahaja lurus tapi kelingking berkait.

51.Antara DAP dan PAS misalnya, hanya boleh tidur sebantal tetapi mimpi lain-lain. Mereka nampak seolah-olah bersatu semata-mata kerana ada orang ketiga. Maksud saya, kalau dahulu Parti Melayu Semangat 46, hari ini peranan tersebut diambil alih Parti Keadilan Rakyat. Sejarah jelas menunjukkan kerjasama seumpama ini tidak akan berpanjangan, kerana matlamat mereka hanyalah untuk menipu atau menyeleweng rakyat.

52.Mereka juga mendabik dada kononnya, sebagai parti demokratik yang mewakili semua kaum. Realiti sebenarnya jauh berbeza. Lihat sahaja parti PKR, daripada barisan tujuh orang kepemimpinan tertinggi mereka, hanya seorang sahaja, yang mewakili kaum Cina. Manakala kaum India yang membentuk keahlian kedua terbesar dengan lebih satu perlima ahli, tidak mempunyai seorang pun perwakilan di peringkat tertinggi parti.

53.Contohnya lagi, apabila UMNO memperkenalkan corak pemilihan kepemimpinan yang baru mereka pun nak meniru juga. Kita faham mungkin mereka ikut kata pepatah Inggeris “imitation is the best form of flattery”. Tampak jelas, apabila kita buat perubahan dan pembaharuan politik yang bersifat dalaman, ia telah menggerunkan mereka, sehingga kelam-kabut dan melilau ingin menciplak. Pengajarannya di sini, kalau ada orang mahu meniru, sudah tentu apa yang sedang kita lakukan ini, ada kebenarannya.

54.Lagipun, jika hanya 7 peratus, yakni lebih kurang 30,000 orang dari kononnya ratusan ribu ahli parti yang merasa terpanggil dan bertanggungjawab, untuk keluar memilih barisan kepemimpinan mereka, maka, ia membawa dua konotasi.

55.Pertama, parti ini adalah parti yang tidak mendapat sokongan massa. Maksud saya, kepemimpinan parti ini sebenarnya hanya mewakili kepentingan tertentu yang mengejar kuasa serta terikat untuk menyelesaikan masalah peribadi sehingga sanggup memperdayakan rakyat. Berhati-hatilah semua, berwaspadalah semua, mereka ini amat-amat merbahaya. Mereka sanggup menjual apa sahaja, termasuk memburukkan nama Malaysia di luar negara. Saya mahu jelaskan di sini bahawa, mereka ini anti nasional. Kita mesti tentang habis-habisan dan pastikan negara ini tidak akan diporak peranda oleh kegiatan durjana mereka.

Tuan-tuan dan puan-puan,

56.Konotasi kedua adalah integriti dan kewibawaan parti tersebut sebenarnya disangsikan oleh ahli-ahli mereka. Ahli-ahli mereka sendiri yang telah mengamuk, tidak berpuas hati, memberontak, kecewa, membuat kecoh, membaling kerusi dan ramai yang telah membawa pelbagai isu parti ke mahkamah. Selain itu, amat pelik bin ajaib, keputusan pemilihan boleh berubah dengan drastik, lantas mencemarkan kebolehpercayaan kepada proses yang dijalankan.

57.Laginya, seperti kita tahu dan terpampang di dada-dada akhbar, ramai pimpinan utama mereka sendiri yang telah keluar dari parti antara lain ialah Timbalan Presiden, Naib Presiden, Setiausaha Agung, Ketua Pemuda, Naib Ketua Pemuda, Ketua Penerangan, Pengerusi Negeri, Ketua Cabang termasuk Cabang Permatang Pauh, Bekas Timbalan Ketua Menteri 5 orang ADUN dan 5 Ahli Parlimen. Lantaran itu, amatlah pantas jika PKR itu kita katakan sebagai Parti Keluar Ramai-Ramai.

58.Baru-baru ini pula, tampaknya PKR menjadi begitu terdesak untuk meraih simpati rakyat sehinggakan Presidennya terpaksa mengutarakan, bahawa, Ketua Umum mereka adalah anugerah Tuhan. Ya, kita faham kesetiaan dan kekaguman seorang isteri terhadap “ke...he..ba..tan” suaminya itu. Namun rakyat Malaysia ingin bertanya, berdasarkan nas atau hadith mana pendapat itu boleh dibuat? Berbekalkan justifikasi hukum atau istinbat mana sehingga penyataan begini sanggup dikeluarkan?

59.Adakah ini ijtihad baru atau lebih tepat sebenarnya satu lagi ajaran songsang. Cukup-cukuplah sandiwara dan drama yang songsang-songsang itu! Saya harap rakyat janganlah mudah terpengaruh dengan perkara yang karut-marut seperti ini. Mustahak untuk diingat, bukanlah rakyat yang bertanggungjawab untuk menyelesai dan menanggung beban pemimpin. Sebaliknya, pemimpinlah yang wajib hadir dalam kehidupan rakyat bagi menyelesaikan masalah mereka. Tuan-tuan dan puan-puan, inilah perbezaan paling ketara dan besar antara kita dan parti lawan kerana Barisan Nasional adalah parti sebenar yang merasai denyut nadi dan menjuarai keluh-kesah rakyat.

Tuan-tuan dan puan-puan,

60.Hakikatnya, ketiga-tiga parti lawan kita yang mendakwa bersifat pelbagai kaum ini, merekalah parti yang didominasi oleh satu kaum sahaja. Jika adapun kaum-kaum lain, hanyalah bersifat token atau sekadar kosmetik. Sebenarnya, mereka bukan Pakatan Rakyat tetapi hanyalah pakatan tiga empat kerat rakyat, atau tiga empat kepala, atau tiga empat orang sahaja.

61.Lebih tepat dikatakan, mereka adalah parti dua buah keluarga dengan satu pihak lagi sekadar menjadi pak turut atau kuda tunggangan. Di sinilah lainnya dengan konsep Barisan Nasional yang memang dari segi hakiki dan maknawinya benar-benar berdasarkan perkongsian sejati rakyat dengan mengiktiraf realiti kepelbagaian kaum.

62.Di dalam sistem Barisan Nasional, setiap parti mempunyai perwakilan yang sama rata dalam Dewan Tertinggi, tidak kira parti itu besar atau kecil. UMNO mempunyai perwakilan yang serupa dengan parti-parti komponen yang lain. Paling mustahak, semua keputusan dibuat secara musyawarah dan konsensus. Ini bagi menjamin, walaupun sebahagian parti yang menganggotai Barisan Nasional adalah berasaskan kaum, akan tetapi, kepentingan semua, tetap dipelihara, dilindungi, diambil kira dan terus dipertahankan sampai bila-bila.

63.Hal yang sebaliknya berlaku di sebelah sana, keputusan pemilihan parti lawan baru-baru ini menyaksikan Ketua Umum, Presiden dan Naib Presiden parti datang dari satu keluarga. Sungguh lucu rasanya apabila mereka pula yang berani menuduh kita sebagai pengamal nepotisme. Saya nak tanya, siapakah pengamal nepotisme yang sebenar di sini? Seperti kata Legal Maxim, justice must not only be done it must seen to be done. Moreover, it must not only be proper it must also be seen to be proper.

Tuan-tuan dan puan-puan,

64.Satu lagi parti pula adalah parti Anak Beranak Sendirian Berhad. Dengan hegemoni dua dinasti, satu keluarga dengan kuasa, dan satu lagi keluarga tanpa kuasa, actually, all are merely ceremonial. Sebabnya, dalam sistem parti ini Setiausaha Agung lebih berkuasa daripada Pengerusi. Mereka ini, tak henti-henti berkokok dan menjerit mendakwa parti mereka adalah berbentuk pelbagai kaum.

65.Namun begitu, jika dikaji daripada senarai kepimpinan pusat, kita dapat lihat, orang Melayu dan Bumiputera yang membentuk hampir enam puluh tujuh peratus rakyat, hanya setakat mempunyai dua orang wakil. Lebih dahsyat lagi, kelompok Bumiputera Sabah dan Sarawak langsung tidak diwakili. Adakah itu namanya demokrasi dan parti bersifat terbuka?

66.Dari sebab itu, saya berpendapat parti ini seharusnya mengamalkan apa yang mereka khutbahkan. They should uphold what they so sanctimoniously preach to others with righteous indignation. Di sini, saya ingin katakan kepada mereka, mengakulah, bersikap teluslah. Jika didedahkan statistik kepimpinan serta keahlian sebenar parti mereka mengikut kaum, maka sangat terang lagi bersuluh, bahawa, merekalah parti satu kaum yang menjadikan cauvinisme sebagai falsafah perjuangan dari dahulu sampailah sekarang.

Tuan-tuan dan puan-puan,

67. Di sudut yang lain pula, kalau kita lihat tentang PAS, amat pelik jika diamati, apabila PAS sebagai sebuah parti yang kononnya mendokong pegangan menurut ajaran Islam, boleh pula bekerjasama dengan para pembohong besar, pemalsu dokumen-dokumen, petualang bangsa dan pengkhianat negara. Apa yang boleh kita katakan, adalah sepatutnya PAS bertindak lebih bijak dari itu dan menyedari hal tersebut serta eloklah saja terus berpegang teguh kepada apa yang kononnya menjadi prinsip mereka selama ini.

Tuan-tuan dan puan-puan,

68.Bercita-cita untuk menjadi parti pemerintah bagi sebuah parti politik bukanlah perkara yang luar biasa, namun yang perlu direnungkan oleh rakyat ialah kesannya kelak. Rakyat mesti sedar dan faham bahawa parti-parti lawan ini mempunyai maksud yang tidak ikhlas, sangat oportunis dan penuh hipokrasi.

69.Kita tahu, mereka teringin sangat nak ada pejabat di Putrajaya, teringin sangat nak tinggal di Seri Perdana. Kerana itulah, mereka sanggup berbuat apapun, hanya untuk merampas kuasa dan dari semasa ke semasa bersifat biadab, rakus lagi haloba. Dalam hal ini, seluruh Malaysia tahu, bahkan satu dunia tahu bahawa angan-angan 16 September oleh pihak pembangkang telah menjadi satu pembohongan terbesar dalam sejarah politik tanah air.

Tuan-tuan dan puan-puan,

70.Berbanding dengan Barisan Nasional, kita tidak pernah mengambil apa-apa langkah semata-mata kerana ianya popular tanpa memikirkan secara mendalam akibat jangka panjang kepada rakyat yang telah menaruhkan kepercayaan mereka kepada kita.

71.Kesimpulan yang boleh dibuat, Barisan Nasional adalah parti yang bertanggungjawab. Barisan Nasional adalah parti yang melaksanakan amanah rakyat. Barisan Nasional adalah parti di mana rakyat boleh meletakkan kepercayaan dan pengharapan. The people can trust us to do, not only what is right, but what is in their best interest, and what is in the best interest of this beloved nation of ours.

72.Selanjutnya, sebagai pemimpin, saya mahukan semua dalam Barisan Nasional hendaklah memikirkan kepentingan rakyat lebih daripada kepentingan diri sendiri. Saya ingin memetik satu falsafah Cina yang sangat sesuai dijadikan pengajaran kepada kita. Dalam bahasa Mandarin berbunyi:

“Xian tian xia zhi you er you, hou tian xia zhi le er le ”

(“先天下之忧而忧,后天下之乐而乐” )

Saya difahamkan ia bermaksud “Selesaikanlah masalah rakyat sebelum kesusahan menimpa mereka, Bahagiakanlah hidup rakyat sebelum semua dapat hidup bahagia“.

73.Itulah syarat-syarat yang diwajibkan seorang mahaguru dan ahli falsafah pada zaman Dinasti Sung beribu tahun dahulu kepada pemimpin yang hendak mentadbir negara. Saya berpendapat, bahawa, walaupun ajaran tersebut sudah muncul sekian lama, tetapi, ianya sangatlah sesuai dijadikan pegangan para pemimpin Barisan Nasional yang mendahulukan rakyat dan mempertamakan kepentingan rakyat.

74.Satu falsafah dalam bahasa Tamil pula, menyeru dengan tegas supaya kita berjuang dengan sepenuh jiwa bagi memastikan kemenangan. Dalam bahasa Tamil disebut:

“Yipadai thorkin, yeapadai vehlum”

(Ertinya: “If this team cannot win the battle, no other team can”).

This is the team, this is the Barisan Nasional team!

“Yipadai thorkin, yeapadai vehlum”

Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekalian,

75.Pokoknya, kita telah meletakkan asas-asas konkrit yang perlu untuk membawa Malaysia ke arah status negara maju berpendapatan tinggi menjelang fajar 2020. Pada waktu itu nanti, kita ingin semua bangsa menjadi maju. Orang Melayu, orang Cina, orang India, orang Kadazan, orang Murut, orang Dusun, orang Iban, orang Bidayuh, orang Ulu, orang Asli, orang Sikh termasuk orang Siam dan semua suku kaum yang ada untuk menikmati sinar bahagia, dalam negara Malaysia yang maju.

76.Di sinilah tanah tumpah darah kita, di sinilah, kita dilahirkan dan dibesarkan, di sinilah kita menghirup udara segar sebagai nikmat dan rahmat dari Tuhan, di sinilah kita hidup aman merdeka dan di sinilah satu hari yang ditakdir dan ditentukan kelak, kita akan kembali menemui Yang Maha Esa dan dipusarakan.

77.Makanya, mahu tidak mahu, jangan sekali-kali biarkan apa yang telah kita bina dan bangunkan selama ini diruntuhkan oleh puak-puak yang hanya ingin memenuhi nafsu serakah dan tamakkan kuasa semata-mata. Oleh sebab itu, walau apa pun terjadi, kita perlu pertahankan Putrajaya bukan kerana ego atau kepentingan diri yang sempit, akan tetapi demi kepentingan rakyat Malaysia seluruhnya.

Tuan-tuan dan puan-puan,

78.Simbol kapal layar dan kini dacing sebagai logo parti kita adalah perlambangan Barisan Nasional sebagai bahtera gagah serta neraca keadilan yang akan terus menakhoda Malaysia ke ambang kejayaan. Justeru, saya berdiri dan berpidato sebagai Perdana Menteri kepada seluruh rakyat Malaysia yang terdiri daripada semua kaum, ingin berpesan, janganlah terpukau oleh helah pihak pembangkang yang penuh tipu daya, janganlah sekali-kali menumpang atau menaiki sampan rosak dan bocor, pakatan palsu mereka, yang makin hanyut dilanda badai.

Seperti diingatkan dalam pantun Melayu:

Kalau belayar perahunya senget,

Memang susah hendak kemudi,

Usah berharap guruh di langit,

Kilat memancar hujan tak jadi.

79.Oleh itu, kepada semua saya mengajak;

Marilah bersama-sama barisan yang telah terbukti jasanya ini,

marilah mempertahankan masa depan tanah air kita daripada ancaman pendusta dan pelelong nusa,

marilah membina sebuah masa depan yang lebih baik bukan sahaja untuk kita, tetapi untuk anak-anak kita dan juga anak-anak mereka,

tampillah, seluruh pemuda-pemudi negara,

di sini dan di luar sana,

dengan tangan terbuka, kita ingin menyambut semua,

inilah saat dan waktunya, bergerak bersama saya, berjuang dalam barisan,

menumpah khidmat, menggembleng kudrat.

Dakaplah barisan ini, yang selama lima dekad telah mencipta kejayaan bagi rakyat Malaysia.

Dukunglah barisan ini, dengan kepercayaan baru apabila tiba masanya nanti.

Moga-moga ditunjang sokongan saudara dan saudari, rakyat Malaysia, kita bakal menempa lima puluh tahun lagi yang lebih gilang-gemilang.

80. We will always put you, the people first in our priority, in our heart and our every action,

we shall stand by and with you, for we are part of you, and for you,

we are born out of your yearning for a better life and for a better future.

Barisan Nasional will always fight for your welfare and your wellbeing, every step of the way in this great national journey of ours.

This, is our promise to you, the people of Malaysia.

Let there be enough food on the table,

decent roof above every head,

well paying jobs for all who want to work,

a country where everybody feels safe and secure,

access to quality and affordable healthcare,

an education system that is able to optimise the potential of each and every Malaysian.

Let us go forth and strive for a developed and prosperous Malaysia with opportunities for all, a nation standing tall among the community of nations.

History has proven that Barisan Nasional has always delivered on its commitment and we will continue to deliver,

we have upheld your trust in us, and, we will continue to do so.

81. Bersatu dan bermuafakat, pasti membawa rahmat. Barisan Nasional, barisan menjuarai rakyat.

barisan perpaduan,

barisan keamanan,

barisan kemakmuran,

barisan 1Malaysia.

Dengan kata-kata semangat itu, saya merasmikan Konvensyen Barisan Nasional tahun 2010.

Wabillahi Taufiq Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Dipetik dari : Utusan Malaysia

Kongsi Link Anda