Sabtu, November 07, 2009

Abu Bakar Chik : "Saya sendiri rasa tidak hendak tengok muka profesor"

7 Komen!!!
Dalam sesi 'percambahan minda' yang melibatkan Dr Abdul Aziz sendiri, pandangannya di Sinar Harian bulan lepas dan wawancara dengan Malaysiakini semalam yang mengkritik pedas kepemimpinan Abdul Hadi menimbulkan pelbagai reaksi daripada peserta.

Peserta yang jelas tidak berpuas hati dengan Dr Abdul Aziz termasuklah pemimpin PAS Terengganu, Datuk Abu Bakar Chik yang berkata beliau "tidak dapat melihat muka" pakar undang-undang perlembagaan itu di seminar hari ini.

"Beliau kena jawab dengan tegas. Saya sendiri rasa tidak hendak tengok muka profesor. Bukan tidak hendak tengok (terus), tetapi hari ini sahaja.

"Semua orang tidak mahu Umno," katanya, menjawab tuduhan ada pemimpin parti itu ingin bekerjasama dengan musuh politik tradisinya itu.

Abu Bakar juga mempersoalkan penjelasan Dr Abdul Aziz sebelum itu yang meminta peserta tidak memfokuskan kepada analisis pilihan rayanya semata-mata kerana ia dibuat dalam ruang lingkup ke arah pembentukan sistem dua parti di Malaysia.

"Kenapa? Secara jelas (hendak) jadi ejen Barat apabila paksa kita ikut sistem dua parti. Kalau tidak ejen Barat pun, ejen nafsu dia. Turun, jadi orang politik!" cabarnya, disambut takbir sebahagian peserta.

Terdapat juga beberapa peserta yang bangun meminta Dr Abdul Aziz membuktikan dakwaannya bahawa Abdul Hadi kini "Pak Lah versi PAS" dan "sudah kehilangan stim" seperti diterbitkan di akhbar web ini, semalam.

Malah ada yang menuntut Dr Abdul Aziz memohon maaf kerana didakwa merendahkan-rendahkan seorang ulama Islam, yakni Abdul Hadi.

Dr Abu Hassan : Media menolak PAS 213%!!!

0 Komen!!!

Kajian Dr Abu Hasan Abdullah turut menyentuh persepsi media yang meliputi media dari blog,jurnal dan juga facebook terhadap parti ini.

Data yang diperolehi amat mengejutkan kerana sebelum ini golongan media mula positif dengan Pas.

Namun,data terbaru menunjukkan peningkatan peratusan negative yang amat tinggi daripada media,iaitu sebnayak 213% penolakkan kepada parti ini.

Selain itu,kajian Dr Abu Hasan menunjukkan,tindakan Pas bergabung dengan Pakatan Rakyat bagi memperkuatkan benteng melawan Umno menjelang PRU13 adalah wajar.

Namun,Pas tidak perlu bergabung membentuk sebuah Parti baru bersama Pakatan Rakyat kerana menurut Dr Abu Hasan,Pas mampu berdiri sendiri sebagai satu parti yang kuat. (baca di sini)

Nik Aziz Vs Hadi : Siapa lebih popular?

0 Komen!!!

Mursyidul Am PAS Datuk Seri Nik Aziz mengekalkan kepercayaan politik dan persepsi positif masyarakat awam terhadapnya tetapi Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula gagal mencapainya, kata seorang ahli akademik berdasarkan satu tinjauan.

Membentangkan dapatan tinjauan itu di seminar politik parti itu pagi ini, pensyarah kajian media Universiti Malaya (UM) Dr Abu Hassan Hasbullah berkata, Nik Aziz juga masih mengungguli tempat pertama sebagai pemimpin paling popular dalam PAS.

Sementara itu, terdapat penemuan mengejutkan apabila Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak termasuk antara lima pemimpin paling popular PAS.

Tinjauan di kalangan lebih 2,000 responden dari seluruh negara itu menunjukkan, Abdul Hadi di belakang Nik Aziz.

Ia diikuti dua lagi pemimpin PAS: bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin di tempat ketiga dan ahli jawatankuasa pusat parti Mohamad Sabu (keempat).

- Malaysiakini

Gambar Panas : Punah doh PAS ni

2 Komen!!!

Cara mata Nik Aziz melihat PAS... punah doh PAS ni

Serangan malam akhir oleh puak Erdogan

0 Komen!!!


Pertentangan Antara Puak Erdogan dan Ulama memang tidak dapat dinafikan... bukan seperti dahulu lagi bila setiap kali PR ada masalah mereka duduk bersama untuk selesaikan masalah.

Bukti paling nyata ialah pada pergolakan PAS kali ini tiada lagi sidang media oleh pemimpin Pakatan Rakyat seperti dahulu yang duduk satu meja yang menafikan PR bergolak. Maksudnya pemimpin Pakatan Rakyat yang lain mahukan PAS bergolak.

Esok pula (hari ni) akan berlangsung seminar politik khas PAS untuk membincangkan masa depan beberapa kerat pemimpin parti itu yang bermasalah.

Namun secara tidak perasan puak Erdogan telah menggunakan media khasnya Malaysiakini untuk menyerang secara habis-habisan. Sasaran utama mereka mula-mula ialah Hassan Ali, Mustafa Ali, Nasharudin Mat Isa dan Presiden ala Pak Lah, Hj Hadi.

Persoalan adakah ianya adil sedangkan ianya tuduhan datang dari sebelah pihak khasnya barua ANUwar iaitu Prof Aziz Bari yang tidak mahu Hj Hadi menjadi PM... Manakala satu pihak lagi hanya bertenang dan bertahan semata-mata.

Peranan Aziz Bari yang utama ialah untuk menggerakkan pendapat umum yang selari dengan kehendak ANuwar iaitu Mahu menjatuhkan puak Ulama secara massa iaitu melalui Media...

Kita melihat berberapa tajuk yang dipetik dari Malaysiakini yang mendesak secara berterusan kepada nama-nama yang dibenci oleh Nik Aziz... tajuk-tajuk berita dibawah ini membuktikan serangan puak erdogan ini:

1. Hadi umpama 'Pak Lah versi PAS'
2. Seminar PAS bangkit kemelut di S'gor
3. PAS perlukan 'korban' untuk pulih
4. Nik Aziz berjaya hantar mesej 'pemimpin bermasalah'
5. PAS: Jangan ungkit lagi isu k'jaan perpaduan
6. PAS S'gor diseret ke JK disiplin
7. Nik Aziz: Biar PAS berpecah...
8. Pemuda PAS: Kemelut 'agak serius'
9. MB: Isu arak antara punca tolak PAS

Esok pastinya tujuannya ialah adalah untuk mendesak kepimpinan PAS diakar umbi untuk menjatuhkan pemimpin-pemimpin yang dibenci Nik Aziz ni.

Beginilah jatuhnya tamadun Islam dahulu apabila pemimpin mula tidak dihormati, lemah dan akhirnya rakyat berpecah belah... dan seterusnya ditawan oleh pihak musauh.

Nik Aziz dijangka keluar IJN esok - Didoakan semoga terus sihat

1 Komen!!!
Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang sedang mendapat rawatan di Institut Jantung Negara (IJN) di sini dijangka dibenarkan pulang esok.

Setiausaha Sulitnya, Rosdi Abdullah, berkata Nik Abdul Aziz dimasukkan ke IJN kira-kira pukul 10.30 pagi semalam akibat keletihan selepas seminggu tidak mendapat rehat secukupnya.

"Keadaan beliau kini dilaporkan stabil dan beliau dijangka keluar dari IJN pagi esok dan akan menyambung tugasnya seperti biasa," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini, hari ini.

Katanya, Mursyidul Am Pas itu tetap akan menghadiri Seminar Politik Pas di markas parti di Taman Melewar, Gombak esok.

AB : Semoga tok guru terus sihat...

Berhati-hati dimusim banjir

0 Komen!!!
Musim hujan dan banjir telah pun tiba.. jadi pesanannya berhati-hatilah... sedang kita suka bermain air, takut ada pula yang lemas..

Dua negeri di pantai timur — Terengganu dan Kelantan — mula dilanda banjir musim tengkujuh dengan sejumlah 2,877 orang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir di dua negeri itu, hari ini.

Jabatan Meteorologi pula petang ini mengeluarkan amaran “peringkat merah” di kedua-dua negeri itu dan keadaan itu dijangka berterusan sehingga Ahad.

Di TERENGGANU, keadaan semakin buruk apabila sehingga pukul 8 malam ini seramai 1,667 orang dari empat daerah iaitu Besut, Hulu Terengganu, Setiu dan Dungun telah dipindahkan ke pusat pemindahan berikutan rumah mereka ditenggelami air.

AB : Bersabarlah dengan ujian tuhan..

1PAS "DAP didahulukan, Islam ditinggalkan" : Konvensyen Blogger PAS 2009 satu perangkap?

1 Komen!!!

Ramai ahli PAS mengambil kesempatan dengan dunia blog bagi meluahkan perasaan. Mereka tidak perlu memberi identiti. uma, disman, mikhail16 antara contoh ahli PAS yang bersuara menggunakan blog.

Sunnah menetapkan orang cerdik lebih cerdik tidak boleh dipimpin oleh orang bodoh kurang cerdik. Dan dalam kelompok majoriti bodoh kurang cerdik, sudah pastilah orang2 bodoh kurang cerdik yang dipilih mereka. Ini konsep demokrasi. PAS tidak guna kaedah setulen nabi.

Bila ini berlaku, sebahagian kecil golongan cerdik yang rasa depa lebih cerdik akan memberontak. Adalah mustahil fitrah manusia cerdik lebih cerdik dipimpin oleh manusia bodoh kurang cerdik dan manusia lembab. Allah sudah menetapkan begitu. Namun, untuk memberontak semborono tidak boleh kerana terikat dalam perjanjian jemaah.

Semua ini ibarat air yang terkepung. Dan air yang semakin terkepung tadi akan mula meneroka struktur lemah dan rendah untuk melepaskan tekanan. Dan alam blog adalah trend atau fenomena terbaru mengenai ini.

Ramai mereka yang cerdik lebih cerdik meluahkan pendapat, tekanan dipimpin manusia bangang, secara merahsiakan identiti. Dan orang bangang kurang cerdik terdesak tersepit dengan keadaan ini. Hasil pandangan orang cerdik lebih cerdik yang diupah orang bangang kurang cerdik itu, maka lahirlah satu program Konvesyen Blogger PAS 2009.

Sasarannya terbahagi kepada 3.

1. Blogger terkenal PAS yang mendedahkan identiti mereka. (contoh Penarik Beca, Cenangau, etc)

2. Blogger terkenal PAS yang menyembunyikan identiti mereka. (Manjung Mari, C++, etc)

3. Blogger2 PAS baru.

Apabila kesemua blogger terkenal PAS dedah identiti hadir konvensyen tersebut, kemungkinan besar di akhir program tersebut, mereka terpaksa mengangkat ikrar terbaru atau bai'ah terbaru. Bertujuan mengurangkan serangan kepada pemimpin2 bodoh yang depa rasa kurang cerdik dan lembab. Keadaan sangat terdesak. Sedangkan kesemua blog ahli PAS yang membelasah pemimpin stupid yang depa rasa kurang cerdik berhenti secara automatik setiap kali menjelang pilihanraya sebagai keutamaan yang utama.

Apabila kesemua blogger terkenal PAS sembunyi identiti hadir konvensyen tersebut, maka, maklumat identiti mereka juga tidak lagi rahsia. Jika golongan ini menukar blog mereka, mereka terpaksa bermula dari bawah. Bermula dari tidak dikenali.

Blogger2 PAS yang baru juga perlu disekat menjadi pengikut kepada blogger2 PAS yang ternama. Mereka perlu dibrain wash, diserahkan identiti mereka. Lihat sahaja senarai followers blgger seperti Penarik Beca yang mencecah hampir 600. Berapa jumlah kategori student, blogger baru di dalamnya?

Penarik Beca sahaja bisa menggerakkan 600 media baru mengikuti pandangan dan fikrahnya. Katakan dari 600, 300 bersetuju dalam satu2 pandangan. Dan dari 300 pecah lagi kepada pengaruh mereka sendiri. Jika student, pengaruh mereka sesama student. Jika Unit AMal, pengaruh mereka sesama Unit Amal.

Semua ini adalah satu kuasa rakyat golongan cerdik yang rasa depa lebih cerdik yang bertembung secara fitrah dengan manusia golongan bodoh kurang cerdik. Peraturan alam menetapkan mustahil golongan cerdik lebih cerdik membiarkan diri diperintah oleh golongan bodoh kurang cerdik, walaupun bersetuju dengan sistem majoriti bodoh kurang cerdik berkuasa melantik orang bodoh kurang cerdik sebagai pemimpin (demokrasi barat).

Cadangan.

Anda boleh hadir. Anda boleh berikan identiti. Tetapi berikan alamat blog lulit. Itu sahaja cara melawan sistem yang dicipta bagi menyelamatkan golongan bodoh kurang cerdik. Namun, cara ini tidak boleh digunakan oleh blogger kategori 1.

Untuk blogger kategori 1 pula, anda boleh menguasai suasana konvensyen secara bergabung dengan blogger kategori 2. Ambil alih konvensyen tersebut dengan hujah2 bernas, tepat dan tidak berlapik. Keadaan akan menjadi panas. Situasi akan mempunyai nilai berita. Cara ini bisa membuatkan blogger kategori 3 menyebelahi anda. Blogger kategori 3 akan teruja melaporkan suasana tersebut. [AdukaTaruna]

Cerita Sebenar Mengapa Khalid Samad dan Saari Sungip Dipecat

0 Komen!!!
Oleh kerana isu pemecatan Khalid Samad telah dinaikkan semula oleh PJ Selangor dalam "review" beliau seluruh Malaya (mcm Kassim Selamat) maka saya pun bawa pendedahan saya berkaitan pemecatan Khalid Samad sekali lagi. Artikel ni saya telah publish pada 10 Disember 2008.

Orang akan kata, saya mana ada bukti buat dakwaan sebegini. Macamlah si Khairuddin Osman dgn PJ Selangor ada bawak bukti masa buat tuduhan2 jahat terhadap Khalid Samad dan Saari Sungip (untuk melihat tuduhan2 tersebut, sila baca di sini).

Sudahlah terkantoi, semua tuduhan tersebut berdasarkan insiden2 yang berlaku TAHUN INI, sedangkan Khalid Samad dan Saari Sungip dipecat dari Dewan Harian TAHUN LEPAS, bulan November. Jadi, macam mana Khalid boleh dipecat atas insiden-insiden yang berlaku SELEPAS beliau dipecat. Saya rasa orang2 kat Perhubungan Negeri ni sedang kena bala dari Allah SWT hasil dari doa Tok Guru Nik Aziz. Sebab tu diorang dah mula bercakap macam orang mereng.

KHAIRUDDIN OSMAN. Kau memang bangsa jual maruah. Kau tahu benda kau cakap ni bohong tapi kau cakap jugak. Kau akan dapat penghukuman kau dalam masa terdekat nanti, inshaalah.

(BERMULA)Kalau tuan/puan sedar, semua artikel saya sebelum ini tidak memberi apa-apa komen berkenaan dengan pemecatan Khalid Samad. Saya cuma mempersoalkan perlantikan seorang Ketua Penerangan yang mempunyai track record menjalankan aktiviti2 subversif dalam PAS, yakni perlantikan Roslan SMS.

Ini kerana pada waktu itu saya tidak berkemampuan untuk memgesahkan beb erapa maklumat yang saya dapat. Namun, pada hari ini, beberapa ketidakpastian itu telah terjawab. Saya tidak akan menamakan nama dalam pendedahan saya ini, tapi saudara/ri mampu untuk memahami siapakah karater-karakter yang saya sebut ini.

Masalah sebenar timbul sewaktu “retreat” PAS Pusat di Langkawi. PAda masa itu, Wakil PAS Selangor (WPS) telah membentangkan laporan di bawah tajuk hubunan Pakatan Rakyat di Selangor. WPS itu telah membentangkan satu laporan yang 100% negatif. Dengan kata lain laporan WPS itu telah member gambaran bahawa hubungan PAS dengan rakan2 Pakatan Rakyat yang lain adalah tersangat keruh dan seperti retak menanti belah.

Walaubagaimanapun, laporan WPS itu telah mendapat kritikan yang tersangat hebat di dalam retreat tesebut. WPS telah dibantai kiri dan kanan. Seumpama Ustaz Solihin Mukhyi dibidas semasa Muktamar PAS di Ipoh tempohari kerana mengatakan bahawa PAS dianaktirikan di Selangor. WPS telah mendapat kemaluan yang tersangat besar kerana hampir keseluruhan peserta retreat Langkawi tersebut tidak dapat menerima laporan WPS itu.

Selang 2 minggu selepas retreat, Dewan Harian PAS Selangor telah dipanggil oleh PAS Pusat kerana PAS Pusat gusar terhadap laporan WPS dan mahu perbincangan yang lebih mendalam. Di dalam pertemuan itu, sekali lagi WPS membentangkan laporan yang sama. Namun, kali ini laporan WPS telah disanggah oleh Tn Haji Khalid Samad sendiri justeru menampakkan lagi kelemahan laporan WPS itu.

Malahan WPS gagal meyakinkan Presiden PAS Pusat kerana Tuan Guru Presiden menyatakan bahwa tidak mungkin Pakatan Rakyat di Selangor ini terlalu buruk. Tuan Guru meminta PAS Selangor mencari jalan menyelesaikan apa-apa masaalah kerana kedudukan PAS di Selangor jauh lebih baik berbanding Selangor di bawah BN dulu.

Ertinya perancangan WPS telah gagal. Percubaan beliau untuk memberikan gambaran buruk kepada pimpinan PAS berkaitan dengan Pakatan Rakyat telah memakan tuan. Imej WPS jatuh merudum dan imej Pakatan Rakyat berjaya dipertahankan di kalangan pimpinan PAS.

Khalid Samad Mesti Dibuang

Selepas itu telah berlaku mesyuarat PASKAD yang telah membincangkan banyak isu2 semasa. CUmanya, isu pembentangan WPS yang 100% negative itu telah dibincangkan. Oleh kerana Khalid Samad adalah Pengerusi PASKAD, maka Khalid telah dipersalahkan secara 100%.

Padahal pada masa itu telah diperbincangkan berbelas isu-isu lain dan isu WPS itu hanya sebahagian sahaja. Dan bukannya Khalid Samad yang menaikkan isu tersebut.
Kita dapat baca dalam laman Fraksi UMNO, Tranung Kite, sebuah surat dimana Khalid Samad dituduh cuba memburukan WPS itu di dalam mesyuarat PASKAD. Sebenarnya cerita ini fitnah tetapi memandangkan Tranung Kite adalah laman Fraksi UMNO yang pro kepada laman AntiHusam, maka surat fitnah ini telah disiarkan tanpa tapis.

Memang pun Tranung Kite amat berdendam dengan Khalid Samad sebab Khalid telah mengagalkan usaha mereka mempengaruhi perwakilan PAS menyokong usaha membawa PAS masuk UMNO.

HAsilnya, Khalid Samad dan Saaari Sungib telah ditendang keluar dari Harian Negeri Selangor atas alasan memburukkan WPS di dalam mesyuarat PASKAD.
Hakikat sebenarnya, Khalid dipecat kerana pengaruh dan fungsi beliau mengagalkan usaha WPS dan Fraksi UMNO untuk memburuk dan memfitnah Pakatan Rakyat di Selangor.
Yang hairannya, dalam mesyuarat Dewan Harian Negeri sebelum pemecatan, tidak dibincangkan langsung akan pemecatan Khalid Samad ini.

Keputusan memecat Khalid Samad ini dibuat secara “impromptu” tanpa merujuk kepada Dewan Harian Negeri. Ahli-ahli Perhubungan Negeri seperti terkejut dan tiada siapa yang bersuara kerana mereka berada dalam keadaan yang sangat terkejut.
Beliau juga melantik Roslan SMS kerana Roslan SMS adalah tokoh fraksi UMNO yang mahu membersih PAS dari segala anasir pro Pakatan Rakyat. Ertinya WPS adalah sebahagian dari Fraksi UMNO yang mahu “mengumnokan” PAS.

Segala Cerita Buruk Pakatan Rakyat Mesti Datang Dari Selangor

Kalau saudara/ri nak tahu, segala cerita negatif dan fitnah berkenaan Pakatan Rakyat di kalangan PAS adalah datangnya dari Selangor. Misalnya:

a. DAP cuba untuk menghapuskan amalan Islam di Selangor
b. Cerita Teresa Kok menghalang azan mula2 didengari dikalangan PAS Selangor lama sebelum Khir Toyo mengutip fitnah tersebut
c. Kononnya Ahli-Ahli Majlis di Selangor hanya mempunyai 30% melayu sahaja mula-mula ditimbulkan oleh wakil Selangor di Mesyuarat Exco Pemuda PAS Pusat oleh Wakil Selangor.
d. DAP mengkhianati PAS telah diungkapkan oleh suara Fraksi UMNO, Songkok Putih kepada saya sendiri.

Gerakan Anti Pakatan Rakyat Semakin Galak

Setelah memecat Khalid Samad, WPS itu sudah semakin galak. Baru-baru ini beliau membuat kenyataan yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia kononnya ada masaalah dalam Pakatan Rakyat negeri (walaupun dinafikan tapi kalau betul pun saya tak terkejut). Sehingga kenyataan tersebut disanggah oleh MB Kedah sendiri, Ustaz Azizan Abdul Razak.

Beliau juga cuba menjadi champion mengharam arak di Selangor, sedangkan arak sudah sememangnya haram kepada orang Islam di Selangor. Apa yang perlu adalah penguatkuasaan dan “spot check”. Seharusnya diwujudkan pasukan-pasukan “spot-check” kepada 7-11 dan sebagainya untuk memastikan mereka tidak menjual arak kepada orang islam.

Semua ini bertujuan untuk mencipta suasana tidak senang dan tidak harmoni dalam Pakatan Rakyat Selangor. Itu sahaja.

PAS Selangor Sudah Semakin Menjadi Assabiyyah Persis UMNO?

Saya nampak PAS Selangor sudah semakin lama semakin UMNO. Tidak hairanlah kepimpinannya sekarang ini terdiri dari bekas Special Branch, penceramah Biro Tatanegara, Roslan SMS (yang bangga dengan backround UMNO beliau) dsbnya.
Mungkin mereka ini baru dalam PAS kerana tarbiyyah PAS yang saya ikuti semenjak 1980an lagi mengajar saya bahawa PAS bukan parti kebangsaan Melayu dan Kebangsaan Melayu itu diharamkan oleh Islam.

Islam tidak mengajar ketuanan Melayu dan islam tidak menyokong penindasan sesuatu kaum atas alasan ras dan kabilah serta warna kulit. Itu semua adalah amalan jahiliyyah arab pada masa dahulu.

Saya nampak seolah-olah kepimpinan PAS Selangor mahu membawa PAS Selangor kembali semula kepada amalan Jahiliyyah Arab, yakni Assabiyyah.
Ingatlah hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abu Dawud:

“Bukan dari golongan aku orang yang memperjuangkan kebangsaan, bukan dari golongan aku orang yang berperang kerana kebangsaan dan bukan dari golongan aku orang yang mati kerana kebangsaan”

Adakah PAS Selangor hendak membawa ahli-ahli mereka ke arah melawan hadeeth Nabi SAW ini? Tapi iyelah, bawah kerajaan Pakatan Rakyat ni mana boleh buat duit. Bawah UMNO kan senang buat duit?

Kalau tak Suka Pakatan Rakyat, Berenti Kerja

Kalau dah tak suka kepada Pakatan Rakyat, dinasihatkan supaya letak semua jawatan dalam kerajaan Pakatan Rakyat.

Janganlah jadi macam Roslan SMS, buat konspirasi anti Pakatan Rakyat, tapi masih muka tak malu terus pegang jawatan dalam kerajaan tempatan Pakatan Rakyat.
Jadilah insan yang berprinsip dan berhemah serta bermaruah. Sikap tidak bermaruah ini hanya sikap UMNO.

Tulang Besi

Datuk Hafarizam Harun on Freedom Of Information Conference 2009 – Public Right To Information: Benefits, Implementation And Challenges

0 Komen!!!
KUALA LUMPUR, 3 Nov. – Penasihat Undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun telah menyampaikan ucaptama dalam seminar antarabangsa “Freedom Of Information Conference 2009 – Public Right To Information: Benefits, Implementation And Challenges”.

Seminar yang berlangsung selama dua hari bermula hari ini iaitu 3 – 4 November 2009, diadakan di Hotel Royale Chulan, anjuran bersama antaraTransparency International – Malaysia dan Konrad Adenauer Stiftung.

Dengan penglibatan Datuk Hafarizam dalam seminar sedemikian terbukti bahawa UMNO sentisa bersikap telus dan terbuka khususnya dalam menyampaikan maklumat kepada khalayak.

Dalam masa yang sama, ia juga menunjukkan sentiasa sedia berdepan dan berinteraksi dengan semua pigak termasuklah badan bukan kerajaan (NGO), masyarakat umum dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri dari kalangan pembangkang sekalipun.

Antara penyampai-penyampai/penceramah ialah :

1. YB Elizabeth Wong Keat Ping, EXCO Kerajaan Negeri Selangor;
2. Encik Mohd Nizam Mohd Ali, Pengarah (Sektor Awam), Institut Integriti Malaysia;
3. YB Lau Weng San, EXCO Kerajaan Negeri Selangor;
4. Mr Anung Karyadi, Pengacara (Peguam) di Indonesia;
5. Dr Denison Jayasoria, Ahli Suruhanjaya SUHAKAM Malaysia

Baca teks ucapan di sini

Kongsi Link Anda