Selasa, Jun 30, 2009

Tuan Guru bukan Maksum!

3 Komen!!!
Hari ini Anwar mempertahankan N.Ajis, beliau berkata “Tindakan UMNO BN yang mengecam Tuan Guru Nik Aziz agak keterlaluan dalam media, saya fikir ia satu langkah yang memalukan,” katanya di lobi Parlimen, semalam.

Beliau berkata, pemimpin UMNO tidak sewajarnya mencerca Nik Aziz kerana kedudukan Nik Aziz kini bertaraf Tuan Guru dan soal politik yang mengaitkan Nik Aziz tidak seharusnya di jadikan mainan media.

Tuan guru bukanlah maksum apatah lagi N.Ajis ialah ularmak politik... bukanlah ulamak Islam tulen... Ulama Islam yang tulen kenal yang hak dan yang batil.. yang halal tetap halal dan yang haram tetap haram!.. bukan macam N.Ajis yang haram dihalalkan..

PAS patut debat dengan DAP dan PKR dahulu- kenapa Perosak Rakyat tolak Islam!

1 Komen!!!

BISIK-BISIK

DATUK Nik Abdul Aziz Nik Mat nampaknya berkeras mahu menghantar surat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengajak berdebat.

Apakah motifnya setelah beliau secara lantang menentang gagasan kerajaan perpaduan yang ideanya dicetuskan sendiri oleh pimpinan Pas.

Bagi Awang, Nik Abdul Aziz perlu pandai membaca pendapat umum iaitu rata-rata sama ada di dalam UMNO mahupun cerdik pandai atas kapasiti berkecuali mendesak supaya UMNO tidak melayan pelawaannya kerana ia hanya membuang masa.

Lagipun, selaku orang yang dikaitkan sebagai Tok Guru, Nik Abdul Aziz sudah tentu lebih maklum bahawa dalam Islam perbincangan atau muzakarah lebih diutamakan daripada perdebatan terbuka.

Melihat kepada struktur gabungan parti-parti politik pembangkang sekarang, adalah lebih logik bagi Nik Abdul Aziz, selaku pemimpin Pas, berdebat dengan sekutunya terlebih dahulu iaitu DAP kerana Awang percaya terlalu banyak perbezaan ideologi antara Pas dan DAP. Antaranya perkara yang boleh ditumpukan ialah isu negara Islam.

Bagi Awang, Nik Abdul Aziz perlu bereskan terlebih dahulu perkara- perkara dalam pakatan pembangkang sebelum menyatakan minat untuk berdebat dengan pihak lain.

Awang – Cukup faham.



Debat jalan terakhir, inilah alasan paling bodoh yang pernah aku dengar dari seorang Ularmak PAS. Jika ini jalan terakhir mestinya sebelum itu ada jalan yang lain... cubalah N.AJis terangkan satu persatu jalan yang lain!

PAS telah kehabisan modal, jika dahulu UMNO ajak berbincang PAS tak nak, kenapa pula kali ini PAS ajak berdebat UMNO perlu ikut. Sedang perbinacngan ialah amalan syura yang sebenar!....

Dakwaan PAS Umno kini gelabah dengan pelawaan N.Ajis untuk berdebat mengenai isu mengapa Umno tolak Islam.
"Cumakan lebih baik jika N.Ajis ajak DAP dan PKR berdebat tentang tajuk mengapa Pakatan Rakyat tolak Islam. Jika Pakatan Rakyat telah sepakat tentang isu Islam barulah PAS dan UMNO boleh berdebat! "

Sebab isu Islam dalam Pakatan Rakyat pun tidak selesai, maka selesaikan dahulu dalam Pakatan Rakyat... barulah dengan UMNO!

Isnin, Jun 29, 2009

Tun Mahathir - Nik Aziz habiskan boreh jo!

3 Komen!!!
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak perlu melayan pelawaan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk berdebat secara terbuka kerana ia tidak mendatangkan sebarang faedah.

"Hanya buang masa. Jadi satu hiburanlah, kita bukan lantik pemimpin untuk berhibur," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Negeri Kedah di Bangunan Tunku di sini hari ini.

Beliau ditanya cabaran Nik Abdul Aziz yang mengajak Perdana Menteri berdebat secara terbuka ekoran tindakan Pemuda UMNO Kelantan membuat laporan polis terhadap Menteri Besar Kelantan itu kerana didakwa memfitnah UMNO dalam ceramah di Manek Urai baru-baru ini.

Sebagaimana Nik Aziz kenal UMNO, begitulah juga Tun Mahathir kenal PAS... memang betul kata Tun Mahathir, debat dengan N. Ajiz ni habiskan boreh jo!...lagipun n.Ajis tu tua doh... semakin nyanyuk... mungkin sesuai debat antara n.ajis dan Harussani... seorang ulama politik parti syaitan dan seorang ulama Islam tulen...

Ahad, Jun 28, 2009

Harussani - Jangan ikut etika syaitan

2 Komen!!!
SEPERTI diduga, apabila Mufti Perak, TAN SRI HARUSSANI ZAKARIA mengeluarkan kenyataan mengkritik gelagat sesetengah parti politik yang mendakwa parti Islam tetapi sanggup berkelahi dan memutuskan tali persaudaraan sesama Islam, beliau telah menerima kecaman yang hebat.

Pandangan Harussani tidak lagi dilihat sebagai pendapat seorang ulama yang harus dihormati tetapi beliau dikecam dan dituduh sebagai menyokong UMNO. Segalanya berlaku apabila Harussani menyuarakan kekesalan berikutan kegagalan merealisasikan kerajaan perpaduan Pas dan UMNO. Beliau diserang habis-habisan di dalam blog-blog tetapi beliau tidak peduli semua itu.

‘‘Saya bercakap yang hak (benar), dalam Islam mengeratkan silaturahim antara saudara Islam adalah wajib, jadi saya hairan daripada rujukan mana sesetengah pihak itu ambil sehingga sanggup mencela saudara seagama,” katanya dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan MOHD. RADZI MOHD ZIN di pejabatnya di Ipoh, Perak.

Walaupun sekali sekala dalam berhujah, Harussani menyelitkan kata-kata gurauan namun nada beliau sentiasa serius apabila menekankan soal perpaduan Melayu dan umat Islam. Bagi Harussani, masa depan golongan itu dalam semua bidang termasuklah politik akan berhadapan dengan bahaya, jika mereka terus berpecah belah.

Harussani juga kecewa kerana ada sesetengah ahli politik begitu mudah mengeluarkan hujah yang mengelirukan dan mencela sesama Islam. Oleh itu beliau mengingatkan dalam apa pun perkara berkaitan hubungan sesama Islam, jangan sesekali mengikut etika syaitan.

MINGGUAN: Apa pandangan Tan Sri berhubung kegagalan pembentukan kerajaan perpaduan, yang sekali gus menggagalkan usaha untuk menyatukan umat Islam di dalam UMNO dan Pas?

HARUSSANI: Sebagai orang Islam kita berpegang kepada Rukun Iman dan salah satunya ialah percaya kepada Allah, yang bererti kita mengucap dua kalimah syahadah, apabila kita mengucap dua kalimah syahadah kita masuk kumpulan muslim.

Apabila kita sudah masuk dalam kumpulan muslim, Allah sudah 'ikat' kita melalui firman-Nya dalam surat al-Hujurat ayat 10 yang bermaksud, "Sesungguhnya orang Muslim itu adalah bersaudara kerana ini damaikanlah antara keduanya saudara kamu dan bertakwalah kepada Allah semoga kamu mendapat rahmat-Nya."

Manakala Rasulullah SAW pula pernah bersabda bahawa, orang muslim itu adalah saudara bagi orang muslim yang lain, kemudian Nabi kata, siapa sebenarnya orang muslim itu, orang-orang muslim yang selamat daripada keburukan lidahnya dan keburukan tangannya. Maka itu Rasullullah sendiri dalam membentuk ajaran Islam baginda mempersaudarakan orang Islam.

Maknanya, itulah perjuangan utama kita iaitu mesti mempersaudarakan sesama orang Islam. Ia adalah perbuatan yang sebagaimana dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya bermaksud: … dan peliharalah hubungan silaturrahim… (an-Nisa': 1).

Oleh itu, kalau kita memecah belah orang Islam itu bukan ajaran Islam, itu ajaran syaitan. Tuhan sudah sebut bahawa syaitan itu bertujuan untuk membangkitkan di antara kamu permusuhan dan pergaduhan. Jadi pada saya, perpaduan itu adalah sesuatu yang cukup mustahak, perkara pokok yang wajib kita usahakan dalam apa bentuk pun. Berdasarkan kepada hujah itu, saya berpendapat, idea kerajaan perpaduan adalah satu idea yang cukup baik dan saya amat bersetuju dengan langkah tersebut.

Kalau kita lihat pada waktu ini, apabila orang Islam berpolitik, mereka berpecah sesama mereka. Ini berbeza dengan kaum lain, orang Cina contohnya, mereka pun berpolitik tetapi walaupun berada dalam parti yang berbeza-beza, mereka bersatu, ertinya mereka berpecah untuk mendapatkan sesuatu sedangkan kita berpecah untuk menghilangkan sesuatu.

Mereka (orang Cina) berpecah supaya banyak suara atau banyak jurusan bagi membolehkan mereka menuntut sesuatu demi kepentingan bangsa mereka, begitu juga dengan kaum India, mereka berpecah supaya mereka mempunyai banyak jalan bagi menyuarakan tuntutan atau pandangan. Tetapi bagaimana dengan orang Melayu? Kita memaki hamun sesama kita dan berpatah arang, berkerat rotan. Ini adalah satu perbuatan yang cukup buruk sekali. Ini bukan daripada etika Islam bahkan ia etika syaitan. Maka itu saya cukup kecewa apabila orang Islam sendiri menolak perpaduan dan lebih mementingkan perpaduan dengan bangsa asing daripada bersama orang Melayu.

Kita jangan lupa kedudukan Melayu dalam negara ini, hanya berapa peratus sahaja. Mungkin kalau kita bandingkan dari segi pecahan Islam dan bukan Islam, mungkin 50-50. Ia bermakna kalau kita berpecah suara kita menjadi minoriti, jadi bila kita hendak berjaya?

Dalam masa 18 tahun kebelakangan ini, ekonomi orang Melayu tidak bergerak, kaum Cina meningkat kepada 42 peratus, India (35 peratus), orang Melayu sudah 18 tahun tidak meningkat. Dalam 18 tahun itu juga, orang India yang sebelum ini berada di bawah orang Melayu kini naik mengatasi orang Melayu, kaum Cina yang sudah tinggi, kini melonjak, orang Melayu ketinggalan di belakang. Oleh itu, kalau kita berpecah lagi, keadaan umat Islam akan menjadi bertambah buruk. Allah sudah menyatakan perkara ini dalam al-Quran melalui firman-Nya yang mengingatkan kita bahawa jangan kamu berpecah, kamu akan gagal dalam hidup ini. Akan hilang wibawa kamu dalam masyarakat. Itu Tuhan sudah sebut terang-terang, kenapa kita memilih jalan perpecahan, ini yang saya paling kecewa.

Tetapi Pas tidak mahu bekerjasama dengan UMNO kerana mendakwa pernah ditipu suatu ketika dahulu, apakah ini wajar?

HARUSSANI: Tak kan kerana perkara itu, ia tidak boleh dimaafkan? Kalau itu satu pengalaman tidak bolehkah kita baikinya supaya tidak berulang? Kita sudah ada perjanjian bagi memastikan perkara itu tidak berlaku lagi. Anak kita pun kadang-kadang buat salah dengan kita tetapi kenapa kita boleh makan bersama semula dan boleh beri nasihat? Allah pun menyeru memohon keampunan kepada-Nya dan menyuruh kita bermaaf-maafan.

Jadi tak kanlah hanya kerana satu peristiwa itu, kita hendak menjadikan sandaran, apakah kita hendak hancur? Ini yang menjadi masalah. Atau kita hendak pakai juga pepatah, biar papa asal bergaya? Maknanya kita jadi hero tetapi kita kalah, kita kecundang, apa gunanya semua itu.

Saya tidak peduli, apa pun orang nak tuduh bila saya bercakap macam ini. Di Kuala Lumpur, orang-orang muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) kata Mufti Perak sudah masuk UMNO, saya tidak pernah masuk mana-mana parti , UMNO pun tak suka saya.

Kalau UMNO tidak betul, UMNO saya 'bantai', kalau raja tak betul, raja saya 'hentam' saya nak kisah apa. Malah suatu masa dulu, Suharto ketika minum bersama saya, bila dia cakap tak betul dari segi hukum berkaitan faedah (bunga) bank, saya tegur. Pada hal seluruh ulama Indonesia sentiasa menyokong apa sahaja yang beliau kata, tetapi saya tidak.

Masalahnya apabila seseorang bertaraf Mursyidul Am dalam Pas bercakap, orang lebih mempercayai kata-katanya biarpun dia mengecam sesama Islam.

HARUSSANI: Kita pun tidak menafikan perangai pemimpin UMNO dahulu, sombong dan berlagak, tetapi sekarang sudah ada kesedaran berhubung kesilapan yang dilakukan. Tetapi kalau kita masih dengan hujah masing-masing, itulah masalahnya. Kita sudah tengok kaum India yang merupakan kelompok kecil sudah mempunyai suara yang cukup kuat tetapi kita semakin lemah kerana berpecah.

Bagaimanakah kita hendak satukan orang Melayu, kalau penyokong parti masing-masing terus mengamalkan politik sempit?

HARUSSANI: Kita lupakan soal politik, kita balik kepada agama kita, balik kepada Tuhan kerana Islam menyuruh kita bersatu kerana kita bersaudara sesama Islam, haram memutuskan silaturahim. Kembalilah kepada ajaran Islam jangan terlalu banyak politiking.

Kita berpolitik dengan tujuan mentadbir negara sahaja, bukan untuk berkelahi sesama kita, tetapi malangnya apa yang berlaku sekarang apabila orang Melayu kita masuk politik mereka menjadi taksub. Apabila bersikap demikian maknanya orang lain tak betul dia sahaja yang betul.

Contohnya, krisis politik di Perak, apabila pakatan pembangkang membawa kes itu ke mahkamah, pada mulanya mereka menang, mereka seronok. Kemudian apabila UMNO membuat rayuan dan menang, mereka (pakatan pembangkang) kata ini tidak boleh, ini tidak betul. Persoalannya apakah (keputusan) yang dahulu betul? Tak kan dulu seorang hakim dan sekarang tiga hakim, tiga yang buat salah. Kemudian buat rayuan kepada Mahkamah Agung, lima hakim yang bersidang membuat keputusan yang sama, jadi tak kan kita tidak mahu terima, tak kanlah hakim-hakim itu berat sebelah.

Oleh itu, saya tidak boleh terima tindakan pembangkang tetapi bila saya cakap macam ini mereka kata saya anti Pas, bila keluar kenyataan saya dukacita kerana kerajaan perpaduan gagal, mereka kata patutlah dapat (dianugerah) Tan Sri, sedangkan saya tak tahu fasal 'Tan Sri'. Sebelum ini saya berada di Mekah, balik sahaja ada surat suruh terima, bukan UMNO yang beri tetapi Yang di-Pertuan Agong.

Ada pihak mengkritik meminta Tan Sri jangan campur urusan politik, apa komen Tan Sri?

HARUSSANI: Saya cuba melihat perjalanan politik mereka dan saya lihat ia tidak betul dari segi syarak, itu yang saya tegur. Begitu juga bila UMNO bersikap tidak adil atau sombong, saya akan tegur. Dalam soal Pas, saya pun tahu sikit-sikit fasal hukum Islam, oleh itu apabila apabila saya melihat tindakan mereka menyeleweng daripada hukum syarak, itu saya tegurlah. Tak kanlah kerana itu pun nak suruh saya masuk UMNO.

Memang saya tidak tahu politik, kalau nak suruh cakap fasal politik, saya tak tahu, suruh cakap fasal ekonomi, saya bukan ahli ekonomi. Sebab itulah kebanyakan ustaz-ustaz yang menjadi ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), apabila orang bahas ekonomi, dia tidak boleh bercakap. Golongan ustaz-ustaz ini hanya tahu soal dakwah, tidak tahu fasal politik. Kita perlu faham politik ini harus tahu semuanya.

Sebab itu saya tidak mahu terlibat dalam politik, kalau mahu dah lama saya boleh berbuat demikian. Saya fikir kalau saya jadi ahli Parlimen atau ADUN, jika orang bercakap perkara saya tak tahu, buat apa. Kita tengok dalam Parlimen, apabila bercakap soal agama Islam ia lebih banyak menyentuh soal zakat, wakaf dan urusan pejabat agama, itu sahajakah? Sedangkan banyak lagi perkara yang boleh dibangkitkan, begitu juga ahli UMNO, kalau soal Islam tanya fasal berapa kutipan zakat, sepatutnya tak perlu tanya, itu kita punya.

Adakah dalam soal perpecahan umat Islam ini, para alim ulama harus campur tangan?

HARUSSANI: Selamanya kita sudah memainkan peranan, tiap kali bersyarah saya akan membangkitkan soal perpaduan, soal silaturahim, saya bangkit soal etika permasyarakatan, jangan lupa hukum bermasyarakat kerana kalau kita lupa dan buat silap sikit kita boleh menjadi fasiq, tapi siapa yang peduli?

Ketika memberikan tazkirah sempena lawatan Timbalan Perdana Menteri, semalam (Khamis) saya bercakap sedikit sahaja mengenai sembahyang. Saya tidak kupas berapa rakaat sembahyang, saya tekankan soal firman Allah bahawa sembahyang itu mencegah kamu daripada perbuatan keji dan mungkar. Bila kita sembahyang, pejamkan mata dan cuba lakukan pembetulan dalam diri, apakah kita mempunyai sifat-sifat seperti ego, takbur, sombong, marah, mengumpat orang dengki atau khianat kepada orang lain. Kalau ada sifat itu masa sembahyang kena buang, kalau ada sifat itu ketika sembahyang, maka sembahyang kita tidak terpakai, ini Allah tegaskan dalam Firman-Nya yang bermaksud; Celaka bagi orang yang sembahyang tetapi lari daripada hikmah sembahyang itu sendiri. (al-Maa'uun: 4-5)

Itu semua harus dihapuskan, bila sembahyang lahirlah dia sebagai insan Rabbani. Bila kita tidak ada sifat-sifat tak baik itu, kalau dia menjadi pemimpin ia akan menjadi pemimpin yang adil, pemimpin yang bertimbang rasa, bertanggungjawab dan jujur. Kalau dia seorang bapa dia seorang bapa yang bertanggungjawab, kalau suami dia akan berikan hak kepada isteri dengan sebaik-baiknya, kalau dia isteri dia akan menjaga suami dan anaknya.

Adakah kuasa yang menjadi penyebab atau faktor yang tersirat di sebalik yang tersurat menjadi punca keengganan menjayakan kerajaan perpaduan ini?

HARUSSANI: Jika kuasa menjadi matlamat sampai bila-bila pun perpaduan umat Islam tidak akan dapat dicapai dan pelaksanaan kerajaan perpaduan tidak mampu dilakukan. Sepatutnya, kuasa politik yang kita ada itu digunakan untuk mencapai perpaduan, keadilan dan persaudaraan.

Sebab itulah orang Arab tidak boleh menang melawan Israel. Begitu juga apabila setiap negara mengatakan ia lebih kuat daripada yang lain. Contohnya, Libya dan Mesir, sudah beberapa kali mereka berpecah akibat perbezaan politik. Ia berlaku kerana masing-masing merasakan mereka lebih berkuasa, ini masalahnya.

Kalau kuasa itu menjadi matlamat, maka kita tidak akan berjaya tetapi kalau matlamat kita adalah untuk melahirkan kedamaian, persaudaraan dan keadilan itu maka ia akan berjaya.

Dalam soal ini, kedua-dua parti terlibat, UMNO pun kalau mereka melihat kepada kuasa sahaja, ia tak kan ke mana, saya bukan nak kata kepada Pas sahaja.

Kalau persengketaan ini berterusan apa yang berlaku kepada orang Islam?

HARUSSANI: Jika ini dibiarkan berterusan, orang Islam akan hancur. Bila berpecah, kita akan jadi lemah dan hilang wibawa termasuk kuasa politik. Jika ini berlaku, hancurlah kita, ini yang saya lihat.

Ada bertanya kenapa saya berani bercakap, Saya hanya bercakap yang hak (benar), apa hendak jadi, jadilah. Politik tidak lagi dilihat sebagai alat tetapi bagi mendapatkan matlamat iaitu kuasa, kalau itu tujuannya habislah orang Melayu dan Islam.

Apa yang paling merisaukan ialah keyakinan orang kepada individu bertaraf ulama, akibatnya apa sahaja dia cakap orang akan percaya, biarpun ia boleh memberi kesan yang buruk kepada perpaduan umat Islam, apa komen Tan Sri?

HARUSSANI: Rasulullah pernah mengingatkan takutlah kamu kepada penyelewengan ulama kerana dia mempunyai pengaruh. Tetapi kita sama-sama Islam dan berilmu kita boleh timbang sendiri, jangan kita taksub tak tentu fasal, lepas itu kita gelar orang macam-macam, dari segi syarak itu haram.

Firman Allah: Wahai orang yang beriman, janganlah satu kaum mencela kaum yang lain, boleh jadi mereka yang dicela itu lebih baik daripada yang mencela dan janganlah para wanita mencela wanita yang lain, boleh jadi wanita-wanita itu lebih baik daripada wanita-wanita yang mencela dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri, dan janganlah kamu saling memanggil dengan gelaran-gelaran yang buruk-buruk… (al-Hurujat: 11).

Tetapi apa yang kita lihat ada panggil orang komunis, ayah pin, ini apa? Tambahan pula yang dengar itu pula orang tak tahu. Contohnya seorang doktor bila dia bagi ubat orang percaya, tok bomoh cerita fasal penyakit barah orang terus percaya sebab dia tok bomoh. Pada hal dia pun tak tahu apa-apa.

Islam menerima perbezaan pendapat. Malah al-Quran dalam surah an-Nisa' ayat 59 menjelaskan bagaimana menghadapi perbezaan pendapat. Soalnya, mengapa terdapat parti-parti politik yang terlibat tidak mahu mentaatinya?

HARUSSANI: Dalam ayat itu Allah berfirman yang maksud-Nya, Wahai orang yang beriman taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan ulil amri, kemudian jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian.

Sepatutnya, sebagai saudara seagama, kita patuh kepada arahan Allah. Kita juga wajib patuh kepada pemerintah selagi mana tidak diarahkan membuat maksiat. Kalau tidak taat, maka kita durhaka. Sekali pun jika pemimpin itu zalim.

Rasulullah SAW bersabda: Bantulah saudaramu baik yang berbuat zalim atau yang dizalimi. Baginda ditanya, Kalau yang dizalim kami boleh menolong tetapi bagaimana dengan yang menzalimi wahai Rasulullah? Baginda menjawab, kamu pegang kedua tangannya atau kamu cegahnya daripada melakukan kezaliman, itulah cara kita menolongnya.

Sepatutnya hubungan sesama Muslim itu penuh dengan kasih sayang bukannya menyemai sikap benci membenci atau keras. Ingatlah firman Allah yang maksud-Nya: Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan baginda adalah keras terhadap orang-orang kafir tetapi berkasih sayang sesama mereka (Muslim)…(al-Fath; 29)

Rasulullah SAW bersabda, "Seorang Muslim itu adalah saudara kepada seorang Muslim yang lain, ia tidak menzaliminya dan tidak menyerahkannya kepada musuh… janganlah kamu saling berhasad dengki, janganlah saling bermusuhan dan janganlah kamu saling menipu… jadilah kamu semua hamba-hamba Allah yang bersaudara."

Kesimpulannya, bagaimana kita hendak selesaikan kemelut ini?

HARUSSANI: Kalau ulama perlu ambil peranan untuk selesaikannya, kita harus kembali ke pangkal jalan. Asas utama yang perlu adalah perpaduan, silaturahim dan hormat-menghormati. Perseteruan, pecah belah dan persengketaan adalah ajaran syaitan. Ini dijelaskan menerusi firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya syaitan itu hendak menimbulkan permusuhan di antara kamu… (al-Maidah: 9).

TPM - Pas tidak payah minta maaf kepada UMNO, dia kena minta ampun kepada Tuhan

2 Komen!!!
Oleh LUQMAN HAZIQ dan
KAMIL MASLIH
pengarang@utusan.com.my

PAGOH 27 Jun - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak perlu memohon maaf kepada UMNO tetapi meminta ampun kepada Tuhan atas kenyataannya menyamakan parti itu seperti komunis dan ajaran sesat.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Menteri Besar Kelantan itu tidak perlu meminta maaf kepada UMNO walaupun ada pemimpin UMNO yang mendesak pemimpin Pas tersebut berbuat demikian.

"UMNO ini parti politik, walaupun ada kawan-kawan yang minta beliau minta maaf kepada UMNO tetapi bagi saya, dia tidak payah minta maaf kepada UMNO, dia kena minta ampun kepada Tuhan.

"Itu adalah tuduhan daripada seorang Islam kepada Islam yang lain dan ia adalah amat berdosa. Sama ada berdosa kecil atau berdosa besar, itu kita serah kepada Nik Aziz sendiri menilainya. Sebagai seorang ulama, mesti dia lebih tahu," ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Bersama Pewaris Muda Negara (Pewaris) 2009 di Kampung Jayor dekat sini hari ini.

Mengulas kenyataan Nik Abdul Aziz yang menyamakan UMNO seperti komunis dan ajaran sesat, beliau berkata, UMNO adalah parti yang jauh lebih Islam daripada Pas dan telah lama memperjuangkan syiar Islam di negara ini.

"Dalam perlembagaan UMNO pun, kita letak syiar Islam dalam negara kita. Bila dia kata UMNO macam Ayah Pin, parti komunis, ini adalah tuduhan berat.

"Jangan hukum kita. Pas pun pernah kata UMNO ini kafir, tapi tak tahulah siapa yang kafir, siapa yang Islam. Bagi saya, dia bukan merapu tetapi lebih daripada merapu dan agaknya Pas sudah lari daripada perjuangan Islam yang diperkatakan diperjuangkan parti itu," katanya.

Menurutnya, mungkin kini adalah masa yang sesuai bagi golongan ulama yang tidak ada kepentingan politik bersuara dan membuat teguran untuk menyatupadukan orang Islam di negara ini.

"Ulama seperti Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang menegur kepincangan dalam parti politik tidak harus dianggap mencampuri urusan politik.

"Baru-baru ini saya berpeluang duduk dengan Harussani dan beliau menyampaikan pandangannya, ini mungkin masa paling sesuai bagi golongan ulama yang tidak mempunyai kepentingan politik membantu menyumbang kepada perpaduan Melayu," katanya

Jumaat, Jun 26, 2009

PAS KATA HARUSSANI TIDAK CERDIK POLITIK ISLAM

7 Komen!!!

manek urai:HARUSSANI TIDAK CERDIK POLITIK ISLAM:umno pas

Tuan Guru Haji Nik Aziz Nik Mat menyatakan Mufti Perak mungkin tidak terdedah kepada sistem politik Islam.

Saya menyokong kenyataan Tuan Guru Nik Aziz di atas kerana terbukti Mufti Perak masih tidak faham akan kemungkaran politik yang dilakukan BN yang akhirnya menyebabkan rakyat menderita.

Apa lagi yang BN tidak buat bunuh rakyat (memali), menindas rakyat (roboh rumah, masjid, surau), dera rakyat dengan tarik royalti minyak di Terengganu, mengamalkan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan macam-macam lagi.

Menurut Tuan Guru Kalau betullah PAS menjadi punca perbalahan, maka Nabi Muhammad saw juga menjadi punca masyarakat Arab ketika itu berbalah.Ini kerana PAS katanya, meniru apa yang dilakukan Nabi Muhammad saw. Apakah Nabi Muhammad saw menjadi punca perbalahan. Sedangkan apa yang berlaku punca pecah belah datang daripada orang yang lawan Islam (Umno).

Sepatutnya Harussani datang bermuzakarah dan berbincang dengan pemimpin PAS kalau beliau kurang arif tentang politik. Sudah acap kali kita melihat Harussani diperkudakan oleh BN Perak untuk kepentingan politik BN/Umno.
Pas menyifatkan dirinya hanya seorang sahaja yang dmikasudkan dengan politik Islam... seorang yang bertaraf mufti juga dianggap bodoh atau kurang cerdik. Inilah sebebnrnya imej politik angkuh PAS.

PAS juga membandingkan diri mereka sebagai Nabi Muhammad SAW, Nauzubillah min Zalik, sedangkan jauh sifat nabi SAW dengan PAS ini. Inilah kekelirauan yang dari dahulu PAS sengaja menimbulkannnya,

PAS hanya menimbulkan cerita lama yang sebenarnya kebenarannya telah diketahui. PAS wajar sebutkan rakyat mana yang derita di bawah BN sedangkan rakyat dibawah BN sentiasa dipelihara dan diberikan kemakmuran yang secukupnya. Istilah Rakyat menderita yang digunakan PAS adalah tidak tepat sama sekali.

Berapa ramai orang PAS yang mewah kini, bekerja dengan kerajaan, mendapat kontrak dengan kerajaan, gaji yang diberi kepada YB PAS, anak ahli PAS juga menerima biasiswa pendidikan, bersekolah-di sekolah kerajaan dan tidak pernah kerajaan BN melarang. Hanya PAS sahaja yang melatih anak mereka melalui PASTI dengan menanam sifat kebencian kepada kerajaan.

hakikatnya politik PAS tiada kena mengena dengan politik Islam... tetapi politikl PAS ialah politik kepentingan perut pemimpin mereka.

PAS telah banyak berbohong kepada rakyat, PAS perlu bertaubat!..


Sumber : KBO Online

Akhbar Cina - sentimen kebencian kaum perlu dihentikan dalam akhbar

0 Komen!!!
ARTIKEL bertajuk Propaganda Akhbar Cina yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia, Sabtu lalu (20 Jun 2009) mendapat reaksi yang rencam daripada akhbar-akhbar Cina. Sebagai seorang pembaca yang mengikuti isu-isu yang dimainkan oleh akhbar-akhbar arus perdana, saya terpanggil untuk memberi sedikit pandangan.

Menjadi sasaran kritikan, adalah lumrah untuk akhbar-akhbar Cina bangkit mempertahankan laporan mereka. Namun, saya berpendapat reaksi yang diberikan agak keterlaluan dan terbawa-bawa dengan emosi berlebihan.

Pada saya, apa yang dibentangkan oleh akhbar ini menerusi artikel itu hanyalah fakta semata-mata. Kandungannya juga menjawab segala isu yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar Cina sebelumnya, terutama mengenai polemik sekolah Cina.

Dalam salah satu artikel yang disiarkan oleh sebuah akhbar Cina, penulisnya menempelak Utusan Malaysia kerana beranggapan hak mereka untuk bersuara seolah-

olah diketepikan. Ada yang lebih berani mencadangkan akhbar ini menerbitkan akhbar Cina sendiri supaya dapat ditentukan arah tuju akhbar Cina seterusnya memperbetulkan ‘pandangan sempit’ kaum Cina.

Memandangkan akhbar-akhbar ini mewakili dua kaum utama, perbezaan pendapat yang didorong oleh emosi berlebihan sebegini tidak seharusnya dibiarkan berpanjangan. Pada saya, semua pihak perlu menilai laporan kedua-dua akhbar itu secara rasional dan mengelak daripada mengaitkannya dengan sebarang sentimen perkauman.

Apa yang diperdebatkan meskipun secara langsung menyentuh mengenai kaum tertentu, namun perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas. Iaitu demi membela kepentingan semua kaum di negara ini seterusnya mempertahankan perpaduan di kalangan seluruh rakyat Malaysia.

Ia juga sejajar dengan semangat gagasan Satu Malaysia yang diperjuangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Maka, seluruh akhbar di negara ini perlu seiring dengan semangat Satu Malaysia iaitu untuk memupuk semangat patriotisme semua bangsa tanpa meniup sentimen yang sensitif.

Perlu untuk difahami, penulisan di dalam akhbar-akhbar di negara ini masing-masing memainkan peranan yang tersendiri. Agenda-agenda yang diperjuangkan juga sangat jelas, meskipun sering dicanangkan bergerak bebas.

Dalam memainkan peranan membela kepentingan tertentu, akhbar seharusnya tidak melangkaui kepentingan kebangsaan. Iaitu menjadi ejen kepada perpaduan dan keharmonian terutamanya di negara berbilang bangsa seperti Malaysia. Sebagai wadah kepada pemikiran dan suara rakyat, akhbar berkuasa menentukan, mencorak dan mempengaruhi fikiran.

Justeru, adalah menjadi harapan sentimen yang menjurus kepada kebencian tidak wujud dalam mana-mana akhbar di negara ini. Waima secara tersirat atau tersurat.

Tidak dinafikan sebagai rakyat Malaysia, kita berhak menyuarakan pandangan menggunakan saluran media yang ada. Bagaimanapun, kita juga perlu bersedia menerima penjelasan daripada apa yang disuarakan. Apatah lagi apabila ia dijawab bersandarkan fakta.

Bercakap tentang fakta, suka untuk saya berkongsi sedikit maklumat yang dipetik daripada buku Ketuanan Politik Melayu: Pandangan Kaum Cina 2007.

Buku yang ditulis oleh Thock Ker Pong ada menyentuh mengenai sejarah sekolah Cina, iaitu antara isu yang dibangkitkan oleh kedua-dua akhbar.

Menurut Ker Pong, penubuhan sekolah Cina pada peringkat awal dipersetujui tidak dibiayai oleh kerajaan Tanah Melayu. Sebaliknya guru-guru Cina dibawa masuk dari Tanah Besar China.

Sekolah-sekolah Cina dan pergerakan masyarakat Cina ketika itu banyak dipengaruhi oleh pertubuhan Cina yang dikuasai oleh ahli perniagaan yang kaya. Salah sebuah pertubuhan itu ialah Huatuan.

Huatuan banyak memainkan peranan dalam dua isu utama masyarakat Cina iaitu kerakyatan dan pendidikan (Wong Yoke Nyen, 1981). Malah, Yoke Nyen turut menyorot penentangan Huatuan terhadap laporan dan akta yang mencengkam pendidikan Cina menjelang kemerdekaan. Antaranya ialah Laporan Barnes, Ordinan Pelajaran 1952, Kertas Putih 1954, Laporan Razak dan Ordinan Pelajaran 1957. Ia bertujuan untuk mengekalkan identiti kecinaan mereka di Malaysia.

Era pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) menyaksikan dilema pendidikan Cina mencapai kemuncaknya. Dengan pengenalan sistem kuota dan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa pengantar, kaum Cina mula merasa kepentingan pendidikan mereka semakin terhakis.

Kemarahan orang Cina memuncak pada 1978 apabila kerajaan menolak permohonan untuk menubuhkan Universiti Merdeka. Ini mendesak Barisan Nasional (BN) menetapkan kuota bagi pelajar Bumiputera dan bukan Bumiputera di universiti tempatan pada nisbah 55:45 peratus.

Kuota ini bukan hanya dilakukan oleh sebelah pihak sahaja tetapi melalui perbincangan dan permuafakatan UMNO dan MCA pada 28 Jun 1979.

Banyak tuntutan yang dibuat oleh masyarakat Cina menjelang Pilihan Raya Umum 1999. Tetapi yang penting adalah tuntutan menyingkirkan dasar pendidikan satu bahasa, agar dapat merealisasikan semangat dan kepelbagaian yang ditekankan dalam Prinsip Toleransi (Dongzong 1999: 3-4).

Sedikit maklumat yang dipetik daripada buku Ketuanan Politik Melayu: Pandangan Kaum Cina 2007 itu dibentangkan untuk kita sama-sama renung dan fikirkan.


Sumber - Utusan Malaysia

Khamis, Jun 25, 2009

Anwar sembunyi bukti air mani?

0 Komen!!!

Kenapa Anwar sembunyikan fakta laporan hospital tentang kesan air mani ?

Dinilai 5.0 oleh 3 orang [?]

Oleh The Unspinners

Malam Isnin Anwar berada di Manek Urai untuk kempen bagi persediaan pilihanraya kecil di situ. Dalam ceramah, dia dok cerita kat orang kampung pasal tuduhan liwat terhadapnya.

Dia beritahu orang ramai Saiful telah diperiksa pada pukul 3 petang di Pusrawai dan tidak ada kesan tembus dan luka. Kemudian dibawa terus ke Hospital Kuala Lumpur, diperiksa pula oleh tiga pakar dan keputusan yang sama. Ini juga alasan yang dia dok guna untuk memohon pada mahkamah agar pertuduhan digugurkan.


Cuba kita pikiaq skit. Kalau Anwar guna KY Jelly, kemungkinan perbuatan liwat itu tidak meninggalkan kesan fizikal. Pasal kita bukan buat dan guna benda-benda macam ini, kita carilah maklumat.

Menurut Wikipedia, KY Jelly adalah alat pelicin peribadi bagi kegunaan antara lain, seks anal atau liwat. Articlesbase sini pula beritahu kaedah penggunaan yang betul boleh mengelakkan berlaku luka dan koyak pada kulit.

Anwar ni kata dia sendiri prihatin terhadap rakyat. Katalah dia guna KY Jelly supaya pasangannya tidak cedera. Pastilah tidak ada kesan. Tetapi adakah bermakna perbuatan liwat tidak berlaku?

Sedaq tak hangpa Anwar tidak sebut langsung laporan perubatan tidak terjumpa kesan air mani? Mungkinkah ada terjumpa kesan air mani dari punggung Saiful tapi Anwar malu nak khabaq kat kita? Kalau ada, ia bermakna perbuatan liwat berlaku. Cuma siapa empunya air mani itu?

Anwar enggan beri sample DNA terbaru semasa pemeriksaan doktor. Alasan dia takut dianiaya dan fitnah. Jangan lupa polis masih ada rekod DNA Anwar dari perbicaraan dulu. Mungkinkah DNA dari air mani yang diperolehi dari punggung Saiful sama dengan rekod DNA dalam simpanan polis?

Betoi betoi ... kita tau rekod DNA yang ada pada polis tak boleh guna untuk mahkamah. Walaupun tak boleh guna, persamaan DNA cukup untuk meyakinkan polis bahawa mereka tak salah tuduh. Mereka kena berjaga pasai nanti orang tuduh polis nak kenakan Anwar.

Bila dah yakin, tidak mustahil untuk polis perolehi bukti-bukti lain. Itu pasai mahkamah yakin dengan affidavit dari pendakwa untuk kes dibicara. Kalaulah ini semua teka-teka dan tak betul, takpe. Anwar boleh pi ke mahkamah dan hujah. Dah yakin menang, tak payahlah nak lari dan main wayang untuk tangguh-tangguh.

Orang kampung Manek Urai bolehlah hang auta, Anwar. Itu pun belum tentu mereka nak caya buta-buta.

sumber - the unspinners

Ahli Pas Bukan Islam bakal ancam perjuangan PAS

4 Komen!!!

Lawan Umno : Ni apa Siasah mengarut pulak ni?

Aku bila baca ja berita ni terus terlintas kat kepala pasai idea Kerajaan Perpaduan. Seingat aku sebelum ni Siasah la yang mula² sekali menimbulkan idea kerajaan perpaduan. Lepas pada tu macam² perkara besar jadi kat PAS.

Punya teruk PAS kena tanggung sampai tahap ada yang mengaku sebagai ahli PAS sanggup menghina Hj Hadi, Presiden parti dia sendiri. Yang aku lebih tak tahan bila ada yang sampai sanggup hina TG Nik Aziz, Mursyidul Am PAS yang bukan takat orang PAS hormat tapi orang yang bukan Islam pun hormat sebagau Tok Guru.

Puya la kronik bahana idea kerajaan perpaduan yang siasah mula sekali juai walaupun 'belum masak', sampai institusi ulama' pun diheret sekali dan dilabel dengan makian yang cukup buruk.

Nak bagi reda kontroversi ni sampai TG Nik Aziz, Mursyidul Am PAS terpaksa mintak maaf dan tarik balik gesaan dia supaya Timbalan Presiden PAs letak jawatan.

Tambah-tambah lagi cara Siasah bawak cerita ni manpak sangat saja nak timbulkan kontroversi.

Kononnya ada 'sumber' yang bagi tau.
Menurut sumber, sebagai ahli penuh, mereka berhak memilih dan dipilih untuk semua jawatan dalam organisasi parti itu. Sebelum ini, orang bukan Islam dicadangkan menjadi ahli bersekutu sahaja bukan ahli penuh.

Namun, kebanyakan pemimpin PAS dikatakan bersetuju agar mereka diberikan status ahli penuh.

Aku harap 'sumber' tu bukan sumber yang sama yang 'cerita' kat Siasah pasai idea Kerajaan Perpaduan.

Setahu aku sebelum ni masa retreat pimpinan PAS Pusat kat Pulau Langkawi tahun lepas dah ada satu ketetapan untuk ujudkan satu dewan khas untuk orang bukan Islan jadi ahli, semacam dewan ulama, pemuda dan muslimat dan Dr. Mujahid dah diarahkan buat satu kertaskerja lengkap pasai idea tu.

Tapi cara Siasah bawak cerita ni macam orang bukan Islam boleh jadi ahli sama macam ahli PAS yang Islam, takdak beza langsung. Saja ja ditulis sebagai ahli penuh, mereka berhak memilih dan dipilih untuk semua jawatan dalam organisasi parti itu. Sebelum ini, orang bukan Islam dicadangkan menjadi ahli bersekutu sahaja bukan ahli penuh.

*****************
Katanya 'PAS untuk semua'... mahu tipu lagi ke.... kalau dah untuk semua mana boleh ada diskriminasi dari segi hak ahli.... kata UMNO perkauman... jadi ni jenis apa pulak diskriminasi ni? kira-kira yang Melayu Islam sahaja yang boleh yang bukan Melayu dan bukan Islam tidak boleh?...

Sumber: Cenangau

5 Kelemahan PAS yang akan mengundang bala

0 Komen!!!
PAS patut segera menggunakan konsep "PAS untuk semua" dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam" kerana slogan "Perjuangan menegakkan Negara Islam" akan diputarbelit konsepnya oleh UMNO dan masyarakat kurang faham. Di sini dijelaskan 5 kesilapan-kesilapan lazim PAS yang mungkin menyebabkan PAS kalah PRU.

1.SLOGAN YANG KURANG TEPAT

Apabila kita menyebut konsep negara Islam, akan timbul penentangan dari bukan Islam kerana salah faham mereka terhadap konsep tersebut. Ini ialah hasil dakyah UMNO yang selama ini memburuk-burukkan konsep negara Islam dan sentiasa menakut-nakutkan bukan-Islam.

SEBENARNYA, konsep Negara Islam tidak perlu digeruni oleh mana-mana bukan Islam kerana perundangan Islam hanya dikenakan ke atas orang Islam sahaja. Perundangan Islam juga sangat adil sebenarnya. Untuk menarik sokongan semua, PAS harus menggunakan slogan yang betul seperti PAS untuk semua dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam untuk semua".

Ini tidak bererti perjuangan menegakkan negara Islam dihentikan.

Jawapan : PAS hakikatnya memang takut untuk tonjolkan imej negara Islam...takut tidak dapat undi bukan Melayu. PAS hakikatnya memang gagal menjadikan Islam sebagai slogan kepada bukan Melayu... jika gunakan slogan pun PAs takut, jadi bagaimana hendak menjelaskan Islam... jangan asyik salahkan UMNO kerana kegagalan PAS menerangkan Islam .. kerana Islam PAS ialah Islam yang telah dipesongkan oleh politik sempit PAS bukan Islam tulen!


2. PAS harus ubah mentaliti

Mentaliti PAS dalam banyak hal masih mentaliti pembangkang dan masih belum jelas kematangan PAS dalam pemerintahan, khususnya dalam beberapa aspek. Contohnya, harakah dan harakahdaily. Kebanyakan artikel, (HAMPIR SEMUA KADANG-KADANG), hanya berkisar tentang keburukan dan kerosakan UMNO. Sewajarnya PAS memperuntukkan beberapa mukasurat, sekitar 5-10 sekurangnya, untuk menjelaskan pelan, perancangan dan pelaksanaan ekonomi yang diusahakan oleh PAS.

Jawapan : PAS memang tidak matang, dulu kini dan selamanya... PAS tidak bebas berfikir dan selalu hanya menjadi pengikut dan penakut. PAS tidak pernah memimpin pakatan pembangkang... dan bsegitulah PAS selama-lamanya. jadi memang betul PAS tidak layak memimpin!


3. PAS kurang mendekati golongan muda

Ini satu kelemahan besar PAS. Kebanyakan sasaran PAS sekarang ialah golongan tua kaki masjid. KJ pun sekurang-kurangnya cuba mendekati golongan mat rempit dan golongan remaja. PAS bagaikan selesa berdakwah dalam 'comfort zone' dengan hanya focus pada ceramah agama di kalangan yang memang minat agama. Sepatutnya PAS mengadakan lebih banyak aktiviti kemasyarakat seperti sukan dan sebagainya untuk menarik golongan muda. PAS juga sewajarnya mengumpulkan profesional seperti doktor dan peguam dari PAS dan mengadakan program khidmat percuma dari masa ke masa dan publisiti perlulah ada. Barulah masyarakat lebih tertarik.

Jawapan: PAS mempunyai jentera muda yang hebat dan sedia berjuang untuk PAS. Namun ianya hanya menggunakan naluri memberontak golongan yang disasarkan untuk anti kerajaan. Bukanlah mereka memahami sangat perjuangan PAS tetapi terdorong dengan jiwa memberontak!


3. PAS TIADA STRATEGI DALAM PERUNDANGAN ISLAM

Terus terang saya katakan, strategi PAS dalam isu perundangan Islam cukup menyedihkan. Perjuangan yang ikhlas tetapi tidak sistematik dan tidak terancang ini kadangkala memualkan. Sebagai contoh, terdapat beberapa pendapat mazhab berhubung tanggapan zina ke atas perempuan mengandung yang belum berkahwin. PAS sewaktu mengemukakan usul undang2 Islam sikit wajtu dahulu memilih undang-undang yang pendapat bahawa wujud tanggapan zina. Ini tentulah akan dipergunakan oleh SIS dan pihak-pihak lain untuk menyerang usul tersebut kerana wanita boleh mengandung akibat dirogol dan sebagainya..

Sewajarnya PAS menghantar usul undang2 hudud dan sebagainya itu kepada majlis fatwa, majlis agama, dan pakar-pakar agama Islam dari seluruh dunia untuk mendapatkan nasihat dan kemaskini dari semua.

Jawapan : PAS memang tiada niat untuk memperjuangkan Islam, apatah lagi strategi khusus untuk memperkembangkan syiar Islam. Ini kerana jika dilihat dari sahabat PAs dalam Pakatan Rakyat, PAS memang tiada ruang untuk menjadikan Islam sebagai agenda pakatan.. cuba terangkan manakah negeri yang telah menjadikan Islam dalam Pakatan... berdiri sebagai Pakatan... negeri yang diperintah pakatan... hanya mengikut parti mana yang banyak kerusi sahaja... samada dap, PAS dan PKR... tiada agenda yang sama setiap negeri pakatan... mustahil Islam boleh dihidupkan jika PAS bersama Pakatan.


4. PAS lemah dari segi publisiti dan strategi

Sebagai contoh, PAS boleh membuat pengumuman bahawa PAS akan mengadakan sidang ekonomi untuk negeri-negeri Pakatan Rakyat dan menjemput semua cendikiawan dan cerdik pandai dari seluruh negara untuk hadir ke persidangan tersebut dan memberikan kertas kerja atau pandangan masing-masing berhubung langkah terbaik untuk memajukan ekonomi negari-negeri tersebut.

Jawapan : sebagaimana yang diketahui PAS memang tiada kemahiran dalam bidang ekonomi, tiada satupun model ekonomi PAS yang boleh menjadi rujukan apatah lagi di kelantan. Pas hanya hidup dalam kelompoknya yang berwajah bengis sentiasa bersikap anti kepada media perdana. PAS wajar di tolak kerana imej garang dan bengis.


5. PAS terlampau bermusuh dengan ahli UMNO

Rasulullah mengingatkan kita bahawa jika kamu keras dengan masyarakat, mereka akan lari dari Islam. PAS wajarlah cuba menarik ahli-ahli UMNO agar mereka mendekati dan masuk PAS. Sebagai contoh, PAS boleh mengusulkan agar setiap cawangan PAS perlu menghantar sedikit buahtangan atau makanan seperti sate kepada cawangan UMNO untuk cuba berbaik dan menarik mereka kepada PAS. Amalkan pendekatan berhikmah..

Jawapan : PAS dari dahulu memang melatih ahlinya hidup di bawah tempurung dengan mengelakkan ahlinya membaca media arus perdana, TV atau akhbar. Ahli PAS hanya terdedah dengan majalah Haprak.online dan ceramah-ceramah mereka. PAS lbih bimbang ahlinya berfikiran rasional yang mampu membuat perbandingan antara PAS dan UMNO.. kerana itu akan menyebabkab ahli mereka lebih mudah terpengaruh kepada UMNO.


Dipetik dari : tranungkitebengong.

Pas lebih utamakan kepentingan politik berbanding nasib Melayu

4 Komen!!!
PENOLAKAN Pakatan Rakyat terhadap idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang dicetuskan Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang memang sudah dijangka. Amat jelas sekali Pas bukan saja tunduk kepada desakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, malah dilihat tidak berani membuat keputusan sendiri hingga terpaksa mengalah dengan tekanan hebat dua rakannya itu.

Umum mengetahui pakatan itu ibarat 'kahwin paksa' dalam usaha menumbangkan BN pada pilihan raya umum lalu dan disebabkan prinsip serta pendekatan yang sering berbeza-beza, kerjasama di antara mereka ada kalanya kelihatan goyah. Sepatutnya, Pas membincang terlebih dulu dan memperhalusi cadangan berkenaan pada peringkat pemimpin tertinggi parti bagi mendapat maklum balas dan kemudian mengambil pendirian sebelum mengadakan pertemuan pada peringkat tertinggi dengan pemimpin PKR dan DAP.

Keputusan mesyuarat Pakatan Rakyat yang dihadiri Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Hadi yang menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno yang mereka sifatkan sebagai suatu fitnah dan tindakan untuk menggugat kekuatan mereka, boleh dianggap sebagai tergesa-gesa. Mereka melihat idea itu sebagai tindakan terdesak Umno untuk menggugat kekuatan Pakatan Rakyat, sedangkan idea itu datangnya daripada pemimpin mereka sendiri. Pas sewajarnya mempunyai pendirian tersendiri untuk berbincang dengan Umno kerana parti itu mempunyai kekuatan dengan memiliki 23 kerusi di Parlimen serta menerajui Kelantan dan Kedah.


Apapun, kerjasama Umno-Pas sebenarnya bukan perkara baru. Oleh itu, tidak hairanlah jika pemimpin Umno sebelum ini menerima cadangan kerajaan perpaduan itu dengan tangan terbuka kerana hal perpaduan bukan hanya menguntungkan orang Melayu, tetapi juga memberi manfaat kepada seluruh rakyat negara ini.

Malah, perubahan sikap Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mula memberikan reaksi positif, membuka ruang kerjasama lebih mantap. Keterbukaan sikap seperti itulah juga yang membuka ruang kerjasama Pas dan Umno pada 1970. Pada era kepemimpinan Tun Abdul Razak Hussein, kerjasama Umno dan Pas tercapai atas keperluan perpaduan nasional dan keselamatan negara, terutama selepas berlaku tragedi 13 Mei 1969. Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak sendiri secara peribadi pastinya mahu mengulangi kejayaan ayahandanya itu yang berjaya merapatkan Pas dan Umno ketika menjadi Perdana Menteri.

Pada era Pas diterajui Allahyarham Fadzil Nor, muzakarah antara kedua-dua parti itu pernah diadakan. Kita berpendapat, pemimpin Umno dan Pas masih boleh berbincang soal perpaduan. Berdebatlah di meja rundingan dan jika semuanya berjalan lancar, baru diumumkan atau diberitahu kepada pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat atau BN.

Jika suatu hari ini perpaduan seperti yang diharapkan itu menjadi kenyataan, sekurang-kurangnya Najib dan Abdul Hadi akan dikenang sebagai penyelamat bangsa Melayu dan Islam. Buat masa ini, pemimpin dan penyokong Umno serta Pas harus merenung sejenak bagaimana nasib orang mereka selepas Pilihan Raya Umum Mac tahun lalu dan bagaimana ada pihak yang begitu berani memperlekehkan umat Islam dan institusi raja Melayu. Ketepikan soal politik buat sejenak dan bersama-sama merenungkan masa depan, tanpa terlalu memikirkan siapa boleh berkuasa atau menjadi perdana menteri selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Rabu, Jun 24, 2009

Eksklusif - Ketua Dewan Ulama Pas, Perlis Didakwa Mendera Isterinya.

5 Komen!!!
10 Tahun Khawin Isteri Hanya Diberi Nafkah RM300 Dan Pernah Dipukul...



Macam-macam dah cerita tentang Pakatan Pembangkang kita dengar hari ini. Shahboy yang baru balik dari kampung ni pun dibuatnya tak senang duduk. Hari ini kalau rakan-rakan membaca Surat Khabar Berita Harian m/s 12 tentu akan jumpa artikel ni. Seorang ustazah yang merupakan Isteri orang kenamaan PAS mendakwa hanya menerima nafkah RM300 daripada suaminya, Abdul Rashid Rahman, 59, yang juga Ketua Dewan Ulama Pas Perlis, sepanjang 10 tahun mendirikan rumah tangga. Apa dah jadi dengan Orang-orang PAS ni.. Cakap mengenai ISLAM cukup gah.. tetapi perangai macam orang yang tidak ada akal!!!

Dakwaan itu dibuat Siti Rosmala Mohamed, 37, di hadapan Hakim Mahkamah Rendah Syariah Kangar, Mohd Zaidi Abdullah, pada hari pertama perbicaraan kes tuntutan fasakh yang difailkannya, semalam. Menurut Siti Rosmala lagi, nafkah RM300 itu diterima pada bulan pertama iaitu September 1999 dan tiada lagi nafkah sehingga hari ini. Tidak cukup dengan itu Abdul Rashid juga dituduh mendera Isterinya juga.Siti Rosmala turut mendedahkan suaminya juga bertindak kejam dengan memukulnya termasuk di kepala, selain dirotan hanya kerana kesalahan kecil.

(Kelihatan Ustaz Abdul Rashid memberi sumbangan kepada orang yang memerlukan. Ini Ikhlas ke atau tujuan politik semata-mata. Isteri kat umah tu tak nak bagi nakfah ke..???)

"Dari luar dia memang kelihatan baik dan warak, tetapi sebenarnya dia lelaki yang kejam dan panas baran," katanya.

Menjawab soalan peguamnya, Shazril Khairy Mustafa mengenai nafkah batin, Siti Rosmala berkata suaminya tidak pernah lupa menunaikannya.

"Dari segi batin dia tidak pernah lupa. Kalau boleh setiap hari dia mahu sehingga kadangkala dia tetap memintanya walaupun saya dalam pantang," katanya.

Hakim menangguhkan perbicaraan dan menetapkan 24 Ogos sambung bicara. Siti Rosmala, ustazah di Sekolah Menengah Tunku Bendahara di Kodiang, memfailkan tuntutan fasakh di Mahkamah Rendah Syariah Kangar bagi menuntut perceraian daripada suaminya selepas mengakui tidak tahan lagi dipukul dan didera.

Permohonan itu difailkan melalui Shazril dengan menamakan suaminya yang juga calon Pas bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Santan pada Pilihan Raya Umum ke-12 sebagai defendan. Bagaimanapun, defendan tidak hadir dan diwakili peguamnya, Zulmi Sabry. Terdahulu, Siti Rosmala menghadiri prosiding dua lagi kes berjalan serentak di Mahkamah Tinggi Syariah berhubung hak penjagaan tiga anak berusia dua setengah tahun dan sembilan tahun. Ia membabitkan sebutan semula kes yang difailkan Siti Rosmala pada 10 April tahun lalu. Mahkamah Tinggi Syariah Kangar pada 14 April 2008 memutuskan hak penjagaan sementara diberikan kepadanya.

Sementara satu lagi kes membabitkan permohonan difailkan Abdul Rashid pada 25 Julai 2008 untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kangar pada 14 April tahun lalu.

Shahboy
Naib Presiden 1 Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

dipetik dari : blog brokenthecode.

Kerajaan Perpaduan: Dewan Ulamak PAS tidak puashati pendirian Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat?

3 Komen!!!
Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib, berkata:
Pas menolak perbincangan mengenai cadangan kerajaan perpaduan dengan Umno kerana gagal mendapat persetujuan parti lain dalam Pakatan Rakyat!.
“Seperti mana kita ketahui cadangan kerajaan perpaduan yang diilhamkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, adalah membabitkan semua parti,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Kelmarin, Pas menutup polemik mengenai kerajaan perpaduan apabila Abdul Hadi yang mengadakan pertemuan dengan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, menolak cadangan itu.

Harun berkata, Dewan Ulama Pas, menghormati keputusan dibuat Abdul Hadi mengenai kerajaan perpaduan dan akan terus memberi sokongan kepada pemimpin nombor satu Pas itu.

Beliau berkata, Dewan Ulama Pas menganggap polemik mengenai kerajaan perpaduan sudah selesai dan tumpuan kini diberikan bagi berdepan dengan Umno pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN), Manek Urai. – Berita Harian 24 Jun 2009

***************

Adakah maksudnya jika PAS mendapat persetujuan maka PAS akan melanjutkan perbincangan Kerajaan Perpaduan.... adakah ini bermakna PAS memang yang berhasrat untuk bincang kerajaan perpaduan tetapi dilarang DAP dan PKR...

hmmmm

Pecahbelahkan PAS - Wahai PAS bertaubatlah!..

0 Komen!!!
Apabila DS Najib ditanya tentang UMNO bertanggungjawab tentang perpecahan PAS, DS Najib hanya 'ketawa kecil' sahaja. Beliau berkata bagaimana UMNO boleh betranggungjawab dengan perpecahan akibat kerajaan Perpaduan yang dimulakan oleh PAS sedniri.

Najib berkata “Why should it be part of a ‘political game’ by Umno when the idea came from PAS,” he said. “There are some against the idea, while others are all for it,”

PAS ni semakin meroyan dan nyanyuk, dah 60 tahun umur PAS ni... PAS ni yang mulakan dahulu isu kerajaan perpaduan melalui ucapan HJ Hadi pada Muktamar PAS yang lalu.. kini di yang tuduh UMNO pula.... PAS kini sedaya upaya yakinkan rakyat yang UMNO mulakan isu kerajaan Perpaduan ini.

Sedangkan perpecahan berlaku dalam PAS ialah akibat idea yang dibawa oleh Haji Hadi.. dan akibat pemilihan antara Erdogan dan ulama yang lalu...... nampaknya isu erdogan ini semakin senyap.... inilah helah PAS... walaubagaimanapun hj hadi masih belum dimaafkan oleh PAS Kelantan kerana poster haji Hadi tetap tidak dinaikkan semasa kempen PRK Manek Urai!

PAS ni umpama orang tua banyak berbohong sangat hodoh perangainya... dahlah PAS.. cukup-cukuplah... bawalah bertaubat... kalau orang biasa berbohong mungkin tidak seburuk ulama PAS berbohong....


Hodoh sugguh rupa PAS ini!..

Pembelit Rakyat (PR) putar belit fakta

2 Komen!!!
Oleh ZULKIFLEE BAKAR


Barisan Nasional perlu memberi tumpuan untuk membangunkan negara dan membantu rakyat termasuk mendirikan lebih banyak projek perumahan rakyat (PPR) untuk golongan miskin daripada membuang masa melayan kerenah pembangkang yang suka memutarbelitkan fakta.

BEBERAPA bulan lalu, berikutan kemelut politik yang berpanjangan biarpun pilihan raya umum sudah berakhir, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tampil mengemukakan idea kerajaan perpaduan.

Melalui idea berkenaan, beliau mahu semua parti politik tanpa mengira ideologi, berada dalam satu pasukan bagi menangani segala krisis - politik mahupun ekonomi.

Bagaimanapun cadangan itu mendapat tentangan termasuk di kalangan sesetengah pemimpin dan ahli Pas sendiri. Namun Abdul Hadi tetap mempertahankan idea tersebut termasuklah ketika di Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-55 di Shah Alam baru-baru ini.

Malah idea Abdul Hadi dikatakan mendapat sokongan padu golongan ulama dalam Pas. Satu kumpulan pemikir parti itu dikatakan telah menghasilkan penjelasan panjang lebar mengenai idea itu. Ia disiarkan dalam blog-blog yang dikendalikan oleh pemimpin atau ahli Pas yang menyokong cadangan kerajaan perpaduan tersebut.

Jelaslah, fakta yang tidak boleh dinafikan atau diputarbelitkan ialah idea kerajaan perpaduan itu dicetuskan oleh Abdul Hadi sendiri. Beliau pula ialah Presiden Pas iaitu sebuah parti yang berada dalam gabungan pembangkang bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP. Maka apabila pakatan pembangkang menolak cadangan itu, bermakna mereka menolak idea di kalangan mereka sendiri bukannya menolak idea Barisan Nasional (BN) atau UMNO.

Tetapi malangnya, pakatan pembangkang kini cuba menggambarkan seolah-olah idea tersebut datang daripada UMNO. Malah sehingga sanggup melemparkan tohmahan bahawa ia adalah fitnah daripada UMNO dan merupakan usaha untuk menggugat kekuatan pembangkang.

Ternyata sekali kejayaan yang dicapai dalam pilihan raya umum lalu telah menyebabkan pakatan pembangkang menjadi angkuh sehingga fakta berhubung siapa sebenarnya yang mencetuskan idea kerajaan perpaduan berkenaan pun sanggup diputarbelitkan.

Bagi pembangkang, biarpun apa yang didakwa itu sebenarnya fitnah tetapi mereka yakin rakyat akan mempercayai apa yang mereka kata. Lanjutan itu, apabila mereka membuat kenyataan menolak idea itu, mereka tidak kata ia idea Pas tetapi datang daripada UMNO.

Kesudahannya Abdul Hadi sendiri turut menandatangani kenyataan bersama menolak cadangan kerajaan perpaduan - yang beliau sendiri cetuskan. Tidak cukup dengan itu, mereka juga menuduh idea penubuhan kerajaan perpaduan itu adalah tindakan terdesak UMNO untuk menggugat kekuatan pembangkang.

Persoalannya, siapakah sebenarnya yang terdesak? Selama ini biarpun terpaksa memerintah tanpa majoriti dua pertiga di Parlimen dan kehilangan kuasa di Kedah, Perak (selama 11 bulan) dan Selangor serta terus gagal menawan kembali Kelantan, BN tidak pernah berperangai "hemoi" - loghat utara bermaksud tebal muka - untuk berpakat dengan pembangkang.

Malah BN terus tabah memperbaiki kelemahan sendiri dan berusaha melaksanakan amanat yang diberikan oleh rakyat sebaik mungkin dengan UMNO terus kekal sebagai parti terkuat di negara ini apabila mempunyai 78 kerusi di Parlimen.

Tetapi UMNO bersikap terbuka apabila Abdul Hadi melontar idea kerajaan perpaduan kerana seperti mana kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak: "Kita tetap dengan pendirian bahawa apabila sesuatu yang baik itu untuk negara, ia mesti diusahakan bersama walaupun idea itu datang daripada pembangkang."

Oleh itu pembangkang termasuk Pas tidak harus mengamalkan sikap "membutakan mata dan hati" terhadap isu sebenar. Dalam hal ini, jangan secara tiba-tiba menuding jari mempersalahkan UMNO apabila idea Abdul Hadi itu ditolak oleh pakatan sendiri.

Kalau pun hendak bermain politik atau merasakan diri "sudah besar" berikutan kejayaan pada pilihan raya umum lalu, jangan sampai mengambil tindakan yang hanya memperbodohkan diri sendiri.

Budak sekolah rendah pun tahu bahawa idea kerajaan perpaduan adalah idea Abdul Hadi bukan idea UMNO dan bukan idea BN. Jadi tidak perlulah melakukan tohmahan kepada UMNO.

Berdasarkan kepada perkembangan itu, penulis merasakan UMNO dan BN juga tidak perlu lagi melayan sebarang pelawaan atau hasrat pembangkang untuk membincangkan apa juga perkara berkaitan dengan kepentingan rakyat dan negara. Kalau itu dilakukan juga, tidak mustahil sekali lagi pembangkang akan melemparkan tuduhan tidak berasas kepada UMNO.

Kerajaan Malaysia ditadbir oleh BN yang diterajui oleh UMNO. Biarlah BN memerintah walaupun terpaksa menempuh pelbagai cabaran dan dugaan. Jika selama ini BN sudah berniat baik apabila sikap terbuka terhadap idea Abdul Hadi, masanya sudah tiba untuk BN menutup apa juga pintu rundingan dengan pembangkang termasuk Pas.

Tidak usah terpedaya dengan "madah berhelah" Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyatakan kesediaan bertemu dengan BN bagi membincangkan isu-isu melibatkan kepentingan rakyat dan negara.

Kalau pembangkang sudah merasakan mereka hebat, maka BN juga perlu mempunyai perasaan yang sama.

Memang benar sebagai orang Melayu, kita mahu melihat sekurang-kurangnya UMNO dan Pas duduk semeja tetapi ternyata dalam hal seumpama ini Pas tidak ikhlas. Pas lebih menitikberatkan soal hubungannya dengan pakatan pembangkang walaupun pertemuan dengan UMNO ialah untuk berbincang mengenai kepentingan Melayu dan umat Islam.

Maka biarlah Pas hanya menjadi anak kapal di atas bahtera pembangkang yang nakhodanya adalah PKR dan DAP. Tiada gunanya BN dan UMNO berniat baik kepada mereka, kalau akhirnya UMNO sendiri yang dipersalahkan.

Isu kerajaan perpaduan ini sudah jelas menampakkan bahawa pembangkang lebih mementingkan permainan politik daripada kesejahteraan rakyat. Segala-galanya mahu dipolitikkan dan akibat terlalu yakin bahawa mereka kini kuat, pembangkang tidak mahu berkompromi dalam apa juga perkara biarpun ia demi kebaikan negara apatah lagi untuk kepentingan bangsa Melayu.

Dalam soal ini, BN dan UMNO tidak rugi apa-apa. Kuasa pemerintahan tetap berada dalam genggaman. Penolakan pembangkang terhadap idea oleh rakan mereka sendiri sama sekali tidak menjejaskan kemampuan BN. Sebaliknya, ia menonjolkan wajah sebenar pakatan itu terutamanya Pas yang jelas hanyalah pengikut PKR dan DAP.

Pas seolah-olah tidak ada suara, hatta untuk mempertahankan idea Presiden sendiri.

Oleh itu, tidak perlulah UMNO hendak bekerjasama atau berbincang dengan manamana juga parti yang dilihat tidak mempunyai prinsip yang tegas.

BN seperti mana kata Perdana Menteri, tetap berupaya mentadbir negara ini dan ia sudah dibuktikan sejak selepas pilihan raya umum lalu. Pentadbiran negara berjalan dengan lancar dan setiap krisis berjaya ditangani dengan bijaksana. Semua kejayaan itu tidak melibatkan pembangkang.

Apa yang pembangkang tahu sepanjang tempoh tersebut hanyalah merancang menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang berdasarkan "Perancangan 16 September" yang gagal.

Pembangkang juga dengan sewenang-wenangnya menuduh apa sahaja masalah di negara ini sebagai kelemahan BN hatta dalam krisis ekonomi yang turut melanda dunia.

Malaysia bernasib malang kerana mempunyai pembangkang seumpama ini yang hanya tahu melihat segala-galanya dari sudut politik semata-mata.

Idea kerajaan perpaduan adalah sesuatu yang baik dan setiap usaha yang baik itu sudah tentu akan diberkati Allah. Tetapi ia tidak akan sampai ke mana kalau manusia sendiri awal-awal lagi sudah "menjatuhkan hukuman" dengan menyifatkan ia sebagai niat jahat bagi menggugat kekuatan mana-mana kelompok.

Kini idea berkenaan hanya akan menjadi catatan dalam lipatan sejarah politik tanah air. Biarlah ia berlalu begitu sahaja kerana sejak awal lagi banyak pihak sudah menjangka ia tidak akan menjadi kenyataan. Ramai yang sudah memahami di mana kedudukan sebenar Pas dalam pakatan pembangkang dan betapa hebatnya kekuatan DAP dan PKR. Kita pasti Pas selama-lamanya akan menjadi pak turut jika tidak berani mempertahankan pendirian.

PENULIS ialah Pengarang Rencana Mingguan Malaysia.

Selasa, Jun 23, 2009

Kerajaan Perpaduan : jangan terbawa-bawa propaganda Perosak Rakyat!

1 Komen!!!
Memanglah ini cara pakatan rakyat, hendak melihat peminpin dan penyokong BN melatah sehingga merayu-rayu kepada PAS untuk kerajaan Perpaduan.

Mujurlan BN tidak terbawa-bawa, kalau dilihat sebenarnya tak ramai pemimpin BN yang bercakap tentang kerajaan perpaduan. Itupun dah memadai DS Najib dan TS Muhyidin cucuk isu kerajaan perpaduan sehingga tidak senang penyokong PAS apatah lagi PAS Erdogan yang menyokong kuat ANwar Ibrahim.

Kalau dilihat seriusnya isu kerajaan perpaduan ini sehingga 'three stooges' ini (Hadi, Anwar dan Kit Siang) terpaksa tandatangan MoU untuk menjawab isu kerajaan perpaduan ini kerana hakikatnya PAS memang berpecah tetapi isu kerajaan perpaduan ialah isu kecil, tetapi isu Erdogan dan Ulama sehingga Husam tersingkir.

Saya dari dahulu berpendapat isu kerajaan perpduan ini adalah helah untuk kurangkan isu antara Erdogan dan Ulama dalam PAS. Kerana dengan isu kerajaan Perpaduan ini mereka boleh mengaitkan UMNO dan dituduh sebagai boneka UMNo walaupun isu ini bukanlah UMNO yang timbulkan.

Walaubagaimana pun kerajaan perpaduan antara PAS dan UMNO ianya adalah hati nurani ramai orang Melayu khasnya mereka yang atas pagar dan tidak berparti. Kini mereka boleh melihat sejauh mana keikhlasan PAS terhadap perpaduan Melayu dan Islam di negara ini.. mungkin ini sedikit sebanyak boleh memberi kesedaran mengenai politik sempit PAS ini.

Walau apapun UMNO perlu terus memperjuangkan hak Melayu dan Islam walaupun bersendirian dan terus melakukan reformasi dalaman dan luaran dengan lebih drastik lagi. Tugas dakwah UMNO belum terhenti, dakwah kepada kesatuan dan perpaduan, dakwah berpegang kepada tali Allah, dakwah membangunkan umat Melayu dan Islam, Dakwah menjadikan negara ini 'baldatun tayyibatun wa rabbun ghafur' dan 'khairun nas' serta khaira ummah'. Islam ialah agama yang universal yang UMNO boleh bersama menjadi alat bagi menyebarkan dakwah Islam. Islam yang sebenar dan bukan Islam yang bertopengkan politik sempit dan berkepentingan.

UMNO ialah reformis kepada Melayu dan Islam di negara ini sehingga Malaysia menjadi sebuah negara Islam contoh dan merubah sosio ekonomi orang Melayu pada hari ini.. berapa ramai orang Melayu yang berjaya pada hari ini kerana dasar kepentingan orang Melayu, walaupun sebenarnya mereka tidaklah layak dari segi merit namun disebabkan kouta iaitu hak istimewa mereka, maka mereka berpeluang untuk melanjutkan pelajaran dan berjaya pada hari ini sebagai doktor, guru, jurutera dan sebagainya. kerana inilah tujuan utama perjuangan UMNO..

Isnin, Jun 22, 2009

PEROSAK RAKYAT : PERPADUAN MELAYU DAN ISLAM DITOLAK!

6 Komen!!!
Pemimpin-pemimpin Perosak Rakyat sepakat menolak perbincangan kerajaan perpaduan dengan Umno atau Barisan Nasional, demikian diputuskan dalam suatu mesyuarat petang ini.

Pemimpin tiga parti tersebut PKR, DAP dan PAS mengulangi pendirian mereka untuk meneguhkan kerjasama dalam gabungan pembangkang dengan hasrat mengambil alih kerajaan persekutuan suatu masa nanti.

Kenyataan bersama mereka ditandatangani oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, tokoh utama DAP Lim Kit Siang dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Siap tandangan... sekali macam MoU la pulak... lepas ni siapa buat kenyataan tentang kerajaan perpaduan akan disaman gamaknya... Paling aku kelakor ni kenyataan haji hadi, dah dia yang cakap dulu tentang kerajaan Perpaduan... lepas tu dia kata UMNO dan BN yang mulakan isu ini... ku kui kui... sampai si nasharudin dihalau oleh Nik Aziz dari PAS... kui...kui...kui..

Sebenar keputusan ini telah diketahui sebagaimana yang dimaklumkan dari dahulu PAS takutkan DAP dan PKR!... tak de telor!

sekarang siapa sebenarnya tidak ikhlas!....

memang jelas..

UMNO dan PAS saling bermaafan?

2 Komen!!!
Nik Aziz kata minta UMNO minta maaf atas peritiwa 40 tahun lalu... dia kata bukan mudah untuk melupakan kisah silam... Itulah yang Islam minta jika kita buat salah maka mohonlah ampun dan kemaafan.

Tapi bagaimana pula PASm adakah PAS akan juga mohon maaf kepada UMNO, jika istilah buat silap digunakan Nik Aziz, kesilapan mengkafirkan UMNO, kesilapan berlakunya dua imam, kesilapan fitnah, kesilapan demonstrasi jalanan, kesilapan mengaitkan najib dengan Attantuya, kesilapan umpat, keji dan sebagainya.

mmmmmm.... jikalau gunakan formula nik aziz ni aman malaysia. Maklumlah manusia manakan terlepas dari sebarang kesilapan...

Tengok Poster Nik Aziz Dapat Pahala - Kata Imam Manek Murai

3 Komen!!!


Penasihat Jentera Operasi Pilihan Raya Dun Manek Urai, Dato' Wan Rahim Wan Abdullah menegaskan poster Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mempunyai nilai komersil yang tinggi bagi menarik pengundi. Misalnya di Manek Urai, Wan Rahim terkejut apabila ada seorang imam di masjid Mukim Manek Urai menganggap seolah-olah mendapat pahala apabila memandang poster Tuan Guru Nik Aziz.

Sumber: Haprakdaily.
Inilah sebabnya Islam mengharamkan potret, gambar atau lukisan Rasullullah S.A.W, ahli keluarga dan para sahabat. Tujuannya ialah untuk mengelakkan gambar-gambar berkenaan dipuja dan diagung-agungkan. Alim-alim ulama di dalam Pas hendaklah membetulkan konsep pemujaan ini. Kalau seorang imam boleh berkata sedemikian, kalau betul, bagaimana agaknya rakyat marhaen yang lain. Janganlah sampai Rukun Iman dan Islam kita tidak tinggal tetapi masuk neraka kerana mensyirikkan Allah. Nauzubillah himinzalik.

dipetik dari : cucu tok selampit

Ahad, Jun 21, 2009

Penyakit demokrasi di Malaysia berjangkit di Iran

2 Komen!!!
DEmonstarsi Haram dan Rusuhan di Malaysia





DEmonstarsi Haram dan Rusuhan di Iran





KEPUTUSAN pilihan raya Presiden Iran minggu lepas yang memihak kepada Mahmoud Ahmadinejad telah mencetuskan konflik politik dan keadaan huru hara. Sehingga kini keadaan dilaporkan masih lagi tegang dan pihak media Barat seperti biasa melaporkan berita yang berat sebelah terutama dalam memburukkan Ahmadinejad.

Pilihan raya ini turut ditandingi bekas Perdana Menteri, Mir Hossein Moussavi yang dikatakan mendapat sokongan kuat daripada tokoh berpengaruh Iran, Mohammed Khatami selain dua lagi calon iaitu Mohseen Rezae dan Mehdi Karroubi

Empat calon ini membentuk dua blok aliran pemikiran politik dengan Ahmadinejad dan Mohsen mewakili kumpulan konservatif manakala Moussavi dan Karroubi mengetuai kumpulan reformis. Bagaimanapun keputusan pilihan raya ini jelas menunjukkan rakyat Iran masih memerlukan kepimpinan Ahmadinejad yang dilihat satu-satunya pemimpin yang berani mengkritik barat secara terbuka dan konsisten.

Sentimen kebanyakan rakyat Iran masih mahukan pemimpin yang lantang dan berani mengkritik barat khususnya Amerika Syarikat dan sekutunya Israel. Namun di mata Barat beliau dianggap musuh utama kerana keengganan untuk bekerjasama dengan mereka.

“Sudah tidak menjadi rahsia lagi Amerika Syarikat (AS) dan Israel adalah pihak yang paling mempunyai kepentingan untuk memastikan Ahmadinejad disingkirkan,” katanya.

Di Malaysia sebagaimana diketahui Anwar adalah proksi dan anjing belaan Amerika di Malaysia. Kita melihat bagaimana media barat selalu menemubual Anwar adalah bukti kukuh beliau digunakan demi kepentingan barat. Jikalau tidak masakan barat akan memberi peluang kepada tokoh tertentu jika bertentangan dengan agenda tamak kapitalis zionis ini.

Jangkitan ini jelas, muncul apabila terdapat tokoh yang tidak bersependapat dengan amerika akan cuba dijatuhkan dari ancaman dalaman negara itu sendiri. Apa yang terjadi di Malaysia kini terjadi di Iran.

Jumaat, Jun 19, 2009

Muhyidin kepada PAS : apa yang dah lepas tu dahlah

2 Komen!!!

Muhyiddin urges PAS to let bygones be bygones

By SYED AZHAR

KOTA BARU: Deputy UMNO president Tan Sri Muhyiddin Yassin urged PAS to let bygones be bygones, forget conflict and revenge, and get down to unity talks for the betterment of Malays"

We will not impose any conditions and we accept whatever terms set by PAS. As far as I'm concerned, we have to be open," Muhyiddin, who is also Education Minister, told reporters after a special meeting with educationists at Sekolah Kebangsaan Sungai Sok here.

He urged PAS spiritual leader Nik Abdul Aziz Nik Mat to forget about the conflicts between PAS and Umno in the 70s when both parties cooperated to form the Kelantan state government. But PAS later pulled out because of internal problems.

"As Muslims we are encouraged to forgive. That was in the past," he said.

Ni dipetik dari laporan the star... maklumlah hari ni hari Jumaat, penghulu segala hari. Jadi kembalilah kepada Kitabullah, Al-Quran dan berpeganglah kepada tali Allah.. bersatulah demi Islam..

Boleh ke Pas?

Tazkirah Jummat

0 Komen!!!

Damaikan pertelingkahan sesama Islam

KEHIDUPAN yang aman dan damai menjadi cita-cita setiap orang. Oleh itu usaha mewujudkan perdamaian harus dilakukan oleh semua.

Ia bersesuaian dengan firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya mukmin itu bersaudara, maka ciptakanlah perdamaian di antara saudaramu. (Surah Al-Hujuraat ayat 10).

Masyarakat akan menjadi haru-biru sekiranya pemimpin tidak mempunyai hati yang sejahtera, beremosi dan masih menaruh dendam kesumat terhadap saudara seislam.

Perdamaian atau damai dalam bahasa al-Quran, biasanya ditunjuk dengan kata salam. Ia terulang dalam al-Quran sebanyak 42 kali, dalam pelbagai konteks. Di luar al-Quran, kata ini sangat popular, bukan sahaja di kalangan agamawan tetapi juga di kalangan ahli politik.

Bahkan di seluruh dunia seruan untuk damai sering dilaungkan. Namun entah kenapa kata tersebut hanya mudah ditemui dalam ucapan dan tulisan tetapi amat sukar untuk dilihat dalam kenyataan.

Kita lupa doa yang sering kita baca setiap selesai solat yang bermaksud: Ya Allah Engkaulah yang Maha Damai, daripada Mu bersumber kedamaian dan kepada Mu kembali kedamaian. Hidupkanlah kami dalam kedamaian dan masukkanlah kami ke syurga negeri yang penuh kedamaian.

Namun itu semua belum cukup kuat untuk mendorong terciptanya perdamaian di bumi ini.

Konsep mengenai 'salam' atau 'damai' memang sangat penting dan utama dalam Islam. Perkataan Islam sendiri bermakna "orang yang berdamai dengan Tuhan". Dan Tuhan pun berdamai dengan orang tersebut. Maka orang tersebut akan memperolehi jalan selamat iaitu keadaan yang sejahtera bahawa kita mencapai qalb-un salim (hati yang sejahtera). Ada suatu gambaran nanti di akhirat bahawa tidak ada orang yang merasa tenteram kecuali mereka yang mempunyai hati yang utuh dan sejahtera.

Damai menjadi tujuan hidup setiap Muslim kerana Allah mengajak ke Dar Al-Salam (lihat Al-Quran Surah Yunus ayat 10). Tanpa Al-Salam, iaitu Allah SWT atau tanpa salam yang bererti "damai" dalam jiwa manusia serta dalam interaksinya maka segalanya akan rosak, bahkan tiada lagi kehidupan itu.

Kedamaian tidak mungkin tercipta dalam masyarakat sebelum ia disemai dalam diri individu itu sendiri. Bagaimana kita dapat memberi damai kalau kita sendiri tidak memilikinya?

Damai yang dikehendaki Islam bukan hanya yang bersifat lahiriah, tetapi juga batiniah, termasuk menghindarkan hati daripada segala aib dan kekurangan, dengki atau hasad, menghasut serta segala macam kehendak negatif terhadap pihak lain.

Demikian juga menurut Al-Ghazali: "Siapa yang selamat hatinya daripada hal-hal tersebut, maka akan selamat pula anggota badannya daripada segala kejahatan dan selamat pula hatinya daripada kesesatan dan dengan demikian dia akan datang menghadap Allah dengan hati yang selamat".

Membaca, menghayati dan mengamalkan petunjuk-petunjuk al-Quran adalah jalan memperolehi kedamaian. Ini kerana al-Quran adalah petunjuk yang diturunkan oleh Allah SWT yang menyatakan diri-Nya sebagai: Mengajak ke negeri yang damai (lihat al-Quran Surah Yunus ayat 10).

Sesungguhnya Allah SWT telah mensyariatkan perkara-perkara yang menjadikan umat ini bersatu dan saling mencintai. Antara sifat yang dilarang oleh Allah adalah prasangka buruk kepada mukmin.

Pada hakikat perbezaan aliran dalam politik tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak memaafkan kesalahan orang lain terhadap dirinya. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Tidaklah Allah SWT menambahkan kepada seorang hamba dengan sebab maaf (yang dia berikan kepada orang yang menzalimi) kecuali kemuliaan."

Sebagai panduan kita pada hari ini, Allah SWT mengajar hamba-Nya yang beriman apabila berhadapan dengan golongan kuffar dalam suasana peperangan. Antaranya firman-Nya yang bermaksud: Kiranya mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka kamu juga hendaklah cenderung kepadanya (terima) cadangan itu. (Surah al-Anfal ayat 81).

Apatah lagi dalam keadaan perpecahan orang Melayu yang semakin kritikal, pelawaan untuk bersatu di antara sesama mereka seharusnya tidak menimbulkan pelbagai masalah malah menerimanya secara rasional.

Keikhlasan serta sikap keterbukaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usaha merealisasikan "kerajaan perpaduan" perlulah dilihat secara positif khususnya oleh umat Islam pada masa kini.

Sehubungan itu, Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya: Sifat yang baik tidak sama dengan sifat yang buruk. Balaslah perlakuan yang tidak baik yang datang dari pihak lawan dengan perlakuan yang lebih baik. Perlakuan seperti itu akan membuat orang yang bermusuhan denganmu seolah-olah menjadi seorang teman yang setia. Perlakuan seperti itu (membalas kejahatan dengan kebaikan) hanya diberikan kepada orang yang mempunyai sifat sabar dan orang yang mempunyai banyak kebaikan dan kesempurnaan jiwa. (Surah Fusilat ayat 34-35)

PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan,

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

Ketua Dewan Ulama : Nasharudin tidak membuat kesalahan besar!

1 Komen!!!
Seorang lagi pmimpin teringgi PAS menyanggah kenyataan Nik Aziz, terkini Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib menegaskan, beliau tidak nampak Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa melakukan sebarang kesalahan besar dalam isu penubuhan kerajaan perpaduan sehingga beliau perlu meletakkan jawatan.

Beliau juga sependapat dengan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang menyatakan adalah terlalu awal untuk meminta Nasharuddin berbuat demikian. "Saya tidak nampak apa-apa kesalahan besar yang dilakukan sehingga kini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Abdul Hadi pada hari pertama muktamar parti itu di Shah Alam pada 5 Jun lalu mempertahankan ideanya untuk melaksanakan konsep kerajaan perpaduan kerana yakin ia mampu menyelesaikan banyak masalah yang berlaku di negara ini.

Malah dalam isu itu, Harun dalam kenyataannya semalam berkata, antara asas pembentukan kerajaan perpaduan yang dicadangkan adalah menjadikan Islam sebagai tunjang pemerintahan.

Sebenarnya banyak perkara dalam isu kerajaan perpaduan ini bukanlah semua ahli PAS bersetuju dengan Nik Aziz secara mutlak. Ada juga yang berpendapat sebaliknya kerana berpendapat asas pembentukan kerajaan perpaduan yang dicadangkan adalah menjadikan Islam sebagai tunjang pemerintahan.

Sekarang ini semakin jelas siapa sokong siapa di dalam PAS.. ramai pemimpin PAS yang menyatakan pendirian mereka. Apa yang pastinya Dewan Ulama PAS menyokong Us Nasharudin dan Hj Hadi!

Kongsi Link Anda