Selasa, November 03, 2009

Tuduhan palsu : Asri Jawab Jakim

3 Komen!!!

Gambar sijil Sarjana Muda Kepujian Dr Mohd Asri daripada University Of Jordan yang menunjukkan pengkhususan beliau dalam Bahasa Arab dan Sasteranya serta Syariah Islamiyyah




PETALING JAYA: Ternyata dakwaan terhadap bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin kononnya dia memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Bahasa Arab, tidak lebih dari satu lagi fitnah yang terancang.

Ini terbukti dengan kiriman emel gambar sijil Sarjana Muda Kepujian Dr Mohd Asri daripada University Of Jordan yang menunjukkan pengkhususan beliau dalam Bahasa Arab dan Sasteranya serta Syariah Islamiyyah.

Bukti ini sekali gus menunjukkan ianya bercanggah dengan tuduhan pegawai JAKIM Zamihan Mat Zain yang tersiar dalam sebuah akhbar perdana hari ini.

"Tindakan pegawai JAKIM menuduh saya membuat sijil palsu amat hina dan jijik. Seakan tidak waras dan berfikir panjang. Masakan UIA, USM membenarkan saya menyambung Ph.D dan menjadi pensyarah jika sijil saya palsu.

"Saya sendiri rasa amat lekeh untuk jawab tuduhan yang seperti ini. Cukuplah dengan rakyat Malaysia melihat gambar sijil yang disertakan ini. Persoalannya, apakah JAKIM di belakang konspirasi ini?

"Jika JAKIM terlibat, nanti orang akan tanya apakah terdapat mereka dari Kerajaan Pusat juga terlibat? JAKIM jangan burukkan nama Kerajaan Pusat!," kata Dr Asri di kediamannya di Mengkuang, Bukit Mertajam. Semalam, penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Zamihan Mat Zain Alghari, mendakwa Dr Asri memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Bahasa Arab/Syariah dari Universiti Jordan.

Zamihan mendakwa bidang pengkhususan Dr Asri hanya melibatkan bahasa Arab dan Sastera dan Universiti Jordan tidak menawarkan dua pengkhususan dalam satu ijazah.

"Universiti itu tidak meneruskan program itu sekarang tapi di waktu saya belajar dulu, memang ada program itu. Antara penceramah yang mendapat ijazah yang sama ialah Ustaz Erfino Johari dan ramai lagi guru-guru agama yang mengajar bahasa Arab.

"Tapi inikah kerja JAKIM, menyanggahi disiplin kerja, budi dan etika. Apakah tujuan JAKIM masuk campur? Juga menyalahi akhlak Islam?," kata Dr Asri.

Tuduhan memalsukan kelayakan merupakan tuduhan terbaru yang dilemparkan terhadap Dr Asri sejak dia ditahan oleh pihak JAIS malam Ahad lalu. Antara tuduhan lain ialah memberi ceramah agama tanpa tauliah dan menyebarkan fahaman Wahabi.

Dr Asri tertanya-tanya apakah motif di sebalik tuduhan terbaru ini.

"Adakah ini bermakna JAKIM termasuk dalam 'tangan ghaib' sedangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri menafikan kerajaan pusat terlibat dalam hal ini.

"Adakah JAKIM ingin sabotaj saya atau Kerajaan Persekutuan? Dan Datuk Jamil Khir Baharom juga mahu kerajaan Selangor bertanggungjawab. Jadi jika JAKIM tidak terlibat dalam tuduhan pegawainya, saya ingin melihat bantahan terbuka dari pihak JAKIM.

"Saya juga difahamkan Dr Azwira Aziz turut menyaman pegawai yang sama untuk kes fitnah yang lain," kata Dr Asri yang akan mengadakan satu kuliah bertajuk 'Gelombang Fitnah' jam 8 malam ini di Institut Al Qayyim. Kuliah malam ini akan menyentuh tuduhan bohong pegawai JAKIM tentang sijil palsu.

Menurut Dr Asri, setelah berita 'pemalsuan ijazah' itu keluar, beliau telah menerima panggilan dari beberapa peguam ternama menawarkan khidmat mereka dengan percuma untuk menyaman Zamihan.

Dan Dr Asri berkata, dia tidak teragak-agak untuk menyaman.

"Cukuplah...mereka telah pergi ke peringkat yang keji iaitu, fitnah!," kata Dr Asri yang juga ahli Majlis Fatwa Negeri Perlis, di bawah Majlis Agama Islam Perlis..

Sumber: baca di sini

1PAS " DAP didahulukan, Islam ditinggalkan" : Husam Nak Saman Siasah?.. suka betul situlang besi

0 Komen!!!
Suka betul situlang besi ni (Malaysia Wave)... nampaknya blogger pro Husam ni suka sangat si Sayuti disaman... (baca di sini)

"Saya mulanya terkejut juga bila Suyuti lapor dalam blog dia, bertajuk "Husam Hayati Semangat Unity Government". Dalam hati kecil saya berkata mesti ada sesuatu yang pelik ni.

Rupanya betul. Memang Husam tengah marah (mengikut kawan saya ni) Bukan setakat tu, dia pun kena belasah dgn ramai blogger juga. Contoh "Bodoh Punya Husam" dengan "Go Fly a Kite".

Bagi saya, oleh kerana berita ni datang dari Akhbar Siasah yang ditadbir oleh Suyuti maka kita semua wajib "MERAGUI"nya. Saya dah tulis berapa kali dan berapa kali dedah si Suyuti penipu.

Jadi, kalau betul lah maklumat kawan saya ni, siap lah kau Suyuti. Masuk mahkamah lagi la kau.

Tulang Besi

Jadi... apa nak dikata ada juga manusia yang berhati busuk macam ni...

1Pas "DAP didahulukan Islam ditinggalkan" : Us Idris tidak nafikan PAS bergolak

2 Komen!!!
PAS hari ni nampaknya mcama mahu menafikan lagi krisis dalaman parti tersebut. Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad mengatakan PAS menyelesaikan melalui mesyuarah... tetapi hakikatnya rakyat tahu... berapa kali PAS mahu menipu rakyat... mereka mengaggapkan rakyat masih bodoh seperti dulu boleh ditipu dengan senang oleh PAS.

Beliau berkata "

"Sekali lagi musuh Pas kecewa apabila hendak melihat Pas berpecah dan bergaduh sesama sendiri. Mereka sakit hati apabila melihat Pas tenang dan maju ke depan. Kalau boleh biarlah Pas bergaduh seperti mereka bergaduh, dengan ini senang mereka meneruskan agenda menindas rakyat. "

Sedang mulut ustaz PAS... mcam tiada insuran langsung.. Hakikat pekong di dada tidak boleh disembunyi, bau tembelang x boleh dilindung, bangkai gajah tak boleh ditutup...

Pekong PAS ini diceritakan sendiri oleh ahli PAS sendiri, blogger-blogger PAS dan bukannya orang lain...  mau tipu lagi ke ustaz wei...

Cuma aku tertarik dengan  kenyataan ustaz pas ni yang memberi amaran kepada ahli PAS mengenai blogger UMNO... takut betul mereka pada media baru UMNO ni...

Kita akur bahawa media mempunyai kuasa untuk mempengaruhi persepsi orang ramai untuk membuat pendirian dalam satu isu dan sokongan. Sebab itu selepas daripada PRU 12 Umno sudah ada Cybertrooper umno untuk berada di gerbang maya bagi membentuk persepsi yang salah terhadap perjuangan Pas. Kita mengharapkan supaya ahli Pas mengawasi segala apa yang dilakukan oleh musuh-musuh Pas di gerbang maya.

Untuk pengetahun ustaz ni.. blogger ini hanya memberi tahu perkara benar mengenai perjuangan PAS yang salah... bukan sengaja membentuk persepsi salah terhadap PAS... iaitu perjuangan PAS bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar yang berasaskan Al-Quran, dan As-Sunnah.



Dalam mengatakan PAS tak bergolak, namapaknya ustaz pas ni tidak menafikan memang ada berlaku masalah dan pergolakan dalam PAS... cuma mereka nak sembunyikan... dengan kata lain berbohong la tu... kata depan orang x gaduh, tetapi sebenarnya di dalam bergaduh... kalau tidak takkan perlu semua peringatan di bawah ni..

"Sehubungan dengan itu, PAS menyeru kepada semua pimpinan dan ahli agar tidak lagi mengulas atau menimbulkan spekulasi dan persepsi berhubung isu Kerajaan Perpaduan yang diangggap tidak berbangkit lagi. Sebarang isu yang timbul hendaklah dirujuk kepada pimpinan dan ahli dinasihatkan agar tidak lagi melayan atau menyebarkan sebarang maklumat yang tidak sah

Maka, sebarang aduan berhubung salah laku pimpinan dan ahli hendaklah dirujuk kepada Lembaga Disiplin Parti dan tidak perlu lagi disebarkan melalui ceramah, penulisan atau ulasan dalam akhbar, blog atau media lainnya hingga memberikan kesan buruk terhadap persepsi ahli dan rakyat keseluruhannya terhadap Pas."
Pesanan... tak baik ustaz menipu...

Era Anuwar cabut lari : Kes Liwat ANuwar dikunjungi tetamu istimewa.

1 Komen!!!
Perbicaraan Kes Liwat Anwar hari ini didatangi tetamu istimewa... Mohd Saiful Bukhari Azlan.. setentunya kedatangan tetamu ini menggamit memori ANUwar Ibrahim...

Mahkamah Tinggi di sini pula menangguhkan dengan menetapkan 23 November ini bagi mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membatalkan pertuduhan kes liwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Mohd. Saiful yang turut hadir di mahkamah bersama bapanya memberitahu pemberita, beliau kecewa dengan penangguhan tetapi tetap bersabar menunggu perbicaraan.

Beliau juga memberitahu, sudah bersedia untuk memberi keterangan pada bila-bila masa.

Isu Fitnah : Nakhaie nafi bantah Dr Asri

1 Komen!!!
Bekas yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Datuk Mohd Nakhaie Ahmad menafikan beliau menentang pelantikan
bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin untuk mengambil alih tempatnya.

Mohd Nakhaie berkata beliau tidak terlibat dalam penyerahan memorandum yang telah dihantar oleh Persatuan Guaman Syarie Malaysia (PGSM) kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 12 Okt lepas.

"Saya tidak pernah terlibat dalam sebarang memorandum yang telah dikemukakan oleh NGO-NGO.

"Kenapa dia (Dr Mohd Asri) nak sindir saya pula melalui blognya?" katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur semalam.

Mohd Nakhaie berkata perdana menteri yang akan melantik siapa pengganti beliau, dan buat masa sekarang jawatan yang dipertua Yadim adalah kosong berikutan persaraannya berkuatkuasa kelmarin.

PGSM menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong supaya menarik balik pelantikan Asri sebagai yang dipertua Yadim kerana pelbagai dakwaan, termasuk mencerca ulama.

BERNAMA

Blog PM - SEKOLAH SATU ALIRAN

0 Komen!!!

Topik tentang sistem pendidikan negara sentiasa mengundang pelbagai pandangan daripada semua pihak dalam masyarakat Malaysia. Saya telah diminta memberikan komen berhubung perkara ini pada Sabtu lalu. Walaupun saya telah pun memberikan jawapan saya, namun saya merasakan ada kaitannya bagi saya untuk menjelaskannya sekali lagi, dan barangkali mengundang lebih banyak perbincangan tentangnya dalam blog saya ini.

Walau bagaimanapun, ke mana sahaja arah perbahasan ini, kenyataannya adalah: rangka tindakan pendidikan kita telah digubal dari sudut pandangan bahawa semua rakyat Malaysia mempunyai hak untuk memilih pendidikan mereka di negara ini. Ia merupakan satu harapan rakyat berikutan dengan Kemerdekaan negara, dan kerajaan telah pun mengambil tindakan yang sewajarnya berhubung hasrat itu.

Sejak sekian lama dan hampir dalam setiap keadaan, isu berkaitan dengan sistem pendidikan yang ideal sentiasa dipolitikkan. Sebagai Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia, saya berpandangan bahawa kita semua mesti mencari keseimbangan. Marilah kita sama-sama beringat bahawa pada akhirnya, isunya adalah untuk memastikan supaya masa hadapan generasi kita, kepimpinan masa hadapan kita, berupaya mendapat pendidikan yang terbaik. Kita harus meneroka ekonomi yang berasaskan pengetahuan dan inovasi. Inilah antara sebabnya kenapa saya mengumumkan semasa membentangkan belanjawan baru-baru ini, Biasiswa Nasional akan dianugerahkan kepada 30 pelajar SPM yang mendapat keputusan terbaik berdasarkan merit semata-mata.

Saya telah mendengar ramai daripada anda sekalian yang mahukan pertukaran kepada sistem satu aliran sebagai salah satu cara untuk meningkatkan lebih perpaduan dan integrasi di kalangan rakyat. Walau bagaimanapun, ramai orang tidak memberikan pengertian kebanyakan orang. Saya juga ada mendengar ramai yang begitu bertegas akan hak untuk memilih berdasarkan sistem pendidikan sekarang. Saya telah mendengar kedua-dua pendapat yang berbeza ini dan menerimanya. Justeru itu, kita hendaklah secara bersama-sama bersetuju akan satu sistem yang memberikan kebaikan kepada semua rakyat, yang mendukung nilai-nilai yang kita junjung. Sudahkah kita bersedia untuk menjauhkan diri daripada hak untuk memilih dan berkompromi? Dalam menyampaikan sudut pandangan kita, sudahkah kita memikirkan tentang pandangan-pandangan lain yang berbeza itu?

Ketika masyarakat masih mempunyai perasaan yang bertentangan dan agak keberatan untuk membuat keputusan bersama itu, saya tidak ingin ada perbalahan yng timbul dalam masyarakat kita kerana perkara yang sangat sensitif ini. Malah hasrat yang paling murni pun boleh menjadi tidak bermakna langsung jika kita tidak bersedia untuk menerima dan mengamalnya. Kita akan bertukar kepada sekolah satu aliran hanya apabila kita telah bersedia dan hanya jika inilah yang dikehendaki oleh "rakyat".

"1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"

Sumber : Blog 1Malaysia

Kes Pusat Hiburan di Selangor - Elizabeth Wong salahkan Media!!!!

2 Komen!!!



Baru-baru ini hebohlah satu cerita yang mendakwa kerajaan negeri akan mengusulkan supaya pusat hiburan

dibenarkan beroperasi sehingga pukul 3 pagi. Mula la pihak media main isu ni kat semua akhbar.. Tup-Tup bila isu dah panas nak jadi kontrversi mula la ada orang cuba menyalahkan pihak lain. biasa lah tuduh menuduh ni memang sudah menjadi amalan pakatan pembangkang sejak dari dulu lagi.

Ni yang terbaru Eli bogel kita ni pulak buat kenyataan akhbar menyatakan tidak ada pun suara yang mahu buat usul itu. Serta Eli juga menyatakan kerajaan Negeri tidak pernah menyuarakan Isu mengenai melanjutkan masa untuk semua pusat hiburan di selangor. Dan dia mula lah salahkan pihak akhbar kite ni dan cakap pihak akhbar lah yang punya angkara dan sebab akhbar lah duk buat publisiti pasal selangor ni yang menjadikan selangor hari ni macam ni.

emm jom kita baca kenyataan brother Gagap kita ni pada satu majlis brother Gagap kita ni yang merupakan menteri besar negeri Selangor berkata Kerajaan Negeri Selangor akan membincangkan secara serius cadangan untuk melanjutkan operasi pusat hiburan sehingga pukul 3 pagi di beberapa kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan atas alasan untuk meningkatkan industri pelancongan di negeri ini.

Mane satu yang betul ni. kite nak percaya Brother Gagap ni ker atau Cik Eli Bogel ni.. aku pun kopuis ni... tapi tak pe la ini merupakan satu bukti yang menyatakan bahawa di selangor ahli-ahli exco dia dah tak sefahaman. Sampaikan MB dia buat steatment pun dia tak tau.. adusss.. Untuk abg-abg Media teruskan membongkar serta menulis.. buat dek je cakap Eli bogel tu..

P/S: Nasib baik geng-geng media ni tak sebar gambar bogel dia.. tu pun dah cukup bagus dah..!!!




Sumber : BrokentheCode

1Pas "DAP didahulukan, Islam ditinggalkan" : Barang lusuh tidak semestinya tidak berharga

0 Komen!!!
Barang lusuh tidak semestinya tidak berharga... kalau tidak, masakan barangan 'bundle' menjadi kegilaan dan trend rakyat Malaysia... di sesetangah negara barangan lusuh dan terpakai menjadi keperluan mereka... kerana bukan semua mampu membeli pakaian dan barangan baru...

Nampaknya tindakan Dr Abdul Aziz mengupamakan barangan lusuh (klik di sini) seperti menghina golongan miskin yang tidak berkemampuan... kerana kadang-kadang barangan lusuh dan bundle ini menjadi keperluan asas mereka...

Memang mengecewakan bila seorang profesor yang bercakap atas dasar politik semata-mata. Bercakap bukan untuk menimbangkan kebenaran dan atas dasar akademik.. tetapi disebabkan sikap beliau yang pro kepada pembangkang.

Sedangkan PAS juga mengambil 'ahli UMNO' sebagai ahli mereka. Nama seperti Datuk Kamaruddin Jaafar Bekas Ketua UMNO bahagian Tumpat, Bekas ketua bahagian Umno Petaling Jaya Selatan, Datuk Zahar Hashim dan ramai lagi... dan jika sekarang ada pemimpin UMNO yang keluar, nescaya PAS bekejar untuk mendapatkannya

Dan kini mereka tetap menjadi aset PAS.... walaupun UMNO istilahkan mereka sebagai 'lusuh' dan tidak beguna...

Hakikatnya Adun Perlabuhan Klang, Badrol Hisham Abdullah meninggalkan PKR adalah langkah yang tepat dan betul...

Ianya berikutan tindakan pemimpin PKR yang mengamalkan kroni.. kepimpinan terpilih... bagaimana sesorang ADUN hendak melaksanakan tugas jika MB mengamalkan pilih kasih yang tidak sepatutnya berlaku dalam sesbuah organisasi.

Kepimpinan kroni dan pilih kasih ini juga berlaku sebagaimanau kepada jeffry Kitingan, Cristina Liew dan Zaid Ibrahim. Dan sebelum itu Ezam Md Nor, Lokman Noor Adam dan ramai lagi tokoh PKR yang keluar dari parti itu dalam tempoh 4-5 tahun yang lalu. Ini menunjukkan kepimpinan PKR bermasalah, kepimpinan kroni mengalir dalam darah pemimpin PKR...

Bukti kedaulatan Undang-undang dijamin - Pendakwaan besar-besaran SPRM

0 Komen!!!
Undang-undang dan keadilan tidak kenal pasrti politik mahupun darjat.. semua sama di hadapan undang-undang.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melancarkan pendakwaan besar-besaran terhadap ahli politik dan pembantu mereka di Selangor berhubung kesalahan rasuah.

Lima orang termasuk seorang ahli parlimen, dipercayai BN, dan pembantu khas seorang exco Selangor, dikehendaki hadir kira-kira jam 8.30 pagi esok di Mahkamah Sesyen Shah Alam.

Seorang bekas pegawai khas menteri besar Selangor Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, juga diseret berhubung dakwaan menyeleweng RM50,000.

Wong Chuan How - seorang pembantu khas Ronnie Liu, exco kerajaan Selangor, di DUN Sungai Pelek - antara lima orang tersebut.

Beliau disiasat SPRM mulai 14 Ogos lalu berhubung salah guna wang peruntukan kerajaan negeri di kawasan DUN tersebut.

Kenyataan mengejut SPRM berhubung pendakwaan itu, yang dikeluarkan awal malam ini, tidak menyebut sebarang nama tertuduh kecuali Wong.

Empat kenyataan berasingan itu dikeluarkan serentak sejurus selepas jam 7 malam ini (lihat teks penuh).

Seorang pengarah syarikat juga bakal dituduh di mahkamah sama berhubung tuntutan palsu di pejabat daerah Hulu Langat bagi program-program di DUN Teratai pada tahun lepas.

Kecuali Wong dan pengarah syarikat tersebut, ahli parlimen tersebut, pembantunya dan bekas pegawai khas menteri besar telah ditahan oleh SPRM.

Semuanya dituduh bawah Akta Pencegahan Rasuah 1997 kecuali bekas pegawai Abdul Khalid yang bakal didakwa bawah Kanun Keseksaan.

Wong juga akan dituduh atas dua kesalahan pecah jenayah amanah di bawah Kanun Keseksaan.

Berikut kenyataan penuh SPRM:

Bekas ADUN dan pembantu ditangkap SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor telah menangkap seorang bekas ADUN dan pembantunya atas kesalahan di bawah Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah (APR) 1997.

Bekas ADUN tersebut yang kini seorang Ahli Parlimen ditangkap atas kesalahan mengemukakan invois-invois yang mengandungi butiran matan palsu semasa beliau menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor bagi melaksanakan satu program yang tidak dijalankan. Manakala itu, pembantu beliau ditangkap atas kesalahan bersubahat dengan bekas ADUN berkenaan dalam membuat tuntutan bagi program yang sama.

Kedua-dua mereka akan dituduh di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada pagi 3 November 2009 (esok).


Bekas pegawai MB Selangor ditangkap SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor telah menangkap seorang bekas Pegawai Menteri Besar Selangor pada 2 November 2009 atas kesalahan di bawah Kanun Keseksaan.

Beliau ditangkap kerana disyaki menipu dan memperdayakan seorang presiden sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) di Negeri Selangor bagi tujuan pembiayaan sebuah majlis anjuran Kerajaan Negeri berkenaan. Nilai yang terlibat adalah sebanyak RM50,000.00.

Beliau akan dituduh di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada pagi 3 November 2009 (esok).


Pembantu khas exco Selangor dituduh SPRM (Wong Chuan How)

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menuduh seorang pembantu khas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor di bawah Akta Pencegahan Rasuah (APR) 1997 dan Kanun Keseksaan.

Beliau akan dituduh atas kesalahan mengemukakan invois yang mengandungi butiran matan palsu kepada Pejabat Daerah Sepang bagi membekalkan barangan sempena program Hari Kemerdekaan tahun 2008 yang mana tidak dibekalkan. Beliau juga akan dituduh di atas dua (2) kesalahan pecah jenayah amanah di bawah Seksyen 406 Kanun Keseksaan.

Pertuduhan kes ini akan dibuat di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada pagi 3 November 2009 (esok).


Pengarah syarikat dituduh membuat tuntutan palsu

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor akan menuduh seorang pengarah syarikat atas kesalahan di bawah Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah (APR) 1997.

Beliau akan dituduh atas kesalahan mengemukakan invois-invois yang mengandungi butiran matan palsu kepada Pejabat Daerah Hulu Langat bagi membekalkan barangan dan keperluan bagi program-program di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Teratai, Selangor pada tahun lepas sedangkan pembekalan tersebut tidak dilaksanakan.

Pertuduhan kes ini akan dibuat di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada pagi 3 November 2009 (esok).

Sumber: Malaysiakini

PPSM sedia berdepan Dr Asri

0 Komen!!!
KUALA LUMPUR - “Kami bersedia pada bila-bila masa bersemuka secara peribadi dan berbincang dengan Dr Asri tetapi berpendapat isu ini tidak wajar dibahaskan serta disensasikan secara terbuka," demikian kata dua yang diberikan Presiden Peguam Syarie Malaysia (PPSM), Mohamad Isa Abd Ralip yang juga jurucakap bagi 15 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain berhubung tuntutan bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainal Abidin yang mahukan bukti beliau menghina Imam Ghazali, Imam Nawawi dan menolak amalan Furu’ (solat hajat, bacaan Yasin, talkin).

Mohamad Isa berkata, isu terbabit tidak perlu dijawab secara terbuka kerana Dr Asri sebelum ini sudah banyak kali mengeluarkan kenyataan meragukan dan bimbang jika perdebatan ini berterusan akan menyebabkan masyarakat keliru.

“Dr Asri banyak menimbulkan keraguan dan polemik yang merugikan seperti isu pencegahan khalwat, penggunaan kalimah Allah dan isu amalan furu’ yang dikatakan bidaah dalam kalangan umat Islam.

“Kami tidak mahu terus mengikut rentak yang dimainkan Dr Asri kerana menerusi perbahasan itu nanti bukan sahaja soal hukum-hakam agama akan timbul tetapi juga keaiban dia (Dr Asri) akan tersebar jadi perkara ini tidak elok untuk tatapan umum,” katanya di sini, semalam.

Mohamad Isa yang diminta mengulas tindakan Persatuan Peguam Syarie Malaysia sendiri menyiarkan memorandum yang disifatkan sebagai edaran dalaman menerusi laman webnya bagaimanapun mengakui perkara terbabit adalah kesilapan teknikal dan bukannya niat untuk memperbesarkan isu.

“Kami mengakui bahawa memorandum yang bertujuan sebagai edaran dalaman terlepas ke pengetahuan umum menerusi laman web kami tetapi kami telah menariknya pada jam enam petang hari yang sama Dr Asri menyebarkan salinan memorandum kepada pihak media,” katanya. - Sinar Harian

Dr M : pemilihan baru melemahkan MCA

0 Komen!!!
PUTRAJAYA: Langkah mengadakan pemilihan baru dalam MCA akan hanya memecah belah dan melemahkan parti itu, kata bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Ini kerana pihak yang kalah tidak akan bertolak ansur. Jadi, akhirnya anda akan mempunyai sebuah parti yang lebih lemah," katanya selepas merasmikan upacara menandatangani kerjasama antara tiga syarikat iaitu Mega Signet Sdn Bhd, Return 2 Green Sdn Bhd dan Bio Green Bags Sdn Bhd di sini, hari ini.

Beliau berkata, masalah sekarang dalam MCA, MIC atau Umno ialah ada pihak yang berebutkan jawatan pemimpin.

"Mereka tidak memikirkan parti, parti hanya sebagai seekor kuda yang mereka tunggangi.

"Dan mereka fikir dengan bergabung dalam parti politik, mereka boleh mendapatkan sesuatu sebagai balasan," katanya.

Dr Mahathir ditanya berhubung laporan dalam akhbar hari ini, bahawa Wanita MCA mahukan parti itu mengadakan pemilihan baru dalam parti.

Beliau berkata, keretakan berlaku dalam parti-parti politik kerana pemimpin tidak berminat terhadap negara atau kepentingan parti masing-masing.

MCA bergolak dalam krisis kepimpinan lebih setahun sekarang.

Parti itu mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 10 Oktober untuk menyelesaikan masalah tetapi bukan semua puak yang bertelagah puas hati dengan keputusan yang dicapai, dengan itu mereka mendesak supaya pemilihan baru diadakan.



Sumber : Berita Harian

1Pas "DAP didahulukan, Islam ditinggalkan" : UMNO seru perpaduan, PAS seru perpecahan

0 Komen!!!
Islam agama yang syumul dan Indah... dan apabila Islam diturunkan oleh Allah SWT Islam ialah agama rahmat segala, menyeru kepada perpaduan dan persaudaraan.

Perpaduan umat Islam di Madinah sangat indah, persaudaraan melepasi sempadan geografi, kabilah dan kaum... perpaduan atas kalimah syahadah... tuhan yang Esa... tiada tuhan selain Allah... ATas asas perpaduan inilah, umat Islam menjadi umat yang kuat dan dihormati dan disegani kawan dan lawan.

Bagitu juga idea mengenai kerajaan perpaduan, Umno sanggup bekerjasama dengan PAS ke arah membentuk kerajaan perpaduan adalah bagi memenuhi tuntutan agama dan bukan berdasarkan politik, kata Datuk Seri Najib Razak.

"idea kerajaan perpaduan merupakan perkara yang baik dan justeru itu, Umno sanggup mengadakan rundingan itu dengan PAS.

"Kita mempunyai pendirian jelas bahawa asalkan untuk kebaikan, kita sanggup mengadakan rundingan. Ia bukan semestinya kita terikat tangan atas apa-apa persetujuan.

"Kita hendak cari sesuatu yang baik... sesuatu yang baik adalah tuntutan agama. Umno membuat sesuatu itu bukan berdasarkan politik tetapi tuntutan agama," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Pasar Tani Peringkat Kebangsaan 2009 dan pelancaran Karavan Pasar Tani di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Abdul Hadi juga berkata cadangan mewujudkan kerajaan perpaduan dikemukakan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Mengenai kenyataan Abdul Hadi yang beliau tidak tahu sikap pemimpin Umno sekarang berhubung idea kerajaan perpaduan itu, Najib berkata pendirian Umno jelas iaitu jika sesuatu perkara itu memberi kebaikan, ia sanggup mengadakan rundingan dengan PAS.

"Saya tidak tahu apa pendirian PAS sebenar. Kalau nak jelas (mengenai perkara itu), kena tanya mereka (pemimpin PAS)," kata perdana menteri.

Sebagai pengikut Muhammad Rasulullah SAW, sepatutnya idea perpaduan menjadi ikutan kerana dia adalah kehendak Islam dan AlQuran... dan perpecahan adalah kehendak Iblis dan kafir....

Sekarang siapa pula yang menolak hukum Islam... siapa yang ikut hukum iblis...

Kongsi Link Anda