Sabtu, Mac 20, 2010

Cuma RM100 setahun, Guan Eng hebuh cerita sedunia

0 Komen!!!


Tangan kanan kasi, tangan kiri tak tahu. Tangan kanan derma, Tangan kiri kebas.

Lim Guan Eng tanpa malu menghebuhkan kepada dunia sumbangan RM100 setahun untuk warga emas. Itu hanya bersamaan RM8.33 sebulan. Apa boleh warga emas makan dengan duit sebulan banyak tu???
Kah kah kah ... keprihatinan seorang pengganas komunis ... kah kah kah
Kah kah kah ... dermawan Omar Abdul Aziz wal cauvanis ... kah kah kah
Kah kah kah ... kebenaran diktator kaki penyamun ... kah kah kah
Ini semua selupa tak tolong la apek. Sama Cina miskin lu kasi belapa???

Dapat duit banyak2 dari taukeh2 dan sapu dari ahli korporat, tapi bab derma KM komunis, cauvanis dan komunis boleh sumbang cuma banyak itu saja? Penyamun ...

Kami petik data berikut dari MyKMU. BN telah sumbang RM12,300 setahun untuk keluarga termiskin.
* Bantuan Kanak-kanak istimewa - RM100 - RM450 sekeluarga sebulan
* Bantuan Orang Tua - RM300 seorang sebulan
* Bantuan Anak Pelihara - RM250 seorang sebulan
* Elaun Pekerja Cacat - RM300 seorang sebulan
* Bantuan Am Persekutuan - RM80 - RM 350 sekeluarga sebulan
* Bantuan Khas - RM300 sebulan kepada penjaga OKU/Pesakit kronik yang terlantar
* Elaun peserta OKU - RM150 sebulan untuk program pemulihan dalam komuniti
* Geran Pelancaran Perniagaan -RM2,700
* Bantuan Alat Tiruan/Sokongan - Diberi PERCUMA
* Program Tambahan Makanan Seimbang untuk rakyat miskin - RM10 juta
* Bantuan Pengurusan Pusat PDK - RM252,000 setahun setiap pusat
Sumber: Jabatan Kebajikan Masyarakat. Data adalah data bulanan dan bukan tahunan

BN tak ada pun guna ini semua untuk kompang satu dunia macam Guan Eng sama Khalid Berahim. Apa Guan Eng mahu cakap? Atau sudah ikut gagap???

Baca MyKMU sini

Kereta Tian Chua laju dan potong double

0 Komen!!!


Pakatan Rakyat mempunyai kepakaran dalam melanggar orang kemudian lari atau dalam bahasa omputih 'Hit and Run'.

Bulan lepas seorang ADUN Selangor yang memandu dalam keadaan mabuk telah melanggar seorang pelajar melayu. Pelajar itu koma dan ADUN itu cuba nak tutup kes dengan buat table talk bayaq RM5,000.

Minggu lepas, seorang lagi YB PKR sudah melanggar seorang melayu askar di Kota Tinggi dan askar melayu itu sudah meninggal dunia.

Modusnya sama, langgar dan lari. Depa lebih pentingkan ceramah kelentong rakyat daripada nilai kemanusiaan.

Mengikut cerita, saksi tempat kejadian mengatakan kereta yang dipandu oleh driver Tian Chua, Zaharuddin telah memotong dua buah kereta pada garisan berkembar akibat mahu cepat sampai dan penyudahnya kereta Merc itu telah melanggar motosikal yang ditunggani arwah Salleh.

Kita boleh agak, Zaharuddin bukan driver tetap Tian Chua dan dia juga seorang yang rabun dan pakai cermin mata. Macamana orang macam tuh boleh bawa kereta malam dan hanya berpandukan kepada arahan GPS. Fikirkan, silau cahaya amat payah bagi orang yang memakai cermin mata untuk memandu pada wakut malam.

Dahla jalan Kota Tinggi tak familiar nak cepat sampai potong doubleline akibatnya sudah crash boom bang dengan motosikal arwah Salleh

Tian Chua mahu melepaskan diri dengan alasan semasa kejadian dia sibuk menghantar SMS jadi dia cuba pusing cerita bukan dia yang bagi arahan untuk Zaharuddin potong kereta Viva dihadapan dan sebuah kereta lain.

Baiklah kita lupakan kejap Tian Chua dengan alasan "tak sedar, saya sedang SMS". Kita fokus kepada driver rabun Tian Chua.


Tidak logik untuk mengatakan Tian Chua tidak sedar apa yang berlaku. Dia bos dan Zaharuddin cuma driver. Logiknya, Tian Chua pasti mengarahkan Zaharuddin untuk memotong kereta Viva tersebut kerana depa sudah lambat ke Mersing dan jika terkantoi saman sekalipun dia sanggup membayaqnya.

Zaharuddin mahu pusing cerita kononnya tiada kereta semasa pelanggaran itu tetapi dia terlupa kereta Viva dan sebuah kereta lagi dihadapan Merc yang jelas terkejut bila Zahar memotong depa dengan laju dan pada masa yang sama sebuah motosikal datang dari arah bertentangan.

Jika diukur kelajuan, berkemungkinan mencecah 120 km/j bagi kereta Merc untuk memotong dua buah kereta sekaligus. Cukup untuk mendakwa kesalahan memandu dalam keadaan merbahaya.

Tapi apakah dengan alasan Zaharuddin bahawa dia cuma memandu 90 km/j pada jalan itu maka sudah halal untuk dia melepaskan diri kononnya mengikut peraturan jalan persekutuan. Jangan cepat percaya kata-kata orang yang bersalah.

Manakan logik Merc Tian Chua memotong dua buah kereta sekaligus dengan kelajuan 90 km/j di garisan berkembar pula.? Jika depa tidak lambat tak mungkin Tian Chua memaksa Zaharuddin memandu laju dan memotong digarisan berkembar.

Bukan alasan patuhi undang-undang yang perlu dikemukakan ketika ini.

Pokoknya, mengapa mesti memotong di garisan berkembar dan menipu bahawa motosikal arwah yang melanggar Merc Silver itu.

Ulang sekali lagi, tak mungkin motosikal itu akan bertembung jika Merc Silver Tian Chua tidak memasuki jalan bertentangan dan melarikan diri sesudah berlanggar kerana mahu mengejarkan kepentingan politik semata-mata.

Lepaih ini, Tian Chua tak boleh cabut lari dan letakkan kesalahan sepenuhnya pada driver rabun. Dia perlu bertanggungjawab walaupun claim kereta Merc itu akan masuk ke poketnya

Sumber: Garamanis

Bila katak menyalaK!!!....

0 Komen!!!


Tak habis-habis Pemimpin Lompat Katak, Zaid Ibrahim dari Pakatan Aljuburi yang dulu dapat berjuta-juta projek kerajaan nak menyalak tenatng royalti...

Kali ini Pemimpin Lompat Katak, Zaid Ibrahim mencabar kerajaan mempamerkan perjanjian royalti minyak antara Petronas dan kerajaan-kerajaan negeri kepada umum supaya rakyat dapat menilainya sendiri.

“Tuan-tuan pernah lihat perjanjian tersebut? Kenapa perjanjian tiga mukasurat itu tidak boleh dipamerkan kepada umum? Kenapa? Kerana mereka hendak tipu,” katanya.

Isu pemberian royalti minyak kepada Kelantan hangat kembali baru-baru ini apabila dua gabungan NGO daripada Kelantan dan Terengganu mahu menyerahkan memorandum tuntutan mereka kepada Yang di-Pertuan Agung hari ini.


APa yang dihairankan dengan cabaran pemimpin si katak ini.. sampai sekarang kerajaan kelatan tak pun menyaman kerajaan Persekutuan tentang duit royalti ini... aiii.. takut ke...

Sedangkan Usul agar Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan bagi pihak Negeri Kelantan memikirkan tindakan-tindakan yang sesuai termasuklah tindakan mahkamah bagi memastikan Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipatuhi disokong pada 1 Mac lalu oleh sidang DUN Kelantan... dah nak sebulan dah..

Bukan sebulan.. tapi dah bertahun kata nak saman, sebab sebelum sidang DUN, kata nak saman tapi tak saman pun..

Hakikatnya pakatan ALjuburi ini hanya mempolitikkan isu wang Ihsan dan bukan sangat nak membela rakyat kelantan... Justeru itu, isu wang ihsan hanyalah mainan politik..

Kepada Zaid sikatak lompat.. tak payahlah nak menyalak... awak tu katak... menyalak macam mana pun tetap katak..

Edisi Panas Punggung!! : Bukti Pakatan Aljuburi gunakan mahasiswa!!

0 Komen!!!

Selalunya mahasiswa buat program terselindung bersama pembangkang.. kini mahasiswa nampaknya lebih berani untuk bersama pembangkang secara terang-terangan.

Walaupun telah dilarang Universiti Malaya (UM) dilaporkan melarang pelajarnya menghadiri program anjuran SMM sebagai propembangkang. Kongres tersebut didakwa bakal membincangkan isu-isu politik yang bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). [rujuk sini]

Dikatakan program dijalankan secara sederhana, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) hari ini meneruskan kongres gerakan mahasiswa anjuran mereka dengan penuh daif kerana menyewa dewan yang mahal, sehingga pesertanya terpaksa duduk bergelimpangan di lantai.

Walaupun program tersebut berlangsung di tempat yang penuh selesa di sebuah dewan milik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), kumpulan tersebut mendakwa kerana “mahalnya” dewan itu, mereka tidak lagi mampu menyewa kerusi.

Tapi yang menarik ialah perasmi majlis tersebut ialah Nurul Izzah yang juga ahli parlimen Pantai. Dalam ucapannya, beliau antaranya mengimbau kembali detik-detik ketika bapanya Datuk Seri Anwar Ibrahim bergelut dalam gerakan reformasi sepuluh tahun lalu.

APa agaknya mesej yang mahu disampaikan oleh penuntut SMM ini.. pertama tentang halangan samada dari pihak universiti, halangan ini memang jelas kerana ianya memang bertentangan dengan Auku..

Yang kedua ialah program dijalankan dalam keadaan daif di tempat yang selesa iaituebuah dewan milik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).. Sebenarnya jika YB pembangkang buat kerja pastinya perkara ini tidak akan terjadi.. isu mahal tidak jadi halangan kerana Kerajaan PKR yang berkuasa di Selangor. Sepatutnya mereka boleh arah MBPJ untuk kurangkan bayaran atau tidak membayar langsung.

Selain itu, inilah peranan yang patut dimainkan oleh YB pembangkang hulurlah duit sikit kalau dah datang nak rasmi.. takkan air liur aje kot.. mana yang dikatakan kebajikan rakyat!!

Ini semuanya hanya nak dijadikan isu.. bagi mahasiswa ini untuk dijadikan hero di universiti masing-masing... selain menanamkan kebencian melalui hasutan terhadap kerajaan.

Program ini membuktikan SMM sangat berhubungan dengan PKR dan mempunyai idealogi yang sama. Jadi ianya bukanlah tuduhan lagi bahawa SMM pro pembangkang.. hakikatnya SMM memang pro pembangkang... jika tidak kenapa Nurul Izzah merasmikan program tersebut.

Dalam masa yang sama SMM juga ialah kader dan jentera Pakatan ALjuburi yang boleh dikerah pada bila-bila masa. Manakan tidak, mahasiswa telah ditanam dengan idealogi perjuangan Pakatan ALjuburi..

Ini adalah bukti yang jelas bahawa Pakatan ALjuburi telah mula masuk ke dalam Universiti dan seterusnya menggunakan mahasiswa untuk kepentingan politik mereka.

Oleh itu, Universiti berkenaan perlu bertindak tegas kepada mahasiswa yang dah dirosakkan ini, bawakan kembali mereka ke pangkal jalan.. jika tidak mahu kembali ke pangkal jalan.. hentikan sahaja bagi mereka ikut jalan sendiri..

Ini Universiti Malaya yang dibina oleh kerajaan BN untuk orang Melayu berjaya dan membina dan membangunkan orang Melayu.. jika mereka tidak mahu bersama Universiti ini, mereka boleh cari universiti lain.. masuklah Unisel beramai-ramai.. atau universiti swasta..

Perbicaraan Anwar Liwat Saiful Isu Jenayah, Bukan Politik

0 Komen!!!


Ketika mana sedang hebat perbicaraan Dato' Seri "Anvar Abraham" dijalankan, "gerak saraf Pak Syeikh Al-Juburi" juga bergerak aktif untuk memenangi kes itu dimata rakyat. Bermati-matian pihak tertuduh bermain kata terhadap media dan ceramah-ceramahnya untuk membela diri. Saiful Bukhari diburuk-burukkan dengan pelbagai tohmahan dan di"tembak" bertalu-talu oleh rejim "zionis" Anvar Abraham, sedangkan Saiful sebenarnya adalah mangsa dan memerlukan pembelaan! Itulah makna "pembelaan" dari mereka yang melaungkan ungkapan "keadilan"!

Namun, apa yang dimusykilkan ialah "MENGAPA PULA PIHAK BN DAN KERAJAAN PULA DIBABITKAN DI DALAM KES INI?". Dengan kata kunci "KONSPIRASI PERINGKAT TERTINGGI" yang menjadi modal terbesar pada kes "liwat I", alasan itu juga yang diulang pada perbicaraan kali ini.


Entah apa salah pihak kerajaan kali ini? Sedangkan Kerajaan pimpinan Dato' Seri Najib Tun Razak sedang sebok bertungkus lumus bekerja untuk rakyat dan membetulkan kekhilafan yang sedang berlaku di zaman Tun Lah. Pada saya, pihak kerajaan tiada masa untuk berkonspirasi terhadap Anwar, sedangkan semua kementerian kerajaan sedang bertungkus lumus memenuhi KPI masing-masing.

Hairan juga mengapa pihak Anwar bermatian menuduh pihak Kerajaan sedangkan pihak Kerajaan tidak punya sebarang kepentingan dalam kes ini. Pihak Kerajaan sebenarnya tidak peduli sama ada Anwar bersalah atau tidak, di penjara atau tidak? Biarlah pihak mahkamah yang menentukannya.

Sebab itulah "agenda" penyusupan masuk Anwar ke kediaman Perdana Menteri yang hangat sebelum ini gagal. Dato' Seri Najib dikatakan enggan campur tangan dalam kes kehakiman itu, apatah lagi menggugurkan pendakwaan kes itu sebagaimana yang diminta oleh Anwar.

Sebenarnya, kes perbicaraan liwat Anwar dan Saiful ini adalah kes pertikaian di antara mereka berdua sahaja dan tiada kena mengena dengan pihak Kerajaan. Itu hakikat sebenarnya.

Namun, di atas putar belit dan dasar suka memfitnah, maka "mereka yang terdesak" itu telah cuba mengaitkan isu ini dengan pihak kerajaan. Sudah menjadi lumrah pembangkang (pembangang!) Malaysia, sekiranya kes itu membabitkan pemimpin mereka, maka mereka akan sedaya upaya cuba menyalahkan kerajaan dan mangaitkan pendakwaan mereka dengan pihak Kerajaan. Kononnya, semua kes mereka didalangi oleh Kerajaan...itu saja modalnya!

Biarlah makkamah yang menentukan. Sistem perundangan Malaysia lebih berhak menentukan kes perbicaraan ini. Selebihnya, hendaklah Saiful dan Anwar serahkan pada Allah S.W.T. Dia lebih Maha Mengetahui. Jika terlepas pun, hukuman Allah menanti di akhirat. Biarlah Anwar dan Saiful bertarung di mahkamah. Itu perselisihan dan perbicaraan mereka.

Alahhh...kes orang lain kat mahamah tu takde orang sebok-sebok pun. Semua kes di mahkamah tu "konspirasi" kerajaan ke? Dah tanggungjawab kerajaan menyediakan sistem perundangan, dan harus diingatkan bahawa Sistem Perundangan kita adalah tidak terikat dengan kuasa politik mana-mana pihak termasuklah Perdana Menteri sekali pun. Semua orang faham terma itu, lainlah mereka yang "bebal" dan "kerja nak membangkang" jer!

Kepada mereka yang terlalu membela Anwar, fikirkanlah apa pula perasaan anda jika mangsanya bukan saiful tanpi anak atau saudara sendiri yang terkena.

Anwar sebenarnya boleh membersihkan dirinya dengan mudah melalui perbicaraan ini. Keputusan tidak penting. Apa yang penting ialah persepsi umum. Namun tindakan Anwar melengahkan perbicaraan menimbulkan keraguan orang ramai.

Lebih meragukan mengapa Anwar meminta diadakan perbicaraan tertutup membabitkan adegan liwat yang didakwa Saiful berlaku ke atas dirinya. Jika kerajaan berkonspirasi tentulah mudah peguam Anwar mematahkan hujah dan membersihkan imej Anwar secepat mungkin tanpa menunggu keputusan Mahkamah.

Malangnya Anwar pula yang meminta perbicaraan tertutup bukannya mangsa atau pihak pendakwaraya. Jika pendakwaraya yang memohon perbicaraan tertutup mungkin benar ada konspirasi kerajaan. Sebaliknya ini Anwar yang meminta perbicaraan tertutup.

Anwar harus membersihkan dirinya melalui proses mahkamah dan biar rakyat menjadi hakim seperti mana laungan beliau sebelum ini. Malangnya, bila kena ke atas dirinya tidak pula beliau membenarkan rakyat menjadi hakim. Jika beliau mahu rakyat menjadi hakim tentulah beliau meminta diadakan perbicaraan terbuka sepenuhnya.

Jadi dalam kes Anwar orang ramai tidak berpeluang menjadi hakim kerana Anwar sendiri tidak percaya kepada kebolehan rakyat atau beliau takut kebenaran tidak berpihak kepadanya?

Sumber : MYKMU

Rencana : Pas sudah semakin hilang keyakinan diri

0 Komen!!!
Oleh ZULKIFLEE BAKAR
rencana@utusan.com.my

SEORANG ketua Pas cawangan secara ikhlas menghubungi seorang Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang keluar parti untuk mengucapkan tahniah atas tindakannya itu.

Menurut ketua Pas itu, ia sebagai isyarat kepada pucuk pimpinan PKR dan Pas supaya tidak terlalu mengikut telunjuk DAP. Bagaimanapun, kita tidak pasti sejauh manakah sentimen yang sama dikongsi oleh pucuk pimpinan Pas.

Ia memandangkan pada masa ini, Pas yang mula bergabung dalam pakatan pembangkang pada pilihan raya umum lalu terlalu teruja untuk terus bersama pakatan berkenaan.

Kenyataan demi kenyataan yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Pas jelas menampakkan demi kepentingan politik, mereka semakin hilang keyakinan diri.

Bagi Pas, jika mereka tidak terus bersama pembangkang, maka berakhirlah impian untuk menjadi sebuah parti yang kuat, apatah lagi memimpin negara. Atas sebab itulah, mahu tidak mahu, mereka akan terus berada di dalam pakatan biarpun hari demi hari, parti itu seolah-olah diperkotak-katikkan.

Dalam soal ini, penulis teringat pesanan Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim yang menyatakan, Pas janganlah kelabu mata dengan misi untuk menawan Putrajaya bersama PKR dan DAP.

''Janganlah mengorbankan prinsip perjuangan hanya semata-mata kerana kuasa politik, apabila sudah 'kelabu mata', kita lupa kepada perjuangan ahli-ahli,'' itulah kata Zahrain.

Namun penulis yakin, sebahagian pemimpin Pas tidak peduli itu semua. Bagi mereka Pilihan Raya Umum Ke-13 adalah detik terbaik untuk menjadi kerajaan bersama-sama kedua-dua parti berkenaan.

Sebahagian ahli Pas pula begitu taksub dan yakin dengan keupayaan pembangkang di bawah kepimpinan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebab itulah, ada di antara mereka ketika berbual-bual dengan penulis berkata, Barisan Nasional (BN) akan berkubur pada pilihan raya umum nanti dan segala apa yang berlaku kepada Anwar sekarang disebabkan BN takut kepada beliau.

Demikianlah taksubnya mereka membuat andaian sehingga mereka terlupa bahawa Pas selama ini berjuang dan menjadi salah sebuah parti pembangkang yang kuat serta digeruni bukan kerana faktor Anwar Ibrahim.

Mungkin juga jika keputusan pilihan raya- pilihan raya terdahulu dikaji, pegangan ahli-ahli Pas itu berlaku berikutan semakin kurangnya keyakinan mereka bahawa secara bersendirian Pas sebenarnya tiada kekuatan apa-apa.

Jika diukur dari segi bilangan kerusi Parlimen sejak pilihan raya umum 1982, Pas hanya memenangi lima kerusi, 1986 (satu kerusi), 1990 (tujuh kerusi), 1995 (tujuh kerusi), 1999 (27 kerusi), 2004 (tujuh kerusi) dan 2008 (23 kerusi). Jika keputusan ini diambil kira, adalah jelas Pas hanya akan memperoleh kerusi mendadak jika berlaku sesuatu di dalam UMNO.

Ini jelas, apabila dalam pilihan raya umum 1999, Pas mencatatkan perolehan 27 kerusi berikutan isu pemecatan Anwar daripada parti dan kerajaan manakala pada tahun 2008 pula, ia dicapai hasil daripada perasaan tidak puas hati rakyat kepada BN.

Namun begitu semua ini bukanlah alasan kepada Pas untuk terus bersekongkol dengan PKR dan DAP semata-mata ingin berkuasa.

Berbanding dengan PKR dan DAP, kewibawaan Pas adalah jauh lebih baik daripada kedua-dua parti berkenaan. Tetapi Pas sudah tidak ada keyakinan diri sehingga dilihat sanggup mempertaruhkan prinsip perjuangannya semata-mata kerana mahu berkuasa bersama- sama kedua-dua parti itu.

Walaupun dalam sesetengah tindakan PKR dan DAP bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh Pas, tetapi ia 'ditutup mata' begitu sahaja kerana kononnya tidak mahu menjejaskan pembangkang.

Lanjutan itu, keluarlah kenyataan yang bukan-bukan daripada sesetengah pemimpin Pas termasuk mendakwa DAP mula menerima Islam dan kalau keluar parti pembangkang adalah 'haram', tetapi kalau keluar BN 'halal'.

Semua ini menampakkan dengan jelas bahawa Pas semakin 'kelabu mata' dengan janji-janji Anwar bahawa pembangkang berupaya menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Pas seolah-olah semakin kemaruk untuk merebut kuasa pemerintahan sehingga ia akhirnya menghakis keyakinan diri dan kepercayaan terhadap kemampuan pemimpin-pemimpin parti itu sendiri.

Penulis masih ingat bagaimana seorang penyokong Pas mengakui bahawa tanpa Anwar, maka 'leburlah kekuatan pembangkang'. Pandangan seumpama itu wujud kerana pemimpin Pas sendiri sejak selepas pilihan raya umum lalu tidak pernah meyakinkan ahli-ahlinya bahawa mereka secara bersendirian mampu menjadi parti yang kuat, malah tidak mustahil boleh memerintah negara.

Sebenarnya, berdasarkan perbualan dan pemerhatian penulis, di peringkat akar umbi sudah ada keresahan ketara mengenai pendirian kepimpinan Pas dalam soal terus bekerjasama dengan pakatan pembangkang.

Mereka khuatir Pas hanya menjadi alat bagi memenuhi cita-cita PKR dan DAP bagi memenangi pilihan raya, sedangkan matlamat perjuangan Pas adalah jauh lebih baik berbanding kedua-dua parti itu.

Justeru adalah wajar jika kepimpinan dan sebahagian ahli-ahli Pas duduk sejenak dan berfikir dengan tenang, apakah wajar mereka terus berada dalam pakatan pembangkang.

Fikirkanlah apakah PKR benar-benar ikhlas berkawan dengan Pas dan apakah DAP akan menerima konsep perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas? Dalam pilihan raya umum nanti, apakah PKR dan DAP akan membenarkan Pas menjadi peneraju pembangkang seperti mana pernah ditegaskan oleh Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa masanya sudah tiba untuk Islam memimpin.

Kepimpinan Pas perlu sedar, asas perjuangan parti itu bukanlah hanya mahu merebut kuasa semata-mata tetapi demi mendaulatkan syiar Islam di negara ini. Oleh itu, janganlah prinsip perjuangan ini dikorbankan hanya kerana kegelojohan untuk memiliki kuasa politik.

Mungkin saranan seumpama ini tidak akan dipedulikan kerana dianggap hanya mahu memecah belahkan pakatan pembangkang, tetapi Pas perlu berfikir dengan tenang, apakah tindakan yang sedang mereka lakukan benar-benar sudah berada di jalan yang betul bagi mencapai impian politik mereka.

Apa yang perlu diingat orang Melayu dan Islam bukan sahaja sedang memerhati tingkah laku UMNO tetapi juga Pas. Mereka sedang mengkaji antara kedua-dua parti itu, pihak manakah yang sanggup mempertaruhkan segala-galanya untuk mencapai cita-cita politik.

Justeru, jika Pas tidak mahu dilihat sudah terlanjur dalam tindakannya bagi meraih sokongan termasuk sanggup menerima DAP sebagai kawan rapat, maka bermuhasabahlah.

Ingatlah pesanan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin antara lain beliau berkata, ''Pada saya, Pas kena betul-betul buka mata. Pendirian saya, Pas sepatutnya keluar daripada pakatan pembangkang dan berjuang sendiri seperti dulu. Yakinlah kalau kita betul-betul berjuang atas Islam, Allah akan tolong. Kenapa tiba-tiba tidak yakin dan berasa hanya dengan DAP sahaja boleh. Ini adalah persepsi yang salah.''

Rencana : Kenapa kita perlukan Model Ekonomi Baru

0 Komen!!!
Saranan Salleh@Utusan Malaysia

KENAPA negara kita memerlukan Model Ekonomi Baru (MEB)? Kita sudah ditinggalkan oleh jiran-jiran kita. Pelaburan asing walaupun ada datang tetapi sudah berkurangan. Syarikat swasta kita sendiri tidak melabur dalam negara sendiri. Mereka pergi ke tempat lain untuk mencari keuntungan.

Kita terlekat dengan pendapatan pertengahan. Negara-negara yang satu masa dulu sama taraf pendapatan dengan kita seperti Korea Selatan, Hong Kong, Taiwan dan Singapura kini telah jauh meninggalkan kita.

Pendapatan perkapita kita hanya setakat AS$7,000 (RM23,100) sedangkan negara yang sama taraf dengan kita satu masa dulu sudah meningkat dua hingga lima kali ganda daripada perkapita kita.

Kenapa pelaburan asing berkurangan? Syarikat asing memberikan pelbagai sebab mengapa mereka tidak lagi datang ke sini. Pertama, industri kita masih lagi bertumpukan industri bergaji rendah dan teknologi rendah yang kurang nilai tambahnya dalam produk keluaran.

Kedua, bagi industri berteknologi tinggi, kita tidak memiliki tenaga pekerja yang berkemahiran. Ramai tenaga kerja berkemahiran kita lari ke negara jiran atau negara lain kerana mereka boleh mendapat gaji yang dua tiga kali ganda lebih tinggi daripada negara sendiri.

Golongan profesional kita juga begitu. Ramai yang sudah lari ke negara lain seperti Singapura, Hong Kong dan Singapura, malahan Indonesia sendiri memberikan gaji yang lebih tinggi daripada kita.

Ketiga, ramai pelabur yang merungut susah untuk memulakan perniagaan dengan kerenah birokrasi yang menjadi-jadi. Kalau di tempat lain, apa jua yang perlu untuk memulakan perniagaan – boleh dilakukan dalam beberapa jam tetapi di sini, mengambil masa berbulan.

Satu maklum balas yang tidak pernah kita alami dalam tahun-tahun 1990-an dulu adalah jenayah. Ramai orang luar berasa bimbang dengan keadaan jenayah di negara kita. Ini kerana ia menimbulkan keadaan yang tidak selamat kepada diri dan keluarga. Lihat saja akhbar kita setiap hari dipenuhi dengan kisah pembunuhan, rompakan dan ragut.

Walaupun pihak Kementerian Dalam Negeri berusaha sedaya upaya untuk membasmi jenayah itu, tetapi keadaan masih belum selamat.

Syarikat kita juga tidak melabur dalam negara sendiri. Sumbangan pelaburan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) daripada 40 peratus kira-kira 10 tahun dulu jatuh sehingga ke paras 20 peratus. Orang kita sendiri rela melabur di luar negara – kenapa?

Di sini, tidak ada industri yang boleh memberikan mereka keuntungan yang lebih seperti yang boleh diperoleh dari luar negara. Lihat sahaja Vietnam yang sekian lama menjadi mangsa perang dengan Amerika Syarikat selama bertahun-tahun kini telah bangkit mencabar kedudukan jiran-jirannya.

Dari sudut usaha dan inovasi, kita kalah dengan mereka. Apa yang peliknya adalah sektor swasta yang sepatutnya menaikkan taraf teknologi industri kita. Kalau semuanya sudah lari ke negara lain, siapakah yang akan melonjakkan tahap perindustrian kita ke tahap yang lebih tinggi?

Selain itu, sektor awam sedia maklum bahawa rasuah masih belum dapat dibanteras. Mungkin orang yang memberi dan menerima rasuah tidak sedar bahawa orang dalam dan luar negara tahu akan penyakit buruk yang boleh meruntuhkan negara ini.

Keadaan semasa menunjukkan jurang perbezaan pendapatan antara yang kaya dan miskin semakin meluas. Mereka yang duduk di paras bawah 40 peratus mempunyai pendapatan kurang daripada RM3,000 dan 80 peratus daripada golongan ini terdiri daripada orang Melayu. Juga jurang antara satu rantau dengan satu rantau lagi juga luas.

Misalnya, antara Semenanjung Malaysia dan Sabah dan Sarawak. Kemiskinan di Sabah dan Sarawak, Kelantan dan Terengganu mencapai paras 25 peratus berbanding dengan paras purata nasional 5 peratus.

Apa yang jelas adalah satu keadaan yang ketiadaan kesaksamaan dalam ekonomi antara satu kaum dengan satu kaum yang lain. Kaum majoriti penduduk negara ini merupakan golongan yang kedudukan ekonominya lemah berbanding dengan kaum lain.

Keadaan yang begini mempelawa ketidakstabilan dalam kalangan kaum-kaum di negara ini, dan apa jua dasar yang ingin mengurangkan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat tidak tercapai sepenuhnya disebabkan pelaksanaan yang mempunyai banyak kelemahan.

Salah satu kelemahan yang kerap dibangkitkan oleh pengkritik Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah ia menguntungkan orang-orang tertentu, mereka yang mempunyai kaitan dan hubungan dengan pemimpin dan pentadbir atau tergolong dalam golongan yang mempunyai pengaruh atau boleh membawa pengaruh.

Oleh itu, DEB tidak sampai ke sasaran yang diinginkan. Tidak hairanlah kalau pengkritik mengatakan mereka yang berdegar-degar menyuruh DEB diteruskan terdiri daripada mereka yang ‘tukang tenggek’ (rent-seekers) yang bimbang peluang-peluang mereka mendapatkan projek secara mudah tanpa bekerja kuat akan musnah kalau tidak diteruskan.

Sebenarnya, negara kita tidak boleh terus dalam keadaan di mana jurang ekonomi antara golongan majoriti (60 peratus) dengan golongan minoriti bertambah luas. Kalau semua bidang ekonomi sudah dikuasai oleh golongan minoriti, bagaimana golongan majoriti ini boleh memperbaiki kedudukan ekonomi mereka.

Syarikat swasta yang rata-rata dikuasai oleh bukan Melayu tidak akan mengambil orang Melayu bekerja dengan mereka. Mereka yang menguasai rantaian bekalan tidak akan memberikan potongan kepada bahan binaan yang diperlukan oleh kontraktor Melayu. Projek swasta tidak akan diberikan kepada kontraktor Melayu.

Pada waktu yang sama, penjawat awam juga harus mengamalkan dasar adil kepada yang layak menerima tidak kira bangsa. Misalnya, jangan disekat kenaikan pangkat di institusi pengajian tinggi bagi tenaga pengajar yang layak.

Pelajar yang memenuhi syarat kemasukan universiti misalnya tidak patut ditolak. Lesen dan permit tidak patut dibolot oleh sesuatu golongan sahaja.

Banyak reformasi perlu dijalankan selaras dengan pelaksanaan MEB ini. Selain daripada cara menghasilkan modal insan yang boleh memenuhi kehendak negara, perkhidmatan awam juga wajar dilakukan reformasi.

Lihat sahaja masalah yang dihadapi pada masa lalu dengan pelaksanaan misalnya apa yang termaktub dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Kalau sesuatu dasar atau program itu tidak difahami dan jenis tindakan yang diperlukan tidak sampai ke peringkat bawahan, sesuatu rancangan, program atau model itu tidak akan dapat dilaksanakan dengan berjaya.

Hal ini telah dapat kita saksikan pada masa lalu. Program Masyarakat Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera misalnya ghaib begitu sahaja walaupun ada peruntukan sebanyak 12 kluster dalam pelbagai sektor pembangunan usahawan yang telah dihuraikan dalam RMK-9. Jadi, yang kesembilan pun belum dapat dilaksanakan dengan sepenuhnya, kita kini di ambang memperkenalkan yang ke-10 pula.

Apa MEB akan lakukan adalah mengubah struktur ekonomi negara kita supaya tahap persaingan kita akan lebih meningkat supaya pendapatan perkapita menjelang 2020 adalah AS$17,000 (RM56,100).

Hasrat yang lainnya supaya industri berasaskan pengetahuan ke hadapan, selain daripada tanah, buruh dan modal, serta inovasi dan kreativiti menjadi fokus utama.

Ini adalah satu arahan besar yang memerlukan banyak pihak, baik yang mendokong mahupun yang menyokong seperti institusi kewangan melakukan reformasi masing-masing.

Pendapatan lebih tinggi tidak bermakna memberi gaji yang lebih sahaja. Yang lebih penting adalah peningkatan dalam produktiviti. Kini, angka indeks produktiviti itu rendah dan kita perlu tingkatkannya.

Banyak yang perlu diberikan tumpuan kepada aktiviti pembangunan dan penyelidikan (R&D) kalau kita ingin maju.

Apa juga kekuatan negara kita seperti sumber alam dan kepelbagaian budaya dan masyarakat harus kita terokai sepenuhnya.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Biar GUNA "Yahudi" dari DIGUNA "Zionis dan Neo-con"

0 Komen!!!




Isu mengaitkan konsep 1Malaysia dengan slogan 1Israel melalui firma hubungan awam antarabangsa APCO sedang cuba dihebuhkan oleh pembangkang untuk menjadi isu panas di Parlimen hari ini (Khamis 18hb, 2010).

Sebenarnya perkara ini adalah sebahagian dari rancangan propagnda yang diatur PAS untuk memburuk-burukkan slogan 1Malaysia yang telah efektif dalam menarik sedkit demi sedikit sokongan kaum bukan Melayu dari Pakatan rakyat, khususnya PKR dan PAS.

Ekoran dari debat itu, ahli Parlimen Pontain yang juga Ketua Penerangan Malaysia, Dato Ahmad Maslan dan ahli Parlimen Rembau yang juga Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin telah mengadakan sidang akhbar untuk menafikan tuduhan pihak pembangkang.

Khairy mengulang debatnya dengan Lim Kit Siang dalam Parlimen ke luar. Katnya, APCO Worldwide telah mengeluarkan kenyataan rasmi menafikan penglibatan dalam membentuk gagasan 1Israel oleh Perdana Menteri Uhud Barak.

Khairy mencabar Kit Siang membuat tuduhan yang sama di luar Parlimen yang mana beliau masih belum berani lakukan.

Bagi menjawab tuduhan propaganda terancang dari Ibu Pejabat PAS dan Biro Politik, APCO tidak mungkin menjadi agensi yang melahirkan konsep 1Malaysia kerana slogan ini sudah muncul di laman blog Perdana Menteri sebelum dilantik menjadi Perdana Menteri dan sebelum APCO dilantik sebagai juruperunding perhubungan awam antarabangsa.

Kalau isunya slogan yang hampir sama, mungkin PAS boleh terangkan persamaan slogan pilihanraya PAS yang berbunyi “PAS for ALL” yang sama dengan slogan “Israel for All” yang digunakan di Israel.

Walaupun mudah untuk menerangkan isu APCO, pasti ia tidak habis disitu.

Ekoran dari isu ini yang ditimbulkan oleh Anwar Ibrahim semalam yang cuba menghubung kaitkan perlantikan APCO dengan negara Zionis tersebut, pihak mereka akan cuba mengungkit Tun Dr Mahathir dengan pelobi berbangsa Yahudi Amerikam, Jack Abramovich yang mengatur pertemuan Tun dengan Presiden baru Amerika ketika itu, George W Bush.

Perlu difahami bahawa ini adalah usaha Anwar untuk mengalih pandang rakyat awam dari rangkaian rapatnya dengan Zionis Israel dan Neo-Con America. Rangkaian Anwar dengan CIA, NED, FFF, IIIT, Mossad dan lain-lain sudah didedahkan dan kini begitu jelas terbuka. (Sila lawati arkib blog AIDC sini).

Bagi yang ingin tahu, Dr Mahathir tidak ada keperluan untuk bertemu Presiden baru Amerika, George W Bush tetapi adalah didesak untuk bertemu oleh rakan-rakan negara kita yang meminta bantuan kita untuk menyampaikan suara mereka ke pada presiden baru Amerika.

Butirnya tidak perlu didedahkan melainkan oleh orang yang lebih mengetahui.

Jack Abram adalah pelobi profesyenal bangsa Yahudi warga Amerika. Amalan membayar pelobi profesyenal adalah amalan sah dari segi undang-undang. Ianya bukan dibayar oleh negara kita pun. Masaalah yang timbul kemudian bukan melibatkan kesalahan bagi pihak Malaysia.

Setelah menerangkan kedua-dua kes APCO dan Jack Abram, ada beberapa perkara yang kita perlu bezakan antara hubungan Anwar dan "Yahudi" dan hubungan kerajaan dengan "Yahudi".

Pertama, pihak Yahudi yang berhubung dengan Anwar adalah berkuasa dalam kerajaan Amerika dan Israel dan terlibat dengan polisi-polisi yang menganiaya negara-ngeara Islam.

Mereka juga adalah operatif dalam agensi-agensi rahsia yang digunakan untuk campurtangan dalam hal ehwal negara lain dan menjalankan kerja-kerja espionage.

Kerajaan Malaysia hanya mengambil khidmat firma-firma profesyenal Amerika dalam perhubungan awam dan pelobi politik yang mana ada penglibatan bangsa Yahudi warga Amerika.

Kedua dan penting, Anwar menerima sumbangan wang dan ekoran dari itu, pasti menerima arahan dari pihak-pihak pembiayanya dan agensi kerajaan asing.

Anwar telah mengubah banyak pendiriannya dan boleh dijangka ia diarah melakukan sesuatu untuk kepentingan pembiayanya yang mungkin bertentangan dengan amalan, kehendak dan kepentingan rakyat dan kerajaan.

Firma yang diambil perkhidmatan oleh kerajaan Malaysia tidak menyumbang wang kepada negara ini dan dengan itu, tidak mengarahkan kerajaan melakukan sesuatu. Sebaliknya, mereka dibayar dan menerima arahan dari kerajaan untuk menjalankan sesuatu.

Anwar diarah Yahudi. Bezanya kita mengarah Yahudi.

Sumber: MyKMU

Media pro ANuwar jadikan China Press isu perkauman!!

0 Komen!!!

Rakyat kini semakin jelas siapa Malaysiakini sebenarnya.. adakah ia entiti media yang bebas atau bias.. namun dengan penjelasan DS Zahrain, Malaysiakini adalah media pro Pakatan Aljuburi yang mendapat pendidikan dan dokongan barat!!!.

Malaysiakini tidak lebih dari media upahan Pakatan Aljuburi dengan rangkaian antarabangsa seperti Aasil ini adalah salah seorang pembantu khas YB Permatang Pauh yang bekerja di Pejabat Ketua Umum PKR di Ibu Pejabat PKR. Beliau juga adalah salah seorang ’spin doctor’ bagi mereka khususnya bagi perhubungan luar dan antarabangsa mereka.

Bukan setakat itu sahaja bahkan laporan awal MalaysiaKini disalurkan kepada Raja Petra untuk dicanaikan dahulu!.. untuk membohongi rakyat dan menimbulkan kemarahan terhadap kerajaan. Namun dalam masa yang sama laporan ini akan menjadi pencacai kepada ANUwar ALjuburi.

Seorang lagi tokoh spin doktor dan politikus bertopeng ialah Terence Netto adalah penulis upahan mereka. Ini adalah golongan yang mengamal politik jijik dan kotor, dasar matlamat menghalalkan cara yang akan menyebabkan pengasas fahaman ‘Machiavelli’ boleh mati terkedu.

Itu adalah sebahagian kata DS Zahrain mengenai siapa itu Malaysiakini yang menjadi barua ANUwar Aljuburi...

Sebenarnya kalau dianalisis satu persatu berita Malaysiakini, ianya sudah cukup membuktikan dakwaan Zahrain tersebut.

Cuba sahaja lihat pada kes China Press yang dikenakan tindakan oleh KDN.. bukankah ianya sesuatu yang jelas mengenai laporan tidak tepat dengan kata lain laporan palsu.
Jadi salahkan laporan palsu ini dikenakan tindakan..

Namun Malaysiakini menjadikan ianya sebagai isu perkauman "Why China Press punished, not Utusan".. ini mudah sebab China Press ialah akhbar berbahasa Cina oleh orang Cina, Manakala Utusan Akhbar Melayu dan berbahasa melayu...

Bila membandingkan ianya akan membandingkan kenapa Cina kena hukum, Melayu tak kena hukum.. bukankah ini perkauman.. setentunya ini adalah hasutan yang menyemarakkan lagi api perkauman...

Kita juga melihat bahawa laporan Malaysiakini hipokrit dan double standart, laporan Berbahasa Melayu lain, Bahasa Inggeris lain, Cina lain.. ini memang jelas mainan halus yang diamalkan Malaysikini sebagai barua ANuwar yang mendapat pendidikan Yahudi dan CIA.

Malaysiakini tidak patut diberikan kebenaran permit untuk diterbitkan lagi.. Media ini telah merosakkan perpaduan dan keamanan negara ini..

Anwar Ibrahim Ke London Bertemu Aktivis Gay/Lesbian.

0 Komen!!!


Dr Novandri Hasan Basri

Kita semua tahu Anwar Ibrahim telah 'melarikan diri' ke London setelah 'dibelasah teruk' di dalam Parlimen. Alasannya ialah beliau akan menyampaikan satu syarahan disebuah pusat pengajian tinggi di sana.

Anwar Ibrahim juga akan berjumpa bekas Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Al-Gore dan juga Mary Robinson, bekas Presiden Ireland yang sekarang menjawat jawatan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB.

Pertama, tindakan Anwar Ibrahim keluar negara tatkala Dewan Rakyat sedang bersidang merupakan satu tindakan yang keterlaluan dan tidak bertanggungjawab. Beliau tidak ambil kisah tanggungjawab beliau sebagai wakil rakyat Permatang Pauh untuk mengenengahkan masaalah kawasan di dalam dewan tersebut.

Malah, tugasan beliau di London bukannya tidak boleh dijadualkan terlebih awal supaya tidak mengganggu kehadiran beliau di dalam Dewan Rakyat.

Kedua, beliau juga akan berjumpa dengan Al-Gore. Kita semua tahu bahawa Al-Gore tidak mendapat tempat di hati rakyat Amerika Syarikat dan kerana itu beliau tewas ketika bertanding Naib Presiden Amerika Syarikat.

Al-Gore juga merupakan seorang pemimpin yang tidak menghormati kedaulatan negara Malaysia dan sering kali memberi komen negatif tentang negara tercinta ini.

Apa pun, Al-Gore is not worth a penny to us !

Ketiga, yang menariknya ialah perjumpaan di antara Anwar Ibrahim dengan Mary Robinson, bekas Presiden Ireland. Untuk pengetahuan semua, Mary Robinson pernah dianugerahkan the first "outspoken" award oleh International Gay and Lesbian Human Rights Comission (IGLHRC)

The OUTSPOKEN Award "recognizes the leadership of a global ally to the lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex (LGBTI) community whose outspokenness has contributed substantially to advancing the rights and understanding of LGBTI people everywhere."

The first OUTSPOKEN Award was presented in 2005 to the Honorable Mary Robinson, former President of Ireland and the UN High Commissioner for Human Rights.

Nampaknya, Anwar Ibrahim telah sekali lagi mengadu kepada seorang pemimpin Barat yang mendokong penuh hak kebebasan seks songsang, gay dan lesbian!

Pelik sungguh!

Realitinya, kita tidak boleh lagi melihat 'pertemuan' dengan pemimpin-pemimpin yang seangkatan itu sebagai satu kebetulan sahaja. Dan mereka inilah yang beria-ia menyatakan sokongan kepada Anwar Ibrahim.

Tetapi sokongan kepada isu yang mana satu?

Apakah sokongan terhadap hak kebebasan untuk mengamalkan gay dan meliwat sesama pasangan tersebut?

Secara logiknya, mereka itu tentu akan menentang sesiapa sahaja yang didakwa oleh sistem kehakiman kerana di dapati meliwat. Bagi mereka, meliwat adalah satu keinginan kaum gay yang perlu dihormati oleh masyarakat!

Apakah kita masih tidak sedar lagi ?

Sumber : Dr. Novandri

Sivakumar Terus Menyamar Speaker: R. Ganesan Buat Laporan Polis

0 Komen!!!


Mantan Speaker DUN Perak V. Sivakumar terus menyamar sebagai speaker DUN Perak.Berasaskan kepada penyamaran ini R. Ganesan speaker DUN Perak yang dilantik barisan nasional membuat laporan polis hari ini.

ADUN Pakatan yang diketuai Nijar Jamaludin hingga kini terus mempertikai lantikan R. Ganesan, sebaliknya mereka (27 ADUN) masih mengiktiraf V. Sivakumar.

Persoalan kini apa kah sidang DUN Perak pada 30 Mac depan akan sama dengan sidang-sidang yang lalu? Ingat lagi kah sidang bawah Pokok pada bulan Mei, sidang Hotel Hertiage pada bulan September, dan sidang sendiri-sendiri pada oktober lepas?

Apa kah Bandarraya Ipoh akan kecoh lagi pada tarikh itu? Kalau pada bulan Mei, bandarraya Ipoh agak kecoh juga,namun pada bulan September, kekecohan hanya biasa, kecuali perarakan 28 DUN Pakatan ke Hotel Heritage terpaksa diiringi oleh pihak polis. Sidang pada bulan Oktober, pihak bentara DUN terpaksa bekerja lebih,kerana Sivakumar datang memakai jubah speaker. Pihak polis dan bentara terpaksa meminta Sivakumar menanggalkan jubah tersebut. Dalam proses menanggalkan jubah itu, Sivakumar mengoyaknya sedikit untuk kenang-kenangan katanya.

Sidang DUN Perak pada 30 Mac depan, kemungkinan kejadian pada sidang DUN yang lalu tidak berulang, ini kerana Nizar sudahpun memberi kenyataan bahawa mereka akan menjadi wakil rakyat yang baik. Namun persoalan yang ditimbulkan Nizar adalah kedudukan speaker, Datuk M Ganesan yang belum diiktiraf oleh kumpulan Nizar.

Tiga hari lalu dilaporkan Sivakumar, speaker Pakatan yang tersingkir dikhabarkan telah membuat jemputan kepada semua ADUN Perak agar menghadiri sidang DUN Perak yang bakal diadakan pada 30 Mac ini. Yang peliknya jadual yang sama bersamaan dengan jemputan M. Ganesan yang telahpun dihantar kepada seluruh ADUN yang berjumlah 59 itu bahawa persidangan DUN Perak untuk tahun ini akan diadakan pada 30 Mac.

Berasaskan kepada keadaan ini, dapat diramal, bahawa Nizar dan geng akan membuat kecoh lagi pada hari yang ditentukan.

Muhyiddin Yassin Mahu Pendedahan Zaharin Disiasat

0 Komen!!!


Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mahu pihak berkuasa menyiasat dakwaan wakil rakyat Bebas Datuk Seri Zahrain Hashim bahawa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bagi menjayakan rancangan mengambil alih kerajaan pusat pada 16 Sept 2008.

Timbalan Perdana Menteri menyifatkan pembongkaran yang dibuat Ahli Parlimen Bebas bagi Bayan Lepas itu sebagai amat serius kerana ia melibatkan nama baik institusi Yang di-Pertuan Agong serta angkatan tentera.

“Pihak yang bertanggungjawab dan berkuasa patut menilai kenyataan yang dibuat oleh Zahrain itu dan mungkin menyiasat lebih lanjut kenyataan itu dan jikalau ia mempunyai asasnya, maka tindakan daripada sudut undang-undang mesti diambil,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran dan pengedaran penerbitan Prospektus Peluang Pendidikan, Latihan dan Kerjaya Edisi 2010/2011 di Pagoh.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Zahrain di Dewan Rakyat berhubung cubaan Anwar menjayakan rancangan 16 Sept 2008.

Kongsi Link Anda