Kita tidak boleh nafikan Air Asia telah membuka satu lembaran baru dalam industri penerbangan negara. Jika dulu hanya orang kaya-kaya sahaja yang mampu naik kapal terbang kerana industri penerbangan negara pada masa itu hanya dikuasai oleh MAS sahaja.
Selepas wujudnya Air Asia industri penerbangan negara semakin berkembang pesat. Wujudnya pula Firefly dan yang terbaru adalah Malindo Air.
Sumbangan Air Asia dalam membawa masuk pelancong ke Malaysia juga tidak boleh dinafikan. Bukan faktor tambang semata-mata yang membuatkan orang ramai atau pelancong memilih Air Asia, tetapi cara pengiklanan mereka yang membuatkan orang ramai tertarik. Bab tambang bila campur tolak kali bahagi antara tambang Air Asia dengan syarikat penerbangan lain ianya akan jadi lebih kurang sahaja, malah Air Asia ada yang lebih mahal.
Satu lagi kejayaan Air Asia yang tidak boleh dinafikan adalah kejayaan mereka bertapak di negara-negara luar. Contohnya, Thailand, Indonesia, Jepun dan yang masih dalam perundingan adalah India. Sikit sebanyak kita boleh tumpang rasa bangga apabila sebuah syarikat dari Malaysia berjaya bertapak di negara-negara berkenaan dan namanya menjadi sebutan dunia.
Namun begitu itu semua bukan alasan untuk Air Asia menunjukkan sikap sombong dan bongkak kepada kerajaan. Jika tanpa sumbangan atau pertolongan kerajaan Air Asia pun tidak akan berada di tempat yang mereka berada sekarang. Bohonglah jika Air Asia kata kejayaan mereka hari ini adalah hasil usaha mereka sendiri. Walaupun Tony Fernandez keturunan India, beliau sendiri berhadapan dengan seribu satu masalah hari ini untuk membolehkan Air Asia India diwujudkan. Sampai hari ini pun beliau masih belum mendapat kelulusan untuk bertapak di India. Tetapi di Malaysia Air Asia tidak menghadapi masalah-masalah besar.
Kalau kita nak ungkit bab jasa atau sumbangan untuk membolehkan kita menuntut macam-macam, babi pun banyak boleh menuntut dari manusia. Jangan ingat babi tiada sumbangan kepada manusia. Jalan-jalan yang ada kebanyakannya adalah jalan dirintis oleh babi. Dulu kita mana ada jalan, semuanya hutan. Babi berjalan beramai-ramai dalam hutan sampai botak rumput. Kemudian manusia tengok, oh sini jalannya. Manusia pun guna jalan itu untuk ke sana sini. Kemudian apabila negara dah maju sikit, manusia pun turap jalan itu jadi jalan raya. Asalnya adalah jalan babi….
Air Asia enggan berpindah ke klia2 atas alasan keselamatan, keselesaan dan kos kepada penumpang. Apakah di LCCT sekarang ianya selamat dan selesa kepada penumpang ?
Waktu kita keluar dari balai pelepasan menuju ke pesawat atau turun daripada pesawat menuju ke balai ketibaan, kita sendiri dapat rasakan bagaimana suasana yang tidak selesa dan tidak selamat. Dengan debunya, bunyi bising pesawat dan kenderaan Air Asia yang lalu lalang. Itu selamatkah ? Itu selesakah ?
Air Asia berkata kos yang dikenakan kepada penumpang di klia2 akan membantutkan usaha Air Asia memberikan penerbangan tambang murah kepada penumpang. Ini boleh dikirakan sebagai lawak april fool 2014 yang dibuat Air Asia.
Air Asia sedar atau tidak yang mereka menyembelih pengguna selama ini dengan bermacam-macam caj yang tidak logik ?
Mana ada syarikat penerbangan lain yang mengenakan bayaran caj daftar masuk kepada penumpang ? Tetapi Air Asia kenakan bayaran RM 10.00 kepada seorang penumpang. Kadang-kadang waktu di lapangan terbang saya kasihan melihat orang-orang yang tidak mahir menggunakan teknologi, seperti orang tua atau orang kampung yang pergi daftar masuk kemudian diminta membayar RM 10.00. Pernah satu ketika saya melihat seorang bapa yang membawa 5 anak dan isteri untuk merasai naik kapal terbang, dan tidak tahu untuk menggunakan mesin daftar masuk layan diri, diminta membayar RM 70.00 caj daftar masuk.
Begitu juga dengan bayaran bagasi yang didaftar masuk. Penumpang perlu membayar setiap bagasi yang didaftar masuk bergantung kepada berat beg. Sedangkan rata-rata syarikat penerbangan memberikan percuma kepada penumpang untuk mendaftar masuk bagasi antara 15kg-20kg.
Berikut adalah harga yang dikenakan oleh Air Asia untuk bagasi yang didaftar masuk
Ini jika kita beli talian, jika yang tidak pandai menggunakan teknologi pula penumpang perlu bayar lebih daripada itu di kaunter daftar masuk.
Paling rendah yang dijual adalah 15kg dengan harga Rm 25.00. Kalau beg kita 10kg, maka 5kg dapat percuma sahaja kepada Air Asia. Kalau beg kita 18kg pula, maka kena bayar tambahan. Mereka tak akan beri percuma kepada kita.
Bercakap bab tambang pula, ramai diantara kita yang tertarik dengan iklan Air Asia dan percaya bulat-bulat kepada iklan mereka. Sedangkan hakikatnya tambang mereka tidak semurah yang kita jangka.
Saya buktikan kepada anda melalui perbandingan di bawah. Saya membuat pencarian di talian untuk perjalanan daripada Kuala Lumpur-Kota Kinabalu-Kuala Lumpur pada tarikh 13 dan 14 April 2014.
Air Asia : Tambang yang dikenakan RM 628.00 tidak termasuk caj daftar masuk. Makan dan minum kena bayar lain. Berlepas dari LCCT dan kena panjat tangga. 
MAS : RM 580 dengan layanan 5 bintang. Daftar masuk penumpang dan bagasi 20kg tanpa sebarang bayaran. Makanan percuma. Berlepas daripada KLIA dan pakai jambatan udara. 
Malindo Air : RM 388.00 termasuk bayaran insuran, daftar masuk bagasi 15kg dan penumpang percuma. Berlepas dari KLIA dan pakai jambatan udara. Jika anda tidak memilih untuk membeli insuran harga kurang lagi RM 30.00 kepada RM 358.00
Bukti-bukti diatas cukup untuk saya buktikan bahawa Air Asia adalah sebuah syarikat yang menekan pelanggan. Kemudian guna alasan tidak mahu berpindah ke klia2 kerana untuk memastikan mereka dapat mengekalkan tambang murah kepada pelanggan. Kepala hotak dia !
Apa yang mereka buat itu adalah untuk memainkan sentimen rakyat agar membenci kerajaan. Kononnya bukan mereka yang menekan pelanggan tetapi kerajaan yang menekan pelanggan hingga mereka tidak dapat lagi menyediakan perkhidmatan tambang murah kepada pelanggan. Sebabnya apabila berpindah ke klia2 , macam-macam caj yang dikenakan MAB hingga mereka tidak dapat lagi memberikan tambang yang murah. Sedangkan caj-caj yang dikenakan MAB berapa sen sangat dan itu semua untuk keselesaan penumpang. Penumpang tak perlu lagi nak berpanas, berhujan atau berdebu kerana dapat masuk ke pesawat dengan menggunakan jambatan udara. Percayalah cakap saya, selepas ini mereka akan tekan pelanggan dengan pelbagai caj lain lagi, atas alasan caj di klia2 yang tinggi.
Orang-orang Malaysia kena buang daripada pemikiran mereka bahawa Air Asia adalah sebuah syarikat penerbangan tambang murah. Bila ingat murah, terus ingat Air Asia. Itulah yang tertanam dalam pemikiran rakyat Malaysia selama ini. Semuanya kerana termakan dengan iklan. Mulai hari ini orang Malaysia kena tanam dalam pemikiran mereka bahawa Air Asia sebuah syarikat yang suka menekan pelanggan dengan pelbagai caj yang tidak masuk akal. Sebab itu mereka untung berbelas bilion setahun. Kemudian kutuk MAS. Sedangkan MAS dalam masa yang sama banyak buat kerja amal termasuklah untuk penerbangan pendalaman Sabah dan Sarawak. Dulu kerajaan bagi kepada Air Asia untuk uruskan penerbangan tempatan di Sabah dan Sarawak. Selepas setahun cabut lari…Mas juga yang terpaksa ambil balik…
Sumber : http://www.rbfonline.net