Selasa, Mac 03, 2009

MB Haram dan Speaker Haram Jadah....???

Geli hati ada, kelakar pun ada, geram pun ada dan sedih pun ada..... Politik Bawah Pokok pulak... inilah hasil politik Anwar Ibrahim dan Pakatan Perosak Rakyat yang dijulang-julang dunia dan penyokong pakatan perosak rakyat. 24 jam tidak habis-habis berpolitik.

Tidak cukup demonstrasi di jalanan, berbaring di atas jalan dan kini mesyuarat DUN haram di bawah pokok oleh MB Haram dan Speaker Haram Jadah.... itupun ada yang mengatakan pakatan Perosak rakyat ni lebih tenang menghadapi isu-isu semasa. Kalau melenting lebih teruk adalah kan..

Inilah nama demokrasi cara Pakatan Perosak Rakyat, apabila titah Sultan tidak dihormati, Speaker pula lebih berkuasa daripada Sultan. Dewan DUN yang mulia dijadikan medan mainan politik kanak-kanak Pakatan Perosak Rakyat dan bukannya Dewan untuk membela rakyat tetapi merosak rakyat.

Mahkamah juga dibelakangkan apabila mengadakan sidang tergempar tanpa menunggu keputusan mahkamah. Dengan contoh-contoh pemimpin seumpama ini layakkah untuk memimpin negara? Semuanya main langgar semacam, keputusan ikut sukahati dia, nasihat bapak samseng Anwar Ibrahim sahaja dipakai, nasihat dan titah sultan tidak diikuti.

Sudah terang lagi bersuluh, jika semua ADUN BN dan 3 ADUN bebas hadir dalam sidang Dewan Pokok ini pastinya kerajaan Pakatan Rakyat Perak dan tumbang, cuma cara bacul dan pengecut oleh Pemimpin Pakatan Perosak Rakyat main 'demokrasi' ala haram jadah..... inilah jadinya.. namun ramai juga pencacai mereka yang mengikutnya..

Sebenarnya ramai orang Melayu bertanya kenapalah si ke**** 2 e*** ni tak dapat diselesaikan.... semakin kurang ajar nampaknya. Kenapalah orang Melayu berlembut sangatlah pada mereka ni....

Tak de ke orang Melayu yang agak 'gila' sikit yang boleh sergah puak-puak ni.... si Karpal sing dah kena sergah dah di Parlimen, ni sorang lagi bila pulak nak kena sergah. Nak tunjuk hero sangat pulak.....

Sepatutnya Orang Melayu sekarang patut boikot beli makanan, barangan dan perkhidmatan di kedai dan syarikat mereka ni.. Semakin lemak mereka ni.. banyak lagi la kedai orang Melayu, tak payahlah pergi ke tempat mereka ni. Rasanya banyak dah kita tolong bangsa mereka ni, kita tolong bangsa kita lagi bagus.. rasanya sudah cukup apa mereka lakukan kerosakan di bumi Melayu ni...

18 ulasan:

kifli berkata...

Injunksi untuk menangguhkan Perhimpunan Agung UMNO – One World Hotel

Injunksi ini di buat atas alasan banyak kes-kes berhubung dengan politik wang – rasuah dan tindakan disiplin yang perlu diselesaikan sebelum Perhimpunan Agung UMNO dapat dilakukan dengan sempurna. Kami dimaklumkan bahawa peneraju kumpulan yang akan memohon injunksi itu adalah Datuk Mazlan Idris. Setakat ini mereka memberi tempoh untuk UMNO mengumumkan penanggungan sebelum bertindak memohon injunksi tersebut

Sudah sampai masa – Bubarkan DUN Perak

Anuar Mohd Nor

Sudah sampai masa DUN Perak di bubarkan bagi mengelakkan berterusan ketegangan dan kemelut yang berlaku di negeri itu. Keadaan semakin mendesak dan tindakan mengunci pintu masuk Dewan untuk menghalang dari Dewan bersidang adalah tindakan yang tidak wajar apabila isu ini adalah isu yang melibatkan peruntukan undang-undang negeri Perak. Keadaan keliru dan celaru di negeri Perak hanya boleh diselesaikan dengan pembubaran DUN mengadakan pilihan raya baru. Mengenai komen bekas Menteri Besar Perak bahawa sewaktu PR mendahului dengan majoriti kecil kenapa mereka tidak membubarkan DUN adalah persoalan yang berbeza. Keadaan Perak bercelaru apabila ada ahli PR yang keluar dari PRK dan DAP dan ini membentuk konflik yang berbeza. Ahli tersebut keluar bersama-sama Najib Tun Abdul Razak dan ini memberi petunjuk secara langsung bahawa UMNO ada memainkan peranan dalam isu mereka keluar dari Pakatan Rakyat.

Sultan Perak kemungkinan boleh dirayu untuk memikirkan semula keputusan beliau supaya dapat di ubah untuk bersetuju dengan pembubaran parlimen – kerana ini melibatkan kepentingan negara dan rakyatnya. Mungkin dengan melihat senario yang ada maka pembubaran DUN Perak tidak boleh ditangguhkan lagi. Kemungkinan juga langkah yang bijak untuk UMNO di bawah Najib Tun Razak bangkit untuk turut bersetuju dengan pembubaran parlimen agar kedudukan Perak dapat di selaraskan semula.

Perlu diambil adalah kepentingan Perak dan kemungkinan penyelesaian perlu dibawa kepada rakyat semula. Ini mungkin adalah jalan terakhir dan mungkin jalan yang paling baik dari tindakan seperti mengunci dan menghalang masuk anggota DUN yang memberi kesan negatif kepada Menteri Besar Perak (BN) Dr Zambry Kadir

nik berkata...

Akhirnya Nik Aziz menjadi Ulama' Barsisso

Bila Nik Aziz bersetuju membenarkan penggunaan perkataan "Allah" dalam akhbar agama Kristian, maka analogi ini boleh digunakan terhadap lain-lain agama. Nik Aziz mungkin tak sedar apa yang beliau ucapkan. Dia sudah tua dan nyanyok dan pada saat Sakratul Maut sebegini semakin banyak syaithan cuba menggoda dan menyesatkan manusia. Apabila Kristian menggunakan perkataan Allah menggantikan istilah Tuhan Bapa, maka selepas ini, makalah mereka akan bertebaranlah dengan mengatakan Allah itu mempunyai Anak yang bernama Jesus. Astaghfirullahal Azhim. Ini adalah Syirik yang Besar. Kerana itulah kita memanggil mereka ini Musyrikin. Dan apabila catatan yang mengatakan "Allah itu mempunyai Anak yang bernama Jesus", berulangkali dicetak di akhbar Kristian dan mungkin akan menjadi bungkusan kacang goreng, lalu ianya akan bertebaran di mana-mana. Anak-anak Melayu Islam yang masih lemah aqidah terjumpa dan terbaca. Akankan mereka jadi sesat? Prevention is better than cure!

Itulah bezanya seorang Ustaz Nik Aziz berbanding Sultan. Sultan ialah Khalifah dan pelindung Islam tidak sama sekali akan membenarkan penggunaan istilah "Allah" di akhbar Kristian. Kerana apa? Kerana Sultan sebelum menerima jawatan itu telah bersumpah dan berbai'ah dengan Wau'al Qasam dan nama Allah bahawa mereka akan menjadi Khalifah Allah dan menjaga 'aqidah kesemua rakyatnya. Nik Aziz tidak pernah bersumpah sedemikian. Berbeza juga beliau (Aziz) dengan Mufti Harussani kerana Mufti juga bersumpah berbai'ah dengan Wau'al Qasam dan nama Allah untuk mengeluarkan fatwa dan garis panduan untuk Ummat Islam serta bertanggungjawab di atas fatwa yang dikeluarkan.

Kiraanya saya boleh memberikan pandangan Syar'ie saya minta Nik Aziz mengulas ayat al Qur'an yang mengatakan WA KALIMATULLAHU HIYAL ULYA dan WA LAHU ASMAA'UL HUSNA. Soal seseorang nak memanggil Tuhan dengan nama Allah dan membenarkan penggunaan kalimat "Allah" di dalam percetakan Kristian adalah 2 yang sangat berbeza. SANGAT BERBEZA. Nik Aziz sudah nyanyok dan kena sindrom tua bangka.

nik berkata...

PERTEMUAN GAP DENGAN AMK PERAK. 'PAS BODOH KATANYA'
satu hari yang meletihkan. apa pun pertemuan ini cukup berbaloi kerana habis semua 'rahsia' dan cerita bangkangan pkr terhadap pas negeri perak sudah terlondeh. gap terima panggilan dari seorang sahabat lama dari perak yang kebetulan berada di KL. rakan gap ini datang ke KL bersama seorang lagi sahabat, yang memperkenalkan dirinya orang kuat mustapa kamil ayob atau lebih dikenali dengan gelaran muskam. orang kuat pemuda pkr perak la katakan.

kami bertemu di mount kiara, tempat pertemuan anwar dengan chua soi lek. namun pertemuan ini di alih lokasi bagi mengelak syak dan berpindahlah kami ke the curve. tempat yang padat dengan karenah manusia pelbagai ragam. gap datang dengan memakai t-shirt black 14, bagi memberi 'hint' kepada mereka aku ini memang 'pro' pada anwar ...weeekkkk. apakan daya, kita menuruti bidalan budaya bangsa, masuk kandang kambing mengembek...

sidang dewan kami memang panas. habis semua kata cerca dihambur pada nizar dan pas. dialog pertama 'orang' kuat muskam taklain melainkan kiranya 'ada peluang' PR memerintah semula perak, maka yang layak menjadi menteri besarnya tidak lain mustapa kamil ayob. aku tanya apa hujah kamu yang mengatakan muskam lebih layak dpd nizar, senang cerita jawapannya mudah. si bangang nizar telah 'mohon derhaka' pada sultan azlan, takkan sultan azlan nak ambil balik manusia derhaka mentadbir negeri ni ! hhhhmmm..memang perangai aku suka menuang minyak kedalam api , aku bagi lagi soalan bakar !

'tapi bro at least mb perak ni melayu dan islam.bg lah peluang pada dia perintah' aku lepaskan soalan provok. ..pantas orang kuat pkr perak ini menangkis soalan aku. 'gang, manusia apa jenisnya nizar nih'..rokok gudang garam di sedut laju. 'mana boleh seorang mb melayu jalankan tugas secara jujur bila kelilingnya orang DAP bro'.. member ni menambah 'aku bagi kau satu contoh sial la si nizar ni buat '..aku menunggu penuh sabar penjelasan mamat ni, kali ini puntong roko gudang garam sudah ditenyeh kat astray. ' bro kau bayangkan si nizar ni jual tanah-tanah kat cina through undian angkat tangan bro !'

'woo' aku tersentak. 'biar betul lu brader ?'..soal aku mahukan kepastian. 'kau nak tau tak masa last mesyuarat exco si jamal adun behrang tu sudah HENTAK MEJA banyak kuat !'...'kau nak tau pasal apa, ni si nizar ni gadai tanah kat perak melalui undian tangan, contoh macamni. ada tanah kat tapah nak diberi pada kg baru cina,mesyuarat exco lulus melalui undi tangan. so macamana exco melayu nak lawan kalau semua undian tu dap cina setuju dan ada majoriti'..' sinizar bahalol ni pulak asyik dok kata OK OK OK je kat ngeh !' ....aku geleng kepala je dengar cerita budak pkr perak ni, member aku lagi sorang senyap dan pada pandangan aku dia sudah tau perkara ni lebih awal.

lagi satu perkara yang menyakitkan hati si jamal, apabila hampir selama 11 bulan mesyuarat exco nih bila melibatkan keputusan penting, mesyuarat akan dijalankan dalam bahasa cina. 'apa kejadahnya si jamal ni nak tau, nizar asyik dok angguk je la bila ngeh bercakap, macam sial la nizar'..dengus pimpinan pkr perak ni.

dari sini bermula cerita asal jamal dan osman 'melompat'. dek kerana kecewa yang teramat tinggi terhadap perangai hodoh nizar, mereka ke kuala lumpur. beberapa hari mereka ini cuba dihubungi oleh pakatan perak, namun tidak jua berhasil hinggalah si jamal 'on' kan semula telefon bimbit nya. 'hallo jamal, u dimana' sergah ngeh kurang ajar. jamal yang angin dengan sikap biadap si ngeh ni pun buat cerita 'oi bahalol aku kat pahang' ! TUUTTTT..hp butang merah ditekan kuat, marahnya jamal bukan main. ' kurang ajar punya exco' bisik hatinya...

sambung member pkr tu lagi. 'bro bila si jamal mainkan ngeh kata dia kat pahang,ngeh dah gelabah, dia ingat jamal dan osman dah LOMPAT' kata mamat ni. lalu orang kuat pakatan perak ismail yusof menghubungi ustaz zulkifli ibrahim bertanyakan tentang 'surat akuan meletak jawatan' yang telah siap sedia dikarang sehari selepas perak tumbang. ' ya sheikh, saya ada di luar,hang pi rumah bgtau isteri ana minta dia keluarkan surat tu.surat tu ada kat bawah tilam' kata ustaz zul kepada mail.

asalnya jamal dan osman sekadar mahu menggertak keseluruhan exco perak supaya lebih profesional dalam menangani isu islam,melayu,tanah,balak,pembahagian kerusi ahli majlis. dek kerana gelabah dan kebodohan pas/dap perak menangani isu mereka, ruang menunjukkan 'KUASA PEMUTUS' sudah terbuka luas.

selama 11 bulan mereka bersikap autotarian, kini masa menemukan buku dengan ruas ! bertemulah jamal/osman dengan hamidah,hamzah zainudin dan dr zamri yang merupakan pemimpin terakhir mereka mereka ketemu untuk 'mengikat tali'. ezam dan sd johari sahabat lama jamal tersenyum gembira melihatkan sirih sudah mahu pulang ke gagangnya. umpama kabar gembira pahlawan kembali ke gelanggangnya, nasarudin dan timbalan speker pun turut serta.

apa yang berlaku kita sudah ketahui. nizar mengidap penyakit meroyan britney spears, kemaruk kuasa dan kereta. 'aku masih mb, aku masih mb' ronta jiwa hatinya. ngeh dan ngah kini diburu kebimbangan. saudagar-saudagar balak mahu balik wang ehem ehem mereka ! parti pas memandang anwar bin ibrahim adalah perosak segala-galanya. di hati kecil mereka sudah semakin memahami bidalan ' kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepian pantai'...

nizar kabarnya sudah tidak dapat diterima oleh pimpinan pkr perak. pas semakin berpecah kerana nizar dan anwar. fraksi dalam pas semakin jelas menimbulkan wajah hodoh di permukaan. wahabi,syiah,erdogan,anti ulamak,kumpulan ulamak,pro muzakarah,abim pas,jim pas sudah mula bermesyuarat sakan untuk menguasai tahta dalam pemilihan bulan jun nanti. nik aziz hmmmm...semakin nyanyok dan menyesatkan,kalau dulu dia lebih takutkan karpal daripada tuhan berkenaan isu hudud, kini ayat ALLAH menjadi percaturan gila ulamak sesat. pkr perak akan merobek rampas kerusi parlimen P059 walau apa yang terjadi. ..........

habis sidang perbualan kami, dari tadi member pkr perak dok memerhatikan baju t 'black 14' yang aku pakai. 'bro macamana selangor' tanya dia padaku. ok je selamba aku jawap. 'aku cuba dapatkan beberapa dokumen yang nizar bawak lari masa perak tumbang hari tu, kalau ada aku bgtau kau ya'... hahaha hati aku gelak sakan melihatkan pakatan yang semakin tidak keruan.

nik berkata...

Sidang Bawah Pokok, Apa Sudah Jadi Dengan Nizar
Lihatlah siapa yang sungguh beriya-iya mengangkat poster tersebut. Mengapa perlu mengajak dunia luar sama melihat tindakan tidak matang yang sengaja dibuat-buat ini? Sengaja mahu memalukan demokrasi di Malaysia ini? Demokrasi apa kalau yang buat kecoh ini adalah minoriti bukannya kumpulan majoriti. Dari mana mereka belajar demokrasi sebegini?



V Sivakumar (Speaker Pakatan Rakyat) mengadakan "sidang tergempar" Dewan Undangan Negeri di bawah pokok berhampiran Bangunan Perak Darul Ridzuan pada jam 10.20 pagi, 3 Mac 209. 27 orang wakil rakyat pembangkang hadir dan mengangkat tangan memberikan sokongan kepada Nizar serta meluluskan usul untuk membubar dewan. 27 dari 59 kerusi, ini bermaksud bahawa Pakatan Rakyat sudah jadi minoriti. Apakah Nizar dan Sivakumar lemah matematik?

Ada lagi 32 wakil rakyat yang menyokong BN. Buat apa buat sidang bawah pokok? Ini jelas tidak menunjukkan kematangan dan kewarasan Pakatan Rakyat di Perak. Sesudah Nizar enggan memulangkan kereta Camry kerana mengganggap itu adalah miliknya, kali ini sidang di bawah pokok pula dibuatnya. Harus diingat, undang-undang negara ini bukan dibuat di bawah pokok dan di atas jalan raya. Wakil rakyat BN yang lebih ramai bilangannya itu mengangkat sumpah di istana bukannya di bawah pokok. Hormatilah institusi raja bukannya institusi bawah pokok.

nik berkata...

KEMARUK KUASA TAHAP MELAMPAU


Sidang DUN bawah pokok telah meluluskan usul menyokong Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar serta meluluskan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Sementara itu Nizar berkata beliau akan cuba untuk menghadap Sultan Perak untuk memaklumkan kepada baginda mengenai keputusan sidang tergempar DUN Perak pagi ini.

Memetik kata-kata warisan2057 ~ Ini cuma bikin gelak. Sidang kumpul kanak-kanak PASTI pun nak mengadap Tuanku Sultan.

Kita nak cadangkan kat Nizar, kamu mengadap aje ler KARPAL SINGH, SINGH IS THE KING, manusia yang beria-ia nak jadi Raja. Pastinya Raja Singh akan ikut telunjuk kamu.

Persidangan ini adalah illegal kerana semua peraturan DUN tidak dipatuhi. Soal perkenan sultan, soal notis mesyuarat, soal quorum, soal penggantungan, semuanya dilanggar.

Ini adalah macam aksi Sidang Parlimen Kanak-kanak yang pernah di pengerusikan oleh Pakcik Jamal Pendek ! Ingat tak ?

Perbuatan REGIM PAS ini pasti akan ditertawakan oleh anak-anak PASTI. Syabas PAS kerana kanak-kanak pun boleh tergelak.

Harimau Berantai berkata...

Nasib baiklah dahan pokok tu atau pokok tu tak tumbang masa "dewan bersidang"..kalau tidak lagi haru biru...banyak lah lagi pilihanraya nak dihadapi...pening kepala si nuar tu...itulah akibatnya orang dah terdesak dan kemaruk kuasa..gila talak jadinya..maklumlah kuasa nak diambik ...mengelabah jadinya...segak nampaknya si Sivakumar tu dgn pakaian speakernya..pakai puas-puas ,tak lama lagi tak merasa lah...
Sinizar tu konon katanya tak pulangkan camry kerana kononnya lambang "kerajaan negeri" padahal tak puas merasa ..nak beraksi pakai kereta sendiri,kereta Naza ria aje bukan si khalid tu bergaya dengan Lexus nya yang dibiayai oleh kerajaan negeri yang telus tu.

nik berkata...

DEMOKRASI CARA KITA


Jika inilah Demokrasi, siapa dan apakah faedah yang akan didapati



Pakatan Rakyat - tidak mampu memberikan perubahan malah memberikan kesan negatif kepada politik dan ekonomi negara


1.Apakah kita sedari bahawa kita bakal berdepan dengan krisis ekonomi yang teruk, bukan serantau tetapi global? Apakah pelan tindakan yang diambil kerajaan dan apakah ada kempen penerangan bagi memberi kesedaran kepada rakyat mengenai kesannya dan bagaimana kita mampu menyerap dan menghadapi krisis ini?

2.Tokoh-tokoh politik kita masih lagi sibuk politiking dan banyak masa telah dihabiskan hanya untuk meraih undi dan simpati rakyat. Mengikuti sidang Parlimen (melalui tv) kita merasa sangat kecewa terhadap AP-AP yang kita pilih (Kerajaan dan Pembangkang), mereka seakan tidak menyedari atau memang mereka tidak peduli akan krisis ekonomi yang sedang melanda.

3.Dalam banyak hal saya berpendapat Kerajaan perlu lebih tegas dalam menangani dan mengendali semua keadaan demi menjamin kestabilan politik tanahair. Kerajaan tidak harus membuang banyak masa bagi melayani kerenah dan tuntutan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Kerajaan perlu lebih fokus kepada isu ekonomi. Jika ada halangan dari pihak pembangkang atau kumpulan-kumpulan yang mewakilinya, kerajaan harus tanganinya dengan pantas dan tanpa tolak ansur.

4.Parti Pembangkang @ PR juga harus bersama memainkan peranan untuk membantu kerajaan mengatasi krisis ekonomi, bukan menghalang dan menganggu kerajaan mengatasinya. PR mesti benar-benar jujur dan bukan seperti sekarang ini yang hanya dilihat lebih mementingkan untuk meraih sokongan politik semata-mata. Kita tidak mahu melihat Kerajaan diganggu-gugat ketika mengatasi krisis ekonomi ini.

5.Persatuan-Persatuan dan Pertubuhan-Pertubuhan yang mengaku sebagai pejuang demokrasi dan kebebasan bersuara sepatutnya berhenti mendesak Kerajaan agar Kerajaan dapat lebih fokus. Kerajaan perlu tangani mereka dengan lebih tegas dan tanpa kompromi.

6.Demokrasi dinegara kita harus mengikut acuan kita sendiri. Terlalu bertolak ansur akan membuatkan mereka menuntut lebih banyak lagi. Mereka tidak perlu dilayan keterlaluan kerana mereka ini memberi terlalu sedikit tetapi meminta terlalu banyak. Kerajaan perlu lebih tegas dalam menanganinya. Kita dengan demokrasi cara kita. Demokrasi di barat pun nampak tidak menjamin kesejahteraan rakyatnya, malah kita lebih yakin kepada negara yang mengamal sistem sosialis.

7.Kita harus benar-benar sedar bahawa;
- Kita sedang hadapi krisis ekonomi yang lebih teruk dan berbeza dari yang pernah kita hadapi dahulu.
- Kita harus atasi dan hadapinya dengan cara kita dan dengan demokrasi gaya kita.
- Kerajaan terlalu banyak bebanan yang perlu diatasi dalam masa yang sama yang mana akan mengurangkan tumpuan bagi menangani krisis ekonomi yang lebih utama
- Pembangkang dilihat sebagai sanggup membiarkan negara musnah ekonominya asal mereka dapat mengambil alih pemerintahan. Mereka tidak peduli kepada kesejahteraan rakyat bahkan mereka tidak langsung menunaikan janji menifesto pilihanraya mereka dulu.
- Pembangkang tidak benar-benar membantu menangani masalah ekonomi malahan melakukan sesuatu yang menghalangnya dan perlu ditolak oleh rakyat
- Jika kerajaan gagal menangani krisis ekonomi ini kemungkinan negara kita akan jadi miskin dan menghadapi kesukaran hidup serta jadi lebih mundur seperti di Myanmar atau Kampuchia.

8.Kita - rakyat yang telah membuat pilihan. Kita yang menentukan politik negara kita juga kehidupan kita. Demokrasi jalanan ala Anwar Al-Jubri tidak akan memberikan faedah kepada kita - Anwar hanya akan meletakkan kita di jalanan. Marilah kita berubah - kembali kepangkal jalan. DSN mampu memimpin Negara kearah yang lebih baik.

nik berkata...

ANWAR JAYAKAN PROTOKOL ZIONIS KE-10: Politik Perak Jadi Saksi
Gambar: Anwar bukan sahaja bergelar raja Gay tetapi Agen Yahudi paling berjaya

Protokol Zionis yang ke-10 menyatakan bahawa:

Yahudi akan membawa masuk racun ‘Liberalisma' ke dalam negara-negara yang bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik. Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen yahudi dalam melaksanakan rancangan rancangan Yahudi.

Bila BN mewar-warkan bahawa si Anwar Ibrahim kaki liwat ini adalah seorang ejen Yahudi, maka terangkat bulu ketiak penyokong PKR termasuk terangkat serban dan janggut ulama PAS serta konco-konco sesatnya menafikan kenyataan ini.

Kata mereka:

"Ini KONSPIRASI BN..."

"Tak habis-habis diorang nak aniaya DS Anwar dan keluarga..."

"Anwar ni baik.. tengok ceramahnya, penuh dengan hadis dan ayat AlQuran. Cuba bandingkan dengan penceramah UMNO, huuuuh.. retorik" Kata seorang penyokong nuar kepada seorang pencacai nuar yang sedang menjaga pintu bilik dimana nuar sedang menghubungi Paul Walfowiz seorang yahudi menyatakan bahawa rancangannya sudah capai 80% sambil tubuhnya rakus meliwat Saiful Bukhari.

Inilah realiti yang tidak siapapun tahu termasuk ahli-ahli PKR.

Gambar: Anwar jadi pemerhati disebalik pertikaian antara pemimpin politik di Malaysia


Jelas, huru-hara di Perak adalah kerana pecaturan Anwar yang mahu semua ini berlaku.

Dek kerana hasutan si nuar ini maka pemimpin-pemimpin pembangkang kini yakin yang mereka adalah pejuang namun hakikatnya mereka sudah membelakangi perlembagaan dan Sultan.

Jelas.. penderhaka yang dicipta oleh Anwar ini mengisi penilaian yahudi terhadapnya bahawa "Anwar is a good agen. He is terminator will destroy the Malaysia's politic as soon as posible. Perak is our first target".

Anwar pasti tersenyum dengan kata-kata yahudi ini dan popet-popet mainannya di Perak terus diperbodohkan.


Agenda politik Perak semakin membuntu dan seluruh rakyat malaysia kini ternanti-nanti apakah kesudahan drama politik Perak.

Walaubagaimanapun, Anwar pemimpin faktor PKR sudah berjaya menjulang piala kemenangan kerana membantu yahudi mencapai misi protokolnya yang ke-10.

Wallahhualam.

kifli berkata...

Hai tikar pandan terbang, bawalah kami balik ke negara Pasir Berdengung. Zam zamm… Alakazamm!!”

Dan mereka pun sampai ke negeri Perak. Sorry, Pasir Berdengung.

P Ramlee memang best. Teringat lagi cerita “alip min nun wau, alip tendang wau, sarkis”. Sharp. Sinis tetapi tepat.

Masa tengok cerita Laksamana Do Re Mi dulu, tak pernah aku terpikir macamana ada negeri yang boleh bersidang kat bawah pokok. Takkanla koro sangat sampai takdak bangunan langsung, sampai terpaksa menongkat dagu bawah pokok. Menteri2nya pun semua dok bawah pokok. Angkara Menteri Pasola yang merampas kuasa, habis dibakarnya satu negeri. Jadi tinggallah mereka, pemerintah yang sah, terpaksa bersidang di bawah pokok.

Lebih kurang 30 tahun selepas itu, perkara yang sama berlaku. Negeri dirampas, semua tempat2 sah dinafikan, yang akhirnya memaksa kerajaan asal yang masih sah bersidang dan bermesyuarat di tempat parking, kat bawah pokok. Kali ini, bukan Pasir Berdengung, tapi negeri yang terkenal dengan sejarah Pasir Salak, Perak. Inikah yang dikatakan Nostradamus Malaya? Entahlah, tapi P Ramlee memang tajam pemikiran kritisnya.

Perkara bersidang di bawah pokok ini membuktikan kepada rakyat secara nyata dan jelas bahawa kerajaan haram BN sekarang, dalam bahasa yang agak lembut sedikit - agar tiada pihak yang tersentuh, tadak teloq! Kalau kalian dah sahkan kerajaan korang sah, apa kejadahnya yang pegi tutup tempat bersidang? Bukankah korang boleh minta Polis untuk tidak membenarkan sesiapa menceroboh - jika ada asasnya? Atau mintak injuksi dari mahkamah untuk mengharamkan persidangan? Janganla dok main tipu, pastu acilut belakang Sultan! Ajak main bola, tapi tiang gol bawak lari sembunyik. Ajak ikut undang2, tapi time nak besidang kunci dewan!

Sekarang ni pulak berdegar2 ameno dok melagakan rakyat dengan istana. Hari2 dok kata Pakatan Rakyat derhaka. Derhaka. Derhaka. Apa, yang depa dok pemain Sultan sekarang ni bukan derhaka? Kalau bukan derhaka, habis tu apa? Penaya? Penaya Sultan yang tersepit di antara menjadi “lambang kedaulatan Melayu”, dan juga Raja seluruh rakyat.

*sigh*, ameno sekarang tak ubah seperti zionis yang menyerang Pakatan Rakyat dalam apa bentuk sekalipun. Dan setiap kali PR meminta justifikasi atas tindakan mereka, sepertimana zionis yang akan berlari bersembunyi di belakang Amerika, mereka juga berlari bersembunyi di belakang Sultan. Yang jahatnya zionis, yang menjadi mangsa Amerika. Yang jahatnya ameno, yang menerima akibatnya sekarang ialah istana!

Ampun Tuanku, patik faham dilemma yang dihadapi Tuanku, tetapi membenarkan juak2 ameno ini menolak Tuanku ke depan setiap kali berbuat kesalahan adalah satu tindakan yang menghina Tuanku. Dan patik sebagai rakyat merasakan bahawa penghinaan dari juak2 ameno mempermainkan Tuanku seharusnya diberhentikan dengan segera agar institusi istana dapat dijernihkan semula. Ampun Tuanku.

Jika ini tidak dihentikan, aku khuatir ameno akan betul2 menjadi seperti Menteri Pasola, menghambat istana pula keluar, yang akhirnya terpaksa bersemayam di bawah pokok dek kerana kegilaan ameno mempermainkan semua perkara. Negeri akan menjadi huru-hara sebab diperintah oleh Pasola yang gila perempuan dan kuasa (*eheemm*).

Inilah yang sebenarnya ameno nak. Ameno nakkan rakyat memusuhi Sultan. Ameno nakkan Sultan memusuhi rakyat. Ameno nakkan kedua2 ini bercakaran yang mana akhirnya ameno boleh “menjadi orang tengah penyelesai masalah”. Bagaimana? Dengan mengurangkan kuasa rakyat dan juga kuasa Sultan. Maka kembalilah kita kepada satu sistem yang sangat2 didambakan oleh ameno selama ini. Sistem yang memastikan satu bangsa dan satu kuasa sahaja bermaharajalela. Sistem yang menjadikan bangsa ameno sebagai bangsa ultimate. Sistem yang membolehkan mereka menyisihkan bangsa lain berdasarkan akal semata. Sistem yang telah dianuti oleh Nazi dan Zionis dalam memastikan bangsa mereka sebagai “bangsa perkasa”.

kifli berkata...

POLIS DAN PEGAWAI KERAJAAN BERSEKONGKOL DENGAN KERAJAAN HARAM LAWAN UNDANG-UNDANG
Malang sekali dengan apa yang berlaku di Perak. Polis dan Pegawai Kerajaan yang sepatutnya menjalankan tugas dengan tidak berpihak kepada sesiapa bertindak sebaliknya. Mereka sudah menjadi agen dan Pak Turut kepada BN yang bertindak di luar batasan undang-undang.

Speaker DUN yang mempunyai kuasa yang sah dalam untuk mengadakan sidang tergempar DUN dihalang dari berbuat demikian hanya semata-mata kerana BN takut kehilangan kuasa sedangkan mereka telah merompak kuasa tersebut dari PR.

BN mendakwa semua tindakan Speaker tidak sah dan bertentangan dengan undang-undang. Tetapi mengapa mereka bertindak menghalang Speaker dan ADUN dari memasuki Dewan untuk bersidang. Tidakkah ini membuktikan bahawa tindakan speaker adalah sah dan mereka tiada hujah untuk berlawan secara professional. Akhirnya tindakan tidak bertamadun dengan menghalang sidang DUN dilakukan dengan bantuan Polis dan pegawai kerajaan. Sedangkan kedua-dua institusi itu sepatutnya bertindak secara professional dan tidak berpihak kepada sesiapa.

Sebagai rakyat dan umat Islam mari sama-sama kita berdoa agar segala kezaliman dan kejahatan BN dan agensi-agensi kerajaan ini mendapat balasan setimpal dari Allah.

Takut doa dari hamba Allah yang kena zalim kerana sesungguhnya doa orang kena zalim tiada hijab di sisi Allah S.W.T

kifli berkata...

RAKYAT PERAK RUGI ANGKARA KEPALA PENYAMUN
Rakyat Perak telah membuat keputusan majoriti mahukan PR memerintah mereka mentadbir negeri Perak tercinta.



Namun kemakmuran, keamanan dan kedamaian negeri tersebut 11 bulan lalu diragut dan direntap oleh Ketua Penyamun Tarbus dan kuncu-kuncunya yang tidak bermaruah dan tidak bertamadun.


Setelah menyamun kuasa kerajaan negeri Kepala Penyamun mempengaruhi pula Sultan untuk mendapatkan kuasa walaupun ternyata ianya tidak seindah mimpi kepala penyamun itu. Beliau menyangka bahawa rompakan kuasa tersebut akan memberikan kuasa mutlak dan mereka akan dapat menyamun apa sahaja kekayaan dan projek di Perak. Namun semuanya tidak semudah yang disangka.


Tuhan maha adil. Penyamun tidak terlupa bahawa selain Sultan dan MB terdapat seorang lagi manusia yang berkuasa di Perak iaitu Speaker yang mempunyai kuasa penuh di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Kini penyamun pening kepala kerana segala yang dirancang tidak menjadi 100 %.


Esok Speaker memanggil Sidang Tergempar. Namun penyamun meneruskan tindakan gila membelakangkan undang-undang apabila bertindak menutup Bangunan Perak Darul Ridzuan di mana DUN terletak di dalamnya.


Inilah tindakan Penyamun dan Penyangak yang membuat apa sahaja demi untuk mengHALALkan kehendak dan nafsu mereka.


Penyamun tidak memikirkan bahawa segala tindak tanduknya merugikan rakyat negeri Perak di mana kerajaan Negeri yang ada sekarang tidak dapat beroperasi secara sah, pelabur tidak yakin untuk melabur di Perak, segala perancangan kerajaan negeri dan agensinya terbengkalai dan bermacam-macam lagi kerugian yang dialami oleh rakyat.


Malangnya penyamun sedikitpun tidak rasa bersalah. Penyamun terus menzahirkan kejahatan, kebiadapan dan kebongkakannya. Esok entah apa lagi yang penyamun lakukan.


Ayuh rakyat Perak sedarlah jangan bersekongkol dengan penyamun-penyamun tarbus yang diketuai oleh Bapak Penyamun yang kononnya akan menjadi orang paling berkuasa hujung bulan ini.

kifli berkata...

SEKITAR DUN BAWAH POKOK DI PERAK
Seperti yang dijadualkan, siding DUN Perak terus di adakan walaupun di bawah pokok kira kira seratus meter dari banguanan SUK yang menempatkan Dewan Undangan Negeri Perak. Bangunan SUK mula di tutup petang semalam dan sebarang keluar masuk orang luar tidak di benarkan. Jalan menghala ke SUK juga ditutup dengan kawalan polis dan FRU.

Orang ramai mula berhimpun sekitar jam 8.30 pagi bagi mengiringi ADUN Pakatan Rakyat yang dijangka tiba sekitar jam 9 pagi. Walaubagaimanapun perhimpunan telah dihalang dengan pagar polis yang berkawal sejak semalam. Wartawan dari seluruh media termasuk luar Negara kelihatan Tak ketinggalan para bloggers. Ketibaan pertama pimpinan PR di kawasan perhimpunan ialah YB Dr Lee Boon Chai MP Gopeng. Beliau telah bertindak mengawal keadaan yang agak kecoh dengan Provokasi beberapa samseng melayu yang di fahamkan dari pertubuhan PEKIDA. Kawan kata tukang tarik kereta…….

Ketibaan YB dan pimpinan Pakatan Rakyat dengan dua buah bas diketuai YAB DS Menteri Besar bersama Speaker dan ADUN lain. Mereka diiringi oleh petugas Pakatan Rakyat menuju kawasan kawalan Polis. Pergerakan rombongan itu di sekat oleh budak samseng melayu umNO dari PEKIDA. Mereka mengeluarkan kata kata dan tindakan yang jelas mencabar kesabaran penyokong PR. Apa yang malang polis yang berkawal seakan tidak Nampak kekecohan di depan mata mereka ( MUngkikah ada persepakatan polis dan budak sialan ini untuk mengeruhkan suasana agar polis boleh bertindak?)

Namun dengan taktik petugas , kesemua ADUN Pakatan Berjaya melintasi sekatan dan berada di dalam kawalan polis. FRU yang bertugas telah menghalang rombongan tersebut. Di fahamkan beberapa tindakan kasar dari ANJING yang berkeliaran telah berlaku terhadap ADUN PR. Usaha Ngeh berunding dengan polis yang kemudiannya menghubungi Bapa Barua- Abdul Rahman Setiausaha Kerajaan Perak gagal.

Rombongan kemudiannya bergerak ke bawah pokok kira kira 100 meter dari SUK. Persidangan berlaku dengan meluluskan ususl iaiatu;

01. Menyokong Menteri Besar DS HJ Nizar Jamaludin- usul Titi Serong disokong ADU N Canning
02. Membubarkan DUN Perak yang di bawa ADUN Teja yang di sokong Hutan Melintang.
03. Usul penangguhan dewan diuslu oleh DS Menteri Besar di sokong ADUN Sungkai.

Selesai persidangan, Semua ADUN dan pimpinan rakyat bergerak ke Pejabat DAP untuk sidng akhbar. Beberpa insiden kecil berlaku di hadapan pejabat kerana kumpulan samseng melayu yang berkumpul di KOPITIAM milik pimpinan umNO. Mereka membaling gelas, bekas rokok dan batu kepada penyokong dan pimpinan PR

nik berkata...

Bekas isteri ADUN Melor tuntut mutaah RM3 juta
03/03/2009 1:03pm


KOTA BAHARU 3 Mac - Bekas isteri kedua Anggota Dewan Undangan negeri (ADUN) kawasan Melor, Wan Ismail Wan Jusoh, hari ini membuat tuntutan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini agar pemimpin PAS itu membayar mutaah sebanyak RM3 juta.

Siti Aishah Abdullah, 25, yang hadir bersama dua anak bersama Wan Ismail, itu, Wan Ahmad Firdaus, 4, dan Wan Nor Salwa, 3, bagaimanapun dimaklumkan oleh mahkamah bahawa saman tuntutan itu belum dapat diserahkan kepada Wan Ismail.

Turut menemani wanita berketurunan Cina Kemboja itu adalah adik dan bapanya Abdul Hakim Abdullah, 22, dan Kian Ti, 62, Hakim Abdullah Man menjelaskan bahawa ketika saman itu dihantar ke rumah Wan Ismail sebelum ini, ADUN itu dan keluarga yang tinggal di Wakaf Tok Wali di sini, tiada di rumah.

Abdullah kemudiannya menetapkan 21 April untuk sebutan semula. - Bernama

nik berkata...

KUALA LUMPUR 3 Mac - Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said hari ini berkata tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak V. Sivakumar dan 27 anggota dewan yang terdiri daripada DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas menghadiri persidangan dewan di bawah pokok adalah satu tindakan yang tidak bertamadun.

“Ia juga merupakan satu penghinaan kepada Sultan Perak (Sultan Azlan Shah).

Apa yang pembangkang buat ialah melaksanakan undang-undang rimba ,” katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama di sini hari ini. - Bernama

nik berkata...

Ganasnya keling, Penyokong pakatan pembangkang, BN bergaduh
03/03/2009 12:39pm


IPOH 3 Mac – Pergaduhan hampir tercetus antara penyokong pakatan pembangkang dan Barisan Nasional (BN) pukul 11.30 pagi ini di sebuah restoran berhampiran pejabat DAP negeri apabila sekumpulan penyokong India cuba menyerang kumpulan pertubuhan bukan kerajaan Melayu.

Bagaimanapun keadaan berjaya ditenangkan oleh penyokong kedua-dua pihak. - Utusan

nik berkata...

Peguam tidak dibenar wakili Sivakumar
Kuek Ser Kuang Keng | Mar 3, 09 11:56am
Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini memutuskan bahawa peguam yang mewakili Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) V Sivakumar tidak mempunyai locus standi untuk mewakilinya dalam satu permohonan yang difailkan oleh Menteri Besar Datuk Seri Zambry Kadir dan enam Exco kerajaan negeri.

Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim, memutuskan demikian ekoran permohonan yang dibuat oleh peguam yang mewakili Zambry.

Peguam Tommy Thomas (foto) yang mewakili Sivakumar berkata, alasannya ialah Speaker adalah sebahagian daripada kerajaan negeri, dan oleh itu, hanyapenasihat undang-undang kerajaan negeri yang boleh mewakili Sivakumar.

Tommy memberitahu pemberita demikian selepas Ridwan mendengar kes itu selama 30 minit di dalam kamarnya.

Zambry dan enam anggota exco kerajaan negeri itu semalam memfailkan permohonan supaya Mahkamah Tinggi Ipoh mengisytiharkan keputusan Sivakumar menggantung dan melarang mereka menghadiri persidangan DUN antara 12 bulan dan 18 bulan sebagai terbatal dan tidak sah.

Zambry dan enam Exco berkenaan turut memohon supaya mahkamah mengisytiharkan mereka berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua persidangan DUN dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan.

Tommy berkata, pesuruhjaya kehakiman itu memutuskan bahawa peguam-peguam yang mewakili Sivakumar sekarang tidak mempunyai locus standi dan tidak boleh mewakili speaker tersebut.

Katanya, yang boleh mewakili Sivakumar hanya penasihat undang-undang kerajaan negeri.

Tommy berkata Ridwan juga menolak hujah pihaknya bahawa akan berlaku konflik sekiranya penasihat undang-undang kerajaan negeri mewakili Speaker.

Ridwan juga, katanya, menolak permohonan mereka untuk menjadi peguam pemerhati dengan hak untuk mengemukakan hujah bagi pihak Speaker.

"Pesuruhjaya kehakiman berkata kami boleh menjadi peguam pemerhati tetapi tidak boleh mengemukakan sebarang hujah," tambahnya.

Tunggu arahan baru

Dengan keputusan tersebut, Tommy berkata beliau akan menunggu arahan Sivakumar mengenai tindakan selanjutnya, termasuk kemungkinan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Ridwan.

Selain Tommy, peguam lain yang turut mewakili Sivakumar termasuklah Can Kok Leong, Philip Koh Tong Ngee dan Augustine Antony.

Ekoran keputusan tersebut, Ridwan menangguhkan prosiding ke tarikh lain yang akan diputuskan kemudiannya.

Peguam yang mewakili Zambry pula termasuklah Mohd Hafarizam Harun, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Badrul Hishah Abd Wahab.

Fail injunksi pagi ini

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Hafarizam (foto) berkata, mereka membantah kehadiran peguam persendirian untuk mewakili Sivakumar.

"Kami membantah kerana peguam-peguam tersebut tidak mendapat kebenaran penasihat undang-undang negeri untuk mewakili Speaker," katanya," katanya.

Dalam sidang akhbar yang turut dihadiri Firoz, Hafarizam juga memberitahu bahawa mereka memfailkan permohonan injunksi itu pada jam 8.30 pagi terhadap sidang dewan undangan negeri yang tidak sah oleh Pakatan.

Perkara itu akan didengar oleh Ridwan pada jam 2.30 petang ini.

Firoz berkata, permohonan itu bukan setakat untuk mendapat Injunksi, tetapi juga untuk menghalang sebarang sidang dewan yang tidak sah pada masa akan datang.

Ditanya siapakah yang boleh mewakili Speaker, Firoz (foto) berkata, sepatutnya penasihat undang-undang negeri atau wakilnya.

Zambry dan Sivakumar tidak hadir di mahkamah pagi ini.

Ketika perkara itu didengar dalam Kamar Ridwan pagi tadi, Sivakumar pula mempengerusikan sidang tergempar DUN Perak di bawah pokok di kawasan letak kereta berhampiran bangunan sekretariat kerajaan negeri Perak di Ipoh di mana wakil rakyat Pakatan meluluskan usul menyokong Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar dan pembubaran DUN.

kifli berkata...

Owh....padanlaaa PR Perak tumbang.
Teman (org Perak ckp Teman = saya) dok follow ler isu dan situasi yang melanda negeri teman yang tercinta. Follow pun dari jauh jer... tapi bila sampai Tuanku tak perkenankan pembubaran dewan, tergerak rasanya teman nak balik ke Ipoh. Lebih lebih lagi bila dengar update tentang apa yang terjadi kat Kuala Kangsar... Ari Jumaat, lepas kerja terus cargasss... sepanjang jalan perasaan tu bercampur campur... sedih, marah , geram.. semua ada.. Teman rasa Datuk Seri Ir Nizar adalah MB terbaik rakyat Perak pernah dapat. Teman cakap terus terang, Teman memang tolak kerajaan BN.. Bukan kerana parti itu, tapi oleh kerana mereka yang kini menerajuinya...
Pendekkan cerita, sampai di Ipoh, sempat juga teman ajak kawan2 di ipoh pekena teh tarik. Salah seorangnya kawan sekolah dulu. Dia ni Cina, bapanya bekas MP yang pernah bertanding atas tiket DAP. Tetapi kini hanya sekadar menjadi ahli sahaja. Si anak mengatakan dia menyokong penuh kepada pentadbiran PR. Namun, dia berkata tumbangnya PR di Perak adalah kerana perbezaan jumlah kerusi antara parti yang sangat ketara dan sikap Exco2 yang berlagak dan sombong. Si anak ini seperti ayahnya, merupakan penyokong tetap DAP, namun apa yang terjadi memang sudah dijangka jika dilihat akan keadaan dalaman peneraju negeri ini. Si anak bercerita lagi, isu ini sudah dapat dihidu oleh kebanyakkan penyokong DAP yang rapat dengan Exco2 negeri. Setiap kali mesyuarat Exco, kata-kata seperti : - Kita ada 18 kerusi... takkan 6 kerusi jadi bos kita ? - U apa tau ?U belajar tinggi mana ? baik jadik posmen saja. (2 saudara tu Lawyer) Dsb.... - Kita takkan ikut arahan dari kerusi sikit, kita ada 18 kerusi... - U better learn how to walk first ? Setiap keputusan MB dipertikai. “Kita ada 18 kerusi” di ulang –ulang kepada semua exco dan MB sendiri. Setiap keputusan yang bakal dibuat oleh MB, disyaratkan oleh mereka supaya ianya direview dahulu oleh mereka.
Kalau raja dahulu kala memberi dekri (mcm tanda serah kuasa), si dia ini dikatakan sering membawa bulu burung (burung hapa ntah la) di mesyuarat exco dan mengatakan bulu burung ini simbolik kepada kuasa yang diberi oleh rakyat dikawasannya. Angkuh sungguh mereka ini. Bukan kata ada exco yang terasa, orang DAP sendiri pun dah mula menyampah. Ada satu exco ni, dari DAP dah menang 2 term, diorang kasik la jadik exco. Tapi 2 bersaudara ini kata apa kat dia; U better stay at home la (kebetulan dia mmg dah agak berumur) anything when we need u, we will call u.... Dia merungut, kalau ini mcm buat apa jadik exco... kulu kilir naik Camry dari umah ke ipoh jadi seperti passanger jer... driver yang tentukan nak pegi mana...
Si anak bercerita lagi, dia sedih kerana MB sebenarnya tidak dapat mengawal 2 bersaudara ini. Apakan tidak, kalau dibantah, hey... kitorang ada 18 kerusi tau... Betapa angkuhnya mereka, sejurus selepas menakluki Perak, seorang dr mereka membuat remark yang mengatakan kakitangan kerajaan negeri Perak lembab, tidak efisien dan sebagainya. Lalu ditegur MB, kata MB.... “These people now is working for us, they are our staff, don’t simply scold them before we try to change whatever need to be change....”
Si anak ini juga mengatakan bahawa, didalam exco, geng dari behrang dgn changkat jering tu la yang selalu diperlekehkan oleh 2 saudara ini.... setiap kali mesyuarat, suara mereka yang kerusi sikit ini, seperti tiada nilai. Walaupun begitu MB sentiasa cuba untuk mencapai keputusan yang paling baik untuk rakyat. Jenuh jugak la dia bertikam lidah dgn 2 saudara ini untuk capai sesuatu keputusan. Sememangnya pentadbiran Perak didominasi oleh DAP yang dikontrol 2 saudara ini, tetapi mcm mana nak halang mereka ini dari terus menjahanamkan Perak ?? Jadi, oleh disebabkan sukar bekerjasama dan sifat keangkuhan mereka serta asyik diperlekehkan, 2 geng dr behrang dan changkat jering ni tinggalkan PKR. Dari aku terus diperlekehkan dan dihina, ini jer cara untuk mengajar mereka-mereka yang tak sedar diri ini. 2 saudara ini tak sedar, mereka berkuasa disebabkan Pakatan Rakyat. Jadi setiap kerusi adalah penting. Rata-rata Cina di Ipoh merasakan PRU13 PKR akan kurang mendapat sambutan. PAS mungkin dapat mengambil kesempatan keatas keadaan ini. Lim Kit Siang dan anaknya tahu keadaan ini tetapi bertindak berdiam diri atau hanya menyatakan ini hal kerajaan negeri Perak, jadi tak perlu campur tangan mereka.
Teman terpikir, kalau betul apa yg diceritakan, ADUN Behrang dan ADUN Changkat Jering tinggalkan PKR demi menghalang Perak dr dijahanamkan oleh 2 saudara ini. Itu jer cara yg ada kalau nak halang. ADUN Changkat Jering tu ex-army, asyik kene lekeh jer oleh Cina.. sure naik darah.. ADUN Behrang kalau tak silap, dia yang buka cawangan PKR di Behrang... dgr crita byk gak yang dia dah buat, tapi bila jadik Exco, kene ikut telunjuk 2 mangkuk ayun ni... Banyak persoalan timbul.... anda nilaikan sendiri, Teman cuma nyampaikan saja... Walla’ Hu’Allam Esok Teman nak pegi umah uncle teman (dia ni org UMNO)... katanya ada cerita tentang kenapa ADUN Bota buat lawak lompat sana sini...... nanti teman ceritakan kalau ada yang nak tahu.... P/S: dgr cerita ketua bahagian DAP Malim Nawar melayu... hmmmm... boleh ler DAP jadik MB plak lpas ni... itu pun kalau menang lagik laa...

Komen Mod

Ini adalah satu artikel yg diperolehi dari Tranungkite online yg dikirim oleh seorang yg menggunakan nickname Phyxius. Mungkin ini cerita sebenar yang berlaku dalam mesyuarat exco kerajaan negeri perak dibawah PR.Mungkin inilah sebabnya Timbalan speaker DAP pun berpaling tadah.Begitu juga dengan Yb Jamaludin dan Yb Osman.Kalau ini sebabnya maka logiklah mereka keluar dari pakatan rakyat.Tapi bekas Mb Nizar, demi mempertahankan kedudukan dan kemewahan sanggup untuk memperhambakan diri mempertahankan kedudukannya.Kalau betul ini yang berlaku betapa hinanya nizar ini bagai lembu dicucuk hidung oleh dua bersaudara ini.Tetapi pada masa yang sama menuduh YB Jamal dan Yb Osman termakan sogokan dari BN berjuta2 ringgit.Cuba kita renungkan betapa hinanya tindakan nizar ini sekiranya perkara ini benar2 terjadi.Sehinggakan membawa kecelakaan dipihak baginda Sultan Perak.Kalau betul wang yang jadi perkiraan YB2 yang melompat saya kira dengan jawatan mereka yang ada, banyak peluang yang boleh diperolehi dengan jawatan tertinggi negeri yang sudah mereka sandang.Tapi mereka memilih untuk keluar dari pakatan dan sudah pasti momentum sebenar tindakan mereka adalah dari kejadian yang diceritakan diatas.Sayangnya cerita ini tidak tersebar ke khalayak ramai.Harapan saya adalah supaya cerita ini dapat tersebar untuk kita lebih memahami politiking sebenar di Perak yang membawa kepada keruntuhan empayar PR di Perak.Kalau ramai maklum situasi sebenar ini saya percaya kejadian rusuhan dan penderhakaan terhadap sultan seperti yang berlaku hari ini dapat dielakkan.

Tanpa Nama berkata...

Ini adalah sedutan yang saya ambil dari blog Dr MAZA.

Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah
Disiarkan pada Mar 02, 2009 dalam kategori Akidah |
Isu dalam artikel ini telah ditulis oleh Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin setahun yang lalu. Dicadangkan untuk pembacaan.

Banyak pihak mendesak saya memberikan pandangan tentang penggunaan nama Allah oleh agama lain khususnya agama Kristian di Malaysia ini. Pada awalnya, saya selalu mengelak, cuma memberikan pandangan ringkas dengan berkata: “Isu ini bukan isu nas Islam, ianya lebih bersifat pentadbiran atau tempatan.

Peraturan ini mungkin atas alasan-alasan setempat seperti kenapa sekarang baru ditimbulkan isu ini? Kenapa hanya Bible dalam bahasa melayu sahaja yang hendak menggunakan panggilan Allah, tidak pula edisi inggerisnya? Adakah di sana ada agenda tersembunyi? Maka wujudnya tanda soal dan beberapa prasangka yang mungkin ada asasnya. Maka lahirlah kebimbangan terhadap kesan yang bakal timbul dari isu itu nanti.


Namun, akhir-akhir ini saya terus didesak. Saya kata: jika anda hendak tahu pendirian Islam bukanlah dengan falsafah-falsafah tentang akar bahasa itu dan ini yang diutamakan. Rujuk terdahulu apa kata al-Quran dan al-Sunnah. Lepas itu kita bincang hukum berkenaan bertitik tolak dari kedua sumber tersebut.

Kadang-kala kesilapan kita dalam mempertahankan perkara yang tidak begitu penting, boleh melupakan kita kepada isu yang lebih penting. Isu yang terpenting bagi saya adalah kefahaman mengenai keadilan dan kerahmatan Islam yang mesti sampai kepada setiap rakyat negara ini, muslim atau bukan muslim. Supaya gambaran negatif yang salah terhadap Islam dapat dikikis dari minda mereka yang keliru.

Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?

Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.

Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar. Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.

Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,

Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.

Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).

Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

Maka yang membezakan akidah Islam dan selainnya adalah tauhid yang tulus yang menentang segala unsur syirik. Ketidak jelasan dalam persoalan inilah yang menggugat akidah jenerasi kita. Mereka yang berakidah dengan akidah Islam sangat sensitif kepada sebarang unsur syirk agar tidak menyentuh akidahnya. Bukan semua yang mengakui Allah akan dianggap beriman dengan iman yang sah selagi dia tidak membersihkan diri dari segala unsur syirik.

Lihat, betapa ramai yang memakai serban dan jubah, berzikir sakan tetapi dalam masa yang sama menyembah kubur-kubur tok wali tertentu dengan cara menyeru dan merintih pemohonan darinya. Ini yang dilakukan oleh sesetengah tarekat yang sesat. Apa beza mereka ini dengan yang memanggil nama-nama berhala yang asalnya dari nama orang-orang saleh juga, yang mati pada zaman dahulu.

Firman Allah: (maksudnya) Ingatlah! Untuk Allah agama yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung (sambil berkata): “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Surah al-Zumar ayat 3).

Di Malaysia kita pun ada yang memakai gelaran agama menentang pengajaran tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat. Mereka ini menyimpan agenda musuh-musuh dakwah. Padahal pengajaran tauhid yang sedemikianlah yang mampu menjadikan muslim memahami dengan mudah hakikat tauhid. Mampu membezakan antara; sekadar mempercayai kewujudan Allah dengan mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya.

Persoalan tauhid anti syirik ini begitu mudah dan ringkas untuk memahaminya. Nabi s.a.w telah menyebarkannya dengan begitu pantas dan mudah. Seorang badawi buta huruf yang datang berjumpa baginda mampu memahami hanya dalam beberapa sessi ringkas. Bahkan mampu pulang dan mengislamkan seluruh kaumnya dengan akidah yang teguh. Namun, di kalangan kita, pengajaran akidah yang dinamakan ilmu kalam begitu berfalsafah dan menyusahkan.

Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?

Maka anak-anak orang Islam kita gagal memahami hakikat tauhid anti-syirik yang sebenar. Padahal ianya begitu mudah semudah memahami kalimah-kalimah akidah dalam surah al-Ikhlas yang ringkas. Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah…Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunan dan cara Yunan dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka” (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da’iyah, m.s. 92 Beirut: Muassasah al-Risalat). Dahulu kelemahan ini mungkin tidak dirasa, tetapi apabila kita hidup dalam dunia persaingan, kita mula menderitai kesannya.

Jika akidah jenerasi kita jelas, apakah mereka boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian? Adakah mereka tidak tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah? Begitu jauh sekali perbezaan itu! Bagaimana mungkin sehingga mereka tidak dapat membezakan antara malam dan siang? Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain kerana budak-budak kita akan keliru lagi. Akidah apakah yang mereka belajar selama ini di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu corot. Kalau begitu, sama ada sukatan itu lemah, atau tenaga pengajarnya perlu dibetulkan.

Maka sebenarnya, isu ini adalah isu kelemahan kita umat Islam dalam memahami akidah yang sebenar. Jenerasi kita tidak mempunyai benteng akidah yang kukuh. Lalu kita semua bimbang mereka keliru dengan akidah orang lain. Untuk mengatasi masalah ini, kita cuba mengambil pendekatan undang-undang. Agar dengan halangan undang-undang, kelemahan akidah generasi kita dapat dipertahankan.

Persoalan yang patut kita fikirkan, sehingga bilakah kita akan mampu terus hidup hanya berbekalkan oksigen dari saluran undang-undang sehingga kita yang majoriti, dengan segala peruntukan yang ada; TV, radio, berbagai-bagai institusi dan agensi yang dilindungi, masih takut kepada gerakan minoriti? Di manakah kehebatan Islam yang selalu kita sebut dan ceritakan sejarah kegemilangannya? Atau sebenarnya, kita tidak memiliki Islam seperti hari ia diturunkan? Maka kempen Islam kita selalu tidak berkesan.

Bagi saya, bukan soal nama Allah itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar. Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman.

Kongsi Link Anda