Popular Today

Jumaat, Disember 19, 2008

Penang factories take a longer break as demand slumps

GEORGETOWN, Dec 19 — Penang’s industrial areas will turn into ghost towns between Dec 22 and Jan 5 as factories shut down longer for the year-end holidays amid falling demand from major markets that are already in recession. Some manufacturers have also sent back foreign workers as their contracts lapse.

But industry insiders say Penang’s multinational manufacturers, particularly in the electronics sector, face a bleak 2009 as demand dries up for components and accessories. They expect further job cuts even as the companies mull over shortening work weeks or closing production lines.

The DAP secretary-general said Penang has attracted RM8 billion thus far in investments for 2008 against RM4.7 billion last year, adding the state could have taken in RM10 billion in investments if there was no economic downturn.

Despite the rising investments, Penang businessmen are bracing for hard times. Manpower suppliers say one multinational had just sent back nearly 400 workers or 10 percent of their workforce when their contracts lapsed. “The MNC has another 100 foreign workers and they are expected to leave once their contracts expire too,” one labour consultant told The Malaysian Insider.

He added some companies are thinking of reducing work days to retain their staff and avoid retrenchment.

“Retrenchment is the last option as some don’t have the funds to pay severance packages,” he explained.

A senior executive at a multinational electronic maker said the situation will get worse in 2009.

“There is just no demand for anything electronics. We will have to let the workers go and close production lines very soon,” said the executive,

Source: The Malaysianinsider

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SUNGAI PETANI 15 Dis. – Dua kompleks Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di negeri ini yang dianggarkan menelan belanja lebih RM55.7 juta terbengkalai selepas gagal disiapkan pemaju.

Projek yang dijalankan secara penswastaan tersebut ialah IPD Pendang bernilai RM29 juta dan IPD Yan RM26.7 juta.

Keadaan tersebut menyebabkan kerajaan kini terpaksa mengeluarkan perbelanjaan tambahan sehingga RM90 juta bagi meneruskan semula kedua-dua projek terbabit.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, berdasarkan perancangan asal, pembinaan IPD berkenaan merupakan sebahagian daripada pakej penswastaan tanah kerajaan pada 1996.

“Kerajaan sebelum ini bersetuju menyerahkan tanah (land swap) seluas 72 hektar di Sungai Petani kepada sebuah syarikat pemaju melalui projek penswastaan.

“Sebagai balasan, syarikat tersebut berjanji menyiapkan tiga Kompleks IPD bernilai RM109.4 juta meliputi Kuala Muda (Sungai Petani), Pendang dan Yan.

“Bagaimanapun, mereka hanya menyiapkan satu sahaja IPD iaitu di Kuala Muda (bernilai RM53.7 juta) sementara di Pendang, projek hanya berjalan 28 peratus sebelum terhenti dan Yan tidak dimulakan langsung,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena lawatan kerja ke Kedah di Pejabat Trafik IPD Kuala Muda, di sini hari ini.

Menurut Syed Hamid, kegagalan syarikat terbabit menyiapkan kesemua IPD seperti dijanjikan menimbulkan kesulitan kerana kerajaan terpaksa mengeluarkan peruntukan tambahan.

Lebih mengecewakan, katanya, KDN juga tidak dapat mengambil sebarang tindakan undang-undang sama ada jenayah atau sivil ke atas pemaju terbabit disebabkan terdapat kelemahan terma-terma pada perjanjian.

“Dalam perjanjian kita terlalu bagi banyak kelonggaran. Malah, tanah 72 hektar yang diserahkan kepada pemaju dipecahkan kepada tiga bahagian iaitu mengikut nilai IPD.

“Kita hendakkan tiga projek (IPD), tapi yang disiapkan hanya satu. Bila kita semak kembali, tindakan tidak boleh diambil kerana tidak ada klausa yang menyatakan mereka melanggar perjanjian,” katanya.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan, pemaju terbabit bersetuju menyerahkan baki tanah seluas 5.5 ekar kepada kerajaan.

“Kita ambil balik tanah itu, pada masa yang sama kita tetap menghadapi kesulitan dan kerugian,” jelasnya.

Sumber: Utusan Malaysia 16/12/08

Ulasan:

Sekali lagi rakyat nampaknya terpaksa menanggung kelalaian kerajaan! Beberapa kelemahan yang terdapat di dalam perjanjian dan kelonggaran yang diberikan oleh kerajaan kepada pemaju terbabit telah menyebabkan kerugian yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan. Kini tambahan sebanyak lebih kurang RM90 juta diperlukan. Inilah yang diakui sendiri oleh Syed Hamid.

Persoalannya dari manakah RM90 juta ini akan diambil? Bayangkan, sudahlah projek bernilai RM55.7 juta itu terbengkalai, kini, kena ditampung pula dengan menambahkan lagi peruntukan sebanyak RM90 juta. Apa yang jelas adalah, selain dari kesalahan pemaju yang gagal menyiapkan projek, Syed Hamid sendiri mengakui perkara ini berlaku dan sudah tidak boleh diambil tindakan terhadap pemaju berkenaan kerana kelalaian kerajaan di dalam masalah perjanjian.

Sudahnya kini, rakyatlah yang menanggung semua kos. Projek asal yang bernilai ratusan juta itu pun rasanya diambil duit rakyat, kini terpaksa ditambah dengan RM90 juta lagi duit rakyat.

Bagi kerajaan Kapitalis, mungkin mengeluarkan jumlah RM90 juta itu hanyalah umpama mengeluarkan RM90 sahaja. Apa mereka kisah, bukannya duit poket mereka yang keluar. Semuanya duit yang mereka telah perah dari keringat rakyat yang dikutip melalui cukai yang dikenakan. Dasar hisap darah kerajaan Kapitalis langsung tidak memandang dosa dan pahala di dalam perbuatan mereka. Apa yang penting bagi mereka adalah membuncitkan perut masing-masing sahaja. Mereka lupa bahawa walau satu sen duit yang mereka kutip secara haram dari rakyat akan dipersoalkan oleh Allah di akhirat kelak. Apatah lagi RM90 juta yang akan mereka gunakan nanti. Hanya Allah sahajalah yang Maha Tahu dan Maha Menghukum akan segala keharaman yang mereka lakukan. Na’uzubillah min zalik.

Kongsi Link Anda