Popular Today

Jumaat, Februari 10, 2012

Part 3 : Isu sebenar serangan di KFC : Pengakuan Pekerja Melayu KFC Yang Belasah Pelanggan Cina..




Pengurusan Kentucky Fried Chicken (KFC) telah membuat kenyataan tentang isu pelanggan bangsa Cina yang dibelasah oleh pekerja Melayu di KFC II-City.

Menurut KFC, mereka telah menggantung kerja pekerja Melayu tersebut sementara menunggu siasatan dalaman tentang pergaduhan tersebut. Pihak KFC juga telah membuat laporan polis. Kenyataan tersebut disiarkan didalam FB KFC kelmarin.

Lihat di bawah :


Sebagai syarikat yang servce oriented, tindakan KFC merupakan satu polisi syarikat yang tidak dapat dielakkan. Tetapi MiM berharap agar pihak KFC berlaku adiil kepada pekerja Melayu tersebut. MiM yakin pembaca juga mengharapkan yang sama.

Tetapi yang menimbulkan persoalan besar ialah tindakan Lim Lip Eng, ahli parlimen DAP di Segambut yang masuk campur di dalam isu panas ini. Beliau merelakan pejabat beliau dijadikan tempat sidang akhbar pelanggan Cina tersebut.

Tindakan tersebut telah dikritik hebat oleh pembaca-pembaca blog MiM.

MiM bersetuju dengan pandangan anda. Pemimpin DAP itu adalah wakil rakyat tetapi beliau bertindak bangang dan kurang cerdik apabila menyebelahi satu pihak sahaja dan dalam isu ini, lelaki bangsa Cina.

Pemimpin DAP itu sepatutnya menggunakan akal otak beliau dengan bertindak sebagai pendamai atau orang tengah dalam isu ini. Beliau juga sepatutnya menyiasat terlebih dahulu isu ini untuk memastikan kesahihan cerita. Jika tidak, mungkin akan berlaku back fired yang memakan diri dan parti DAP.

Dan memang benar, pemimpin DAP itu didakwa rasis kerana hanya bertindak menyokong pelanggan Cina itu sahaja tanpa mahu mendapatkan the other side of the story daripada pekerja Melayu tersebut. Persepsi parti DAP sebagai parti rasis tampak menyerlah.

Double standard yang ditunjukkan oleh pemimpin DAP itu amat dikesali! Dan jika beginilah cara beliau mengendalikan isu ini, lebih baik pemimpin DAP itu berfikir lebih bijak dengan tidak masuk campur! Pathetic!

Malah, MiM pasti pemimpin DAP itu telah menonton video dan membaca sinopsisnya di dalam you tube. Hairan kerana pemimpin DAP tidak perasan (atau buat-buat tidak nampak) berlakunya percanggahan maklumat di antara sinopsis dan pengakuan pelanggan Cina tersebut!


video : Pergaduhan di KFC I-City

Dan jika kita rujuk video kontroversi di dalam you tube, anda akan baca sinopsisnya seperti di bawah :


Sinopsis di atas tidak menyebut tindakan pelanggan Cina memarahi pekerja Melayu KFC.

Beliau hanya sekadar 'request' sahaja.

Sekali imbas, kita akan terfikir bahawa pekerja Melayu dan pengurusan KFC yang panas baran melenting dan mencarut sedangkan pelanggan tersebut hanya mahukan mereka meminta maaf.

Yang teruk dan buruk ialah pekerja KFC dan pelanggan itu seorang sahaja yang sopan santun.

Dan persepsi itu dibaca dan mungkin dipercayai oleh lebih daripada 520,000 viewers yang menonton video terrsebut.

Sinopsis video tersebut telah berbohong dengan menyembunyikan satu perkara yang sangat penting iaitu si pelanggan Cina itu telah memarahi pekerja Melayu tersebut!

Dan yang memecahkan tembelang administrator video tersebut ialah pelanggan Cina itu sendiri!

Baca di bawah:


Persoalannya, apakah administator video itu akan menukar sinopsis video tersebut dan menceritakan yang sebenarnya?

Bagaimana pula dengan 520,000 viewers yang mungkin sudah tersalah persepsi dek sinopsis yang berat sebelah?

So, Mr DAP! Kenapa tidak kritik tentang pembohongan di dalam you tube itu? Where is justice?

Atau jiwa pemimpin DAP itu memang rasis?

Dan jika pelanggan Cina itu menggunakan saluran media untuk 'membersihkan nama' dan memburuk-burukkan pekerja Melayu tersebut, apakah pekerja tersebut tidak berhak untuk membuat sidang akhbar untuk mempertahankan maruah beliau?

Lebih-lebih lagi, 520,000 viewers telah menonton video tersebut. Mungkin majoriti daripada mereka menyokong pelanggan tersebut dan memaki hamun pekerja Melayu.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sdra Asoirasi Bangsa

Saya Mohon izin masuk.

Hari ini Jumaat,sebelah petang ,ada rakyat yang fasih bahasa Mandarin telah murah hati membeli surat khabar vernakular Oriental Daily dan di edarkan percuma di sebuah Pasaraya TS, di Selangor.

saya nampak ada 3 halaman berita gambar serta ulasan atas KFC.
Sesiapa yang fasih sila baca oriental daily hari ni dan ulas.

Ada rakyat Malaysia yang nampak bunga bunga api yang patut di padamkan,tetapi telah mengambil kesempatan curah minyak.

Mengapa ?

Gara 1M kasi muka, sebab nak jawat PM lagi kan.
Lagi baik jadi masak telur saja.

apa pun semua blogger Alif Ba Ta wajib Pantau rapi.
tq mentor mentor saya.
arjuna waspada
changkat lobak.

abahhfiy berkata...

salam mohon link
usezworkshop.blogspot.com

Aspirasi berkata...

InsyaAllah..

Kongsi Link Anda