Popular Today

Khamis, September 25, 2008

Isu Hak Melayu dan Institusi Raja - kegagalan PAS dan PKR untuk 'sekolahkan' DAP

RAUB 24 Sept. - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (gambar) bertitah, pemimpin politik dan orang Melayu perlu bersatu bagi mempertahankan hak mereka serta institusi raja yang semakin dipersoalkan banyak pihak pada masa ini.

Baginda bertitah, keadaan politik yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan mempertikaikan hak orang Melayu dan institusi raja.

Titah baginda, hak orang Melayu dan institusi raja tidak seharusnya dipersoalkan lagi kerana ia telah termaktub dalam perlembagaan.

''Adalah menjadi tanggungjawab semua pemimpin politik Melayu tanpa mengira parti, sama ada UMNO, Pas atau Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu bersatu mempertahankan hak tersebut.

''Jika orang Melayu berpecah-belah, tidak mustahil hak keistimewaan dan institusi raja akan tergugat," titah baginda.

Hakikatnya ini berlaku kerana kegagalan PAS dan PKR untuk 'sekolahkan' DAP mengenai hak keistimewaan dan institusi raja sebab itu walau apapun kata Karpal Singh dan pemimpin DAP terhadap menghina Islam, Melayu dan Raja tetap tidak dikenakan tindakan disiplin oleh Pakatan Rakyat bahkan disokong.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda