Popular Today

Isnin, September 27, 2010

PAS akan tewas di Pilihanraya Kecil Galas

Kelantan akan hadapi Pilihanraya Kecil kali ke-2. Pada Julai tahun lepas, PAS Kelantan menghadapi Pilihanraya Kecil Manik Urai menyaksikan PAS hampir tewas dengan 65 undi majoriti, namun dengan kelicikan PAS memanipulasi SPR.. maka PAS pun menang tetapi tanpa mengira satu kotak Daerah Mengundi yang tertinggal.

Keputusan Manik Urai yang lalu:

1.MOHD FAUZI ABDULLAH (PAS)........ 5,348
2.Tuan Aziz Tuan Mat (BN).......... 5,283
Jumlah mengundi................... 10,631
Peratus.............................. 87%
Undi rosak.......................... 117
Majoriti............................. 65

Itu keputusan Pilihanraya Kecil manik Urai, PAS hanya menang dengan 65 undi.. Itupun banyak berlaku isu dalaman PAS antara pergeseran antara Nik Aziz dan Hj Hadi sehingga Hj Hadi dilarang berkempen oleh PAS pada pilihanraya kecil tersebut. Selain daripada isu kumpulan erdogan dan ulama. Kali Ini PAS Kelantan akan hadapi satu lagi Pilihanraya Kecil N.45 DUN Galas.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas bagi mengumumkan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan selewat-lewatnya 6 Oktober depan [rujuk sini].

Ianya berikutan YB DUn Galas, Allahyarham Che Hashim meninggal dunia di Hospital Pakar al-Islam, Kampung Baru akibat barah usus kira-kira pukul 4.30 petang tadi.

SPR mempunyai tempoh 10 hari sejak kekosongan wujud untuk memanggil mesyuarat khas bagi menentukan tarikh pilihan raya kecil yang merangkumi hari keluar notis, penamaan calon, tempoh kempen dan hari pengundian.

Kalau pada Pilihan Raya Umum 2008, Che Hashim menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

Keputusan PRU 2008:

Jumlah Pengundi: 10,330
Peratusan Kaum: M:65.81% C:22.03% I:1.81% L:10.32%
1. Che Hashim Sulaima (Pas) (4,399)
2. Mohamad Saufi Deraman (BN) (3,753)
Majoriti: 646
Jumlah undi: 8,323
Peratus mengundi: 80.57%
Undi rosak: 171

Adakah PAS akan bernasib baik kali ini, kalau dilihat dari segi majoriti pun kurang dari 1,000 undi.. Pastinya PRK ini sangat getir kepada PAS dan akan menentukan landskap politik Kelantan khasnya dan negara amnya.

Apatah lagi PAS kelantan kini berhadapan banyak Isu termasuklah Isu Nepotisme yang diamalkan oleh Nik Aziz dengan melantik menantu beliau (Ariff Fahmi) menjadi CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Isu Nik Aziz terima wang rasuah untuk kerjakan haji, kemudiannya isu kerajaan Kelantan rugi RM 50 juta dan terkini isu sumbangan RM 4 Bilion oleh I'da World kepada PAS Kelantan.

Adakah PAS akan bernasib baik sekali lagi, adakah Pegawai SPR akan terlupa mengira satu kotak undi lagi.. jadi kita akan saksikan...

Namun dengan bantuan sumbangan RM 4 bilion, PRK Galas tak menjadi masalah kepada PAS Kelantan.

11 ulasan:

Pemerhati berkata...

PAS akan tewas kali ini!
Rakyat Kelantan dah nampak bagaimana PAS menolak pembangunan utk kesejahteraan rakyat. PAS hanya mahu balun duit utk mengisi poket2 pemimpinnya saja.
Rakyat bukannya semua bodoh!

hujum pak belang berkata...

Pas akan tewas kali ini dengan lebihan undi pada pihak lawan melebehi 1000 undi itu ramalan tok nujum pak belang je apa apa pun PRK kali ini membuat pas serba salah dan akan kecundang kira nya kecundang kali ini kecundang ini akan terbawa ke PRU 13 kita tunggu dan lihat siapa yg kena.

anakbangsa berkata...

jgn harap lah kalau org UMNO x berubah selama2nya org kelantan akan pilih Pis.Biar miskin asalkan pentadbiran ulama di kekalkan.apa nak disusahkan,kerajaan pusat tetap bantu.org kata kerajaan pusat bodoh...dok bantu org yg x undi depa wat pa?silap tu...kerajaan bantu sebab ramai sgt yg miskin kt sana tu org melayu.kalau x bantu,bangsa sendiri yg melarat.tp org yg dibantu ni,maaf ckp lah ye mungkin telah buta hatinya melihat siapa yg byk bantu mereka.zuhud yg mereka cari tp keluh kesah dgn kemiskinan sampai masuk TV.apa yek kepimpinan ulama buat?elek....jgn lupa yek di akhirat kelak kita ditanya apa kita buat bila diberi amanah kita khianat?rakyat beri amanah utk menaiktaraf hidup mereka kepada yg lebih baik tp sebaliknya yg terjadi.lebih byk retorik

Tanpa Nama berkata...

Isu best : Air bersih ohhhh Air

Isu Berat : Isu siapa benarkan "Allah" guna kat gereja. ----> guna isu ni sure PAS kalah.

JayBosS berkata...

Kekalahan akan membawa padah yang berterusan. Kemenangan juga tidak menjanjikan indah sepanjang perjalananan ke PRU 13. Biar apa pun keputusannya, rakyat mesti didahulukan, pencapaian mesti diutamakan.

Kesian aku tengok PAS sekarang ini! Mengapa menjadi budak belasahan.... Dalam PR teruk menjadi belasahan DAPig. Kalau akulah, bubarkan je parti macam ni!

Kali ini aku nak tengok, PAS tanpa IS-le. Wajah sebenar permainan politik pra PRU 13. Kalau takut dilambung ombak, jangan main tembak tembak! PAS dah kata hudud udah disejuk bekukan. Setakat nak berhujah tentang Islam, apa yang UMNO tidak pernah buat untuk meninggikan syiar Islam?

Perpaduan apakah yang PAS inginkan. Kemungkinan ramai pemimpin dan ahli PAS yang malu mengaku melayu. Apakah semua ahli PAS dan orang melayu ini Bodoh? Memang pun lebih rela menjadi belasahan Puaka Keluarga Rimba dan tunggangan cainis DAPig. Tidak mustahil merealisasikan impian singapork.

Orang PAS kata, UMNO ada telok/telor. Dulu udah menetas, jadi S46. Sekarang jadi PoKeR. PAS ini lahir dari mana? Apakah permanian beradas omputih yang sengaja untuk menjadi belasahan? Tempat orang UMNO yang terbuang membawa diri. Jelas bukan, PAS ini lahir kerana gila kuasa, tahta dan harta.

BN sebagai pemerintah, 1Malaysia menjana transformasi. Ekonomi, kesejahteraan dan kestabilan mesti dipertahankan.

sesejuk mata memandang berkata...

Betul PAS akan kalah dan UMNO juga tidak akan menang dalam PRK Galas.. tak caya tanya Perkasa dengan syarat Perkasa taja calun BEBAS.. baru lah kita dapat lihat siapa yang Melayu perlukan sekarang.. PAS atau UMNO atau Penyatuan Melayu

Tanpa Nama berkata...

PAS akan tewas di PRK Galas.

Modal Kempen PAS

1)hak royalti minyak Kelantan tidak boleh dipakai kali ini, kerana KuLi sudah dilantik sbg Ketua Jentera UMNO. Pendirian KuLi yg tidak menentang Isu royalti minyak menyukarkan kempen PAS.

2)Isu negara Islam hukum Hudud, adalah modal lapuk PAS. Namun ianya masih boleh dipakai bg menarik pengundi2 yg masih berada di bwh tempurung yg masih menggangap PAS adalah pejuang Islam sebenar. Manakala bg anak2 muda dan pengundi yg tinggal di luar Kelantan sudah mengetahui Negara Islam dan hukum hudud adalah mainan politik PAS.

3) Isu kebajikan dan pembangunan. PAS agak sukar menggunakan isu ini sbg modal p/raya.disini kerana Parlimen Gua Musang memperoleh pembangunan yg stabil dan sekata dr pemerintahan BN yg lama.

4) Isu nasional mungkin bole dibangkitkan, tetapi isu ini tidak sgt berkesan utk pilihanraya di Kelantan. Isu APCO, Judi Bola, Kes Liwat DSAI agak sukar utk menarik pengundi2 di Galas. Pengundi di Galas lebih suka membincangkan isu2 dan masalah setempat mereka.

5) UMNO dan PERKASA mempunyai peluang lebih mudah, dgn menggunakan isu penyelewangan PMBK, Isu Air Kelantan, Tender Balak, dan keputaralam Nik Ajis dlm menangani isu perpaduan Melayu.

Harus diingat PRK kali ini, PAS berada dlm keadaan defensif manakala UMNO/BN akan menyerang.

PaKMie berkata...

Salam...
Allah sdh tunjukkan satu persatu apa kemungkaran pas sebelum ini dgn cara memfitnah dan menuduh Umno jahat dan tdk mengikut islam sebenar...sifat2 org yg resah melambangkan jiwanya tdk tenang wpn ia berserban dan berjubah...Ketenangan jiwa Tun Mahadhir lebih terserlah berbanding Nik Aziz wpn Nik Aziz berserban dan berjubah...

Lemparan kata2 kesat dan fitnah Nik Aziz suatu ketika dahulu kpd Tun sehingga hari ini pun Tun tdk membalasnya kpd Nik Aziz...

Umno lebih baik dri pas dlm segala2nya...

belantiboys berkata...

jangan dok mengarutlah kepuak umno bn ajal parti sial kau bakal akan tiba. Kamu pasti akan terkorban dgn parti sekular kamu bersama2 MCA N MIC lahanat.UMNO parti penjajah....

Tanpa Nama berkata...

Pas teruk sikit UMNO teruk banyak...

Tanpa Nama berkata...

Kalau PAS ni betul sangat kenapa bila UMNO ajak bincang, pak alim PAS kata sudah tertutup....sedangkan nabi pun maafkan kaum yang lontar batu pada seorang rasul..

Ana pernah jumpa satu hambaALLAH...kutuk UMNO sakan, kafir, perasuah, kaki maksiat...tapi bab tang duit tak tanya pulak duit tu datang dari mana....asal masyukkk poket depa semua jadi halal...

Sejakm UMNO memerintah tak de pulak ana tak boleh solat.....ada Tabung Haji untuk orang Islam ke Mekah...

Jahat sangat ke UMNO ni ? Suci sngat ke PAS ? DAP sama PKR tak payah ceritalah...perjuangan untuk apa, siapa, kenapa ? Perjuangan hanya untuk jadi pemimpin dan kaut hasil usaha orang lain...itulah Pakatan Pembangkang...Pakat Tentang Nak Dapat Imbuhan Tanpa Usaha 4 kerat Tulang....

Kongsi Link Anda