Jumaat, April 17, 2009

Hapus hak sosial Bumiputra - Agenda tamak Kaum Cina...!

Ramai di kalangan bukan Melayu masih mempersoalkan bahawa Satu Malaysia tidak akan tercapai selagi mana terdapat pemisahan antara bumiputra dan bukan bumiputra.

Ramai ahli akademik bukan Melayu yang melihat ini adalah persoalan pokok kepada pelasanaan Satu Malaysia.

Inilah sebenarnya perbezaan besar antara Satu Malaysia dan Malaysian Malaysia.

Dengan gagasan satu Malaysia yang kini menjadi konsep, visi dan misi DS Najib ialah bertujuan supaya rakyat Malaysia berfikir, bertindak dan mengamalkan sebagai bangsa Malaysia iaitu bangsa yang lahir di Tanah Melayu ini hasil dari perkongsian kuasa dan amalan toleransi dan menghormati hak dan kedaulatan sesuatu bangsa sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan negara.

Bukan seperti gagasan Malaysian Malaysia yang tidak melihat sejarah bangsa dan negara. Dengan penguasaan ekonomi yang tidak adil dan tidak seimbang di mana kaum Cina menguasai ekonomi dan kaum lain hanya mendapat kurang dari 18% kekayaan kek ekonomi.

Adalah sesuatu yang tidak adil jika terpaksa kaum Melayu terpaksa menyerahkan hak keistimewaan sosial iaitu bumiputra mereka atas dasar sejarah dan merekalah dianggap sebagi kaum asal tetapi kaum Cina pula tidak mahu menyerahkan kek ekonomi yang kuasai mereka. Kaum Cina juga perlu menyerahkan kuasa ekonomi mereka bagi memberi keseimbangan penguasaan ekonomi kepada semua kaum.

Tidak mungkin dengan penguasaan ekonomi oleh kaum Cina secara majoriti mampu untuk memberi keseimbangan sosial tanpa kawalan. Inilah yang menyebabkan berlakunya peristiwa 13 Mei. Kerana dengan penguasaan ekonomi kaum Cina mampu untuk membeli apa sahaja kerana inilah dasar kapitalis yang kuat berkuasa! Mereka boleh membeli semua tanah di muka bumi Malaysia ini... akhirnya kaum bumiputra akan akan terus teringgal dan tertinggal dan tertindas secara sistematik kerana tiada dasar yang melindungi mereka.!

Desakan kaum Cina untuk Bumiputra mengorbankan hak keistimewaan bumiputra menunjukkan mereka tamak haloba! dengan penguasaan ekonomi di negara ini sebenarnya mereka tidak memerlukan Hak Istimewa Bumiputra kerana mampu membeli dan memilki apa sahaja yang mereka mahu!...

Kaum Cina sangat tamak!... mereka boleh dapat semua melalui penguasaan ekonomi mereka...

Cuma tinggal satu lagi bagi iaitu untuk kaum Cina iaitu menguasai negara ini sebagaimana singapura!

Sebab itu dasar melindungi bumiputra mestilah dihapuskan!

8 ulasan:

kifli berkata...

Mengapa masih tegar dengan seruan ashobiyyah?

Seruan ashobiyyah masih lagi terus dilaungkan oleh golongan yang rela mendapatkan kemurkaan Allah SWT. Memang tidak dinafikan bahawa kita orang Melayu, namun 'kemelayuan' itu hakikatnya tidak layak dijadikan kayu ukur dalam apa bentuk perjuangan sekalipun. Tebalnya perasaan sayang kepada ke'Melayu'an nampaknya mengatasi hukum syara’ yang jelas mengharamkan sebarang seruan ashobiyyah dengan membelakangi seruan berasaskan aqidah Islam. Keharaman ashobiyyah ini telah diperjelaskan oleh nabi Muhammad SAW sejak 1400 tahun yang lalu. Apakah mereka masih tidak pernah mendengar hadith yang dilafazkan oleh Rasulullah SAW ini?

“Tidak beriman seorang kamu sehingga hawanya mengikut apa yang aku bawa”. Jika mereka pernah mendengar hadith di atas persoalan yang selanjutnya adalah apakah mereka telah memahaminya? Seterusnya, jika mereka telah memahami hadith ini, apakah mereka telah beramal dengannya?

Ketahuilah bahawasanya nabi SAW datang untuk seluruh umat manusia.

“Dan tiadalah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)”. [TMQ Saba' (34) : 28].

Nabi SAW datang untuk membangkitkan seluruh manusia tanpa menghadkan perjuangannya kepada bangsa Arab semata-mata. Justeru itu seruan untuk membangkitkan bangsa Melayu itu adalah satu bentuk pengkhianatan kepada Allah dan rasulNya. Jika mereka benar-benar sayangkan Melayu maka mereka sepatutnya berjuang untuk menyelamatkan Melayu dari mendapat murka Allah SWT. Mereka perlu berjuang untuk memastikan agar Melayu mulia dan kuat kerana Islamnya bukan kerana ukuran bangsanya. Kekuatan dan kemuliaan manusia itu adalah kerana keimanan dan ketakwaannya kepada Allah SWT.

“ Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)”. [TMQ Al Hujuraat (49) : 13].

“Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang yang beriman; akan tetapi golongan yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)”. [TMQ al-Munaafiquun (63) : 8].

Yakinlah bahawa seruan ke arah memperjuanagkan bangsa inilah yang sebenarnya akan melemahkan umat Islam kerana ianya sudah pasti mengundang murka dari Allah SWT.

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal Yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)”. [TMQ At Taubah (9) : 24].

Sampai bila lagi kita harus menyeru kepada sesuatu yang tidak mempunyai nilai apa-apa pun sedangkan jalan perjuangan yang sebenar, perjuangan untuk menegakkan Islam, terbentang luas untuk kaum Muslimin yang peka merangkulnya dengan erat!

pejuang berjurus berkata...

Apa yang nak aku perkatakan.... apa sahaja senario politik yang berlaku hari ini... MELAYU yang bodoh, MELAYU yang akan rugi. Sebabnya, PAS kena tekan DAP, UMNO kena tekan MCA dan Gerakan.... akhirnya terpaksa mengalah.... aku juga yang rugi melihat Melayu terus terkebelakang.

Paling senang, DAP yang kerjanya cukup senang. Dia akan laga-lagakan UMNO-PAS-PKR Melayu ...dia yang akan dapat segala-galanya. Kuasa, harta, tanah dan maruah. Yang jadi balacinya, siapa lagi kalau bukan PAS yang diketuai Nizar.

MCA pula ingin mencuba pendekatan yang sama, dengan cuba bermain api untuk minta kerusi Timbalan Perdana Menteri dari Dato Najib.... yang dia dapat OneMalaysia.

nik noi berkata...

hai kifli bangang!

Ini bukan asobiyah ini keadilan ekonomi yang perlu diberi sama rata.. sebagaimana tuntutan ekonomi Islam bukan kapitalis....

Hukum ni Islam jangan ambil separuh sahaja....

Tak faham-faham!

Kita melihat cina sahaja menguasai ekonomi... jadi sudah masanya mereka mengagihkan kepada kaum lain!

Ini pun asobiyah ke..... sentuh Cina pun asobitah ke... Islam pentingkan keadilan dan kseimbangan....

Ini bukan masalah Melayu, India, Cina ke.... kadazan ke.... tak faham ke konteksnya....

Inilah keadilan pengagihan kekayaan ekonomi yang Islam mahukan...

sekodeng berkata...

Orang Cina kuasai ekonomi? Tapi orang Melayu merupakan pengguna terbesar Malaysia. Mengapa kita tidak gunakan kuasa ini. Bukankah pengguna adalah raja? Bukankah sekarang ni banyak syarikat dan barangan orang melayu dan islam di Malaysia. Inilah masanya kita tunjukkan kepada mereka. Boikot produk mereka terutama yang hanya mengambil kaum kerabat mereka sahaja bekerja. Buy Muslim First, ada berani?

noi/moi berkata...

DAH LEBIH 50THN APA YANG PUAK PUAKA UMNO DAH BUAT DAN SUSUN ATUR SISTEM EKONOMI KITA MCM NI.
HA....LA NI BAGHU RASA NAK MELONCAT,TOK SAH DOK LONCAT LA,SAT NI OGHANG PANGGE UMNO BAPAK BERUK PLAK!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bagi Bangsa kat UMNO, dijualkan.
Bagi Islam kat PAS, juga dijualkan.
Dah nasib Melayu nak jadi layu dan mati pucok.

iam_khufu berkata...

Kalau betul polisi tu nak tolong bumiputra tak per. Tapi polisi itu sekarang disalahguna sesetengah pihak

kongsi pendapat berkata...

Aspirasi tidak memadai tanpa adanya kaedah & tindakan yang responsif terhadap golongan sasaran. Paling sukar ialah mencari punca permasalahan yang sebenar dari akar umbi dan bagaimana dasar yang dibuat dapat memandu mereka.
Daripada sekalian banyaknya dasar dan kaedah yang digunapakai oleh kerajaan mengapakah ia tidak mampu untuk membawa bumi's menguasai sekurang-kurangnya sebahagian kekayaan ekonomi negara.
kegawatan ekonomi sudah pasti sangat dirasai oleh semua pihak apatah lagi komuniti cina yang kebanyakan berniaga. Justeru isu hak sosial bumi's ini sangat menyentap mereka untuk bersuara. Kaum lain pastinya telah berasa muak dan jemuh. Hak sosial itu satu isu dan jika mereka berdiampun berapa lamakah mereka perlu menunggu bumi's akan berjaya mencapai sasarannya. Lebihan pula setelah berpuluh-puluh tahun dilaksanakan isu kesaksamaan ekonomi sepatutnya bukanlah agenda utama dalam membangunkan negara.
Secara kesuluruhannya pada saya matlamat untuk meningkatkan ekonomi bumi's telah dicapai tetapi masih gagal melahirkan insan yang mampu bersaing dengan komuniti yang lain secara mutlak. Jangankan kaum cina, dengan golongan migran lainnya spt india, arab dll juga agak sukar. Kita harus menyedari mereka datang ke negara kita adalah untuk mencari rezeki yang lebih dan kebanyakannya bertatih untuk sampai ke tahap mereka sekarang. Kenapa bumi's tidak mencontohi mereka. Pada saya ini berlaku kerana bumi's mendapat terlalu banyak bantuan dan pilihan. Bumi's perlu mengubah mentaliti 'disuap' untuk bergerak lebih kehadapan. Ia bukan sahaja harus ditekankan dalam sistem pendidikan tetapi yg lebih efektif sekiranya ibu bapa juga diberikan motivasi dan kesedaran untuk mendorong generasi mereka. Dalam masa yang sama sektor awam dan NGO perlu bertindak dengan lebih responsif kerana segala dasar akan gagal sekiranya mereka juga bersikap tamak haloba.
Jika kaum cina tamak maka saya juga mengatakan kaum bumi's tamak. sekurang-kurangnya kaum cina tamak tetapi masih memikirkan generasi mereka. Bagaimana dengan bumi's terutamanya pada pihak yang diberikan kuasa (lihat saja disektor awam majoriti adalah bumi's) tetapi masih gagal berfungsi mengikut landasan yang disediakan. Kemanakah perjuangan parti politik bumi's?
Jika ingim melihat bumi's menguasai sekurang2nya 30% kekayaan negara maka kita perlu 'memaksa' bumi's untuk terlibat lebih ramai dalam sektor perniagaan. Ini hanya mampu digerakkan dengan lebih efektif sekiranya pihak berkuasa turun padang mengimplimentasikan dasar dengan lebih agresif. Platform telah disediakan, maklumat dapat disampaikan tetapi kekadang masyarakat kurang pengetahuan di mana mereka harus bermula.
Walau bagaimanapun segala2nya bermula dalam diri sendiri dan persekitarannya.
cabar diri anda ...ADA BERANI.

Kongsi Link Anda