Popular Today

Khamis, Disember 11, 2008

SUARA NIK AZIZ TIDAK LAGI DIHORMATI

Senarai pemilihan calon PAS Kuala Terengganu semakin kencang, kini banyak kedengaran suara-suara yang mencadangkan beberapa nama calon PAS di Pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Ketua penerangan PAS kawasan itu Azmi Mohd Yassin mencadangkan wakil rakyat Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi calon terbaik PAS untuk pilihanraya kecil Kuala Terengganu. Menurut beliau Ahli jawatankuasa pusat PAS itu menepati semua ciri calon yang sesuai untuk membawa parti itu ke ambang kemenangan.

"Dr Syed Azman, orang yang ada personaliti, ketokohan dan berpendidikan. Beliau juga sudah dikenali di kalangan pengundi tempatan.

Adakah ini bermakna suara Nik Aziz yang mahukan Mohamad sabu kini tidak didengari lagi oleh ahli PAS kerana sebelum ini terdapat suara yang mahukan calon 'rumi' iaitu golongan profesional dan bukan calon 'jawi' iaitu golongan ustaz...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bezanya PAS dengan parti-parti siyasah lain dalam negara adalah bahawa ia adalah juga sebuah gerakan Islam. Mereka yang bernaung di dalamnya mempunyai cita-cita dan matlamat perjuangan yang sama iaitu ke arah memartabat dan mendaulatkan Islam. Menguruskan suatu gerakan Islam sebesar PAS bukanlah satu kerja yang mudah, tetapi kerana ia sebuah gerakan Islam maka seluruh ahli ikhlas meletakkan dirinya bernaung di bawah adab dan disiplin berjemaah sebagaimana dikehendaki Islam.

Sikap bermuhasabah dan nasihat-menasihati adalah suatu yang diterima dalam PAS dan kekuatan inilah yang mengakibatkan parti ini mampu bertahan sejak awal penubuhannya hingga kini.

Kerana itu kita tidak pernah melihat ancaman untuk keluar parti atau memnbawa ahli keluar parti dan seumpamanya dalam PAS. Kalaupun ada ianya melibatkan individu dan golongan yang telah sebenarnya tersisih dari adab dan disiplin berjemaah, lazimnya mereka ini akan gugur begitu sahaja. PAS adalah sebuah qiyadah jamaiyah iaitu kepimpinan melalui jemaah, lalu kepentingan individu atau kelompok tidak dapat mengatasi kemahuan dan kehendak jemaah yang diputuskan melalui syura.

Besar mana pun pangkat seseorang, tinggi mana pun ilmunya, lama mana pun ia menjadi ahli parti tetapi yang diukur oleh gerakan Islam adalah tahap ketaqwaannya. Seorang yang setinggi kedudukan Presiden sekalipun tetapi jika ia lari dari prinsip perjuangan, seorang buruh atau penganggur mungkin lebih mulia di sisi Allah dari beliau. Allah swt berfirman:

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. (al Hujuraat:13)

Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal. (al Baqarah: 197)
Kita akan menghadapi peperangan besar (pilihan raya) di Kuala Terengganu. Ini bukan masanya kita melayan puak-puak yang sedemikian. Ini masanya untuk kita menzahirkan kekuatan dan perpaduan kita. Kekuatan dan perpaduan inilah yang telah melonglaikan musuh dan lawan sebelum ini, dengan keyakinan kepada pertolongan Allah swt, marilah dibawah bimbingan dan kepimpinan ulamak, kita semua menongkah arus sehingga berkibarnya panji-panji Islam di parlimen Kuala Terengganu.

Tanpa Nama berkata...

Merujuk temuramah TV3
Sila perhatikan betul-betul, adakah TGNA membuat kenyataan terbuka untuk memilih Mat Sabu atau sekadar menjawab soalan wartawan..... Kebetulan saya telah mengikuti sedutan TGNA di berita terkini, ternyata TGNA hanya menjawab soalah wartawan yang bertanya, "Bagaimana kalau PAS memilih Mat Sabu..." TGNA menjawab, " kalau begitu baguslah, MAT Sabu seorang yang bagus"....

Ini bermakna TGNA hanya menjawab solah wartawan, yang menyatakan k alau Mat Sabu dipilih, sudah tentulah sesiapa saja pemimpin PAS kata bagus, sebab itulah diipilih jadi calon. Kalau tak bagus, takkan lah dipilih. Tetapi berita TV dan akhbar petik bahawa TGNA pilih Mat Sabu, ini semua tidak tepat....... Media bertindak melaga-lagakan. JANGAN TERPENGARUH.

Kesimpulan saya bila baca tulisan saudara begini :

Tak tahu pokok pangkal cerita/ terkena jerangkap samar musuh...kenapa ? Sebab saudara perlu ingat kenyataan tu keluar bila wartawan tanya Tok Guru, pasal calon utk Kuala Terengganu jadi Tok Guru jawablah Mat Sabu alasannya bagi saya cukup kuat iaitu Abg Mat seorang yang cukup MANTAP untuk gegarkan PARLIMEN ( saya rasas penulis pun terpaksa akui benda ni )dan saudara kena baca perabih kenyataan Tok Guru tersebut iaitu Tok Guru kata semuanya bergantung kepada PAS Pusat. Dan kita kena faham Tok Guru bercakap atas dasar Orang Tua dalam Jamaah, Mursyidul dan saya tak nampak apa-apa KEPENTINGAN PERIBADI yang cuba diraih oleh Tok Guru...

Satu perkara lagi soal Taksub kepada Tok Guru tak timbul langsung kalau kita benar- benar pejuang Islam sebab kita ikut Tok Guru bukan sebab dia ingin mendaulatkan kerja Nabi Muhammad s.a.w iaitu mendaulatkan Islam...

Akhir sekali apa yang saya nampak ialah Tok guru nak bagitahu kita sebagai pejuang Islam iaitu janganlah kita bertuhankan semangat kenegerian mengatasi semangat berjuang kerana Allah s.w.t. ( Untuk rekod sekarang ini Kelantan ada 3 orang MP bukan rakyat Kelantan - Salahuddin Ayub K krian - Dr Hatta K Krai - Ust Nasaruddin - Bachok...walhal PRU 12 lalu saat paling genting dalam sejarah

Kongsi Link Anda