Popular Today

Rabu, Ogos 12, 2009

Memfitnah Sultan Perak - Perbicaraan Kes Karpal Singh bermula


Tidak lupa diingatan orang Melayu mengenai tindakan Karpal Singh untuk menyaman sultan Perak akibat krisis Perak dan sebelum itu isu pelantikan Pengarah Jabatan Agama Negeri Perak.

Bermula hari ini, Perbicaraan kes Karpal Singh yang didakwa mengeluarkan kata-kata fitnah terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah dengan pendakwaan memanggil saksi pertama wartawan Utusan Malaysia, Mohd Nizam Yatim.

Di dalam Perlembagaan Negara, Perkara 32 menyatakan Ketua utama bagi Persekutuan ialah YDPA, iaitu seorang raja yang dipilih daripada raja-raja sembilan buah negeri Melayu. Berdasarkan sistem Raja Berpelembagaan, YDPA diberi kuasa memerintah Persekutuan. Namun begitu Perkara 39 dan 40 menyatakan bahawa baginda dikehendaki bertindak atas nasihat jemaah menteri atau seorang menteri yang diberi kuasa dari jemaah menteri.

Perkara 153 telah mengamanahkan baginda tanggungjawab untuk memelihara kedudukan istemewa orang-orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum lain.

Jika dilihat secara biasa mungkin ini hanya saman biasa oleh rakyat dan pemerintah namun jika dilihat darii sudut kenegaraan dan politik, ini adalah agenda politik keji oleh DAP yang secara khusus mengkeji orang Melayu dan seluruh institusinya.

Raja Melayu samaada di Persekutuan dan Negeri merupakan ketua utama Persekutuan atau Negeri yang melindungi orang Melayu dan agama Islam. Tindakan Karpal Singh ini perlu dilihat sebagai usaha memijak kepala orang Melayu dan Institusinya.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda