Popular Today

Rabu, Jun 04, 2008

Batuan Tengah akan dicantum!.

PUTRAJAYA, 3 Jun (Bernama) -- Kementerian Luar dijangka mengemukakan cadangan mengenai masa depan Batuan Tengah yang termasuk kemungkinan menyambung dua batuan itu atau menubuhkan pusat penyelidikan saintifik, kata menteri berkenaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

"Kita mengemukakan satu laporan pada Kabinet esok mengenai kesinambungan aktiviti itu berikutan dengan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang beribu pejabat di The Hague, (Belanda)," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sekeping cek kepada China untuk mangsa ribut salji di sini hari ini.

Beliau berkata sebuah jawatankuasa pakar telah diarahkan untuk mengumpulkan data dan maklumat mengenai Batuan Tengah dan beliau akan mengumpulkan laporan itu untuk makluman Kabinet esok.

Menurutnya beliau telah menghubungi Menteri Luar Singapura baru-baru ini, dan "kita fikir ia adalah idea yang baik untuk kedua-dua negara tidak menjadikannya isu politik mengenai Batuan Tengah dan Batu Puteh sehingga sesetengah orang terlalu memikirkan dan salahfaham dengan keputusan itu."

Beliau berkata sebuah stesen peninjau cuaca kemungkinan boleh dibina di Batuan Tengah termasuk kemudahan lain bagi membantu nelayan menjalankan kegiatan tradisi memancing mereka.

"Tetapi semua ini akan dibentangkan pada jawatankuasa bersama dengan Singapura dan kita telah meminta untuk satu data bagi ditetapkan supaya kedua-dua pihak boleh membincangkannya secara mesra dan carta yang perlu dibuat.

"Kita akan terus membangunkan atau mencadangkan perkara-perkara berkaitan masa depan Batuan Tengah sementara Singapura mungkin juga mencadangkan atau memberikan pandangan mengenai masa depan Batu Puteh," kata beliau.

Mengenai soalan faedahnya menyambungkan Batuan Tengah, Rais berkata: "Sudah tentu jika anda menyambungkan kedua-duanya, akan lebih besar daripada apa yang ada sekarang."

-- BERNAMA

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda