Popular Today

Khamis, Jun 05, 2008

Harga minyak naik dan penjimatan subsidi diagih semula

Petrol naik 78 sen, diesel RM1

Harga petrol naik sebanyak 78 sen - satu pertambahan besar dari RM1.92 sekarang kepada RM2.70. Demikian diumumkan oleh perdana menteri petang tadi.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga mengumumkan harga minyak diesel pula naik kepada RM2.58 - naik RM1 berbanding harga sekarang sebanyak RM1.58 seliter.

Kenaikan sebanyak 41 peratus bagi petrol dan 63.3 peratus bagi diesel akan berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

Kenaikan harga itu adalah sebahagian daripada langkah kerajaan untuk mengawal subsidi bagi menampung kenaikan petrol, diesel dan gas, yang dijangka berjumlah RM56 bilion tahun ini, katanya di sidang media di Putrajaya.

Sejak 2004, harga petrol naik sebanyak 97.1 peratus manakala harga diesel pula naik sebanyak setinggi 231 peratus [lihat carta].



Subsidi 13.7b

PUTRAJAYA: Kerajaan menganggarkan memperoleh penjimatan RM13.7 bilion menerusi penstrukturan semula subsidi petrol, diesel dan gas serta pendapatan levi yang dikenakan terhadap syarikat penjana tenaga bebas (IPP) dan pengeluar minyak kelapa sawit (POP).

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, penjimatan itu akan dibelanjakan semula bagi kepentingan rakyat dengan RM4 bilion diagihkan untuk dasar jaminan bekalan makanan negara, subsidi minyak masak (RM1.5 bilion), subsidi pembelian beras import (RM400 juta), subsidi tepung (RM200 juta), subsidi roti (RM100 juta) dan subsidi petrol, diesel dan gas (RM7.5 bilion).

"Bukan kita tak beri subsidi lagi, kita masih terus beri subsidi," kata Perdana Menteri ketika mengumumkan pakej penstrukturan semula subsidi di Bangunan Perdana Putra di sini, semalam.

Rebet RM625 dan RM150

Malah, katanya, bagi meringankan beban rakyat berikutan kenaikan harga runcit petrol dan diesel, pemilik kenderaan persendirian dengan kapasiti enjin sehingga 2000 cc dan pikap serta jip sehingga 2500cc akan diberi bayaran tunai RM625 setahun untuk setiap kenderaan.

Pemilik motosikal persendirian dengan kapasiti enjin sehingga 250cc pula menerima bayaran tunai RM150 setahun bagi setiap kenderaan itu.

Beliau berkata, bayaran tunai itu akan diberi apabila pemilik kenderaan terbabit membayar atau memperbaharui cukai jalan, berkuat kuasa mulai 1 April lalu hingga 31 Mac tahun depan.

Bayaran itu akan dibuat menerusi kiriman wang di pejabat pos di seluruh negara mulai 1 Julai ini.

Pemilik kenderaan persendirian dengan kapasiti enjin melebihi 2000cc pula akan menikmati pengurangan cukai jalan sebanyak RM200, manakala pemilik motosikal persendirian dengan kapasiti enjin lebih 250cc sebanyak RM50 tertakluk kepada cukai jalan minimum sebanyak RM2.

Pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet selama empat jam itu, Perdana Menteri mengumumkan harga petrol dinaikkan 78 sen seliter kepada RM2.70 dan diesel RM1 seliter kepada RM2.58 sen mulai hari ini.

Penetapan harga itu dibuat selepas diskaun 30 sen setiap liter daripada harga pasaran RM3 seliter berdasarkan harga semasa minyak mentah dunia dan ia akan dikaji semula setiap bulan.

Harga gas masak dan LPG kekal

Bagaimanapun, harga gas masak atau gas petroleum cecair (LPG) dan gas asli bagi kenderaan (NGV) masing-masing kekal pada RM1.75 sekilogram dan 63.5 sen seliter.

Tarif Elektrik baru mulai 1 Julai

Abdullah turut mengumumkan tarif elektrik baru untuk Semenanjung membabitkan peningkatan 26 peratus untuk pengguna komersial dan industri, manakala peruncit, pekedai dan pengusaha restoran kecil serta perusahaan kampung yang menggunakan tidak melebihi 200 Kilowat Jam (kWj) setiap bulan akan hanya mengalami kenaikan 18 peratus, berkuat kuasa 1 Julai ini.

Bagaimanapun, struktur tarif elektrik baru itu tidak membabitkan isi rumah yang menggunakan 200 kWj ke bawah setiap bulan dengan anggaran bil elektrik kurang daripada RM43.60.

"Ini bermakna, 59 peratus isi rumah di Semenanjung akan membayar kadar yang sama selagi mereka mengekalkan tahap penggunaan yang sama," katanya sambil menambah satu struktur tarif baru bagi Sabah dan Sarawak akan diumumkan tidak lama lagi.

Abdullah berkata, kerajaan meluluskan struktur baru tarif elektrik itu bagi membolehkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyerap kos bahan api bagi gas dan arang batu berikutan penstrukturan semula subsidi gas oleh Petronas dan kenaikan harga arang batu.

Katanya, langkah itu juga selaras keputusan kerajaan untuk menstruktur semula subsidi bagi menuju ke arah harga pasaran sebenar, meningkatkan kecekapan pasaran dan menggalakkan rakyat untuk menjimatkan sumber tenaga.

"Sektor komersial dan industri akan menjadi lebih bermotivasi untuk melaksanakan langkah-langkah kecekapan dalam operasinya, sementara pengguna bagi isi rumah akan mengamalkan penjimatan tenaga serta mengelakkan pembaziran," katanya.

Menjelaskan rasional penstrukturan semula subsidi itu, Abdullah yang juga Menteri Kewangan berkata, ia akan memberi lebih manfaat kepada mereka yang memerlukannya, terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

"Kerajaan komited untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak akan dibebani dengan kenaikan kos petrol dan makanan.

"Namun, kos petrol dan komoditi di peringkat global, sudah mengalami kenaikan yang drastik dan subsidi perlu distruktur semula supaya bantuan dapat diagihkan dengan lebih adil," katanya.

Sumber Berita Harian dan Malaysia Kini

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda