Popular Today

Selasa, Jun 17, 2008

MAS dan Air Asia perang lagi...

Nampaknya perang anatara MAS dan Air Asia semakin menjadi-jadi. Sebelum ini isu persaingan Tiket Percuma dan sekarang ini.

Manurut laporan Bernama Malaysia Airlines telah menarik balik kemudahan diskaun tiket yang lumayan yang diberikan kepada Ketua Eksekutif Kumpulan Air Asia Datuk Tony Fernandes sejak dua tahun lepas, dengan alasan tekanan dari kesatuan sekerjanya yang tidak berpuas hati dengan pemberian hak istimewa itu. Penarikan hak istimewa itu berkuatkuasa 1 Jun 2008.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) AirAsia Datuk Tony Fernandes berkata rakan sejawatnya dalam Malaysia Airlines (MAS) bersikap "kebudak-budakan" kerana menarik balik diskaun lumayan yang dinikmatinya dalam penerbangan MAS. Fernandes memberitahu Bernama malam ini diskaun seperti itu sebenarnya "amalan standard" serupa dengan yang diberikan kepadanya oleh syarikat penerbangan seperti Cathay Pacific, Virgin, Qantas dan sebagainya.

"Ia adalah budi bahasa yang dihulurkan kepada CEO syarikat penerbangan. Sama seperti dalam muzik industri, saya memberikan CD percuma kepada Warner Music atau sebaliknya," kata Fernandes, yang menceburi industri muzik sebelum beliau memulakan AirAsia enam tahun lalu, yang kini berkembang menjadi syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Asia, demikian menurut Bernama.

Agaknya apa hendak jadi antara MAS dan Air Asia ni, nampaknya macam ada perang besar je. Yang teruknya mereka yang berperang kerajaan juga dapat malu.. Siapa nak tanggung..

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda