Popular Today

Khamis, September 25, 2008

Gandingan Najib-Muhyiddin, apa kata ahli?

Sebahagian besar Umno bahagian di Johor menyerahkan kepada para perwakilan untuk memutuskan dalam mesyuarat perwakilan masing-masing bulan depan, calon presiden dan timbalan presiden Umno.Tinjauan Malaysiakini di Johor mendapati ada bahagian yang akan mencalonkan Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, masing-masing jawatan presiden dan timbalan presiden. Bahagian-bahagian berpendapat suara perwakilan perlu didengar, khususnya, dalam pemilihan pucuk pimpinan tertinggi parti, kerana ia boleh menyelamatkan parti dan orang Melayu.

Ketua Pemuda Umno Sekijang, Ayub Rahmad berkata, parti perlu melihat keadaan persekitaran, iaitu apakah kehendak ahli teramai."Jika mereka mahukan perubahan kepimpinan utama, parti mesti melakukan perubahan tanpa terikat dengan tempoh tertentu."Walaupun kita menyokong pelan peralihan kuasa tetapi pada masa yang sama, kita tidak boleh menafikan hak ahli parti," katanya. Ahli Jawatankuasa (AJK) bahagian Tanjong Piai, Suhaimi Salleh pula berkata, bahagiannya menyerahkan kepada perwakilan untuk menentukan calon presiden.

Angin pemilihan kerusi Presiden dan Timbalan Presiden UMNO semakin panas. Cerita gandingan Ku Li semakin sejuk kini timbul pula cerita gandingan Najib dan Muhyiddin. Namun apa yang penting ini semua terletak di tangan bahagian untuk menentukan. Namun apa yang penting jika hasrat majoriti ahli untuk mengadakan pertandingan bagi kerusi peringkat tertinggi adakah pemimpin yang dicalonkan akan bertanding atau akan menarik diri. Jika menarik diri pastinya, ahli akan menganggap pemimpin tersbut tidak mendengar pandangan akar umbi.

Ahli hakikatnya memang mahukan perubahan, namun perubahan itu adakah akan membawa kebaikan atau sebaliknya perlulah difikirkan oleh semua ahli.... Apa yang penting parti UMNO mesti dahului dari apa-apa perkara sekalipun.. Khasnya dalan keadaan politik semasa yang agak mencabar ini. Apakah ciri kepimpinan yang terbaik yang ahli boleh dapatkan untuk mengangani situasi politik ini. Selepas itu, barulah bertanya, siapakah pemimpin yang boleh membawa aspirasi parti...

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda