Popular Today

Khamis, September 25, 2008

Harga minyak turun lagi 10 sen

Kerajaan hari ini mengumumkan penurunan sebanyak 10 sen lagi harga minyak berkuatkuasa esok.

Berikutan itu, harga minyak petrol jenis RON 97 kini turun kepada RM2.45 seliter manakala harga RON 92 pula turun kepada RM2.30 seliter.

Kerajaan juga mengumumkan pengurangan minyak diesel, juga sebanyak 10 sen, kepada RM2.40 seliter. Harga minyak di pasaran dunia kini ialah sekitar AS$109 setong berbanding hampir AS$140 setong pada Mei lalu.

Ketika mengumumkan penurunan harga minyak tersebut, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ia diputuskan dalam mesyuarat jemaah menteri hari ini.

"Keputusan ini diambil setelah mengambil kira harga purata minyak dunia untuk tempoh sebulan terakhir ini," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Walaupun dilihat nilai 10 sen nampaknya macam terlalu sedikit hakikatnya harga minyak tetap turun. Dengan kadar inflasi yang meningkat, harapan rakyat adalah agar kerajaan berusaha secepat mungkin untuk mengurangkan kadar inflasi yang dialami oleh rakyat.

Mungkin ramai yang akan hentam kerajaan kerana kadar inflasi ini. Namun apa yang perlu rakyat lihat bahawa kerajaan telah merangka mekanisme dan formula untuk penentuan kenaikan harga minyak. Subsidi tetap kekal 30 sen bagi setiap liter dan pemantauan dibuat setiap hari dan penyelarasan akan dibuat setiap bulan. Ini adalah formula yang baik, kerana akhirnya rakyat menikmati juga penurunan harga minyak.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda