Popular Today

Khamis, November 27, 2008

JANGAN GANGGU URUSAN UMAT ISLAM

Islam sebagai agama yang membawa rahmat ke seluruh alam sentiasa mengamalkan rasa hormat dan tolenransi terhadaop agama lain tanpa rasa prejudis. Sebab itu di dalam Islam terdapat prinsip yang jelas mengenai amala agama lain iaitu "bagi aku agamaku, dan bagi kamu agama kamu"

Dalam pemakaian sesuatu fatwa ianya hanyalah melibatkan umat Islam dan kalau di Malaysia sudah tentu ianya terpakai kepada kaum Melayu yang beragama Islam. Dengan kata lain ianya urusan hal ehwal agama Islam dan Umat Islam. Bagi penganut agama lain fatwa ini tidak dipakai oleh mereka. Oleh itu amat jelas prinsip pematuhan tehadap fatwa hanya terpakai kepada umat Islam.

Di dalam hal ini penganut agama lain dinasihatkan supaya tidak mengganggu isu fatwa ini kerana mereka tidak berkaitan. Jika mereka hendak amalkan agam yang mereka anuti... jadi silakanlah.. Tapi jangan mencampuri urusan umat Islam kerana ia ada prinsip dan ajarannya yang mesti diikuti semua umat Islam.

Bagi umat Islam yang mengamalkan senaman yoga tetapi tidak menggunakan sebarang bentuk mantera, mereka boleh meneruskan aktiviti tersebut kerana ia adalah untuk kebaikan kesihatan mereka. Namun jika postur senaman yoga juga berbentuk persembahan dan juga sembahan kepada lain selain Allah maka mahu tidak mahu amalan yoga ini hendaklah ditinggalkan tanpa kompromi.

Sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama, mereka patut tahu rasa hormat kepada agama lain khasnya agama Islam yang menjadi Agama rasmi Persekutuan. Perlembagaan negara ini juga jelas menanamkan rasa hormat menghormati dengan memberi kebebasan kepada penganut agama lain mengamalkan agamanya. Bersama kita menghayati dan memahami keluhuran perlembagaan negara yang kita cintai ini.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda