Popular Today

Khamis, Jun 25, 2009

5 Kelemahan PAS yang akan mengundang bala

PAS patut segera menggunakan konsep "PAS untuk semua" dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam" kerana slogan "Perjuangan menegakkan Negara Islam" akan diputarbelit konsepnya oleh UMNO dan masyarakat kurang faham. Di sini dijelaskan 5 kesilapan-kesilapan lazim PAS yang mungkin menyebabkan PAS kalah PRU.

1.SLOGAN YANG KURANG TEPAT

Apabila kita menyebut konsep negara Islam, akan timbul penentangan dari bukan Islam kerana salah faham mereka terhadap konsep tersebut. Ini ialah hasil dakyah UMNO yang selama ini memburuk-burukkan konsep negara Islam dan sentiasa menakut-nakutkan bukan-Islam.

SEBENARNYA, konsep Negara Islam tidak perlu digeruni oleh mana-mana bukan Islam kerana perundangan Islam hanya dikenakan ke atas orang Islam sahaja. Perundangan Islam juga sangat adil sebenarnya. Untuk menarik sokongan semua, PAS harus menggunakan slogan yang betul seperti PAS untuk semua dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam untuk semua".

Ini tidak bererti perjuangan menegakkan negara Islam dihentikan.

Jawapan : PAS hakikatnya memang takut untuk tonjolkan imej negara Islam...takut tidak dapat undi bukan Melayu. PAS hakikatnya memang gagal menjadikan Islam sebagai slogan kepada bukan Melayu... jika gunakan slogan pun PAs takut, jadi bagaimana hendak menjelaskan Islam... jangan asyik salahkan UMNO kerana kegagalan PAS menerangkan Islam .. kerana Islam PAS ialah Islam yang telah dipesongkan oleh politik sempit PAS bukan Islam tulen!


2. PAS harus ubah mentaliti

Mentaliti PAS dalam banyak hal masih mentaliti pembangkang dan masih belum jelas kematangan PAS dalam pemerintahan, khususnya dalam beberapa aspek. Contohnya, harakah dan harakahdaily. Kebanyakan artikel, (HAMPIR SEMUA KADANG-KADANG), hanya berkisar tentang keburukan dan kerosakan UMNO. Sewajarnya PAS memperuntukkan beberapa mukasurat, sekitar 5-10 sekurangnya, untuk menjelaskan pelan, perancangan dan pelaksanaan ekonomi yang diusahakan oleh PAS.

Jawapan : PAS memang tidak matang, dulu kini dan selamanya... PAS tidak bebas berfikir dan selalu hanya menjadi pengikut dan penakut. PAS tidak pernah memimpin pakatan pembangkang... dan bsegitulah PAS selama-lamanya. jadi memang betul PAS tidak layak memimpin!


3. PAS kurang mendekati golongan muda

Ini satu kelemahan besar PAS. Kebanyakan sasaran PAS sekarang ialah golongan tua kaki masjid. KJ pun sekurang-kurangnya cuba mendekati golongan mat rempit dan golongan remaja. PAS bagaikan selesa berdakwah dalam 'comfort zone' dengan hanya focus pada ceramah agama di kalangan yang memang minat agama. Sepatutnya PAS mengadakan lebih banyak aktiviti kemasyarakat seperti sukan dan sebagainya untuk menarik golongan muda. PAS juga sewajarnya mengumpulkan profesional seperti doktor dan peguam dari PAS dan mengadakan program khidmat percuma dari masa ke masa dan publisiti perlulah ada. Barulah masyarakat lebih tertarik.

Jawapan: PAS mempunyai jentera muda yang hebat dan sedia berjuang untuk PAS. Namun ianya hanya menggunakan naluri memberontak golongan yang disasarkan untuk anti kerajaan. Bukanlah mereka memahami sangat perjuangan PAS tetapi terdorong dengan jiwa memberontak!


3. PAS TIADA STRATEGI DALAM PERUNDANGAN ISLAM

Terus terang saya katakan, strategi PAS dalam isu perundangan Islam cukup menyedihkan. Perjuangan yang ikhlas tetapi tidak sistematik dan tidak terancang ini kadangkala memualkan. Sebagai contoh, terdapat beberapa pendapat mazhab berhubung tanggapan zina ke atas perempuan mengandung yang belum berkahwin. PAS sewaktu mengemukakan usul undang2 Islam sikit wajtu dahulu memilih undang-undang yang pendapat bahawa wujud tanggapan zina. Ini tentulah akan dipergunakan oleh SIS dan pihak-pihak lain untuk menyerang usul tersebut kerana wanita boleh mengandung akibat dirogol dan sebagainya..

Sewajarnya PAS menghantar usul undang2 hudud dan sebagainya itu kepada majlis fatwa, majlis agama, dan pakar-pakar agama Islam dari seluruh dunia untuk mendapatkan nasihat dan kemaskini dari semua.

Jawapan : PAS memang tiada niat untuk memperjuangkan Islam, apatah lagi strategi khusus untuk memperkembangkan syiar Islam. Ini kerana jika dilihat dari sahabat PAs dalam Pakatan Rakyat, PAS memang tiada ruang untuk menjadikan Islam sebagai agenda pakatan.. cuba terangkan manakah negeri yang telah menjadikan Islam dalam Pakatan... berdiri sebagai Pakatan... negeri yang diperintah pakatan... hanya mengikut parti mana yang banyak kerusi sahaja... samada dap, PAS dan PKR... tiada agenda yang sama setiap negeri pakatan... mustahil Islam boleh dihidupkan jika PAS bersama Pakatan.


4. PAS lemah dari segi publisiti dan strategi

Sebagai contoh, PAS boleh membuat pengumuman bahawa PAS akan mengadakan sidang ekonomi untuk negeri-negeri Pakatan Rakyat dan menjemput semua cendikiawan dan cerdik pandai dari seluruh negara untuk hadir ke persidangan tersebut dan memberikan kertas kerja atau pandangan masing-masing berhubung langkah terbaik untuk memajukan ekonomi negari-negeri tersebut.

Jawapan : sebagaimana yang diketahui PAS memang tiada kemahiran dalam bidang ekonomi, tiada satupun model ekonomi PAS yang boleh menjadi rujukan apatah lagi di kelantan. Pas hanya hidup dalam kelompoknya yang berwajah bengis sentiasa bersikap anti kepada media perdana. PAS wajar di tolak kerana imej garang dan bengis.


5. PAS terlampau bermusuh dengan ahli UMNO

Rasulullah mengingatkan kita bahawa jika kamu keras dengan masyarakat, mereka akan lari dari Islam. PAS wajarlah cuba menarik ahli-ahli UMNO agar mereka mendekati dan masuk PAS. Sebagai contoh, PAS boleh mengusulkan agar setiap cawangan PAS perlu menghantar sedikit buahtangan atau makanan seperti sate kepada cawangan UMNO untuk cuba berbaik dan menarik mereka kepada PAS. Amalkan pendekatan berhikmah..

Jawapan : PAS dari dahulu memang melatih ahlinya hidup di bawah tempurung dengan mengelakkan ahlinya membaca media arus perdana, TV atau akhbar. Ahli PAS hanya terdedah dengan majalah Haprak.online dan ceramah-ceramah mereka. PAS lbih bimbang ahlinya berfikiran rasional yang mampu membuat perbandingan antara PAS dan UMNO.. kerana itu akan menyebabkab ahli mereka lebih mudah terpengaruh kepada UMNO.


Dipetik dari : tranungkitebengong.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda