Popular Today

Khamis, Jun 18, 2009

Tiada jambatan ketiga!

Sebenarnya mudah jika pembesar negara atau negeri mengikut kata Sultan, sebagaimana kata Datuk Seri Najib Tun Razak jambatan ketiga menghubungkan Malaysia dan Singapura di Johor masih di peringkat cadangan dan bersedia mengadakan perbincangan dengan Sultan Johor terhadap cadangan tersebut selain kerajaan terlebih dahulu akan membuat kajian sama ada projek itu menguntungkan atau sebaliknya.

Terdahulu Sultan Johor, Sultan Iskandar Ismail bertitah baginda tidak bersetuju dengan pembinaan jambatan ketiga yang menghubungkan Malaysia dan Singapura. Titah baginda itu disampaikan oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail pada perasmian Persidangan Dewan Undangan Negeri, di sini hari ini. Pendirian jelas dari Sultan Johor perlu diterjemahkan oleh pemimpin kerajaan.

Isu Jambatan Ketiga muncul dari idea Singapura dan bukannya dari Malaysia. Maksudnya Singapuralah yang beria-ia memberi cadangan tentang Jambatan ketiga kerana sebelum itu Datuk Anifah Aman menyebut Isu projek pembinaan jambatan bengkok tidak dimasukkan dalam agenda pertemuan dua hala antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan rakan sejawatnya, Lee Hsien Loong dalam rangka lawatan kerja beliau ke Singapura.

Bagaimanapun Menteri Luar, Datuk Anifah Aman berkata, perbincangan mengenai perkara itu bergantung kepada sama ada terdapat keperluan untuk ia dibangkitkan dalam pertemuan tersebut.

Begitulah mudahnya jika kita mengikut konsep keluhuran perlembagaan, kesetiaan kepada raja dan negara. Bukannya seperti Nizar yang ajak rakyat memberontak menentang raja dan mengingkari titah sultan..

Ada yang mengatakan tak boleh nak compare nizar dgn mb johor, kes berbeza dan situasi berbeza… yang pasti kes johor Najib yang kena BANG, tapi kes perak Sultan tak murka pun kat nizar, yg gaduh hanya penyokong BN dan PR

Jawapannya ialah Sultan Perak atau Raja Muda Perak banyak tegur dalam ucapannya.. tentang melayu, tentang pengkhianat, tentang gerakan nak jatuhkan Sultan Melayu… dan banyak lagi… tak jelaskah lagi… sultan perak murka pada Nizar.

Tidakkah berbeza tindakan BN dan PR!..

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda