Popular Today

Ahad, Mei 01, 2011

Cina bincang untuk rampas kuasa dari Melayu!!!


Sebuah Forum After Sarawak Election - "The Impact on Coming General Election" telah diadakan pada jam 2 ptg Khamis 28hb lepas di Dewan Serbaguna Chai Leng Park, Perai.

Forum ini dianjurkan oleh akhbar berbahsa Cina, Kwong Wah Jit Poh (KWJP) dan disertai oleh wakil dari DAP, PKR, Gerakan dan MCA. Adakah Melayu PKR dan PAS ada nampak?

Seramai lebih kurang 850 orang hadhir yang mana terdiri dari ahli-ahli dan penyokong-penyokong parti DAP, MCA dan Gerakan.

Forum dalam bahasa Cina ini dikendalikan oleh Lim Seong Eng, Chief Editor KWJP dan ahli panel forum terdiri dari empat orang ahli panel - Chong Eng (wakil DAP), Eng Hiap Boon (wakil MCA), Dr Thor Chong Gee (wakil gerakan) dan Law Choo Kiang (wakil PKR).

Pada keseluruhnnya wakil Pakatan Rakyat menyatakan kemenangan di Sarawak baru-baru ini adalah atas faktor kesedaran rakyat yang mula menolak Barisan Nasional.

Manakala, wakil BN menekankan mereka akan terus memberi tumpuan kepada usaha untuk memenangi semula hati masyarakat terutama sekali kaum Cina dan mempertahankan kerajaan BN. Hujah yang agak standard dan kurang meyakinkan.

Walaupun Majlis agak sederahana saja sambutan, kedua-dua pihak sebenarnya memperjuangkan kepentingan kaum Cina atas alsan keadilan. Seolah-olah kaum CIna adalah kaum marginalised dan mundur.

Ternyata sekali, tiada dalam hujah dan perbincangan yang memikirkan akan masaalah, kelemahan dan kepentingan kaum lain.

Nampaknya kaum Cina sudah jelas mula membina semangat 1Cina. Kenapa bila Melayu mahu bersatu dan Pribumi mahu bersatu, mereka panggil rasis?

Nampaknya kaum Cina bersikap macam kaum penindas dan pengongkong kaum lain.

Kaum Cina enggan melihat kaum lain sama rata maju dan makmur seperti kaum Cina. Adakah apabila kaum lain makmur, kaum Cina akan jatuh miskin dalam zero sum game?

Sumber : The Unspinner

2 ulasan:

hangkedee berkata...

Pork niky...oh pork niky sampai bila kamu dak jadi belacai Dapig...kubur kata mari rumah kata pergi.

Tanpa Nama berkata...

Kaum Cina dah lama berpakat. MCA dan Gerakan menekan BN dari dalam utk PM tunduk dan memberi segala permintaan dari kaum Cina yg sangat tamak. DAP dan PKR pula bertindak dari luar utk menentang dan menghapuskan segala keistimweaan kaum Melayu dan Pribumi.

Kongsi Link Anda