Popular Today

Rabu, Oktober 09, 2013

#halilintar KEHIDUPAN KOMUNIS PENUH RAHSIA DAN KECEWA

sumber : Halilintar56


Semenjak kematian Setiausaha Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng diuar-uarkan pada 16 September 2013, beberapa pihak yang mengamalkan idealogi komunis telah ‘membongkar’ kisah-kisah Chin Peng dan komunis tanpa segan silu.

Lebih tidak sopan lagi apabila mereka ini mahu abu mayat Chin Peng itu dibawa ke Malaysia. Namun, tidak semudah itu apabila majoriti rakyat Malaysia khususnya bekas-bekas pejuang dan askar yang hidup di zaman kesengsaraan komunis.

Banyak yang tidak diketahui tentang kehidupan seharian pemimpin-pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) oleh orang ramai, termasuk anggota bawahan PKM sendiri, kerana mereka menjalani kehidupan yang penuh rahsia dan sentiasa berahsia.
Selain itu, ramai juga anggota PKM tidak tahu pergerakan pemimpin-pemimpin mereka dan bagaimana mereka bergerak dari satu tempat ke tempat lain, sehingga ramai yang ingin tahu tentang rahsia itu.
Ketika itu, PKM menghadapi tekanan yang hebat daripada pasukan keselamatan terutama selepas Gabenor Sir Edward Gent mengisytiharkan darurat pada 21 Jun 1948.
Selama ini, mungkin ramai yang beranggapan pemimpin-pemimpin PKM tinggal di dalam hutan bagi menggelakkan ditangkap oleh pasukan keselamatan atau memimpin anggota-anggota PKM dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan.
Sedang hakikatnya, ramai pemimpin PKM termasuk Setiausaha Agung PKM, Chin Peng sendiri tidak selalunya berada di dalam hutan, sebaliknya tinggal di banglo yang mewah di luar negara.
Chin Peng hanya berada di Malaya sehingga 1961 dan selepas pertengahan 1961, Chin Peng sudah berpindah ke Peking bersama-sama isterinya Li Chih dan Chen Tien, seorang daripada anggota Jawatankuasa Pusat PKM yang bertindak sebagai penterjemah semasa rundingan Baling pada 28 dan 29 Disember, 1955, dan mereka menjalani kehidupan yang serba mewah.
Sumber: Utusan Online

Apakah pihak-pihak yang mendakwa ‘rakan’ dan penyokong komunis itu mahu mengakui Chin Peng itu hidup mewah selepas melarikan diri setelah keganasan komunis berjaya dipatahkan pihak berkuasa Malaysia?

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda