Popular Today

Selasa, April 22, 2008

Rakyat pilih Kerajaan Negeri dan rakyat juga pilih Kerajaan Pusat

Sebagaimana yang dijangka, Laporan ( Harakah Daily)mengenai usaha kerajaan Persekutuan BN yang menubuhkan jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP)dianggap mencabuli kedaulatan Raja-raja Melayu adalah satu dakwaan yang tidak tepat dan lari dari asas pengurusan. Demikian kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar yang mahu Majlis Raja-raja menasihati Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi segera membubarkan JPP.

Penubuhan JPP amat penting bagi kerajaan Persekutuan terus memberi khidmat kepada rakyat. JPP sebelum ini telah pun terbukti berjaya membangunkan rakyat serta memberi faedah kepada mereka. Apa yang penting ialah manfaat kepada rakyat.

Berbalik kepada asas pengurusan, setiap organisasi perlu mempunyai dasar, objektif dan matlamatnya sendiri dan seterusnya melaksanakan setiap projek yang bersesuaian dengan sesebuah organisasi. Adalah sesuatu yang mustahil untuk melaksanakan sesuatu projek jika dasar dan objektif berbeza di dalam satu-satu organisasi dan apatah lagi jika dasar mereka berlawanan. Bagaimana kerajaan Pakatan Pembangkang boleh buat projek kerajaan BN dan begitu juga sebaliknya. Air dan minyak tidak akan bercampur.

Dengan kata lain kerajaan buat la kerja mereka dan BN buatlah kerja BN. Jangan menyibuk kerja orang sedangkan kerja sendiri tidak buat. Setakat apa yang berlaku, kerajaan Pakatan Pembangkang lebih sibuk mencari kesalahan kerajaan BN dan hampir 100 hari tiada lagi pelan tindakan khusus untuk rakyat negeri yang mereka perintah. Tiada satupun janji manifesto yang mereka telah laksanakan. Cuma untung bagi rakyat Selangor yang dapat ternakan babi. Itupun bukan untuk semua kaum.

Tidak timbul isu mencabul hak Raja-raja Melayu, kerana ianya adalah isu pengurusan semata-mata. Apa yang rakyat pilih adalah peringkat negeri, jadi negeri perlu buat apa yang negeri perlu buat dan rakyat pilih diperingkat pusat ialah kerajaan BN maka kerajaan Pusat buat apa yang kerajaan pusat perlu buat. Kenyataan yang dibuat ini juga umpama tidak menghormati suara rakyat yang telah memilih kerajaan pusat.

"Pertemuan esok yang akan turut dihadiri oleh Perdana Menteri adalah landasan tebaik untuk mendesak kerajaan agar menghormati keputusan rakyat," kata Mahfuz. "Mereka ini (Umno-BN) seolah-olah tidak mengiktiraf kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat sedangkan ia adalah pilihan rakyat," katanya.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda