Popular Today

Selasa, April 22, 2008

Tawaran Ketua Menteri Pulau Pinang kepada tokoh BN untuk muslihat politik

Tawaran Ketua Menteri Pulau Pinang kepada tokoh-tokoh BN hanyalah bertujuan politik semata-mata untuk menunjuk-nunjuk kebaikan mereka. Selain untuk memujuk hati orang Melayu untuk menyokong mereka. Hakikatnya di Pulau Pinang dari 15 kerusi majoriti Melayu, Pakatan Pembangkang hanya memenangi 3 kerusi sahaja iaitu di Permatang Pasir, Sungai Bakap dan Batu Maung, selainnya dimenangi oleh UMNO.

Kerajaan Pulau Pinang dikatakan turut menawarkan peranan dalam pentadbiran kerajaan kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno negeri itu.

Mereka adalah Adun Sungai Acheh, Dato' Mahmud Zakaria; Adun Seberang Jaya, Dato' Ariff Shah Omar Shah dan Adun Pulau Betong, Muhamad Farid Saad.

Dalam akhbar Berita Harian hari ini (21 April), ketiga-tiga mereka mengesahkan telah ditawarkan tempat sebagai ahli jawatankuasa pentadbiran kerajaan. Mereka bagaimanapun sepakat menolak pelawaan tersebut.

"Biarlah mereka mentadbir dengan cara mereka. Kita beri peluang dan ruang yang cukup kepada mereka," kata Muhammad Farid.

Ketua Pembangkang, Dato' Azhar Ibrahim pula menganggap penyertaan Adun Umno dalam pentadbiran kerajaan negeri dibimbangi akan menyukarkan pihaknya untuk membawa suara rakyat.

"Kita tidak mahu mereka menuding jari kepada kita apabila Umno membangkitkan sesuatu isu hanya kerana ada Adun dari Umno menganggotai jawatankuasa yang dikritik," katanya, sebagaimana disiarkan Berita Harian.

Sebenarnya sikap seperti ini harus diberikan pujian. Inilah sebenarnya bukan pendirian UMNO semata-mata tetapi ianya perlu dilihat sebagai pendirian orang Melayu terhadap DAP. Apabila bekas Timbalan Setiausaha Agung Gerakan, Dato' Lee Kah Choon menerima pelawaan tersebut, sebenarnya ianya bukanlah satu kejutan kerana sikap seperti ini telah ditunjukkan oleh kebanyakan pengundi kaum Cina di Pulau Pinang yang mimlih DAP dan menolak BN.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda