Popular Today

Selasa, April 22, 2008

Bau najis babi Jerman paling busuk

Terdapat laporan Akhbar tentang ternakan babi ini. Dunia sebenarnya telah akui bahawa ternakan babi ini akan membawa bencana kepada alam sekitar serta menceamarkan bau sebagaimana berlaku di Jerman. Apa agaknya akan terjadi kepada penduduk Sepang sekiranya projek babi kerajaan PKR Selangor dilaksanakan. Walaupun Jerman terkenal sebagai negara maju dan termoden namun hakikatnya babi tetap babi dan baunya tetap busuk. Sila lihat berita ini:-

LONDON: Berjuta-juta penduduk Britain dilaporkan terpaksa menahan bau busuk najis babi dari Jerman yang disifatkan sebagai bau paling busuk bagi kawasan Eropah, lapor akhbar paling popular, The Sun.

Bau berkenaan dari ladang ternak di Jerman merentasi hingga Selat Inggeris dan memenuhi ruang udara di England dari Essex hingga ke seluruh London dan sejauh Swindon di Wiltshire, lapor akhbar itu, Sabtu lalu.

Apa yang paling buruk bau berkenaan dilaporkan akan terus dinikmati penduduk di Britain sehingga semalam malah bau berkenaan juga dapat 'dinikmati' Ratu England yang menghuni di Istana Windsor.

Jurucakap pejabat pelancongan di Windsor, Berkshire berkata: "Ketika saya meninggalkan rumah pagi ini, bau berkenaan amat kuat. Saya berharap Ratu menutup tingkap istananya."

Thames Water berkata: "Penduduk kawasan kami hingga Swindon dan Reading yang jauh, terhidu bau pelik berkenaan.

"Sesetengah mereka mengatakan ia hanyir manakala yang lain menyifatkan ia seperti baja.

Seorang pemandu trak, Jim Forrest, 55 dari Maidstone, Kent berkata bau berkenaan memualkan tekak hingga menyebabkan mata berair.

"Baunya hingga ke kawasan flat kediaman saya.

"Saya sukar bernafas dan ia seperti bau najis dan amat teruk sekali," kata Ann Schlachter dari East London.

The Sun melaporkan, bau itu berpunca daripada penggunaan baja najis babi yang dihasilkan daripada penternakan kira-kira 25 juta khinzir di Jerman.

Penternak babi, Hauke Jaacks, mengakui bahawa beliau menyembur 5,000 gelen baja di kawasan ladangnya di Rissen di barat laut Jerman.

"Maaf kerana bau itu tetapi anda perlu menghadapinya. Saya perlukan rumput untuk ditanam bagi makanan ternakan saya."

Sementara itu pakar meteorologi, John Hammond berkata bahawa bau busuk luar biasa berkenaan disebabkan keadaan cuaca di mana angin membawa bau berkenaan dan menjejaskan seluruh kawasan tenggara England.

Pejabat polis, jabatan perkhidmatan kecemasan dan stesen radio tempatan menerima banyak aduan daripada penduduk yang menuntut pihak berkuasa memberitahu punca bau berkenaan.

Kira-kira 1,000 aduan diterima Perbadanan Penyiaran Britain (BBC).

Agensi akhbar nasional Jerman, DPA, akur negara itu bersalah dengan berkata:

"Punca bau busuk kini diketahui - angin sebelah timur dan babi Jerman - mewujudkan bom busuk." – Agensi

(Berita Harian:22/4/08)

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda