Popular Today

Isnin, Mei 12, 2008

Karpal kurang cerdik politik - Teng Chang Kim

Karpal Singh memang hebat dikenali hebat dalam bidang Perundangan tetapi dari segi pendekatan politik, beliau memang agak ekstrem.

Kenyataan-kenyataan beliau yang popular dahulu seperti "langkah mayat aku dulu jika henadak tubuh negara Islam" dan kini "Rakyat bukan hidup lagi di zaman feudal" dan seterusnya mempertikaikan siapa yang menyediakan Teks yang dibaca oleh Yang DiPertuan Agong ketika Titah Perasmian Dewan Rakyat ke-12.

Hari ini, menurut laporan The Star , ahli Ekeskutif Pusat DAP dan Speaker Selangor, Teng Chang Khim menyifatkan Karpal Singh kurang cerdik dalam pendekatan poltik yang diambil khasnya mengenai isu pertikaian Karpal terhadap kuasa Sultan Perak yang berkaitan bidang Kuasa Sultan dan Hal Ehwal Islam.

Sebagaimana laporan the Star “Karpal Singh may be right in law, but this is not merely a legal question, it involves politics. Therefore, I disagree with the approach taken to openly challenge the royal intervention,” said DAP central executive committee member and Selangor Speaker Teng Chang Khim.

Walaupun begitu, Teng bersetuju bahawa MB Perak mempunyai kuasa untuk memindahkan Pegawai Kerajaan.

Tetapi Teng juga mengakui bahawa kuasa Institusi DiRaja, dimana Sultan ialah ketua agama Islam. Ini termasuklah hal ehwal politik dan agama.

Manakala Vateran DAP Lim Kit Siang, menolak untuk mengulas kenyataan Teng ini

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda