Khamis, Jun 19, 2008

Isu minyak: Jawapan presiden Petronas

18 Jun 18, 08 9:00pm (Malaysia Kini)

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petroliam Nasional Bhd (Petronas) Tan Sri Mohd Hassan Marican menjadi tetamu dalam rancangan Bersemuka Dengan Media dengan tajuk Peranan Petronas: Industri Minyak Negara, yang disiarkan secara langsung di RTM1 malam tadi (17 Jun 2008).

Berikut adalah transkrip wawancara berkenaan.

Soalan: Tan Sri, kalau kita perhatikan harga minyak mentah sudah mencecah US$136-US$137 hari ini. Keadaan ini nampaknya memeranjatkan. Apakah Tan Sri berasakan bahawa hal ini akan berterusan?

Jawapan: Pada pendapat saya, harga minyak ini mula meningkat lebih daripada setahun dulu dan telah mencecah RM100 ringgit setong awal tahun dulu dan pun telah mencecah US$140 bulan sudah. Jadi kenaikan harga minyak dunia ini menyebabkan permintaan yang banyak dan yang melebihi daripada supply minyak mentah yang dapat dikeluarkan sekarang.

Soalan: Tapi Tan Sri ada pihak berkata harga minyak mentah melambung tinggi kerana kegiatan spekulatif. Adakah ini benar atau tidak?

Jawapan: Saya rasa memang ada. Memang ada kegiatan spekulatif dalam kenaikan harga minyak ini. Ada setengah-setengah pendapat yang mengatakan ada lebih kurang US$15, antara US$15 ke US$20, di dalam harga yang sekarang disebabkan oleh speculative trading. Tetapi ada juga elemen geopolitik di dalam komponen harga yang tinggi sekarang ini. Dan yang disebutkan di antara US$5 ke US$10 di dalam harga sekarang ini disebabkan oleh geopolitik yang tidak stabil di dalam dunia.

Soalan: Tan Sri, berapa lama agaknya keadaan pasaran dengan harga yang tinggi ini. Bilakah agaknya pasaran akan menjadi normal balik pada pendapat Tan Sri?

Jawapan: Bilakah ia akan menjadi normal balik? Itu saya rasa yang ditanya-tanyakan oleh semua dan juga apakah yang akan kita katakan normal, normal balik ke us$40, balik ke US$100? Itu pada pendapat saya, memang permintaan di dalam dunia. Kita dapat permintaan yang tinggi dari macam pengguna-pengguna negara China, di India dan juga di timur tengah. Banyak tidak mengatakan kenaikan permintaan di negara-negara timur tengah yang sedang menggunakan hasil daripada kenaikan harga minyak untuk pembangunan di dalam
negeri masing-masing.


Soalan: Ok, Tan Sri, saya nak lanjutkan perbincangannya. Kalau kita perhatikan negara China dan India, kita ambil contoh negara China, dari segi keperluan ataupun permintaan untuk minyak di negara itu, kalau dapat Tan Sri berikan sedikit gambaran bagaimana misalnya keperluan dunia ini meningkat dengan banyak oleh kerana pertumbuhan yang luar biasa dari segi ekonomi di kedua-dua buah negara, kita ambil contoh negara China?

Jawapan: Contohnya di negeri China. Ia telah mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam satu dekad yang sudah. Di dalam pertumbuhan ekonomi itu permintaan petrol dan diesel meningkat. Ia meningkat kerana sektor pengangkutan. Jadi bila kita lihat di negeri China misalnya. Dalam tahun 2006, kenderaaan-kenderaan baru berjumlah lebih kurang tujuh juta. Itu yang baru. Jadi kalau kita guna 10 liter satu hari, itu sudah 70 juta liter sehari meningkat. Kalau setahun, ia lebih kurang satu loji penapisan yang mengeluarkan 300,000 tong minyak.

Soalan: Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita.

Jawapan: Ya. Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita di negeri China saja untuk kereta baru dan kalau tiap-tiap tahun ia meningkat sebanyak tujuh juta, maknanya tiap-tiap tahun loji minyak yang berkapasiti 300,000 tong sehari dikehendaki untuk permintaan.

Soalan: Tadi Tan Sri sebut pasal geopolitik. Adakah ini berhasil harga minyak naik melambung tinggi kerana pergelutan di antara dunia Arab dan barat kerana OPEC, pertubuhan negara pengeksport minyak tidak berbuat apa-apa pun, mereka belum lagi bermesyuarat. Adakah ini pergelutan antara mereka berdua?

Jawapan: Saya rasa tidak begitu. Opec telah beberapa kali bermesyuarat untuk mengkaji dan menimbang keperluan minyak dunia. Masalah geopolitik di antara misalnya kedudukan Iran. Iran mengeluarkan 2.5 juta tong sehari. Jadi kalau ada threat peperangan di Iran seperti 10 hari sudah, ada disebut akan diserang, hari itu minyak naik US$10. Dan juga keganasan di negara Nigeria. Kita perlu ambil tahu yang macam negara Nigeria yang juga telah mengeluarkan lebih kurang dua juta tong sehari. Minyaknya berkualiti tinggi, light crude. Jadi keperluan minyak light crude memang banyak. Jadi kalau ada kekacauan di Nigeria harga minyak akan naik.

Soalan: Tan Sri, mari kita pergi kepada isu di negara kita. Pengumuman kenaikan harga minyak mendapat banyak reaksi daripada rakyat. Dan soalan pertama yang mereka tanyakan ialah kita pengeluar minyak. Kita keluarkan minyak, kenapa kita tidak tampung hasil daripada pengeluaran minyak kita, katakan 600,000 -700,000 tong sehari, untuk memberikan subsidi lebih banyak kepada rakyat dan kenapa perlu kita menaikkan harga minyak?

Jawapan: Memang kita negara pengeluar minyak tetapi pengeluaran kita di dalam konteks itu, kecil, 700,000 tong sehari berbandingkan negara Saudi 10 juta tong sehari. Dan di negara kita ini harga minyak memang rendah kerana subsidi kerajaan yang meningkat tahun demi tahun untuk mengekalkan harga minyak di stesen-stesen minyak pada tahap yang rendah daripada harga pasaran. Tetapi saya rasa keadaan ini tidak boleh diteruskan kerana subsidi yang dibayar oleh kerajaan mengikis budget untuk pembangunan negara. Jikalau kita lihatkan dalam budget dalam tahun 2007, subsidi adalah lebih kurang 30 peratus daripada budget pembangunan negara. Bukan sehari bajet pembangunan.

Soalan: Tan Sri, ada lagi satu argument mengatakan harga minyak naik, keuntungan Petronas pun akan naik. Jadi tidak bolehkah Petronas menggunakan sebahagian daripada keuntungannya untuk menolong kerajaan memberi subsidi yang lebih?

Jawapan: Subsidi minyak yang diberikan kerajaan diberi kepada semua syarikat yang mengendalikan retail stesen, ini termasuk syarikat-syarikat lain daripada Petronas seperti Shell, Esso dan sebagainya. Petronas dagangan, anak syarikat Petronas yang disenaraikan di Bursa Malaysia, pun dibayar subsidi oleh kerajaan. Jadi, memang betul bila harga minyak meningkat, Petronas mendapat keuntungan lebih tetapi keuntungan itu dicukai, dibayar cukai 38 peratus. Cukai petroleum 38 peratus, bukan 26 atau 27 peratus seperti di syarikat lain. Dan Petronas pun telah meningkatkan pembayarannya kepada kerajaan, bayaran cukai, royalti dan juga dividen. Kalau nak dikatakan peratus peningkatan dari tahun 2003 sampai tahun 2007 ialah 180 peratus. Dibandingkan dengan kenaikan minyak dalam jangka masa yang sama, 143 peratus.

Soalan: Tan Sri, boleh Tan Sri terangkan sejak Petronas bermula pada 1974 sampai sekarang, berapa banyak royalti dan sebagainya telah diberikan kepada kerajaan? Petronas bermula dengan modal yang kecil.

Jawapan: Petronas bermula dengan modal RM10 juta dalam tahun 1974 yang dibayar oleh kerajaan persekutuan. Daripada tahun 1974 ke akhir tahun 2007, Petronas telah meraih keuntungan sebanyak RM570 billion dan pembayaran kepada kerajaan ialah RM336 billion di dalam jangkamasa yang sama.

Soalan: Tan Sri, saya tak begitu yakin dengan penjelasan tadi mengenai subsidi kerana negara-negara lain pun memberi subsidi, Saudi, Brunei. Jadi kenapakah Malaysia mengurangkan subsidi sama?

Jawapan: Kita perlu bandingkan, kalau kita ambil negara Saudi dulu. Seperti saya katakan tadi, pengeluarannya 10 juta tong sehari. Katakan harga minyak US$100 sehari, pendapatannya US$1 billion. Rakyatnya lebih kurang 24 juta. Jadi di negara Saudi, ia bergantung kepada ekonomi minyak dan tiada ekonomi yang lain di Saudi. Bukan saja minyak murah, air, api dan tidak ada cukai pendapatan. Maknanya banyak perbelanjaan rakyat Saudi ditanggung oleh kerajaan dan dia berkemampuan untuk menanggung perbelanjaan itu kerana hasilnya tinggi dan juga di Venuzuela. Di Venezuela, ia mempunyai polisi yang populis. Sebelum polisi ini diadakan, pengeluaran Venezuela lebih kurang 4 juta tong sehari. Sekarang kerana setiap untung yang diperolehi oleh syarikat minyak nasional Venezuela diambil oleh kerajaan, tidak ada pelaburan baru dan pengeluaran mereka telah menurun kepada lebih kurang 2.5 juta tong sehari dan makin merosot.

Soalan: Apa beza dengan negara kita?

Jawapan: Beza dengan kita, seperti saya katakan tadi, kita telah meraih keuntungan RM570 billion. Kita telah bayar kepada kerajaan RM336 billion. Bakinya, Petronas telah menggunakan wang itu untuk melabur di dalam, seperti paip saluran gas PGU, loji-loji penapisan, loji-loji petrokimia dan sebagainya. Ini proses value add yang telah dilakukan, telah memberikan keuntungan yang lebih kepada petronas dan justeru itu kepada kerajaan.

Soalan: Kalau kita tak labur?

Jawapan: Kalau kita tak labur, kerajaan tidak akan menerima pembayaran sebanyak RM336 bilion. Dalam jangkaan saya, mungkin pembayaran kepada kerajaan cuma RM161 bilion.

Soalan: Tan Sri, masih ada orang mengatakan Petronas boleh mengeluarkan dividen yang lebih untuk kerajaan memandangkan keuntungan Petronas sekarang bertambah tinggi. Masihkah boleh Petronas memberi dividen yang lebih kepada kerajaan, Tan Sri?

Jawapan: Dividen yang telah dibayar pada kerajaan di dalam tiga tahun yang sudah memang meningkat. Pada tahun 2007, kalau kita nak kirakan percentage ialah 20,000 peratus telah dibayar kepada kerajaan. Dalam RM20 billion dan tahun ini akan meningkat lagi. Tetapi kita perlu ingat, yang Petronas perlu menyimpan sebahagian kecil daripada keuntungannya untuk melabur, membangunkan medan-medan minyak yang baru, mengeksplorasi medan-medan minyak. Kalau tidak, kita tidak akan mendapat hasil dimasa hadapan, dan saya rasa kita pun patut ingat Petronas telah diamanahkan oleh kerajaan dan untuk amanah itu kita perlu fikir kepada generasi yang akan datang. Kita, rasa sayalah, kita pun, mereka pun ada hakuntuk menikmati hasil bumi Malaysia ni selama-lama, selama yang boleh.

Soalan: Selama yang boleh itu berapa lama? Kalau mengambil kira pengeluaran kita sekarang?
Jawapan: Insya-Allah kalau hasil eksplorasi kita berjaya, kita akan dapat maintain production kita sebanyak 700,000 tong. Production ni production negara bukan production Petronas ya. Production negara selama lebih kurang 20 atau 22 tahun.

Soalan: Tan Sri, ini pasal hasil bumi ni semua ni. Malaysia pengeluar minyak mentah, tapi kita pun mengimport minyak mentah dari negara lain. Buat apa kita buang duit macam ni, dana yang rugi? Kenapakah semua minyak mentah di Malaysia kita menapislah. Kenapa kita perlu beli dari Saudi ke, dari Oman ke. Itu yang saya tak faham.

Jawapan: Memang betul. Minyak daripada Malaysia ini bertaraf tinggi dan mendapatkan harga yang tinggi. Tetapi loji-loji minyak di Malaysia semuanya dibina untuk menapis minyak pengeluaran negara kita. Ini juga sebagai satu security. Jadi macam di Melaka, Petronas mempunyai loji penapisan berkapasiti 200,000 tong sehari. 100,000 tong untuk minyak kita dan 100,000 tong untuk minyak diimport, yang harganya lebih murah. Kita buat begitu untuk sekuriti. Manalah tahu loji itu tak dapat jalan, kita tak ada minyak langsung. Selain itu, minyak daripada Malaysia, tapis namanya, tidak dapat mengeluarkan peratusan yang tinggi untuk petrol. Dalam teknikalnya, dalam 15 peratus daripada satu tong tapis boleh ditapis untuk petrol. Jadi kita lebih tinggi mengeluarkan diesel daripada tapis. Jadi kita memang import. Petronas dan juga loji Shell mengimport 240,000 tong sehari untuk projek kami di Melaka dan loji Shell di Port Dickson. Minyak yang diimport dan ditapis lebih petrol dan juga diesel.Kita sekarang, negara kita mengimport lebih kurang 80,000 tong petrol sehari sebab penggunaan petrol kenderaan-kenderaan ni memang meningkat dan kita terpaksa import. Kapasiti loji di Malaysia tidak mencukupi untuk mengeluarkan petrol tetapi diesel kita eksport, ada lebih kurang 40,000 tong sehari diesel dieksport.

Soalan: Tan Sri, ini berbalik kepada keuntungan Petronas tadi. Ramai di kalangan rakyat tidak begitu puas hati dengan apa yang mereka katakan ketelusan perakaunan Petronas. Disebalik Petronas mengatakan ia adalah satu organisasi yang telus, apa komen Tan Sri tentang hal ini?

Jawapan: Petronas adalah sebuah syarikat yang beroperasi di bawah Akta Syarikat 1965 dan semua syarikat yang beroperasi ini mesti mengeluarkan laporan tahunan seperti dikehendaki oleh akta itu. Dan Petronas daripada mulanya memang mengeluarkan tiap-tiap tahun laporan tahunan Petronas dan kumpulan Petronas. Dan bermula dari tahun 1990, kita memang publish kita punya laporan tahunan. Sebabnya Petronas dah ada rating Standard and Poor's atau Moody's, itu pun peminjam duit daripada capital market dalam dunia. Jadi saya rasa kehendak akta syarikat kita telah comply.

Soalan: Bolehkah Petronas lebih telus dari ini Tan Sri?

Jawapan: Telus bagaimana lagi?

Soalan: Seperti ada yang mengatakan Petronas harus membentangkan contohnya laporan tahunannya di Parlimen dan Petronas sepatutnya accountable kepada Parlimen dan bukan sahaja kepada Perdana Menteri.

Jawapan: Petronas ditubuhkan di bawah Akta Pembangunan Petroleum tahun 1974. Dan di dalam akta tersebut Petronas bertanggungjawab kepada Perdana Menteri. Jadi sebagai di masa sekarang ini, kita memang bertanggungjawab kepada Perdana Menteri.

Soalan: Dan itu tidak mungkin berubahlah.

Jawapan: Itu bukan untuk saya yang menetapkannya. Akta Petroleum diluluskan oleh Parlimen.

Soalan: Kita menyebutkan tentang kenaikan minyak dan kemudian sudah tentulah banyak syarikat minyak dapat keuntungan luar biasa, tapi apakah benar dengan kenaikan harga minyak seperti keadaaan sekarang ini, mingkin sekarang US$1376-US$137 setong menyebabkan banyak syarikat-syarikat minyak mendapat keuntungan luar biasa atau peningkatan luar biasa. Adakah benar atau tidak, atau mitos sahaja?

Jawapan: Memang peningkatan harga minyak, saya selalu beri contoh syarikat Exxon Mobile. Dalam tahun 2006 keuntungan Exxon Mobil berjumlah US$39 bilion dollar. Pada tahun 2007 keuntungannya US$40 bilion. Cuma meningkat US$1 bilion. Ini kita bercakap tentang sebuah syarikat yang terbesar di dunia dan diuruskan dengan baik. Cuma dapat meningkat dengan 1 bilion. Kenapa? Dan bukan Exxon Mobil sahaja, seperti kita lihat ada lagi syarikat-syarikat lain. Kerana apa? Kerana peningkatan kos mencari, carigali, membangun, dan juga mengeluarkan minyak, menapis minyak dan sebagainya. Kos sudah meningkat. Kos meningkat lebih daripada peningkatan harga minyak yang terdapat sekarang dan ini telah mengkikis keuntungan syarikat-syarikat minyak.

Soalan: Bagaimana dengan Petronas? Pengalaman Petronas pula macam mana?

Jawapan: Begitu juga Petronas. Di Petronas, kos carigali, saya telah beberapa kali mengatakan, kalau dulunya satu telaga eksplorasi menelan belanja US$3 juta di dalam laut cetek, sekarang menelan lebih kurang US$7 juta dollar dan kos menyewa bot seismic, kos delivery, semuanya meningkat. Ini kerana kekurangan drilling rig dan seismic vessels.

Soalan: Apa bezanya, misalnya kita minyak di Malaysia dari segi kita mengeluarkan di Malaysia dengan di Saudi misalnya. Tak bolehkah kita di Angkasapuri ni, kita sedut minyak daripada bawah bangunan Angkasapuri. Misalnya di Saudi tu di bawah pasir saja.

Jawapan: Walaupun di bawah pasir. Memang di Saudi, kita, Saudi reserve minyaknya lebih kurang 250 bilion tong berbanding dengan kita yang ada 5 bilion tong dan reserve kita terdapat di dalam laut bukan di darat. Kita sudah mula membangun dan mengeluarkan minyak daripada laut dalam jadi kosnya begitu tinggi.

Soalan: Jadi buat perbandingan Tan Sri, macamana maksudnya tinggi tu?

Jawapan: Maksudnya, kalau di atas darat kos yang saya kata tadi kos menggali, mencari gali, yang tadi US$7 juta dollar, mungkin di Saudi kosnya lebih kurang US$4-US$5 juta. Dan selalunya kalau, apa nama, reserve minyak di daratan, telaganya tidak sedalam telaga di lautan.

Soalan: Tan Sri, adakah sebab peningkatan kos ni Petronas punya capital expenditure juga tinggi?

Jawapan: Ya, capital expenditure Petronas meningkat sebab kos mencari gali dan membangunkan medan-medan minyak sudah meningkat. Saya beri contoh, permulaaan kos anggaran untuk membangunkan medan minyak Kikeh, medan laut dalam, pada mulanya pada tahun 2003. Anggaran kos lebih kurang RM3 bilion, tetapi kos akhir, bila pengeluaran bermula pada bulan Ogos tahun sudah, kos terakhir dalam lebih kurang RM5.3 bilion.

Soalan: Tan Sri, nampaknya Petronas ini merungut apabila harga minyak melambung tinggi, kos meningkat. Tapi pada masa dulu harga minyak rendah, subsidi pun kecil. Pada masa itu, macamanakah subsidi?

Jawapan: Seperti yang saya cakap tadi, subsidi bukannya kos Petronas. Subsidi yang dibayar diguna oleh kerajaan mengguna pembayaran yang diterima dari Petronas dan lain-lain syarikat dan income tax yang diterima oleh kerajaan. Ini daripada budget kerajaan.

Soalan: Bila harga menurun, harga rendah. Adakah elemen duty terus bayar?

Jawapan: Mekanisme harga di pam, di stesen, ditetapkan melalui automatic pricing mekanisme yang telah dimulakan dalam tahun 1983. Komponen ialah harga minyak, kos dan subsidi atau duty sebagai balancing untuk pasti kita dapatkan harga pam. Misalnya dalam tahun 1993, harga lebih kurang RM1.13. Dalam komponen itu, duty ialah lebih kurang 50 sen. Bila diturunkan oleh kerajaan dalam tahun 1994 kepada harga RM1.10. Dalam harga itu, komponen duty 52 sen sebabnya harga minyak pada tahun 1994 rendah dibandingkan dengan tahun 1993. Bermula tahun 1994, duty telah beralih menjadi subsidi sebab kos telah meningkat. Untuk kerajaan menetapkan harga di pam itu, saya pun ingat tahun 2004, lebih kurang seringgit lebih, duty menjadi subsidi, dan subsidi ini mula meningkat daripada tahun 2004 sampailah sekarang, di mana 4hb bulan ini, subsidinya 30 sen. Itu petrol. Diesel subsidinya, duty beralih menjadi subsidy dalam tahun 2000.

Soalan: Tan Sri, adakah pengeluaran negara segala dimiliki oleh Petronas ke atau syarikat lain. Boleh bagi satu pecahan pengeluaran minyak untuk sehari?

Jawapan: Tidak. Bila Petronas ditubuhkan, sistem minyak, carigali minyak dan sebagainya, beralih kepada sistem konsesi kepada sistem production sharing contract, di mana terdapat syarikat-syarikat lain seperti Shell dan Exxon dan lain-lain beroperasi dan berkongsi denganPetronas. Jadi kalau kita kata dalam 700,000 tong sehari, Petronas cuma ada 56 peratus. Yang lain dimiliki oleh production sharing contractor termasuk Petronas Carigali. Jadi kalau kita campur Petronas dan Petronas Carigali, dia menjadilah lebih kurang dalam 75 peratus.

Soalan: Dalam konteks ini, saya nak lanjutkan perbincangan tentang kedudukan Petronas. Masih banyak orang berpendapat bahawa Petronas ada deep pocket dan tidak bermasalah keluar sekian banyak wang kepada kerajaan dan sebagainya dan juga, bahawa Petronas juga sepatutnya dapat menyelesaikan semua masalah yang berkait dengan soal kenaikkan harga. Jadi kita tidak perlu risau. Tetapi dalam keadaan hari ini ada orang menanyakan juga bahawa kalau keadaan ini berterusan, sebanyak manakah, sebab dalam keadaan sekarang ini Petronas menampung lebih kurang 35 peratus pendapatan negara, dan kalau misal kata satu hari kita tidak ada minyak, apa akan jadi kepada kerajaan ataupun kepada negara? Kalau dapat Tan Sri beri komen secara menyeluruh dan kita balik kepada perbincangan?

Jawapan: Sebanyak lebih kurang 65 peratus daripada keuntungan Petronas, kalau kita ambil keuntungan Petronas, kemudian kita campur balik royalti dan dividen, lebih kurang 65 peratus daripada keuntungan itu dibayar kepada kerajaan. Dengan bayaran ini, ia dapat menampung bajet tahunan kerajaan. Sekarang ini, 35 peratus daripada bajet kerajaan dibayar oleh Petronas. Jadi sekiranya, kita meningkatkan lagi bayaran kepada kerajaan bermakna Petronas tidak dapat melabur dan membangunkan medan-medan minyak atau medan-medan gas untuk masa hadapan kita ataupun menggunakan wang ini. Kita tengok dalam 34 tahun, cuma RM138 bilion sahaja digunakan untuk membangunkan medan-medan minyak dan meningkatkan lagi rizab negara. Jadi kalau Petronas tidak diberi kemudahan atau capability untuk melabur untuk masa depan, saya rasa generasi yang akan datang tidak akan menikmati.

Soalan: Petronas selesa dengan jumlah yang sebegitu untuk tujuan pelaburan dan sebagainya, ataupun ditingkatkan untuk keadaan sekarang atau bagaimana?

Jawapan: Kita selesa dan ada masanya kita telah membayar lebih daripada 65 peratus kepada kerajaan. Kalaulah ada kekurangan itu kita meminjam. Oleh kerana itu, kita terpaksa mendapatkan rating daripada Standard & Poor's dan sebagainya untuk meminjam di pasaran antarabangsa, capital market.

Soalan: Tapi Tan Sri. Ini saya keliru. Ada yang kata Malaysia akan kehabisan minyak pada tahun 2011, ada kata kita nak jadi net importer. Jadi apakah kebenaranya dan apakah rizab negara sekarang?

Jawapan: Definisi net exporter atau net importer begini. Sekarang, kita net exporter sebab pengeluaran kita melebihi permintaan termasuk yang diimport tadi. Net importer pulak, bila di satu masa hadapan, misal kata, tahun 2011 atau 2014, ini bergantunglah kepada growth permintaan kita akan menjadi net importer. Bermakna, pengeluaran di dalam negara tidak dapat menampung permintaan dalam negara. Ia tidak bermakna yang kita akan berhenti, kita tidak dapat mengeluarkan minyak. Seperti yang saya kata tadi, kita akan cuba memanjangkan hayat reserve yang kita ada dalam jangka 20-22 tahun jarak.

Soalan: Dalam pengiraan net importer, net exporter di manakah kedudukan reserve Petronas di luar negeri. Macamana Petronas ambil kira kedudukan ini?

Jawapan: Reserve dan pengeluaran luar negeri tidak diambil kira. Sebab ini kita katakan negara Malaysia akan menjadi net importer. Petronas sekarang, setelah kita melabur dan meneroka di negara-negara lain jumlah reserve kita telah meningkat, dan 30 peratus daripada reserve Petronas terletak di luar negara seperti di Sudan dan Indonesia dan sebagainya.

Soalan: Tan Sri. Jadi kita tak payah risaulah kita akan kehabisan minyak. Tapi sekarang macam mana dengan reserve gas dan penyediaan Petronas untuk meningkatkan penggunaan gas di Malaysia sebab kalau kita pasal stesen gas tak cukup di Lembah Klang, apa lagi di Semenanjung, Sabah dan Sarawak?

Jawapan: Saya mula tadi. Kita tidak perlu risau. Minyak akan habis. Seperti juga bijih dulu kan, ini dia akan habis. Kadang-kadang kita perlu faham negara kita telah mula mengeluarkan minyak di awal tahun 1900. Jadi kita dah 100 tahun mengeluarkan minyak dan ia akan habis. Kita dapat memanjangkan hayat ini sampai sekarang sebab kita kata kita cuma akan mengeluarkan 700,000 barrel sehari. Bila bercakap pasal gas, gas pun akan habis. Gas yang digunakan, gas NGV yang digunakan, itu disubsidi oleh Petronas. Harga di pam NGV 68 sen seliter, subsidinya lebih kurang RM2 satu liter. Sepatutnya harganya RM2 lebih. Sebab ada juga yang banyak berkata Petronas monopoli NGV. Kita tidak monopoli. Penjualan NGV terbuka kepada semua syarikat, Shell ke, Esso ke. Tetapi kerana subsidi yang tinggi dan kos penyelenggaraan yang tinggi, tidak ada syarikat-syarikat lain yang berminat untuk menjual NGV.

Soalan: Tan Sri, dalam subsidi gas ini, adakah subsidi itu dibayar oleh kerajaan kepada syarikat minyak itu atau macam mana?

Jawapan: Subsidi gas NGV di stesen dibayar oleh Petronas.

Soalan: Tan Sri, penggunaan tak meluas, macam mana nak kurang pengantungan kepada petrol dan diesel?

Jawapan: Memang penggunaannya tidak luas. Kita telah berkata yang pada penghujung tahun 2010, kita Insyallah akan dapat menyediakan lebih kurang 200 stesen. Sekarang kita mempunyai lebih kurang 90 stesen. Ini akan meningkat kepada lebih kurang 200 dalam tahun 2010. Tapi untuk membina stesen-stesen NGV ini memerlukan lokasi yang berdekatan dengan saluran paip gas yang dikendalikan oleh Gas Malaysia dan juga kita pun ada masalah untuk mendapatkan tanah, untuk mendapatkan conversion dan sebagainya. Dan juga, terpaksa menyuruh dealer-dealer consider NGV sebab dalam stesen minyak Petronas yang biasa misalnya, tiap-tiap bulan harga elektricity lebih kurang RM5,000 sebulan. Stesen yang menjual NGV penggunan electricity lebih kurang RM16,000 sebulan. Jadi Petronas subsidi the different, peningkatan itu dibayar Petronas.

Soalan: Jadi sampai bila Petronas nak subsidi gas? Ini ada kaitan dengan environment issue dan sebagainya.

Jawapan: Bila kita mula menjual NGV dalam tahun 1993, kalau tak silap saya, objektifnya adalah untuk alam sekitar, pollution. Waktu itu kita mula di dalam Lembah Klang ini. Dan berapa lama kita nak subsidi? Itu pun kita tidak dapat cakaplah. Tapi kalau kita ikut penetapan kerajaan harga, harga 1 liter NGV sepatutnya 50 peratus daripada harga petrol. Tetapi Petronas tidak menaikkan harga NGV pada 2006 bila harga petrol naik RM1.92 seliter dan bulan ini harga petrol naik RM2.70 seliter, kita tidak menaikkan.

Soalan: Saya telah meneliti banyak emel ataupun SMS yang dihantar kepada kita dan banyak daripada SMS ini bertanya misalnya, apa yang telah dibuat oleh kerajaan dengan duit sebanyak RM336 bilion yang diberikan Petronas, isu yang membangkitkan soal subsidi, kenapa tidak lebih banyak subsidi dan sebagainya. Untuk makluman saudara penonton, perbincangan kita malam ini, kita tumpukan hanya kepada Petronas dan apa yang boleh dilakukan Petronas dalam konteks ini, dan hal yang membabitkan tentang soal dasar, kenaikan harga minyak dan sebagainya di luar bidang kuasa Petronas. Maka kita tidak membincangkan isu itu. Namun demikian, kita melayan pandangan-pandangan ini dan kita merasakan semua SMS kita akan kemukakan kepada Tan Sri, malah kita akan sampaikan kepada pihak berwajib dalam kerajaan untuk mereka mendapat maklumat. Saya percaya bahawa salah satu tujuan kita mengadakan pertemuan malam ini, untuk bersemuka dengan media dengan Tan Sri, adalah untuk mendapatkan feedback secara langsung.

Saya percaya kita telah mendapat lebih kurang 600-700 SMS setakat. Maaf. ada pembetulan, lebih 1,000 SMS yang telah dikemukakan dan lebih banyak lagi yang akan masuk tetapi sebahagian besar sebenarnya tidak dapat kita bincangkan secara menyeluruh sebab tidak ada kaitan dengan kedudukan kita malam ini untuk membincangkan isu, menerangkan kepada rakyat, apa sebenarnya peranan Petronas dan untuk menjelaskan beberapa mitos dan realiti yang ada kaitan dengan Petronas. Saya erahkan kepada Tan Sri.

Soalan: Tan Sri, 10 tahun yang lalu Petronas telah mengambilalih MISC. Pada masa itu dikritik ini atu bailout. Petronas bayar RM2 bilion untuk beli MISC, dan kalau tidak silap, RM2 bilion untuk pinjaman. Selepas satu dekad, 10 tahun, macam manakah pulangan dari pelaburan ini. Adakah ia ntung, tak untung?

Jawapan: Saya rasa tak betul kalau dikatakan pembelian Petronas di dalam syarikat MISC sebagai bailout. Kita ada dua peringkat. Pada permulaannya Petronas membeli 30 peratus, lebih kurang, dalam syarikat MISC daripada Kuok. Selepas itu meningkatkannya dengan kita inject tanker-tanker NG Petronas ke dalam MISC. Itu telah meningkatkan share dalam MISC kepada lebih kurang 62 peratus. Yang selalu dikatakan bailout ialah pembelian kapal-kapal daripada konsortium yang kita ayar, saya tak ingat, 10 tahun yang lama ini. Pembelian itu, valuation telah dibuat oleh pakar valuation kapal daripada Eropah dan investment bank dan kita telah membayar lebih US$200 juta dan S$55juta untuk kapal bulk dan bakinya untuk tiga kapal LNG yang dimiliki konsortium. Kita buat ini untuk consolidate operasi tanker LNG didalam kumpulan Petronas. Dan sekarang MISC ialah sebuah syarikat terbesar, owner operator of LNG, dii dunia. Kalau kita tengokkan prestasi MISC.

Di masa kita membeli dulu dalam tahun 1996, keuntungan sebelum cukainya ialah RM506 juta. Sekarang, yang telah diannounced, ialah RM2,930 juta, RM2 billion, dan kita bukan sahaja syarikat terbesar LNG, kita juga syarikat yang kedua terbesar Afamax Tankers.

Soalan: Tan Sri, itu merupakan pelaburan yang baiklah. Tetapi Petronas juga mempunyai masalah persepsi sebagai satu organisasi yang terlibat dalam projek mewah. F1 contohnya, Putrajaya, Philharmonik, dan juga terlibat dalam pembelian Dayabumi dan Bank Bumi sendiri. Ada ramai yang mengatakan bahawa ini bukannya dan tidak seharusnya menjadi tugas Petronas untuk melabur atau membeli syarikat-syarikat ini. Apa komen Tan Sri?

Jawapan: Banyak yang mengatakan yang circuit di Sepang dibina dan dimiliki Petronas. Itu tidak betul. Circuit itu dimiliki oleh MAB (Malaysia Airports Holdings Berhad) dan bukan Petronas. Petronas sponsor team BMW-Sauber di dalam sport Formula 1. Dan dalam tahun 1995, kita telah mengaturkan strategi yang untuk kita ke arena global. Kita telah memilih sukan F1 sebagai satu sukan yang boleh menyebarkan jenama Petronas di seluruh dunia. Dan ini adalah strategi yang kita telah mengikut. Sebabnya di dalam satu tahun, lebih kurang enam bilion peminat, penonton sukan F1. Memang popular, selepas Olympic dan World Cup, memang. Jadi kita telah meraih banyak keuntungan dengan cara ini. Exposure dan juga kos peminjaman kita telah turun sebab orang telah mengenali Petronas di dunia. Dayabumi kita beli daripada UDA, saya rasa dalam tahun, 1985 atau 1986. Dan sebabnya Petronas menyewa bangunan Dayabumi pada masa itu. Jadi bila diambilkira, lebih elok Petronas membeli bangunan itu daripada menyewa.

Soalan: Tan Sri, kita ada waktu yang terbatas. Kita telah melalui perbincangan lebih daripada 57 minit setakat ini. Cuma pada pengakhir perbincangan, saya minta Tan Sri menyebutkan atau memberikan pandangan umum tentang harapan Petronas sendiri. Apa sebenarnya, Tan Sri rasa rakyat perlu tahu, kurang-kurangnya ini adalah mesej yang Tan Sri sampaikan kepada rakyat dalam konteks yang kita bincangkan hari ini?

Jawapan: Saya ingin membawa mesej daripada warga Petronas, lebih kurang 30,000 rakyat Malaysia yang bekerja di dalam Petronas. Saya ada terima emel-emel dari pekerja-pekerja Petronas yang telah mengatakan kepada saya kenapalah kami dipukul dengan macam-macam komen yang negatif kepada Petronas. Kami di lautan mengeluarkan minyak, bekerja, dengan risiko yang tinggi, tinggal anak bini selama dua minggu. Mereka pun merasa terkilan. Masalah ini bukan masalah Petronas tetapi masalah global, masalah global.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda