Popular Today

Rabu, Jun 25, 2008

Maipp kecam Karnival Hari Belia jual arak

Berita Harian 24 Jun 2008 :

1- Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) mengecam kerajaan negeri kerana membenarkan penjualan arak secara terbuka di Karnival Hari Belia Pulau Pinang 2008 di Juru Autocity, Bukit Mertajam, kelmarin(23 Jun 2008)

2- Shabudin Yahaya (Yang dipertua Maipp) :

-“Maipp kesal dengan kerajaan negeri kerana tidak peka dan mengabaikan sensitiviti belia Islam yang turut menghadiri majlis itu”.

-“Tindakan penganjur seolah-olah menggalakkan belia mengamalkan gaya hidup bebas dengan minum arak di khalayak ramai”

-“ Lebih menyedihkan, arak dijual hanya RM3 untuk dua tin bagi menarik pengunjung mendapatkan tiket bagi menyertai peraduan yang disediakan”

-“Gerai menjual arak terletak bersebelahan pentas utama karnival dan beberapa meter saja dari gerai pameran Persatuan Sahabat Belia Pulau Pinang yang memaparkan poster ‘Belia Benci Dadah’”.

- “Gerai arak itu tidak meletakkan tanda amaran melarang remaja bawah umur membeli arak”

-“perkara seumpama itu tidak pernah berlaku sepanjang kerajaan BN memerintah Pulau Pinang walaupun bukan Melayu yang menjadi Ketua Menteri”.

3- Karnival sehari itu dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti negeri, Ong Kok Fooi, manakala penutupan dibuat Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda