Popular Today

Isnin, Mac 29, 2010

Unsur 'nepotisme' dalam pemilihan calon PKR

PKR @ Parti Kelentong Rakyat (terpulanglah nak sebut apa) kini dalam dilema, ramai nama disebut-sebut samada dari pusat dan tempatan dan tidak kurang ramai juga yang melobi.

Antara yang melobi (gunakan suara akar umbi kononnya) sayap AMK, beberapa pemimpin Pemuda PKR yang sedang giat mengumpulkan tandatangan bagi menyatakan sokongan terhadap Shamsul Badrul..

Terdapat lebih 7 nama yang disebut-sebut dan kini semua sedang 'tayang body' iaitu Naib ketua cabang Hulu Selangor Razali Mokhtar, bendaharinya Datuk Dr Halili Rahman, Penyelaras Pakatan Datuk Zaid Ibrahim , Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Selangor Syed Shahir Syed Mohamud (kiri), ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Md Akin, Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrul Amin dan Peguam N Surendran

Tentunya ianya sangat menarik siapakah bakal calon PKR nanti.. kerana ini menentukan sikap ALjuburi dalam pendtadirannya dalam PKR..

Apakah kreteria calon PKR... biasanya PKR ni tiada kreteria calon... biasa mereka ambil calon jalanan sahaja bagi membolehkan PKR bertanding..

Adakah Aljuburi akan mengambil anak tempatan sebagai calon...

Adakah Aljuburi akan ambil calon bukan Anak tempatan.. (sebab PKR sekarang kalau letak terompah tandas pun menang)

Adakah Aljuburi akan meletakkan kroni beliau..

Adakah Aljuburi meletakkan citarasa kaum muda AMK sebagai calon...

Adakah Aljuburi piliha mereka yang ada hubungan keluarga...

Adakah Aljuburi akan pilih calon India memandangkan calon BN juga India atau India PKR tidak akan diberi tempat untuk bertanding oleh PKR!!

Cerita-cerita pemilihan calon PKR sangat memualkan... unsur nepotisme juga meresap dalam kreteria pemilihan calon.. Laporan Malaysiakini menyebut :

"Dr Halili pula merupakan seorang pakar bedah saraf dan dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan keluarga Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anak kelahiran Ulu Yam itu pernah dua kali bertanding dalam pilihan raya umum sebelum ini pada 1999 (Hulu Selangor) dan 2004 (DUN Batang Kali), tetapi tewas kedua-duanya.

Berdasarkan pengalaman dan hubungan yang rapat dengan keluarga Anwar. Dr Halili dijangka mempunyai peluang yang lebih cerah untuk dipilih"
Kita tunggu dan lihat... rakyat nak lihat juga sejauh mana PKR yang dikatakan tidak mengamalkan perkauman dalam memilih calon... sebab dalam BN jelas, Melayu, Cina dan India dah ada kouta masing-masing.. tapi PKR macam mana... apakah kriteria kaum dalam pemilihan calon PKR... perkara ini hanya boleh dilihat dari aspek keseluruhannya..

Calon hanya seorang.. pasti ramai pemimpin PKR yang akan kecewa nanti....


Selamatkan Malaysia dari Peliwat!!!!





Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda