Ahad, Ogos 08, 2010

Kejam - DAP larang peniaga Melayu di Komtar


"itulah belalang, aku dah cakap".. mungkin ini dialog yang biasa kita dengar dalam cerita P. Ramlee Nujum Pak Belalang.

Namun dalam bab politik, UMNO sudah cakap berulang kali mengenai siapa itu DAP dan dendam kesumatnya terhadap kaum Melayu... penindasan berterusan oleh regim DAPigs terhadap kaum Melayu.. inipun hanya baru sikit kuasa yang diberikan, tetapi mereka dah tunjuk warna sebenar mereka.

Walaupun Ramadan sejak lebih 20 tahun lalu, orang ramai berpusu-pusu bertumpu Bazar Ramadan yang terletak di tingkat tiga Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) untuk membuat persiapan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri.Namun tahun ini, kemeriahan Bazar Ramadan yang terletak di tingkat tiga Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) itu mungkin tidak dapat lagi dilihat atau dinikmati.

Ini kerana, pihak pengurusan kompleks tersebut, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC), iaitu sebuah agensi kerajaan negeri menghalang para peniaga Melayu terbabit daripada berniaga di kawasan itu walaupun bayaran yang telah dibuat dan persiapan telah dilakukan... dan makluman diberikan hanya pada saat terakhir..

Lebih malang lagi arahan untuk melarang peniaga Melayu di keluarkan oleh ADUN DAP, Ng Wei Aik... iaitu samseng DAP..

Lebih dikesalkan, Naib Pengerusi Dewan Perniagaan Komtar (KMA), Mohamed Ghani Abd. Jiman berkata, kesemua 27 peniaga yang terlibat hanya dimaklumkan semalam tentang keputusan itu sedangkan persiapan telah dibuat untuk memulakan perniagaan mereka hari ini.


Pada tahun lepas, bazar Ramadan telah dipindahkan ke tempat asal di Komtar Walk daripada Penang Times Square menyebabkan para peniaga menerima kerugian besar ekoran kehadiran jumlah pengunjung yang terlalu kecil.[rujuk sini]

Menurut Syed Hassan, keputusan itu dicapai ketika pertemuan di antara Yang Dipertua DPMMPP, Rizal Faris Mohideen dengan Timbalan Ketua Menteri 1, Mansor Othman pada 25 Mei 2010.. Namun sekali lagi kerajaan DAP memungkiri janji..

Tahun lalu, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) menghentikan pengeluaran lesen sementara bagi bazar tersebut yang telah wujud sejak 25 tahun lalu atas alasan mengganggu lalu lintas.

Tindakan itu dianggap oleh para peniaga sebagai berat sebelah kerana mereka mendakwa MPPP hanya 'menutup sebelah mata' dengan membiarkan ratusan penjaja haram berniaga di kaki lima di bandar ini sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas.

Ketegangan bermula apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar, Ng Wei Aik cuba mengusir peniaga terbabit... Beliau ini tidak patut dipanggil sebagai ADUN tetapi samseng komunis yang angkuh dan bongkak. [rujuk sini]

Kali ini masih ADUN DAP yang sama.. kali ini mereka mengusir peniaga Melayu Bazar Ramadan di dalam komtar pula.. walaupun kerajaan negeri memberi jaminan bahawa persiapan kali ini berjalan lancar..

Begitulah cerita nasib malang Melayu Pulau Pinang di bawah pemerintahan regim DAP yang kejam, zalim, angkuh dan bongkak.

Inilah wajah bermuka-muka DAP, makluman di saat-saat akhir adalah taktik kejam yang digunakan DAP pulau Pinang untuk sabotaj perniagaan bumiputra ini..

Mereka ini adalah peniaga dan tidak sepatutnya terlibat dalam politik sempit... inilah ayat yang di keluarkan peniaga.. mereka menganggap siapa pun perintah sama sahaja iaitu mereka dapat peluang berniaga.. tapi sekarang baru mereka tahu akibat penukaran pemerintahan regim PAS-DAPig, nak niaga pun susah..

Ini adalah agenda sebenar DAP.. DAP mereka lebih menjaga kepentingan peniaga kaum Cina di Komtar berbanding peniaga Melayu.. kemungkinan ianya dilakukan atas tekanan peniaga kaum Cina di komtar yang hanya mencari untung untuk diri mereka.

JIka dizaman BN perintah, kompromi masih boleh dibuat supaya peniaga Melayu dapat berniaga di kawasan Cina.. tetapi jangan harap jika Pakatan Rakyat memerintah...

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

makin lama makin menjelikkan DAP ni.jangan sampai satu hari nanti ketengangan kaum tercetus semula.inilah sikap melayu kita yang mudah lupa.bangsa yang tak mengenang budi.inilah akibatnya jika ingin cuba menukar pemerintah.nah tengok dan lihat sendiri apa sudah jadi pada nasib anak bangsa melayu, pru13 nanti kalau bungkus lagi BN memang bala lah pada kaum bumiputera melayu..apa lagi yang akan tinggal pada generasi melayu akan datang,ayuh melayu bangkit bersama kita berusaha untuk kuasai ekonomi semula

Tanpa Nama berkata...

dasar apartheid sedang berjalan di pulau pinang.

abuzarzainal berkata...

Syabas rakyat Pulau Pinang.
Apa yang kamu mahu, semua kamu dah dapat. Tepuk dada, tanya selera.

Abdillah berkata...

Jangan cuma berkokok dikalangan yang dah faham aspirasi bangsa sahaja, jengok juga blog-blog yang hatinya telah dicuci oleh Tok Guru, Khalifah Lim, ANWAR A/L ALGORE ,mereka ada otak tetapi diblocked oleh fahaman yang PAS sahaja betul, kalu mau bicara tentang islam, agama, perjuangan , maka mesti menganuti PAS terlebih dahulu , baru boleh cakap. Nampaknya Anwar dipergunakan oleh DAP untuk menjinakkan PAS Nik Aziz supaya memusuhi Melayu yang Majoritinya UMNO. Dan DAP berjaya mengurangkan elemen Islam dalam PAS, termasuk hudud. Berilah penjelasan, penerangan kpd mereka, walaupun hati mereka telah terkunci, berkat usaha saudara/saudari sekelian, kita boleh elakkan 13 Mei 2013. Tolong jenguk-jenguklah bebudak tu kesian, TQ

Gerakan Timur berkata...

Melayu ohhh.. melayu.. bila nak berubah? berubah sebelum rebah!!!

Sudah terang lagi bersuluh!!!

Hapuskan DAP laknatullah!!!

n.hisham79 berkata...

everybody have their own 2 cents...
well..here is mine...http://wargamarhaen.blogspot.com/2010/08/persatuan-peniaga-komtar.html

Kongsi Link Anda