Popular Today

Sabtu, Jun 07, 2014

Taktik licik pemaju dan PR mahu halang RUU Lembaga Perumahan Dan Hartanah Johor

Mengenai cadangan penubuhan Lembaga Perumahan oleh Kerajaan Negeri Johor, isu ini sengaja disensasikan oleh sesetengah pihak bagi menggagalkan usaha Kerajaan Negeri untuk menubuhkan sebuah Lembaga Perumahan yang mempunyai bidang kuasa yang lebih menyeluruh dan bersepadu dalam hal-hal perumahan dan  hartanah untuk rakyat.

Ini kerana, sejak isu ini timbul, banyak pihak masih tidak jelas mengenai asas-asas dan justifikasi penubuhan lembaga tersebut yang antara lain akan memastikan agenda penyediaan rumah mampu milik untuk rakyat dapat dirancang dan dilaksanakan dengan lebih tersusun dan sistematik, di samping fungsi lembaga untuk merangka pelan jangka masa panjang bagi meningkatkan pemilikan dan ekuiti Bumiputera dalam sektor hartanah.

Selain itu, lembaga juga akan mempunyai elemen penguatkuasaan yang lebih jelas kepada mana-mana pemaju perumahan dan hartanah di negeri Johor - demi untuk memastikan kepentingan rakyat dapat terus dipelihara.

Selama ini, Johor mempunyai Dasar Perumahan Rakyat Johor yang antara lain menetapkan kuota 40% untuk pembinaan rumah kos rendah dan mampu milik bagi satu-satu kawasan pembangunan bercampur.

Namun demikian, disebabkan oleh lemahnya aspek penguatkuasaan, kita boleh lihat lebih 180,000 rumah mampu milik yang telah lulus Kebenaran Merancang oleh Pihak Berkuasa Tempata (PBT) tidak dibina oleh pemaju untuk memenuhi keperluan rakyat dan akhirnya menyebabkan rakyat menjadi mangsa.

Inilah yang pemaju hendak menggunakan kelemahan enekmen undang-undang perumahan untuk mengelak membina rumah mampu milik. Mereka menggunakan pelbagai alasan.. bila rumah dibuat atas nama kouta bumiputera mereka buat alasan tiada yang mahu beli.. sedangkan mereka sembunyikan status perumahan tersebut dgn alasan telah habis dijual.. tetapi sebenarnya mereka menipu shj.. inilah taktik licik pemaju..

Inilah peluang yang Kerajaan Negeri akan gunakan untuk memastikan Dasar Perumahan Rakyat Johor tersebut bukanlah hanya cantik dari segi falsafahnya, malah aspek pelaksanaannya juga akan berjaya.

Oleh itu, kita janganlah terperangkap dengan usaha-usaha yang cuba dilakukan oleh sesetengah pihak dalam menggagalkan usaha Kerajaan Negeri Johor untuk menubuhkan Lembaga Perumahan & Hartanah ini.

Mereka hanya sekali sahaja menggunakan platform Malaysia Kini untuk mengeksplotasi perkara ini, sehingga menyebabkan seluruh masyarakat berselerak dengan komen dan pandangan masing-masing dalam pelbagai platform, tanpa kita sedar yang matlamat penubuhan Lembaga tersebut mempunyai hasrat murni dan matlamat yang lebih besar untuk manfaat jangka masa panjang khususnya untuk rakyat Johor.

MalaysiaKini mengeluarkan tomahan secara melulu walaupun rang undang2 ini belum lg dibentangkan di dewan negeri Johor.

Jelaslah portal Malaysiakini yg dipunyai oleh pembangkang cuba untuk mengelirukan rakyat di negeri ini dengan mempertikaikan kuasa DYMM Sultan Johor dalam enakmen lembaga perumahan negeri Johor.

Dalam Fasal 7 Bahagian 2 Undang-undang Tubuh Negeri Johor menyatakan "The Rural may act in His (Sultan) distriction in the performance on the following functions (in addition to those in the performance of the following functions (in addition to those in the perfomance of which He may act  in His discretion under the Federal Constitution)" yang bermaksud perkara2 di bawah lembaga ini di bawah kuasa eksekutif dalam kerajaan negeri.

Walaupun Sultan diberikan Kuasa tertinggi dlm LPHJ ini, namun baginda masih lagi memerlukan nasihat daripada YAB Menteri Besar atau Pihak Berkuasa Negeri bg membuat satu2 keputusan.

Untuk pengetahuan semua, konsep ini serupa dengan penubuhan Johor Corporation (JCorp) yang di naungi oleh DYMM Tuanku ataupun Suruhanjaya Koperasi Malaysia yg di naungi oleh Duli Yang Maha Mulia Di Pertuan Agung.

Dalam Perlembagaan Persekutuan sendiri dlm Fasal 40 Iaitu Yang Di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat :

(1) jemaah menteri di atas nasihat seseorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri
(2) YDPA boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungdi yg berikut:
(a) Melantik Seorang Perdana Menteri
(b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen
(3) Mengkehendaki YDPA bertindak selepas berunding dengan atau syor mana-mana orang atau kumpulan orang selain Jemaah Menteri pada menjalankan mana-mana fungsinya..

Di sini jelaslah bahawa bukanlah hanya LPHJ sahaja yang memperkenankan kuasa Raja untuk melantik seterusnya perlu mendengar nasihat dan saranan Menteri Besar dan Pihak Berkuasa Negeri,namun Kerajaan Persekutuan juga mengaplikasikannya.

Maka tidak benar sama sekali apabila pihak pembangkang menyatakan Kerajaan Negeri Johor tidak mengamalkan prinsip Raja Berpelembagaan malah mengamalkan prinsip Raja Berkuasa Mutlak.Srategi DAP bagi memastikan rakyat benci akan Kuasa dan Peranan Raja begitu berkesan dengan kes ini

Selepas pembentangan pada hari isnin ini, maka rakyat mahupun pihak pembangkang mesti jelas akan penubuhan ini.

Janganlah kita terlalu awal menilai sesuatu itu tanpa mengkaji,mendapatkan sumber dan melihat kesan positif/negatif akan penubuhan LPHJ ini.

Semoga dengan adanya LPHJ ini, sektor pembangunan Negeri Johor dilihat akan lebih maju dan bersifat menyeluruh dalam memastikan pembangunan di negeri Johor lebih bermutu, dan terutamanya demi kepentingan Melayu..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Artikel yg. BERNAS AP!

Apa nak heran –si PENGKHIANAT LIBERAL Islam/Melayukan ada di mana-mana; dan mereka juga mahu MENJAHANAMkan Utusan Melayu!

KURANG AJAQnya si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI ni - sampai begitu sekali menghina DYMM Sultan Johor kita! NGO-NGO Islam/Melayu patut buat lapuran polis kerana bila MENGHINA/MENGGERTAK Kesultanan Melayu mcm. ni - bermakna juga MENGHINA Islam/umatnya kerana Kesultanan Melayu adalah PENJAGA Islam/umatnya kat Tanah Melayu ni, mengikut PERLEMBAGAANPERSEKUTUAN, iaitu Perkara 181 (1) menjamin kedaulatan dan kuasa raja terus berkekalan dan Perkara 37(1), iaitu kedaulatan Raja dan Sultan dalam memelihara hak keistimewaan orang Melayu.

Aku pun syak si puak PENDATANG KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM ni dan penaja Barat-ZIONIS mereka dah MENGAMOK, sebab DYMM Sultan Johor nak buka semula kes Batu Putih dan menghentikan PENGUASAAN yg. MERBAHAYA oleh si KAPIRDAJAL asing, terutamanya dr. S’pura ke atas Johor. Kerana Singapura adalah pusat MOSSAD-Israel/CIA terbesar di Asia dan si KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM adalah ejen utama si Barat-ZIONIS (lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009)!

Dan juga, tengoklah Pulau Tioman yg. dulunya, sebahagian dijual kat PENDATANG Cina dgn. harga begitu murah utk. buat resort dan pdg. golf lima bintang - sekrg. dah hampir 60% dijual, terutamanya pd. PENJAJAH S'pura!

Dahlah tu, yg. herannya, dahlah ramai penduduk kpg. Islam/Melayu MISKIN kat PulauTioman tu, mereka ni juga TAK dpt. pinjaman buat perniagaan pelancongan sendiri serta TAK dpt. subsidi enjin bot, dan juga didiskriminasi pekerja asing yg. dapat digaji dgn. murah, di hotel-hotel kat situ!

Lepas tu, anak-anak muda TERCICIR sekolah sebab hanya ada sebuah sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah rendah sehingga Tingkatan 3 di Kampung Teke - utk. belajaq di Mersing terlalu mahal naik bot - apa KEJADAHnya ini boleh berlaku?! Mana WAKIL RAKYAT Islam/Melayu oi - lepas menang plihanraya, terus SENYAP?!

Lihat di http://www.ismaweb.net/2014/06/tiada-jalan-keluar-daripada-kemiskinan-bagi-penduduk-pulau-tioman/ :

Tiada jalan keluar daripada kemiskinan bagi penduduk Pulau Tioman

June 5, 2014

MERSING, 5 Jun – Bila memperkatakan mengenai Pulau Tioman, perkara yang terlintas dalam fikiran pastinya sebuah destinasi percutian yang cukup indah dan damai.

Isu kemiskinan, pendidikan dan pendapatan penduduk yang begitu rendah mungkin tidak akan terlintas di fikiran sesiapapun apabila membayangkan pulau ini.
Hakikatnya, inilah yang terpaksa dilalui oleh masyarakat di sini, yang masih dibelenggu kemiskinan hingga sesetengahnya bertungkus lumus untuk meningkatkan lagi pendapatan yang rata-rata RM500 sebulan.

Umum melihat, Pulau Tioman telahpun melalui fasa pembangunan lebih 20 tahun lepas. Hari ini, tersergam resort-resort mewah dan calet yang memenuhi setiap tujuh kampung yang terdapat di pulau ini bagi memenuhi keperluan pelancong.

Kemajuan hasil daripada industri pelancongan yang dilihat pada mata kasar kononnya memberi manfaat kepada penduduk kampung di sini yang berjumlah lebih 3,000 orang. Hingga ia dikatakan membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada hampir 90 peratus penduduk yang majoritinya Melayu.

Namun, bancian pendapatan isi rumah yang dijalankan oleh Universiti Malaya pada tahun lepas menunjukkan bahawa 45 peratus penduduk di Pulau Tioman terdiri daripada kumpulan miskin tegar dengan pendapatan kurang RM500 sebulan.

Manakala 25 peratus berpendapatan antara RM500 hingga RM1,000 sebulan. Hanya mereka yang terlibat sebagai pengusaha sahaja yang memperoleh pendapatan lebih RM1,000, contohnya, pengusaha bot dan calet.

….Orang luar terutama warganegara Singapura, memiliki banyak resort berkenaan.

TERUSkan MEMBACA.....


Makcik Sambal Belacan.

Kongsi Link Anda