Popular Today

Selasa, Disember 02, 2008

DAP, MIC, MCA dan GERAKAN : ambil tindakan ke atas Mukhriz

Kemaskini DAP, MIC, MCA dan GERAKAN meminta supaya Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap Mukhriz Tun Mahthir di atas cadanganya untuk menutup sekolah Vernakular.

Presiden MIC mendakwa bahawa Mukhriz telah melanggar Perlembagaan Negara yang membenarkan hak kaum lain mempunyai aliran sistem pendidikannya sendiri. Walaupun hampir 99% negara di dunia ini hanya mempunyai satu aliran sistem pendidikan kebangsaan sahaja.

Presiden MIC juga mendakwa bahawa mukhriz telah membangkitkan isu sensitif demi untuk berkempen dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO Malaysia akan datang.

Beliau mengatakan “He can contest the UMNO Youth chief post but he should not point a dagger at the hearts of the other communities to win the post,” he said, adding that the MIC had never questioned the rights of the Malays as enshrined in the Constitution.

“I am surprised by his statement. Even the great leader Tun Dr Mahathir Mohamad, Mukhriz’s father who was prime minister for 22 years, strictly adhered to the Federal Constitution and provided assistance to vernacular schools,” he said.

Tokoh utama DAP Lim Kit Siang pula berkata, sejak pindaan Perlembagaan Persekutuan pada 1971, seseorang yang mencadangkan penutupan sekolah vernakular pernah dikenakan tindakan seperti Utusan Malaysia pada tahun itu.

mukhriz tamil school chinese schoolAhli parlimen Sabah, Mark Koding pernah didapati bersalah menghasut apabila membangkitkan saranan menutup sekolah Cina dan Tamil di Dewan Rakyat pada 1978.

Pindaan itu meletakkan kesalahan tersebut bawah Seksyenn 3(f) Akta Hasutan.

Lim menambah, jika wujud kemerdekaan sistem pentadbiran keadilan di negara, Mukhriz boleh didakwa menghasut dan jika didapati bersalah, beliau boleh dilucutkan keanggotaannya di Dewan Rakyat jika didenda RM2,000 atau dipenjara setahun.

Pemuda DAP Pulau Pinang dipercayai akan membuat laporan polis hari ini berhubung kenyataan kontroversi Mukhriz di Parlimen semalam.

Sementara itu MCA menganggap kenyataan anak mantan perdana menteri itu Tun Dr Mahathir Mohamad demi menguatkan kedudukannya menjelang pemilihan Pemuda Umno, Mac depan

Pemuda DAP Pulau Pinang dipercayai akan membuat laporan polis hari ini berhubung kenyataan kontroversi Mukhriz di Parlimen semalam.

Sementara itu MCA menganggap kenyataan anak mantan perdana menteri itu Tun Dr Mahathir Mohamad demi menguatkan kedudukannya menjelang pemilihan Pemuda Umno, Mac depan

Kita nampak sekarang bagaimana kaum lain terus sahaja melenting jika menyentuh hak mereka.... Apatah lagi kalau hak tersebut telah tertulis di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Walaupun niat Mukhriz itu baik demi memantap dan mengukuhkan perpaduan kaum di negara ini... Namun dari kesimpulan yang boleh diambil dari kata Presiden MIC itu, jika mana-mana kaum di negara ini tidak mempertikaikan hak kaum lain apa perlunya sekolah satu sistem?

Malangnya terdapat segelintir orang Melayu yang ingin menjual 'bangsanya sendiri'.. pelik bukan... Sedangkan orang Melayu tidak pernah pun mempertikaikan hak kaum-kaum lain.. tetapi hak Melayu diperdagangkan demi mendapatkan undi kaum lain... walaupun kaum Melayu sekarang dihina dan dipijak mereka bergelak gembira dan tersenyum,.... salahkan orang melayu mempertahankan tanah airnya sendiri iaitu tanah asal anak Melayu sekarang ini.. ataupun tanah ini bukan lagi milik Melayu? Salahkan orang Melayu membantu orang Melayu yang masih memerlukan bantuan...

Artikel berkaitan :
Mukhriz: Implement Single Structure In School To Enhance Unity
DAP: Dakwa Mukhriz menghasut

1 ulasan:

Aspirasi berkata...

Yes Mr Balan.. i'm totally 100% agree with tou... it's time now for future of our children.. to live together... with respectfully, understanding and harmony....

Kongsi Link Anda