Popular Today

Sabtu, Oktober 31, 2009

Penganlisis Politik : Langkah Najib, Abhisit tepat

KUALA LUMPUR 30 Okt. – Penganalisis politik berpendapat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Thailand, Abhisit Vejjajiva mengambil langkah yang tepat dan wajar dalam menyelesaikan konflik di selatan negara itu.

Menurut mereka, cadangan agar umat Islam di wilayah tersebut diberikan autonomi dalam perkara- perkara yang berkaitan boleh membantu ke arah usaha menghentikan konflik tersebut.

Profesor Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Ahmad Nizamuddin Sulaiman berkata, rundingan antara kerajaan Malaysia dan Thailand mengenai perkara itu menunjukkan kecenderungan dan harapan yang positif ke arah mengembalikan keamanan di wilayah tersebut.

“Konflik di selatan negara itu telah menjangkau empat tahun tanpa titik penyelesaian sehingga mengorbankan beribu nyawa di selatan Thailand.

“Kita menyokong usaha Malaysia mencadangkan kepada Thailand supaya menamatkan konflik di selatan negara itu bagi memastikan keamanan dan kesejahteraan umat Islam terbela dan mendapat keadilan,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia disini hari ini.

Menurutnya, Perdana Menteri Thailand sewajarnya menyambut baik idea Najib mengenai komitmen Malaysia terhadap keamanan di selatan negara itu.

“Secara peribadi, saya berpendapat sekiranya idea dan cadangan Najib itu direalisasikan oleh pemerintah negara Gajah Putih itu, ia membuktikan Thailand bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan konflik yang masih berlanjutan itu,” katanya.

Perdana Menteri Thailand itu hari ini dilaporkan menyokong cadangan Najib supaya Bangkok memberi autonomi kepada wilayah selatannya.baca seterusnya di sini

1 ulasan:

Tai berkata...

ya memang bertepatan.

Kongsi Link Anda