Popular Today

Sabtu, Disember 04, 2010

Ekonomi : Ini baru tuan penasihat...

Ada orang tu, masa mula dilantik sebagai penasihat ekonomi dilihatkan sebagai seorang yang hebat...

Namun yang paling hebat.. rakyat tidak pernah dengar dia apa bendanya yang mamat Aljuburi nasihat... tapi nak jadi tuan penasihat.. dengan kata lain mamat ni memang gila jawatan dan gelaran.. tapi kerja tak reti buat pun..

Tapi beza dengan musuh mamat ni.. dia ni takpun dilantik sebagai penasihat ekonomi.. tapi banyak nasihat yang telah diberikan.. sebab tu dia ni.. berjaya megharungi krisis ekonomi masa tahun 1998 dahulu.

Yang dimaksudkan ialah Tun Dr Mahathir, sebagai orang muda pastinya tertarik dengan pemikiran analitikal Tun Mahathir.. walaupun umur dah cecah lebih 80 tahun.. namun alhamdulillah masih diberi kesihatan dan mampu memberi nasihat yang baik kepada rakyat dan negara.

Cuba lihat bagaimana Tun mengingatkan kerajaan mengenai negara akan mengalami gelembung aset berikutan banyak bangunan dan rumah-rumah yang tidak dibeli atau disewa sekitar Kuala Lumpur [klik sini].

Kesannya adalah pemaju kepada bangunan dan rumah-rumah itu sudah tentu tidak memperoleh pendapatan bagi membayar balik pinjaman bank. Apabila keadaan itu berlaku, bank akan menghadapi beberapa kes pinjaman tidak berbayar dan keadaan serupa telah berlaku di Hong Kong, Jepun dan Dubai di Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

“Sekiranya peminjam tidak mampu membayar balik, bank terlibat akan menjadi muflis dan kesannya turut akan dirasai oleh rakyat,”

Inilah yang dinamakan penasihat ekonomi... boleh memberi analisis keadaan ekonomi semasa.. bukanlah merapu macam si Aljuburi tu...

Penasihat Ekonomi sepatutnya bertindak menjadi ekonomi negara dan rakyat lebih mantap.. bukan buat pelabur asing lari.. mana tak lari.. kalau pergi ke luar negara bukan atas alasan cari pelabur.. tapi tak habis-habis berpolitiking untuk diri sendiri.. tak ke membazir duit rakyat sahaja...

Patutnya Anwar letak jawatan sahaja sebagai penasihat ekonomi... pelantikan beliau sikitpun tak membantu membawa pelabur masuk ke dalam negara...

1 ulasan:

Ular Menyusur Akar berkata...

Penasihat? Punah sihat adalah. Awal-awal Tun dah gelak yang penasihat tu tak layak. Tak pandai buat kerja kata Tun.

agbr47: Tun bila berjalan bukan memandang pada tapak kaki tapi melihat jauh kehadapan.

Kongsi Link Anda