Popular Today

Isnin, April 07, 2008

Pakatan Rakyat mula goyah

Pendirian Karpal Singh amat jelas dari daulu lagi mengenai penubuhan Negara Islam. Dan Karpal lah orang yang bertanggungjawab mengatakan "langkah mayat aku kalau nak tubuh negara Islam". PAS dan DAP sebenarnya tidak mungkin bersatu, apalagi hasrat PAS nak terajui Pakatan Rakyat. PAS perlu cermin diri dahulu. Dengan kata lain Siapa PAS nak terajui pakatan Rakyat?.

Pakatan Rakyat diasaskan dari 3 parti yang berbeza Fundemantal iaitu PAS, DAP dan PKR. Setiap parti berusaha menjadi hero di kalangan kaum masing-masing. Asas penubuhan PAS jelas kononnya untuk membina negara Islam dan melaksanan hukum Hudud. Tapi pelik pada Pilihanraya Umum ke-12 kali ini isu ini tidak ditimbulkan oleh PAS semasa mengumumkan manifesto mereka. DAP pula memperjuangkan negara Sekular dan Malaysian Malaysia. Kita Perlu ingat DAP tewas pada Pilihanraya Umum ke-11 adalah disebabkan PAS yang inginkan negara Islam ketika bersama Barisan Alternatif dan DAP tidak akan membuat kesilapan yang sama yang boleh menggugat undi kaum Cina terhadap mereka. Bagaimana agaknya PAS dan DAP akan bersatu?. PKR pula akan menubuhkan negara Anuar Ibrahim kerana tiada orang lain yang layak menjadi Perdana Menteri hanya dia sahaja.

PAS hakikatnya tiada suara di pakatan rakyat hanya pengikut semata-mata. Kepimpinan mereka tidak di iktiraf dan dianggap lekeh. Idea Negara Islam mereka tidak relevan dan ini yang dikatakan oleh Lim Kit Siang adalam blognya "March 8 "politic al tsunami” is for change to restore justice, freedom, democracy and good governance and not for Islamic state or hudud laws" http://blog.limkitsiang.com/2008/04/05/march-8

DAP tidak mungkin ikut kata PAS apatah lagi PKR. Sebab itu mereka tidak berani suara kerana hak, seperti di negeri Selangor? apa agaknya pendirian PAS terhadap Kilang Arak di Shah Alam, kelab-kelab malam seperti cendawan tumbuh? mereka jelas hanya mempermainkan rakyat dengan janji-janji. RM 100 juta telah diperuntukkan untuk ternakan babi, dimanakah suara PAS. Tunggu dan lihat sahajalah..

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda