Popular Today

Rabu, Mei 14, 2008

Kedah sambut baik langkah bendung kenaikan harga beras

Langkah kerajaan pusat membendung kenaikan harga beras disambut baik oleh kerajaan negeri Kedah menyambut baik sebarang langkah

"Permintaan terhadap beras masa ini adalah tinggi tapi pembekalnya semakin berkurangan. Jadi, kerajaan pusat kena fikir bagaimana cara nak tambah pengeluaran padi sebab semua rakyat Malaysia makan nasi," katanya.

Tambahnya lagi, usaha menangani kenaikan harga beras sebenarnya masih tidak menyelesaikan masalah bebanan rakyat ekoran kenaikan harga barangan keperluan lain.

Justeru katanya, kerajaan Kedah akan menyokong mana-mana pihak yang mahu mengusahakan tanah terbiar yang mempunyai sistem pengairan, untuk dijadikan kawasan sawah yang baru.

"Masalahnya, sekarang ini kerajaan cuma tak ada duit tetapi dari aspek teknikal perkara ini boleh dibincangkan dengan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA). Apapun, jika tanah terbiar itu tidak dapat diusahakan sebagai tanah sawah, kerajaan akan mengambil inisiatif untuk memajukan tanah itu sebagai tanah pertanian seperti menanam jagung, projek ternakan ikan, udang dan sebagainya," kata beliau.

( Laporan Harakah Daily )

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda