Popular Today

Selasa, Jun 17, 2008

Harga minyak cecah paras tertinggi baru ; 140 USD

LONDON, 16 Jun - Harga minyak mentah melonjak ke paras tertinggi baru menghampiri paras AS$140 setong hari ini, di sebalik berita bahawa Arab Saudi bersedia meningkatkan pengeluarannya untuk mengekang kenaikan harga yang mengancam pertumbuhan ekonomi.

Kontrak utama minyak di pasaran hadapan New York, minyak mentah light sweet bagi hantaran bulan Julai telah mencapai AS$139.89, mengatasi paras tertinggi sebelum ini AS$139.12 yang dicatatkan pada 6 Jun.

Kontrak hadapan itu kemudiannya menyusut sedikit ke paras AS$138.35 setong, iaitu AS$3.49 lebih tinggi berbanding paras penutup Jumaat lalu.

"Cadangan semasa Arab Saudi itu akan meningkatkan pengeluarannya kepada 9.7 juta tong sehari pada bulan Julai, kadar pengeluaran bulanan yang tertinggi sejak Ogos 1981 seperti mana dilaporkan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) hujung minggu lalu,'' kata seorang penganalisis minyak di Barclays Capital, Kevin Norrish.

"Bagaimanapun, kami berpendapat usaha itu tidak cukup untuk mengubah keadaan (kenaikan harga) berikutan jangkaan imbangan penawaran dan permintaan yang ketat.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda