Khamis, November 27, 2008

MACAM MANA NI EXCO AGAMA SELANGOR ?

Setelah didesak oleh pihak tertentu, akhirnya MB Selangor mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) untuk menangguhkan dasar membataskan jualan minuman keras, yang asalnya dirancang berkuatkuasa Januari depan, sehingga diputuskan oleh kerajaan Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, walaupun kerajaan negeri prihatin dengan kebimbangan sesetengah pihak berhubung pengambilan alkohol, ia tidak akan mengambil tindakan drastik menghadkan jualan secara menyeluruh.

MBSA dikatakan akan membataskan jualan arak di beberapa premis terbuka seperti kedai serbaneka 24 jam dan restoran diputuskan oleh MBSA hujung bulan lepas. Menurut Malaysiakini sumber-sumber PBT itu lagi, berikutan itu, pengeluaran lesen bagi tiga premis - kedai runcit, restoran dan kedai serbaneka 24 jam - akan disemak semula. Bagaimanapun, tambah sumber-sumberi itu, semakan semula ini tidak melibatkan premis lain seperti hotel, kelab malam, kedai ubat Cina, pasaraya besar dan jualan oleh pemborong.

Sementara itu, di sidang media lebih awal di bangunan Parlimen, exco kanan Selangor, Teresa Kok menjelaskan tiada larangan jualan alkohol di negeri itu.

Selangor exco meeting 261108 pc"Keputusan exco negeri hanya (memutus) meningkatkan penguatkuasaan, melarang penjualan alkohol kepada mereka bawah 18 tahun, dan juga kepada masyarakat Islam," kata Abdul Khalid apabila diminta mengulas hasrat MBSA membataskan jualan minuman beralkohol.

Kata aspirasi : apa sebenarnya yang berlaku wahai EXCO Agama?... nampaknya masing-masing membuat kenyataan sendiri, PAS kata larang, DAP pula kata tidak. Akhirnya rakyat selangor yang kena tipu....

Kalau dahulu PAS kata nak tutup kilang arak... nak tutup ke tidak sekarang ni?

1 ulasan:

bro berkata...

Allahai ko ni sebok je hal org,ko tgkla dlu anak melayu johor tu. arak besepah,maknyah setiap kampung ada xyah ckpla kat town..negeri aku kat selangor ko xyahla sebok2..aku lg risau kalo UMNO ni lama kat selangor' terutamanya si mat kher toyo tu'aku xnak la tempat kau jd cam tempat ko lak..kalo ko syg sgt kat UMNO ni,ko jgala johor ko 2 dulu,kitaorg dh serik..
ko jaga ek!!

Kongsi Link Anda