Khamis, November 27, 2008

Keadaan politik tidak izinkan saya berundur - Nik Aziz

Kalau zaman Tun Mahathir dahulu pastinya perkataan Firaun kerana hendak memerintah dalam pasrti sampai mati pastinya akan timbul dari mulut penyokong PAS dan pembangkang.

Nampaknya apa yang berlaku kini sebaliknya... sudah sudahlah Pok Nik wei... mu tok sihat laghi doh... berilah kat ore lain pulok.. mu nak jadi MB sampai ajal kunjung tiba ke?... takut selain Firaun... mu pulok...?.. tok ke kat kelate tu tak pemimpin lagi doh...

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini berkata, keadaan politik semasa masih tidak membolehkan beliau untuk melepaskan jawatan yang disandangnya selama lebih 18 tahun. Namun sekiranya terdapat desakan yang jelas di kalangan ahli Pas agar dirinya berundur, Nik Abdul Aziz menegaskan, beliau tidak akan menunggu lebih lama dan tidak teragak-agak berbuat demikian. Malah katanya, ia boleh dilakukan sekarang kerana sudah lama berhasrat untuk berundur atas faktor kesihatan tetapi beliau tetap mengutamakan kepentingan perjuangan parti. Penyokong PAS pun tahu jika tiada Nik Aziz PAS sudah lama tumbang.. Pemimpin muda sekarang ni tidak boleh diharap. Apatah lagi krisis yang kini berlaku dalam PAS. Pembersihan puak Erdogan dalam PAS dikatakan sedang rancak dibuat...

''Masalah-masalah baru timbul sekarang seperti keadaan politik yang tidak mengizinkan. Dalam keadaan bergelora, angin kencang, saya sebagai kapten, mana boleh saya tidur. ''Kerajaan pimpinan UMNO sekarang juga dalam keadaan separuh sedar, lagi saya tak boleh tinggal. Kalau UMNO dah tak kuat lagi, baru boleh saya tinggal, sebab masa itu dah tak ada musuh lagi," ujarnya. Katanya, tidak timbul kesukaran bagi Pas mencari pengganti tetapi beliau tidak akan menyebut siapa yang bakal mengambil alih kelak.

''Saya tak boleh sebut siapa pengganti saya, sama macam ketika Datuk Asri dulu, tak ada siapa jangka saya yang ganti. ''Kalau saya sebut, bermaknanya hanya seorang, bagaimana yang lain. Tiap-tiap seorang ada kelebihan sendiri dan saya serahkan kepada Perhubungan. Timbalan-timbalan saya semua berkebolehan," jelas beliau.

Berikutan isu pembersihan Erdogan dalam PAS ini ramai penganalisis politik menjangkakan bahawa pertandingan PAS akan datang lebih dahsyat dari UMNO mungkin sehingga menimbulkan pecah belah antara mereka.

Tiada ulasan:

Kongsi Link Anda