Khamis, Mac 12, 2009

Bajet Mini 2009 - sirah Nabi Yusuf AS menjadi panduan

Saya sebenarnya memang menunggu reaksi barisan pakatan pembangkang, apabila DS Najib membentangkan Bajet Mini berjumlah RM60 bilion.

Memang sudah menjadi trend pembangkang akan memperkecil dan cuba untuk diskredit usaha kerajaan membantu rakyat. Walau apa yang pembangkang katakan sekalipun, rekod sejarah BN dalam menangani masalah krisis tidak boleh dipertikaikan kejayaannya.

Sedangkan inilah ajaran Nabi Yusuf AS, dalam menghadapi keadaan ekonomi yang sentiasa berubah-ubah. Berjimat ketika waktu senang bagi bersedia untuk menghadapi waktu susah.

7 ulasan:

bungaraya berkata...

Pembangkang tahukah bagaimana boleh negara menyimpan begitu banyak duit selama lebih kurang hanya 6 tahun dibawah kepimpinan Pak Lah? Bukankah sikap Pak Lah yang pandai menyimpan itu sekarang ini mendatangkan banyak kebaikan? Terutama apakala negara menghadapi musim ekonomi yang kemarau!.
Sepatutnya negara berbangga dengan Pak Lah menjadi PM. Bukan sebaliknya berusaha menjahanamkan pemimpin yang ternyata banyak jasa akibat dirinya yang mempunyai akhlak yang mulia. Dulu semasa Pak Lah mula mengambilalih kepimpinan negara, Malaysia hampir tak ada simpanan kewangan. Dalam tempuh sesingkat 6 tahun sahaja Malasia boleh menyimpan sehingga berbulan-bulan tak payah kerjapun kita masih mampu makan. Tak sedar lagikah. Asyik nak kritik manjang. Bukankah kita yang bangang namanya tu?

api berkata...

betul tu bunga raya simpan duit sampai rakyat sendiri pun hadapi kesempitan bila minyak naik yang mana kesannya sampai sekarang walaupun minyak dah turun, pengangkutan dulu kata akan dibaikpulih xde pun..banyak tu 4 bilion peruntukkan.

kifli berkata...

Wahai Para Pemimpin : Lihat & Contohilah Pemerintahan

Umar Al-Khattab r.a

Pemimpin adil lagi beriman amat dirindui.

Kita kerap kali menyebut berkenaan kehebatan Khalifah Umar bin Abd Aziz dalam pentadbirannya sebagai pemerintah, sehinggakan masarakat bukan Islam turut mengetahui berkenaannya serba sedikit lalu menjadikannya role model dalam ucapan-ucapannya, saya berharap agar ia bukan hanya terhenti setakat di dalam ucapan sahaja dalam tindakannya. Tidak dinafikan usaha ke arah itu dapat dilihat sedikit demi sedikit, tahniah.





Selain Umar Abd Aziz, kita juga adakalanya dapat membaca kehebatan pentadbiran Islam di bawah khalifah kedua Islam iaitu Umar Al-Khattab r.a. Dalam tulisan ringkas ini saya ingin berkongsi beberapa petikan kisah ketegasan Umar Al-Khattab semasa pemerintahannya termasuk semasa menerima laporan dari rakyat terhadap perilaku gabenor-gabenor yang dilantiknya; ia amat baik dijadikan panduan dan ingatan bagi para pimpinan pentadbiran korporat, kerajaan negeri dan pusat dan bagi mereka yang ingin mengambil pengajaran.

KISAH 1 : KHALIFAH UMAR r.a DAN SA'AD ABI WAQQAS r.a [1]

Umar al-Khattab telah melantik Sa'ad Abi Waqqas r.a seorang sahabat besar Nabi s.a.w sebagai gabenor di Kufah, Iraq. Namun terdapat beberapa kumpulan munafiq yang amat benci kepada Sa'ad, lalu membuat aduan palsu kononnya Sa'ad r.a tidak adil dalam pembahagian dan tidak memimpin ketika peperangan. Sedangkan di ketika itu, kerajaan Islam sedang sibuk membuat persiapan untuk menuju ke Nahawand. Amat difahami kumpulan ini ingin mengganggu kelancaran perancngan kerajaan Islam.

Walaupun aduan ini sememangnya telah diketahui palsu oleh Umar Al-Khattab r.a tetapi beliau masih meraikannya secara SERTA MERTA dengan menghantar wakil penyiasat iaitu Muhammad Ibn Maslamah. Umar r.a seorang yang amat sensitif dan serius dengan segala laporan terhadap gabenor lantikannya. Tatkala proses siasatan terbuka dijalankan, semua wakil ketua yang berada di Kufah tidak tahu menahu berkenaan laporan ketidakladilan Sa'ad lalu semuanya mengkhabarkan kebaikan Sa'ad.

Tiba-tiba muncul Usamah Bin Qatadah mendakwa Sa'ad tidak adil dan tidak memimpin perang. Sa'ad menafikan dengan sumpah serta mendoakan buta mata, kurang zuriat dan terdedah kepada fitnah dunia bagi sesiapa yang menipu dan melontarkan fitnah ke atasnya. Hasil doa individu soleh seperti Sa'ad, kesemua kumpulan yang meinpu ini mati . Usamah pula menjadi buta, kurang zuriat dan ditimpa nafsu syahwat yang luar biasa.

Walaupun Sa'ad terbukti selepas itu tidak bersalah, demi mengelakkan perpecahan dan menjaga status Sa'ad bin Abi Qaqqas, Umar al-Khattab meminta Sa'ad untuk menamakan penggantinya, lalu dilantik ‘Abdullah bin Abdullah Bin ‘Utban yang merupakan timbalan kepada Sa'ad sebelum ini. Manakala Sa'ad di bawa ke Madinah bagi menyertai ahli Majlis Syura Khalifah di Madinah. [2]

KISAH 2 : UMAR R.A DAN HARTA GABENOR DAN PEGAWAINYA

Umar al-Khattab begitu tegas dan ketat dalam urusan kewangan negara, beliau juga amat ketat dalam meneliti pendapatan dan harta setiap gabenor dan pegawainya. Setiap pegawai yang dilantik akan diminta melakukan deklarasi harta, dan peningkatan hartanya akan disemak dengan begitu kerap. Jika peningkatan berlaku, Umar r.a akan mengambil separuh untuk baitul Mal dan dalam beberapa keadaan Umar r.a mengambil semuanya. [3] Selain itu, Umar r.a turt melakukan lawatan mengejut ke ruamh pegawainya bagi memastikan tiada pertambahan harta secara syubhah. [4]

Berikut beberapa kisah prihatinnya Umar r.a r.a :-

a- Gabenor kerajaan Islam di Mesir pada ketika itu adalah seorang sahabat bernama ‘Amr bin Al-‘As. Beliau dilaporkan membuat satu mimbar khas untuk dirinya di Mesir. Ini menyebabkan Umar al-Khattab menjadi marah lalu menghantar surat kepada ‘Amru yang menyebut

"Aku mendengar kamu telah membina satu mimbar agar boleh meninggikan dirimu dari umat Islam, adakah tidak cukup kamu berdiri dan mereka berada di kakimu, aku ingin kamu segera meruntuhkan mimbarmu" [5]

b- Dalam satu keadaan lain, Sa'ad juga dilaporkan membina pagar di sekitar rumahnya ( di ketika itu amat jangkal rumah mempunyai pagar kecuali terlalu kaya), sehingga orang ramai menggelarkannya "ISTANA SA'AD". Dinyatakan bahawa Sa'ad membina agar itu kerana rumahnya berhampiran degan pasar dan amat bising, lalu dibinanya agar dapat menghalang sedikit kebisingan. Apabila berita sampai kepada Umar al-Khattab, beliau melihat mudarat pagar itu lebih besar dari manfaatnya, lalu dengan segera menghantar Muhammad bin Maslamah untuk membakar pagar tersebut.[6]

c- Umar r.a telah melantik Mujasha' bin Mas'od untuk beberapa tugasan, dan kemudiannya mendapat laporan isteri Mujasha' bernama al-Khudayra kerap membeli perabot baru dan hiasan dinding. Lalu Umar r.a menghantar surat kepada Mujasha' agar mengoyakkan semua hiasan dinding. Mujasha' menerima surat itu ketika bersama orang ramai, lalu dengan segera beliau mengarahkan isteri keluar lalu diminta orang ramai masuk ke rumah dan membantu mengoyak dan menurunkan semua hiasan dinding baru yang dibeli isterinya[7]. Sebenarnya, Umar r.a tahu ia dibeli dengan harta syubhah akibat jawatan Mujasha', kerana itu diarahkan sedemikian. Anda juga boleh melihat betapa kuatnya taat dan yakinnya para pegawai dengan keikhlasan dan kejujuran Umar r.a.

d- Umar r.a pernah melawat pegawai-pegawainya di Syria, dan kemudian Yazid Bin Abi Sufyan menjemputnya datang ke rumah, ketika Umar r.a memasuki rumah lalu dilihatnya penuh dengan hiasan dinding bergantungan. Umar r.a mula mengambilnya sambil berkata

"barang-barang ini boleh digunakan oleh rakyat jelata untuk melindungi diri mereka dari kesejukan dan panas" [8]

e- Umar r.a juga pernah mengambil beberapa bahagian harta adik beradik gabenornya dan pegawainya apabila hasil penyelidikannya mendapati keraguan. Contohnya seperti beliau mengambil sebahgian dari harta Abu Bakrah. Namun Abu Bakrah cuba membantah dengan mengatakan

"aku tidak pernah berkhidmat denganmu (sebagai pegawai kerajaan)"

Umar r.a menjawab

"Ya benar, tetapi adikmu berkhidmat sebagai penyelia Baitul Mal, dan dia telah memberikan beberapa pinjaman kepadamu agar kamu boleh berniaga dengannya" [9]

Kesimpulannya, semua tindakan Umar r.a ini tidaklah diambil secara sembrono, kisah ini hanyalah ringkasan sahaja, dan tindakan beliau semua bagi mengelakkan jawatan di jadikan PELUANG UNTUK MERAUT KEKAYAAN.

Ibn Taymiah mengulas beberapa tindakan Umar r.a tadi bagi membuang segala keraguan rakyat terhadap pendapatan para gabenor dan pegawainya, yang mungkin menjadi kebiasaan diberi hadiah oleh rakyat jelata disebabkan oleh jawatannya.[10]

KISAH 3 : KHALIFAH UMAR r.a DAN DENDA ANAKNYA

Abd Rahman bin Umar Al-Khattab, salah seorang anak Umar al-Khattab berada di Mesir dan dilaporkan telah melakukan kesalahan dengan meminum arak. Beliau kemudiannya meminta Amru bin Al-‘As untuk melaksanakan hukuman ke atasnya.

Namun Amru al-‘as r.a merasa serba salah kerana ia adalah anak khlaifah lalu menjatuhkan hukuman secara sedikit berbeza iaitu mencukur kepalanya dan ia disebat secara tertutup di dalam rumahnya. Sepaptunya prosedur di ketika itu adalah hukuman minum arak mestilah dicukur dan disebat pada waktu yang sama di hadapan khalayak ramai.

Peristiwa ini bocor kepada Umar r.a lalu beliau menghantar surat yang antara lainnya menyebut :-

"engkau telah menyebat dan mencukur Abd Rahman di dalam rumahmu dan KAMU TAHU IA BERTENTANGAN DENGAN APA YANG AKU HARAPKAN (hukuman seperti orang lain), ...Abd Rahman adalah salah seorang warga di bawah tanggungjawabku (DI AKHIRAT), dan kamu beralasan dengan mengatakannya adalah anak Khalifah sedangkan kamu tahu aku TIDAK SESEKALI BERKOMPROMI dengan sesiapapun dalam melaksanakan amanah terhadap Allah swt" [11]

KISAH 4 : KHALIFAH UMAR r.a DAN KHALID IBN WALID r.a

Khalid Ibn Waled, yang terkenal sebagai ‘pedang islam' dilucut jawatan sebanyak dua kali oleh Umar r.a al-Khattab, iaitu pada tahun 13 Hijrah sejurus selepas Umar r.a dilantik sebagai khalifah dan sekali lagi pada 17 Hijrah.[12] Namun kedua-dua peristiwa ini bukan kerana Khalid tidak baik dan bermasalah, Namun ia adalah dari sebab berikut [13] :-

a- Menjaga keyakinan umat Islam terhadap Allah, ia jelas dari surat umum yang dihantar Umar r.a kepada umat Islam memberitahu agar mereka tidak terlalu ‘attached' dengan Khalid sehingga tersilap sangka kemenangan Islam disebabkan oleh kehandalan Khalid dan bukan kerana bantuan Allah swt.

b- Pentadbiran ; iaitu dalam urusan dan keputusan pembahagian harta.

c- Pentadbiran : Umar r.a inginkan keteletian dan laporan berterusan dari setiap pegawainya, namun Khalid inginkan pentabdiran yang bebeas dari penelitian sentiasa oleh Khalifah.

Di waktu Khalid dipecat dari jawatannya sebagai gabenor di Syria, belia berkata :-

"Amir al-Mukminin (Umar r.a) melantik aku sebagai gabenor dan setelah urusan menjadi licin dan lancer, beliau melucutkan jawatanku"

Lalu seorang lelaki berkata : "Sabarlah wahai ketua, ia waktu untuk bermulanya fitnah"

Kahlid membalas :

"selagi anak Al-Khattab ini hidup, selagi itu TIADA RUANG FITNAH untuk berlaku" [14]

Demikian hormat dan keyakinan Khalid terhadap Umar r.a walau dalam keadaan beliau dilucutkan jawatan, amat difahaminya tindakan Umar r.a adalah untuk mengelak fitnah, bukan mencipta fitnah.

Di ketika Khalid r.a hampir wafat (beliau wafat pada 21 H), beliau berkata kepada Abu Darda r.a,

"Wahai Abu Darda, bila Umar r.a al-Khattab r.a wafat kelak, kamu akan dapati sesuatu yang kamu benci berlaku"

Dan berkata lagi sambil mengelap air matanya:

"Aku memang merasa sedikit kecewa dengan beliau dalam sesetengah isu, tetapi setelah aku fikrikan kembali berkenaannya di ketika aku sakit ini, aku menyedari bahawa Umar r.a Al-Khattab r.a melakukannya dengan ikhlas dan hanya mengharapkan rahmat Allah dari setiap tindakannya"[15]

Khalid juga melantik Umar r.a sebagai waasi (pengurus harta pusakanya), ketika Umar r.a al-Khattab menrima surat wasiat itu, beliau turut menangis.

Cuba kita bayangkan ketegasan Umar al-Khattab r.a tersebut dan bagaimana tingginya taqwa beliau dan juga para sahabat yang bersamanya. Mengapa mereka tidak melenting akibat diambil sebahagian harta dan sebagainya?. Kerana Umar sendiri mengambil hartanya untuk umat Islam, dan beliau tidak makan daging sehingga semua orang miskin di bawah pentadbirannya makan terlebih dahulu.

Cuba pula kita membandingkan kehidupan para pemimpin di sekeliling kita hari ini. Bagaimana mereka jika berada di bawah pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab r.a.. Sesungguhnya wahai Umar al-faruq kami merinduimu pemerintahanmu..

kifli berkata...

Saya sangat terkejut dengan pendedahan oleh YB Ketua Pembangkang Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan bahas belanjawan pagi tadi yang menyatakan bahawa gaji tahunan Pengerusi Syarikat Bekalan Air Selangor Bhd. (Syabas) adalah RM5.1 juta setahun.

Saya telah membuat perkiraan mudah dan memaklumkan kepada sidang Parlimen tadi bahawa dengan gaji RM5.1 juta setahun, perkiraannya menjadi saperti berikut:

Setahun - RM5.1juta
Sebulan - RM425,000-00
Sehari (8jam) - RM14,166-00
Sejam - RM1,770-00
Seminit - RM29-51

1. Kalau dibanding dengan gaji Speaker Parlimen @ RM18,000-00 sebulan, gaji setahun Pengerusi Syabas ini boleh menanggung YB Speaker selama 23 tahun;

2. Kalau dibanding dengan gaji/ elaun Ahli Parlimen @ RM12,500-00 sebulan, , ianya boleh menanggung 34 Ahli Parlimen tiap bulan;

3. Kalau disbanding dengan gaji anggota polis @ RM1,000-00 sebulan, ianya boleh menanggung 425 anggota polis tiap bulan atau bersamaan dengan 5 pangkalan Unit FRU;

4. Kalau disbanding dengan bayaran purata bil air bulanan pada kadar RM50-00 sebulan, ianya boleh menanggung 8,500 buah rumah.

Saya berpendapat sesuatu perlu dilakukan untuk memastikan tidak berlaku ketirisan atau kebocoran dalam pengurusan dan perbelanjaan syarikat awam.

Presiden Barack Obama sendiri apabila menilai syarikat yang perlu diberi bantuan telah memutuskan supaya ada siling bagi gaji/ pendapatan Pengerusi/ Pengarah Urusan syarikat-syarikat yang kadang-kadang adalah melampau.

Benarlah kata seorang pujangga besar islam, “bila aku ke Barat aku nampak Islam walaupun tiada Muslim, tetapi bila aku pulang ke Arab, aku tidak nampak Islam walaupun ramai Muslim”.

Islam mengajar kita supaya berhemah, berjimat dan sentiasa mengutamakan orang lain terutamanya kalau melibatkan rakyat miskin dan bawahan. Tetapi nampaknya Kerajaan Islam Hadhari Malaysia menepati apa yang disebut oleh pujangga Islam tersbut.

kifli berkata...

60billion...Kami dapat Apa..???


Dilema ‘orang biasa-biasa’ bila semua harga barang naik


SAYA tahu kerajaan membentangkan bajet mini. Tapi saya tidak tahu apa kesan langsungnya kepada saya. Saya cuma orang biasa dan juga dikelilingi oleh orang biasa yang mempunyai beberapa orang anak yang masih bersekolah dan tinggal di ibu kota.

Bagi yang tinggal di kampung-kampung, mereka ada tanah boleh tanam sayur, ternak ayam, itik, kambing sekurang-kurangnya dapat menampung keperluan bila masa duit terputus untuk membeli barang keperluan.

Bagi saya dan rakan–rakan yang tinggal di kawasan-kawasan perumahan terutama di rumah-rumah pangsa, mana ada tanah mahu bercucuk tanam. Paling tidak pun bolehlah tanam dua tiga pasu sayur.

Dalam keadaan sekarang, kami sudah tidak terfikir untuk membeli kereta baru, sebab tidak mampu menanggung bayaran ansuran. Kami buat bajet sendiri di rumah. Makanan kami dicatu.

Makanan tidak boleh mewah. Yang pastinya, harga telur ayam dan ikan bilis yang merupakan makanan ruji kami juga kini sudah naik. Harga keperluan asas lain seperti beras, bawang, minyak masak, gula, garam, ikan sardin turut naik. Telur ayam sepapan sekarang sudah dekat RM10, yang dulunya boleh dapat dua papan.

Untuk anak–anak kadang-kadang terpaksa bagi makan telur dan kicap saja. Ayam bagi kami sudah menjadi makanan separa mewah. Ikan sekarang sudah dikategorikan makanan mewah.

Saya bukan pakar ekonomi, jarang baca surat khabar, tengok TV pun tak faham apa yang diterangkan. Rasanya kami lebih dapat banyak maklumat dari mulut ke mulut.

Golongan kami ada yang prokerajaan dan ada yang propembangkang, ada juga yang berkecuali. Tapi kami mengalami masalah yang sama, tak ada Yang Berhormat yang datang menjelaskan kepada kami mengenai keadaan ekonomi sekarang.

Banyak perkara yang saya tidak faham:

- Kenapa kerajaan perlu beri subsidi RM480 juta kepada syarikat tol.

- Kerajaan sudah menolong pengguna dengan tidak menaikkan kadar tol, saya ucapkan terima kasih. Tapi mengapa syarikat tol tidak boleh berkorban dengan tidak mengambil RM480 juta itu?

- Kereta rakyat Malaysia semakin banyak menggunakan laluan tol. Mesti untung syarikat tol sudah banyak.

- Mahu balik kampung kerajaan galakkan naik kenderaan awam. Paling murah pun kami mampu naik bas. Harga tiket bas sekarang kalau balik Kelantan sudah lebih RM40 seorang. Bagaimana pula kami yang ramai anak ini? Kurang-kurang hampir RM200 untuk tambang sahaja.

Oleh itu lebih senang kalau balik dengan kenderaan sendiri lebih selesa. Di bandar kereta sudah menjadi keperluan asas terutama bagi mereka yang tempat kerja jauh dari rumah serta mereka yang yang mempunyai anak yang ramai.

- Tapi duit gaji habis untuk bayar minyak dan tol selain bayar ansuran kereta.

- Syarikat insurans pula tidak bolehkah bertolak ansur membantu kerajaan dan pengguna. Tidak bolehkah kurangkan bayaran insurans kereta ataupun lanjutkan tempoh insurans itu dari setahun ke dua tahun?

- Pasal hingar bingar soal pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris pun memeningkan saya juga. Saya pasti yang menyokong dan menentang sama banyak.

- Buat saja dua aliran, siapa yang mahu belajar dalam bahasa Inggeris masuk kelas A dan sebaliknya masuk dalam kelas satu lagi.

Sesiapa yang mengambil Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris berikan keistimewaan apabila memohon ke sekolah asrama penuh, universiti atau hendak buat pinjaman atau biasiswa, kerana mereka lulus walaupun susah.

- Atau buat satu subjek khas digabungkan Matematik dan Sains Intermediate macam kertas peperiksaan Bahasa Inggeris 1119.

Kami bukan nak mengeluh, tapi menceritakan keadaan sebenar. Sebahagian daripada kami bukan pakar politik, mahupun pakar ekonomi. Kami bukanlah orang penting tapi undi kami dapat menentukan kerajaan yang memerintah.

Bagi pihak berkenaan, tolonglah pantau harga keperluan terutama makanan yang tidak turun-turun.

Jangan pantau harga barang orang kaya saja. Buatlah senarai barang-barang yang diperlukan oleh orang biasa macam kami dan orang miskin di luar bandar. Barang-barang itulah yang perlu diturunkan harga dan diberi lebih banyak subsidi.

Tanpa Nama berkata...

Dey Bungaraya dan Api...korang cuba baca sedutan dari business times (BT) ni..kalau korang tak paham engrish...nanti aku translate OK:


When certain financial information which should come from official sources gets announced through a private vested interest, it is an indication that we must prepare for a national security alert, to be precise a FINANCIAL RECKONING that will send a shiver down our spines!



In the last quarter of 2008, our listless government announced that it had provided a RM7.5 billion stimulus to overcome the effects of the global financial crisis which had impacted on our economy.



Some quarters have indicated that this is a pittance and is a reflection that the government is still in a state of denial and or at a lost as to what remedies need to be adopted.



Be that as it may, it is clear that the RM7.5 Billion stimulus is insufficient as the Prime Minister was quick to declare within weeks that further stimulus would be required.



I waited a week before writing this article to see whether any financial analyst would pick up on this staggering revelation. But nothing, absolutely nothing was written in any of the business / financial dailies.



Judge for yourself - how can anyone not comment on this piece of revelation:



Wednesday January 7, 2009 Business Times (NST)



“Govt likely to sell RM73b worth of bonds: CIMB



“Malaysia will sell a record amount of bonds this year to fund economic stimulus spending and may offer its first foreign-currency bonds since 2002, according to CIMB Investment Bank Bhd.



“The Finance Ministry will probably sell a record RM73 billion of securities as revenue trails spending for an 11th straight year, said Lum Choong Kuan, head of bond research at CIMB, a unit of Bumiputera Commerce Holdings Bhd, the second largest banking group.



“… ‘A wider deficit will necessitate a bigger bond sale,’ he said in a phone interview…”



One can look at this unusual revelation from two perspectives bearing in mind that the Group CEO of CIMB is the younger brother of the Deputy Prime Minister and Finance Minister and maybe the next Prime Minister if one believes that Badawi would in fact relinquish power!



Firstly: The economy must be in a real shit state to require such a massive RM73 billion stimulus, a record sale of securities by the government. It follows that all this while, we were lulled into believing that all is well and that Malaysia will not be affected by the global financial tsunami. The person most responsible for this fairy tale is none other than the Governor of Bank Negara (our central bank). This is almost ten times the original stimulus of RM7.5 Billion announced recently.



Secondly: This RM73 Billion sale of securities is not a stimulus to spur the economy but a massive bailout of financial institutions as well as a desperate measure to shore up our declining liquidity as our foreign exchange reserves have plunged from a massive US$124 Billion in August 2008 to US$96 Billion in December 2008 – a loss of US$28 Billion in a mere three months. In the coming months, our reserves will decrease further!



There is also the added problem that as the US$ depreciates, our dollar reserves’ purchasing power will decline proportionately! In simple layman’s terms, if US$100 can buy ten pairs of shoes in 2007 and if the dollar has declined by 30 per cent, the US$100 dollars that we have will now buy 7 pairs of shoes.



This is a double whammy – an absolute decline on US Dollar reserves as well as a decline in its purchasing power!



I take the view that the RM73 Billion is earmarked for a massive bailout of our financial institutions. This is because, a few months ago, Bank Negara announced that it would follow Singapore’s lead in exempting banks which have transferred off-balance sheet “assets” back on their books from the statutory requirement to mark-to-market the value of such “assets”. This means that these assets which may be worth almost nothing are allowed to retain their “original value” thereby hiding the losses suffered by our banks.



Other than Bank Negara and the Finance Ministry, no one actually knows the extent of our banks’ exposure notwithstanding the repeated declarations that our banks are healthy and resilient. If in fact they are well capitalized, there is no need to waive the requirement to mark-to-market the off-balance sheet “assets”. If these “assets” are worthless, they should be written off, if our banks are able to absorb such huge write-offs.



Additionally, with the crude prices hovering around US$40, Petronas is bleeding and our 2009 budget as well as the 9th Malaysia plan is totally screwed up. We just don’t have the money to finance the 2009 budget and the 9th Malaysia Plan.



Our economy will contract substantially after the first quarter of 2009. We will be lucky if we achieve 1% growth. But I doubt it.



2009 WILL NOT BE THE YEAR OF THE RAGING BULL BUT THAT OF A SPANISH BULL AFTER THE MATADOR HAS EXECUTED THE ESTOCADA - THE PLUNGING OF HIS SWORD BETWEEN THE SHOULDER BLADES OF THE BULL AND PIERCING ITS HEART!



Wall Street’s bull is already dead. What can we expect from our water buffalo?


KORANG TAU APA ITU DEFiCIT? KDNK? Itu bukan nama pizza terbaru dari pizza hut..
itula sumber gomen nak dapatkan 60B tau tak?


Cakap macam katon

Navy pencen

Sedingin Salju berkata...

Ala Bungaraya, mereka mana faham? mereka sekadar nak berpolitik dan berseronok sahaja. Rakyat langsung tidak dipeduli.

Kongsi Link Anda