Khamis, Jun 25, 2009

Ahli Pas Bukan Islam bakal ancam perjuangan PAS


Lawan Umno : Ni apa Siasah mengarut pulak ni?

Aku bila baca ja berita ni terus terlintas kat kepala pasai idea Kerajaan Perpaduan. Seingat aku sebelum ni Siasah la yang mula² sekali menimbulkan idea kerajaan perpaduan. Lepas pada tu macam² perkara besar jadi kat PAS.

Punya teruk PAS kena tanggung sampai tahap ada yang mengaku sebagai ahli PAS sanggup menghina Hj Hadi, Presiden parti dia sendiri. Yang aku lebih tak tahan bila ada yang sampai sanggup hina TG Nik Aziz, Mursyidul Am PAS yang bukan takat orang PAS hormat tapi orang yang bukan Islam pun hormat sebagau Tok Guru.

Puya la kronik bahana idea kerajaan perpaduan yang siasah mula sekali juai walaupun 'belum masak', sampai institusi ulama' pun diheret sekali dan dilabel dengan makian yang cukup buruk.

Nak bagi reda kontroversi ni sampai TG Nik Aziz, Mursyidul Am PAS terpaksa mintak maaf dan tarik balik gesaan dia supaya Timbalan Presiden PAs letak jawatan.

Tambah-tambah lagi cara Siasah bawak cerita ni manpak sangat saja nak timbulkan kontroversi.

Kononnya ada 'sumber' yang bagi tau.
Menurut sumber, sebagai ahli penuh, mereka berhak memilih dan dipilih untuk semua jawatan dalam organisasi parti itu. Sebelum ini, orang bukan Islam dicadangkan menjadi ahli bersekutu sahaja bukan ahli penuh.

Namun, kebanyakan pemimpin PAS dikatakan bersetuju agar mereka diberikan status ahli penuh.

Aku harap 'sumber' tu bukan sumber yang sama yang 'cerita' kat Siasah pasai idea Kerajaan Perpaduan.

Setahu aku sebelum ni masa retreat pimpinan PAS Pusat kat Pulau Langkawi tahun lepas dah ada satu ketetapan untuk ujudkan satu dewan khas untuk orang bukan Islan jadi ahli, semacam dewan ulama, pemuda dan muslimat dan Dr. Mujahid dah diarahkan buat satu kertaskerja lengkap pasai idea tu.

Tapi cara Siasah bawak cerita ni macam orang bukan Islam boleh jadi ahli sama macam ahli PAS yang Islam, takdak beza langsung. Saja ja ditulis sebagai ahli penuh, mereka berhak memilih dan dipilih untuk semua jawatan dalam organisasi parti itu. Sebelum ini, orang bukan Islam dicadangkan menjadi ahli bersekutu sahaja bukan ahli penuh.

*****************
Katanya 'PAS untuk semua'... mahu tipu lagi ke.... kalau dah untuk semua mana boleh ada diskriminasi dari segi hak ahli.... kata UMNO perkauman... jadi ni jenis apa pulak diskriminasi ni? kira-kira yang Melayu Islam sahaja yang boleh yang bukan Melayu dan bukan Islam tidak boleh?...

Sumber: Cenangau

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

belaja2 tinggi..tpi jadi boneka umno...sayng...seribu sayng..

Tanpa Nama berkata...

ilmu untuk disampaikan bukan untuk dikianati..alhai peljar bekasan agama...

Tanpa Nama berkata...

akhir zaman tidak pelik, bila golongan agama pun sngup lawan ISLAM...alahai anak melayu....malu X 1010101010

Aspirasi berkata...

Menentang PAS bukan menentang Islam... alahai jahilnya korang ni.... ni dah taksub tahap maksimum.... samakan Islam dengan PAS

Kongsi Link Anda