Isnin, Jun 15, 2009

Sivakumar.. memang gila kuasa

Memang patutpun Sivakumar disingkir sebagai Speaker Perak, mangkuk ayun, buta tentang perlembagaan dan undang-undang, Gila kuasa dan berlagak pandai... umpama tin kosong, isi tak de bising sahaja.

Akhirnya kebenaran teserlah, Mahkamah Persekutuan memutuskan bidang tugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan bukannya speaker Dewan Undangan Negeri Perak, untuk mengisytiharkan sama ada berlaku kekosongan kerusi atau pun tidak, demikian diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan. Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958, SPR akan memastikan wujud kekosongan kerusi sebelum mengeluarkan writ pilihan raya kecil. Oleh itu, speaker tidak boleh campur tangan dengan tugas perlembagaan SPR untuk memastikan sama ada berlaku kekosongan biasa.

“Mengikut Perkara 36(5) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, dibaca bersama dengan Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya, SPR yang mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan berlaku kekosongan biasa, kata Hakim Nik Hashim dalam penghakiman bertarikh 8 Jun, penghakiman terakhirnya sebelum beliau bersara pada 1 Julai.

“Oleh yang demikian, kami sebulat suara memutuskan bahawa keputusan speaker yang mengisytiharkan kekosongan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah tidak mengikut undang-undang dan dengan itu tidak sah dan batal kerana keputusan itu bercanggah dengan Perkara 36(5) Undang-undang Tubuh Negeri Perak,” katanya.

Allah sentiasa bersama orang benar dan ikhlas berjuang di jalan Allah. Kalau mereka ni dibenarkan memerintah Malaysia hancur negara jadinya... Alhamdulillah Allah masih memelihara keamanan negara ini.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jgn sedap kata orang, siapa yg beli 3 ADUN yg lompat tu? Oleh kerana sebahagian besar orang PKR bekas orang UMNO sebab tu mereka buat surat kosongkan DUN untuk mengelak lompat parti. Sivakumar cuba usahakan apa yg dia mampu dr segi kuasa dan undang2 yg ada, bukan gila kuasa. Ingat orang UMNO tak gila kuasa sampai berkempen pemilihanan parti dengan kos berjuta2. Belum tau lg duit tu duit sendiri, duit rakyat atau duit kerajaan.

nazijo berkata...

drama hari ini cukup menggelikan hati...pada pandangan Nizar dia adalah hero rakyat...tapi sebenarnya hero pada DAP..sungguh memalukan seorang melayu yang mengikut telunjuk..

YANG GAMBI berkata...

memang kena dah dengan perangai orang gila kuasa, siva macam king kong kat Ipoh bila kalah perang dengan kong kog jantan lain nak kuasi betina, macam tulah rupa siva.

Nizar kat Parimen, bawak undang2 hutan belantara, macam ni lah agaknya kalau deme semua memeritah Malaysia, jagan adalag rakyat nak buat komen, mampus kena lanyak...

Kongsi Link Anda